بازدید 8309
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «اولین عقب نشینی شاخص بورس تهران پس از خروج آمریکا از برجام» تا «درخواست اردوغان از مردم کشورش برای تقویت پول ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دسته جمعی نرخ انواع سکه در بازار آزاد تهران، نوسانات صعودی آمار مسکن در اردیبهشت، اظهار نظر روسیه در مورد کاهش تولید نفت ایران، درخواست کمک مالی هواپیمایی قطر با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، پاسخ قاطع قطر به تحریم از جانب کشورهای عربی منطقه، چین به ۱۱ پالایشگاه خصوصی اجازه واردات نفت داد، پژو ۴۰۵ "۸۰۰ تومان" گران شد، فراخوان بزرگ یک خودروساز به‌دلیل نقص فنی سامانه کروز کنترل و عدم توزیع تخم مرغ وارداتی در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 28 May 2018

از «اولین عقب نشینی شاخص بورس تهران پس از خروج آمریکا از برجام» تا «درخواست اردوغان از مردم کشورش برای تقویت پول ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دسته جمعی نرخ انواع سکه در بازار آزاد تهران، نوسانات صعودی آمار مسکن در اردیبهشت، اظهار نظر روسیه در مورد کاهش تولید نفت ایران، درخواست کمک مالی هواپیمایی قطر با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، پاسخ قاطع قطر به تحریم از جانب کشورهای عربی منطقه، چین به ۱۱ پالایشگاه خصوصی اجازه واردات نفت داد، پژو ۴۰۵ "۸۰۰ تومان" گران شد، فراخوان بزرگ یک خودروساز به‌دلیل نقص فنی سامانه کروز کنترل و عدم توزیع تخم مرغ وارداتی در بازار را در بر دارد.

اولین عقب نشینی شاخص بورس تهران پس از خروج آمریکا از برجام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ششم خرداد ماه 97 با افزایش 168 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 95 هزار و 626 واحد رسید. این روند صعودی در حالی روز شنبه برای چهاردهمین روز پیاپی، شاخص کل با رشد 348 واحدی معادل 0.37 درصد همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف چهارده روز کاری گذشته، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 52 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 29 هزار و 729 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 10 معادل 0.06 درصد، عدد 17 هزار و 361 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 8 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 12 هزار و 738 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 104 واحد کاهش معادل 0.10 درصد را رقم زد و به سطح 104 هزار و 546 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 41 واحد کاهش معادل 0.06 درصد به رقم 68 هزار و 389 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 775 واحد کاهش معادل 0.38 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 169 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «اولین عقب نشینی شاخص بورس تهران پس از خروج آمریکا از برجام» تا «درخواست اردوغان از مردم کشورش برای تقویت پول ترکیه»

رشد دسته جمعی نرخ انواع سکه در بازار آزاد تهران

در دومین روز کاری هفته (یکشنبه ششم خردادماه ۹۷) نرخ نقدی انواع سکه در بازار آزاد با افزایش مواجه شده است. به طوریکه بر اساس این گزارش تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، به قیمت ۱,۹۷۰,۰۰۰ تومان معامله شده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات امروز تا این لحظه، ۲,۰۴۳,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز شنبه، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان افزایش به رقم فروش ۱,۰۱۱,۰۰۰ تومان رسیده است و همچنین هر ربع سکه بهار آزادی ۵۸۵ هزار تومان ارزشگذاری شده است که نشان از رشد ۵ هزار تومانی نسبت به آخرین قیمت روز شنبه دارد. هر سکه یک گرمی نیز در این روز، با ۲ هزار تومان افزایش به رقم ۳۵۷ هزار تومان رسیده است. بایستی یادآور شد که بازار جهانی فلزات گران بها در حال حاضر تعطیل می باشد و آخرین نرخ اونس طلا، روز جمعه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا، 1301 دلار و 60 سنت بوده است.

نوسانات صعودی آمار مسکن در اردیبهشت

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شدند. پس از افت قیمت «تسه»ها مطابق روال ماه‌های اخیر در ابتدای ماه تا کف ۶۲ هزار تومانی روز شنبه، دیروز شناسایی کف قیمتی و رشد آرام تقاضا قیمت اوراق را نزدیک میانگین ۶۵ هزار تومان قرار داد. در گزارش مسکن بانک مرکزی رشد ۷/ ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران نسبت به فروردین نشان داده شده است. اما پیش‌تر در اسفند شاهد افت ۳۳ درصدی و در فروردین افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن ماهانه بودیم. همچنین پس از افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، در اردیبهشت رشد ۲/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن ماهانه و رشد ۸/ ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورد. بنابراین به نظر می‌رسد خروج معامله‌گران از لاک احتیاطی با نزدیک شدن به تابستان رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشته باشد. /دنیای اقتصاد

اظهار نظر روسیه در مورد کاهش تولید نفت ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه گفته است که حداکثر میزانی که تولید نفت ایران پس از اعمال تحریم های اقتصادی توسط آمریکا کاهش می یابد ۱۰ درصد خواهد بود. به نقل از رویترز، وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرده است که پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران میزان تولید نفت خام توسط این کشور بیش از ۱۰ درصد کاهش نخواهد یافت. وی در پاسخ به این سوال که آیا با تحلیل متخصصان بازار نفت مبنی بر آنکه تولید نفت ایران ممکن است تا ۸۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد موافق است یا خیر پاسخ داد که ''فکر می کنم که کاهش تولید نفت توسط ایران آنطور که خیلی ها انتظار دارند چشمگیر نخواهد بود'' و ''احتمالا حداکثر ۱۰ درصد'' کاهش خواهد یافت. به گفته ی وی، خطرات ژئو‍پلیتیکی در ماه های اخیر در بازار نفت وجود داشته که باعث شده است قیمت نفت بین ۵ تا ۷ دلار افزایش پیدا کند.

درخواست کمک مالی هواپیمایی قطر با تشدید تنش‌های منطقه‌ای

بر اساس گزارش های منتشر شده، اکبر الباکر رییس شرکت هواپیمایی ملی قطر اذعان کرده است که در صورت ادامه ی محاصره ی اقتصادی این کشور توسط کشورهای منطقه ممکن است هواپیمایی قطر از دولت این کشور درخواست کمک مالی کند. به نقل از The Telegraph، الباکر که از سال ۱۹۹۷ میلادی رییس هواپیمایی قطر است بیان کرده که هنوز زمان آن فرا نرسیده که این هواپیمایی بخواهد به دولت قطر درخواست کمک مالی ادائه کند اما در صورت طولانی تر شدن محاصره ی اقتصادی این کشور احتمالا در آینده به چنین درخواستی نیاز خواهد بود. به گفته ی الباکر، ''در حال حاضر به چنین درخواستی نیاز ندارم اما اگر محاصره ادامه یابد مطمئن هستم که دولت آماده ی تزریق سرمایه به هواپیمایی قطر خواهد بود زیرا این هواپیمایی برای قطر یک ابزار اقتصادی بسیار مهم محسوب می شود''.

پاسخ قاطع قطر به تحریم از جانب کشورهای عربی منطقه

بر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیکی به سالروز تحریم قطر توسط کشورهای عربی خاورمیانه به اتهام حمایت از تروریسم این کشور واردات برخی کالاها از امارات متحده، عربستان سعودی، مصر و بحرین را ممنوع اعلام کرد. به نقل از رویترز، بنابر اعلامیه ای که دولت قطر منتشر کرده فعلا ''کالاهایی که منشا آن ها در کشورهای محاصره کننده ی قطر باشد و به دلیل محاصره ی اقتصادی امکان نقل و انتقال آن ها در منطقه ی گمرکی همکاری های خلیج فارس موجود نباشد باید در خصوص واردات آن ها بازرسی های مربوط به واردات صورت گیرد و امور گمرکی مربوط به آن ها طی شود''. این بیانیه در ادامه افزوده است که ''برای محافظت از مصرف کنندگان کالا در قطر و جلوگیری از قاچاق کالا دولت قطر دستورالعملی را صادر کرده که بر اساس می توان در خصوص برخی کالاها نسبت به پیدا کردن توزیع کنندگان جدید اقدام نمود''. همچنین، اطلاعات موجود نشان می دهد که وزارت اقتصاد و بازرگانی قطر بخشنامه ای را صادر کرده که در آن از تجار و مغازه ها خواسته شده است از تجارت کالاهایی که منشا آن ها در ۴ کشور نامبرده است خودداری کنند. به موجب این بخشنامه، بازرسان وزارت اقتصاد قطر بر چگونگی پایبندی نسبت به این سیاست جدید دولت قطر نظارت خواهند کرد.

چین به ۱۱ پالایشگاه خصوصی اجازه واردات نفت داد

وزارت تجارت چین نام ۱۱ پالایشگاه خصوصی را منتشر کرد که به آنها اجازه داده شده است مستقیما نفت خام وارد کنند. این وزارتخانه درخواست این شرکت‌ها را دریافت کرده و آنها را واجد شرایط اعلام کرده است. این پالایشگاه‌ها در استان‌های لیائونینگ، شانکسی، شاندونگ و هنان، فعالیت می‌کنند. چین یکی از بزرگترین خریداران نفت خام جهان است و بیش از ۶۰ درصد نفت خام مورد نیاز آن از طریق واردات تامین می‌شود. واردات نفت در حال حاضر تحت حاکمیت غول‌های دولتی، سینوپک، شرکت ملی سوخت چین و شرکت ملی نفت دریایی چین است. در سال ۲۰۱۵ این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی در این بخش انحصاری، به پالایشگاه‌های خصوصی هم برای واردات نفت چراغ سبز نشان داد. در سال ۲۰۱۸ سهم واردات غیردولتی نفت خام به ۱۴۲ میلیون تن رسیده است که ۵۵ درصد از سال ۲۰۱۷ بیشتر است. داده‌ها نشان می‌دهد که چین در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۰ میلیون تن نفت خام وارد کرده است که نسبت به سال قبل از آن ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است.

مدیران روسنفت و گازپروم: مایل به رفع تدریجی محدودیت تولید نفت هستیم

اریک لیرون، از مدیران ارشد شرکت روسنفت، اعلام کرد: این شرکت دولتی روس از رفع تدریجی محدودیت تولید نفت، حمایت می‌کند. وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، تولید روسنفت امسال به ۲۲۴ تا ۲۲۵ میلیون تن می‌رسد که نزدیک به سطح پارسال است. از سوی دیگر، الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم نفت روسیه، اعلام کرد از اصلاح احتمالی محدودیت تولید نفت در تابستان امسال حمایت می‌کند. وی اعلام کرد: باید سقف تولید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این مدیر روس تصریح کرد که قیمت نفت حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه، منصفانه است و انتظار می‌رود تولید گازپروم نفت از سطح پیش‌بینی شده ۱۰۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ میلادی فراتر رود.

پژو ۴۰۵ "۸۰۰ تومان" گران شد

قیمت خودروی پژو ۴۰۵ مدل SLX دیروز رشد ۸۰۰ هزار تومانی را در بازار تجربه کرد. 

از «اولین عقب نشینی شاخص بورس تهران پس از خروج آمریکا از برجام» تا «درخواست اردوغان از مردم کشورش برای تقویت پول ترکیه»

منبع: تسنیم

 

فراخوان بزرگ یک خودروساز به‌دلیل نقص فنی سامانه کروز کنترل

شرکت خودروسازی فیات کرایسلر بیش از ۵ میلیون دستگاه از تولیدات خود را به‌دلیل نقص فنی سامانه کروز کنترل فراخواند. به گزارش رویترز دلیل اعلام این فراخوان وجود نقصی است که سبب می‌شود رانندگان نتوانند سامانه کروز کنترل خودرو را غیرفعال کنند. فیات کرایسلر به دارندگان محصولاتش هشدار داد پیش از به‌روز‌رسانی نرم‌افزار و حل مشکل از سامانه کروز خودرو استفاده نکنند. این خودروساز مدعی شد این نقص فنی تا کنون سبب بروز سانحه یا وارد آمدن خسارتی نشده است. بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آمریکا و ۴۹۰ هزار دستگاه خودرو در کانادا طی این فراخوان به مراکز خدماتی دعوت خواهند شد. با انتشار این خبر ارزش سهام فیات کرایسلر ۲ درصد کاهش یافت. این خودروساز آمریکایی-ایتالیایی پیش از این در سال ۲۰۱۵ به‌خاطر نقص ایمنی تولیداتش از سوی مراجع قانونی در آمریکا به پرداخت جریمه ۱۷۵ میلیون دلاری محکوم شده بود.

ادامه روند کاهشی قیمت مرغ/ عدم توزیع تخم مرغ وارداتی در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار گفت: همچنان قیمت مرغ در بازار روند کاهشی داشته و مرغداران در حال متضرر شدن هستند. مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه مرغ برای مصرف کننده با قیمت 7 هزار و 400 تومان به فروش می رسد، افزود: مرغ درب کشتارگاه 6هزار و 650 تومان، هر کیلو سینه 12 هزار و 500 تومان، سینه بدون کتف 14 هزار و 500 و فیله با قیمت 15 هزار و 500 تومان به فروش می رسد. وی درباره پیش بینی قیمت مرغ گفت: تا عید فطر بازار مرغ همین روند را ادامه خواهد داد مگر اینکه تقاضا در بازار افزایش پیدا کند و تا قیمت افزایش یابد. یوسف خانی درباره قیمت تخم مرغ نیز گفت: تخم مرغ تولید داخلی شانه ای 16 هزار تومان و وارداتی‌ها نیز با قیمت 12 هزار و 600 تومان به فروش می رسد. وی تصریح کرد: تخم مرغ وارداتی مدتی است در بازار توزیع نشده و به دلیل کمبود تخم مرغ تولید داخل قیمت تخم مرغ افزایش یافته است. /میزان

درخواست اردوغان از مردم کشورش برای تقویت پول ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از شهروندان این کشور خواست تا پس انداز دلار و یورو خود را به لیر تبدیل کنند. این اقدام وی در راستای تقویت پول بیمار این کشور است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۲۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. وی گفت: برادران من که در زیر بالشت های خود دلار و یورو دارند، پول خود را به لیر تبدیل کنند. رییس جمهور ترکیه در ادامه گفت: این بازی را با یکدیگر نقش برآب می کنیم. همچنین در آستانه انتخابات پیش رو پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه، اقتصاد این کشور دچار بحران شده است. نگرانی در مورد مدیریت اقتصاد و استقلال بانک مرکزی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در بیست و چهارم ماه آینده میلادی بر روی کاهش ارزش لیر در کنار افزایش نرخ تورم ۲ رقمی این کشور و کاهش تراز حساب جاری ترکیه، تاثیر منفی بر روی پول این کشور گذاشته است. بر پایه این گزارش، چند روز پیش هم بانک مرکزی ترکیه برای تقویت ارزش لیر، نرخ بهره را با ۳ درصد افزایش به ۱۶.۵ درصد بالا برد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
چرا اردوغان اومده به مردم التماس میکنه دلار هاشون رو تبدیل به لیره کنند؟
آیا واقعا دولت ترکیه ناراحته ارزش پولش داره پایین میاد؟
اگه ناراحته چرا طلا رو پشتوانه لیر قرار نمیده در این صورت ارزش پول کشورش در مقابل دلار پایین که نمیاد بالا هم نمیره
فقط کافیه دولت اعلام کنه یک لیر برابر با مثلا یک صدم گرم صلا هست . اینطوری کسی نه دنبال خرید دلار میره و نه تورمی هست حتی تورم شاید منفی همبشه چون طلا همیشه ارزش خودش رو حفظ میکنه.
در سال 92 شاخص کل بورس در کانال 90 هزار واحدی بوده امروز هم بعدازگذشت 5 سال همچنان در همان کانال در حال درجازدنه ! ولی در همین مدت قیمت مسکن چند برابر شده این یکی از دلایل اصلی تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بازار پربازده مسکن است
دلایل استمرار افزایش قیمت مسکن :
1- افزایش مستمر نرخ ارز و آب رفتن لحظه به لحظه ارزش پول ملی
2- افزایش چشمگیرقیمت نفت
3- کاهش شدید عرضه مسکن در 5 سال گذشته همزمان با افزایش تقاضا
4- افزایش جهانی قیمت فلزات و مصالح ساختمانی وهزینه ها وعوارض ساخت وساز
5- کاهش جذابیت بازارهای رقیب بویژه بانکها وبورس و کوچ سرمایه ها بسوی بازار امن وباثبات مسکن
6- افزایش مستمر قدرت خرید مسکن از طریق افزایش مبلغ وام خرید
اگربه نمودار روند شاخص بورس که بصورت لحظه ای نمایش داده میشود دقت کنیدخواهید دیدکه چگونه تا شاخص به مرزمنفی شدن میرسد آنرا چند واحد افزایش میدهند اگر باورنداریدخودتان ببینید
دلایل استمرار افزایش قیمت مسکن :
1- افزایش مستمر نرخ ارز و آب رفتن لحظه به لحظه ارزش پول ملی
2- افزایش چشمگیرقیمت نفت
3- کاهش شدید عرضه مسکن در 5 سال گذشته همزمان با افزایش تقاضا
4- افزایش جهانی قیمت فلزات و مصالح ساختمانی وهزینه ها وعوارض ساخت وساز
5- کاهش جذابیت بازارهای رقیب بویژه بانکها وبورس و کوچ سرمایه ها بسوی بازار امن وباثبات مسکن
6- افزایش مستمر قدرت خرید مسکن از طریق افزایش مبلغ وام خرید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی