بازدید 7707
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش وزیر صنعت به ادعای احتکار خودرو» تا «افزایش نرخ ۸ ماده خوراکی خرده فروشی به روایت بانک مرکزی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس، افت سهام آسیایی، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپک، عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۷ دلار، افت اندک نرخ سکه در بازار آزاد، افت دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، دارایی های خارجی ترکیه به 230.5 میلیارد دلار رسید، ۶ بانک جسور آلمانی بدون سوئیفت هم با ایران همکاری می‌کنند، افزایش قیمت روغن نباتی و گرانی تخم مرغ در پی توقف واردات را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 24 May 2018

از «واکنش وزیر صنعت به ادعای احتکار خودرو» تا «افزایش نرخ ۸ ماده خوراکی خرده فروشی به روایت بانک مرکزی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس، افت سهام آسیایی، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپک، عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۷ دلار، افت اندک نرخ سکه در بازار آزاد، افت دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، دارایی های خارجی ترکیه به 230.5 میلیارد دلار رسید، ۶ بانک جسور آلمانی بدون سوئیفت هم با ایران همکاری می‌کنند، افزایش قیمت روغن نباتی و گرانی تخم مرغ در پی توقف واردات را در بر دارد.

واکنش وزیر صنعت به ادعای احتکار خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هرگونه شائبه مطرح شده درباره احتکار خودرو به وسیله خودروسازان، خلاف واقع است و به هیچ عنوان صحت ندارد. محمد شریعتمداری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به ایرنا، افزود: نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی نیز بر پایه گزارش ها و نظرسنجی های اعلامی از سوی سازمان های مربوطه پیگیری و انجام می شود. هفته گذشته «نادر قاضی پور» نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از احتکار 90 هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی خبر داده بود. وی در گفت و گو با خانه ملت، به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی اشاره کرده و گفته بود: خودروسازان در آذرماه سال 96 با دلار سه هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ خودرویی را پیش فروش نکرده و یا نقدی نفروختند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا نزدیک به 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده اند، افزود: خودروهای داخلی بطور میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها نیز 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که سبب نارضایتی مردم شده است.

شاخص کل بورس تهران ۲۱۵ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه دوم خرداد ماه 97 با افزایش 215 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 95 هزار و 445 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته جاری، همانند دوازده روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 66 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 29 هزار و 676 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 61 معادل 0.36 درصد، عدد 17 هزار و 336 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 45 واحدی معادل 0.36 درصد به رقم 12 هزار و 731 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز گذشته، 252 واحد افزایش معادل 0.25 درصد را رقم زد و به سطح 101 هزار و 931 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 198 واحد افزایش معادل 0.07 درصد به رقم 67 هزار و 971 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 212 واحد افزایش معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 202 هزار و 339 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش وزیر صنعت به ادعای احتکار خودرو» تا «افزایش نرخ ۸ ماده خوراکی خرده فروشی به روایت بانک مرکزی»

سهام آسیایی افت کرد

روز چهارشنبه، پس از سخنرانی ترامپ که خوش‌بینی در مورد پیشرفت در مذاکرات تجاری چین-آمریکا را از بین برد، سرمایه‌گذاران محتاط شدند و اغلب سهام آسیایی تضعیف گردیدند. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد افت کرد. شاخص نیکی۲۲۵ ژاپن ۱.۴ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین میزان یک و نیم هفته‌ای خود رسید. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۶ درصد عقب نشست. سه‌شنبه شب ترامپ گفت که از مذاکرات اخیر تجاری بین چین و آمریکا، راضی نیست و به این ترتیب حال‌وهوای بهبود یافته بازارها در آخر هفته گذشته را بر هم زد. در آخر هفته گذشته وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین اعلام کرده بود که جنگ تجاری با چین به تعویق افتاده است. پس از اظهارات او، مقامات چینی هم اعلام کردند که تعرفه‌های خودرو و قطعات یدکی آن را کاهش خواهند داد. حال‌وهوای محتاط بازارها به تقویت قیمت (و کاهش سود) اوراق خزانه‌داری کمک کرد. نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا در سطح ۳.۰۵۴ درصد باقی ماند که نزدیک به بالاترین نرخ ۷ ساله ۳.۱۲۸ درصدی روز دوشنبه است. سود کمتر اوراق خزانه‌داری، اشتیاق برای خرید دلار را کاهش داد. یورو از پایین‌ترین نرخ ۵ ماهه روز دوشنبه خود (۱.۱۷۱۷ دلار) بالا آمد و به نرخ ۱.۱۷۵۴ دلار رسید. در برابر ین دلار ۰.۴ درصد افت کرد و به نرخ ۱۱۰.۴۷ ین رسید. دلار روز دوشنبه به رکورد ۴ ماهه ۱۱۱.۳۹۵ ین دست یافته بود.

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپک

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۷ سنت (۰.۵ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۹.۲۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۱ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۷۱.۹۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. بنابر گزارش های منتشر شده، احتمال دارد که در ماه ژوئن اوپک تولید نفت خود را با توجه به اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا افزایش دهد و این یکی از دلایلی بوده که باعث شده قیمت نفت در روز جاری کاهش یابد. تحلیلگران بازار نفت معتقدند که با اعمال تحریم توسط آمریکا علیه ایران بسته به آنکه سایر کشورها تا چه حد با این تحریم ها همراهی کنند میزان تولید نفت ایران بین ۲۰۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. همچنین، با توجه به بحران سیاسی-اقتصادی در ونزوئلا میزان تولید نفت این کشور با کاهش یک سومی در سال ها اخیر به کمترین حد خود از چند دهه پیش تا کنون رسیده است.

قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۷ دلار عبور کرد

قیمت سبد نفتی اوپک روز سه‌شنبه با حدود یک دلار افزایش به ۷۷ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت این شاخص در روز پیش از آن (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) ۷۶ دلار و ۲۱ سنت بود. بر اساس این گزارش، سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در ۱۴ کشور عضو این سازمان است. /اوپک

افت اندک نرخ سکه در بازار آزاد با فشار عرضه‌ سکه‌های پیش‌فروش‌شده

روز گذشته، نرخ سکه تمام طرح قدیم بر خلاف دیگر سکه‌های بازار، با رشد اندک همراه بود. به طوریکه بر اساس این گزارش تا، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۵ هزار تومان نسبت به روز قبل، به رقم فروش ۱,۹۴۰,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید نیز بر خلاف روز سه شنبه، با افت ۳ هزار تومانی به قیمت ۲,۰۱۰,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز، ۹۹۴ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۷ هزار تومان کاهش قیمت داشت و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۷ هزار تومانی به رقم ۵۷۳ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی، بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت ۳۵۵ هزار تومان فروخته شد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر همچنان کم‌نوسانی دلار در بازار غیررسمی و فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده مانع از رشد قابل توجه سکه است.

وزارت انرژی روسیه: تمدید توافق اوپک و غیر اوپک را منتفی نمی‌دانیم

رومن مارشاوین، رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: این کشور احتمال تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا سال ۲۰۱۹ میلادی را از سوی اوپک و روسیه، منتفی نمی‌داند. وی اعلام کرد: مسئله تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، در نشستی میان اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت بررسی خواهد شد. قرار است نشست آینده تولیدکنندگان نفت اوپک و غیر اوپک در ماه آینده میلادی در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود. /رویترز

افت دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شدند. پس از رشد ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت از ابتدای خرداد شاهد تشدید نوسانات قیمت اوراق هستیم. نرخ سود واقعی در سطح ۱/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. پیش‌تر از ابتدای آبان تا پایان فروردین افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها تا نزدیک کف ۶۰ هزار تومانی رقم خورد. گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به ترتیب ۶/ ۷، ۹/ ۹، ۴/ ۱۰ و ۳/ ۱۲ درصد در هر فصل از بهار تا پایانزمستان ۹۶ در کنار رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن عامل فشار بر تقاضا در ماه‌های اسفند و فروردین شد. با وجود کاهش احتمال افت قیمت مسکن، نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا و خروج معامله‌گران از لاک احتیاطی می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

دارایی های خارجی ترکیه به 230.5 میلیارد دلار رسید

دارایی‌های ترکیه در خارج از کشور در سال جاری به 230.5 میلیارد دلار و میزان تعهدات خارجی این کشور نیز به 674 میلیارد دلار رسید. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که میزان دارایی های این کشور در خارج در سال جاری میلادی 1.1 درصد افزایش و میزان تعهدات خارجی ترکیه نیز 1.4 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی ترکیه، میزان تفاوت میان دارایی های خارج از کشور و تعهدات خارجی ترکیه از 455 میلیارد و 400 میلیون دلار در پایان سال 2017 به 443 میلیارد و 700 میلیون دلار در پایان مارس سال جاری کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، اقتصاد ترکیه در سال گذشته میلادی با 7.4 رشد، جزو اقتصادی موفق در رشد سالانه بوده است. میزان صادرات این کشور در سال 2017 با افزایش 10.22 درصدی نسبت به سال قبل، به رقم 157 میلیارد و 94 میلیون دلار و میزان واردات ترکیه در سال گذشته نیز با 17.92 درصد رشد به رقم 198 میلیارد و 576 میلیون دلار رسید.

۶ بانک جسور آلمانی بدون سوئیفت هم با ایران همکاری می‌کنند

در حالی که بانک های بزرگ آلمانی به دلیل خروج آمریکا از برجام و ترس از عواقب همکاری با ایران در حال اجتناب از ادامه همکاری خود با ایران هستند؛ اما یک اتحادیه متشکل از ۶ بانک اعتباری آلمان موسوم به «وولکس بانکن» که در جنوب آلمان قرار دارد از ادامه همکاری با ایران ترسی ندارد و به تامین مالی در بخش تجارت ادامه می دهد. در همین حال «پاتریزا ملفی»، رییس مرکز رقابت بین المللی گفت: به طور کلی مادامی که شرکت ها و بانک ها به الزامات و مقررات فعلی کنترل های صادرات اتحادیه اروپا و آمریکا پایبند باشند، اتفاقی برای آنها نمی افتد. این اتحادیه شامل «وولکس بانک»، «وتم برگ»، «پفورژیم»، «کانستانز»، «شوآرزوالد» و «ورینیگیت وولکس بانک» است. «ملفی» در ادامه گفت: این شبکه می تواند حتی با وجود قطع شدن سامانه سوئیفت برای انتقال پول به ایران و از ایران به جای دیگر به روند تسویه حساب ها ادامه دهد. رییس مرکز رقابت بین المللی گفت: با کمک بوندز بانک، بانک مرکزی آلمان حتی بدون سوئیفت هم می توانیم پرداخت ها را انجام دهیم. مرکز رقابت بین المللی توسط بانک ها بمنظور مدیریت تجارت خارجی راه اندازه شده است. /ایبِنا

قیمت روغن نباتی ۹ درصد افزایش یافت

طی هفته‌های گذشته انواع برندها و صنایع روغن نباتی قیمت محصولات خود را افزایش دادند که به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی، ستاد تنظیم بازار ۱۸ اردیبهشت‌ امسال با درخواست تولیدکنندگان که سال گذشته مطرح شده بود، موافقت کرد و بنابراین انواع روغن نباتی براساس لیست اعلامی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ۹ درصد با افزایش قیمت مواجه شد. امیرهوشنگ بیرشک به ایسنا گفت: از  سال ۱۳۹۵ تاکنون قیمت انواع روغن نباتی افزایش نیافته بود که سال گذشته درخواستی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و  تولیدکنندگان برای افزایش قیمت ارائه دادیم که پس از پیگیری‌های متعدد و برگزاری جلسات مشترک، بالاخره سازمان حمایت با درخواست صنایع روغن نباتی موافقت و آن را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد. وی افزود: یکی از مشکلات امروز این صنعت کمبود و افزایش قیمت حدود ۵۰ درصدی انواع ظروف بسته‌بندی مانند بطری است.

گرانی تخم مرغ در پی توقف واردات

قیمت تخم مرغ در حالی رو به افزایش گذاشته است که رییس اتحادیه پرنده و ماهی تهران دلیل آن را «جلوگیری از واردات» اعلام می کند. وی معتقد است «اگر واردات تخم مرغ از سرگرفته شود به طور حتم قیمت ها متعادل می شود». یکی از فروشندگان در واحد خرده فروشی می گوید: در یک هفته گذشته هر روز که کارتن تخم مرغ های 30 تایی می آید دستکم یک هزار تومان به قیمت ها اضافه شده؛ به طوری که هر عدد تخم مرغ امروز حدود 600 تومان و هر شانه 30 تایی 18 هزارتومان است. /ایرنا

افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان پس از ماه مبارک رمضان

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) درباره افزایش قیمت نان اظهار کرد: قیمت گندم طی یک هفته گذشته هر کیلوگرم ۸۲ تومان و قیمت آرد هر کیسه هفت هزار تومان افزایش یافته بود که طی جلسه برگزار شده با معاون وزیر صنعت مقرر شد قیمت گندم افزایش پیدا نکند. محمدجواد کرمی گفت: با عملیاتی شدن دستور معاون وزیر صنعت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت گندم، قیمت نان در ماه رمضان افزایش نخواهد یافت. وی در گفت‌وگو با میزان افزود: با توجه به افزایش قیمت سایر مولفه‌ها از جمله، روغن، شکر و دستمزد پس از ماه مبارک رمضان قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت. کرمی با بیان اینکه واحد‌های آزادپز قیمت‌گذاری خاصی ندارند و خود واحد‌ها می‌توانند قیمت‌ها را تعیین کنند، خاطرنشان کرد: اما، اتحادیه برای اینکه اجحافی در حق مصرف کننده نشود آنالیز قیمتی را انجام می‌دهد.

افزایش نرخ ۸ ماده خوراکی خرده فروشی به روایت بانک مرکزی

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از مواد خوراکی را در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که طی آن قیمت ۸ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. بر همین اساس نرخ لبنیات ۰.۲ درصد، برنج ۱.۶ درصد، حبوب ۰.۳ درصد، میوه‌های تازه ۷ درصد، سبزی‌های تازه ۱.۵ درصد، گوشت قرمز ۰.۲ درصد، گوشت مرغ ۱.۲ درصد و چای ۰.۹ درصد افزایش و تخم مرغ ۲.۵ درصد و روغن نباتی ۰.۱ کاهش یافت، قیمت قند و شکر نیز نسبت به هفته گذشته ثابت ماند. جزئیات بیشتر

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳
نمی دونم چه سری در صنعت خودرو هست همه عالم وادم میدونند خودروسازان در حق مردم ظلم میکنند اما هر وزیر صنعت ی که میاد تمام قد از این ارابه سازان حمایت میکند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
دلیلش خود ما مردمیم
اگرقیمت همه اقلام صدبرابرهم افزایبش پیداکند مرغ یک پاداره ونرخ تورم همچنان ۸ درصدمیماند وتازه کاهش هم می یابد !!!!!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار