بازدید 8517
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «موج جدید تحریم اقتصادی ترامپ علیه کاراکاس» تا «مشخص شدن زمان اعلام قیمت‎های جدید خودرو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعلام نرخ تورم اردیبهشت ماه، درجا زدن بورس تهران، صعود شاخص بورس های اروپایی، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید ونزوئلا و ایران، حضور پررنگ اوپک در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ، رشد دسته جمعی قیمت سکه، مهمترین موانع افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده، دنیز بانک ترکیه به یک بانک اماراتی فروخته شد، میزان افزایش مصرف بنزین کشور در 2 ماه نخست امسال و غیبت فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی پاریس را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 23 May 2018

از «موج جدید تحریم اقتصادی ترامپ علیه کاراکاس» تا «مشخص شدن زمان اعلام قیمت‎های جدید خودرو»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعلام نرخ تورم اردیبهشت ماه، درجا زدن بورس تهران، صعود شاخص بورس های اروپایی، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید ونزوئلا و ایران، حضور پررنگ اوپک در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ، رشد دسته جمعی قیمت سکه، مهمترین موانع افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده، دنیز بانک ترکیه به یک بانک اماراتی فروخته شد، میزان افزایش مصرف بنزین کشور در 2 ماه نخست امسال و غیبت فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی پاریس را در بر دارد.

 

اعلام نرخ تورم اردیبهشت ماه توسط مرکز آمار

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٤.١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.١ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٨.٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٨.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧,٠ درصد) ١.٣ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨,٠ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨,١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٢ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠,٦ و ٧.١ درصد می باشد. جزئیات بیشتر

بورس تهران در شروع خرداد درجا زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه یکم خرداد ماه 97 با افزایش اندک 2 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 95 هزار و 229 واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای دوازدهمین روز پیاپی رقم خورده است، که روز گذشته شاخص کل با رشد 91 واحدی معادل 0.10 درصد همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، همانند یازده روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 0.77 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 29 هزار و 678 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 21 معادل 0.12 درصد، عدد 17 هزار و 274 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 15 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 12 هزار و 698 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز گذشته، 59 واحد کاهش معادل 0.06 درصد را رقم زد و به سطح 101 هزار و 678 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 50 واحد کاهش معادل 0.07 درصد به رقم 67 هزار و 773 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 288 واحد افزایش معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 202 هزار و 126 واحد را به نمایش گذاشت.

از «موج جدید تحریم اقتصادی ترامپ علیه کاراکاس» تا «مشخص شدن زمان اعلام قیمت‎های جدید خودرو»

صعود شاخص بورس های اروپایی

بورس‌های اروپایی روز گذشته، پس از بورس‌های آسیایی و وال استریت، به دنبال کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین چین و آمریکا با افزایش همراه شدند. شاخص «استاکس ۶۰۰» که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپائی است با ۰.۳ درصد افزایش به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسید و شاخص بورس لندن نیز به دنبال تقویت دلار با افزایشی یک درصدی کار خود را به پایان برد. در همین حال نیل ویلسون تحلیل گر ارشد بازار در موسسه «مارکتس» گفت: کاهش تنش های تجاری باعث ایجاد حس خوبی در بازارها شده است و تضعیف پوند نیز به نوبه خود به تقویت نماد شرکت های کوچک کمک کرده است. از سوی دیگر نیز پس از آن که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد آمریکا با چین بر سر خودداری از جنگ تجاری و توقف اعمال تعرفه بر واردات به توافق رسیده است، دلار به بالاترین سطح ۵ ماه اخیر رسید. این گزارش می افزاید : برخی از بورس های اروپایی نظیر بورس آلمان دیروز بسته بودند اما بورس ایتالیا بر خلاف اکثر بورس های اروپایی عملکردی ضعیف از خود نشان دادند.  

موج جدید تحریم اقتصادی ترامپ علیه کاراکاس

رییس جمهور آمریکا در موج جدیدی از تحریم ها علیه کاراکاس، خرید اوراق قرضه دولتی ونزوئلا را ممنوع اعلام کرد. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حکمی، خرید اوراق قرضه متعلق به دولت ونزوئلا را که شامل شرکت های دولتی از جمله شرکت نفت پترولئوس ونزوئلا هم می شود را ممنوع اعلام کرد. این اقدام واشنگتن در جهت اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر به نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا است. به موجب این فرمان، تمام معاملات مرتبط با اوراق قرضه که متعلق به دولت یا شرکت های دولتی ونزوئلا هستند، ممنوع است. البته وزارت خزانه داری آمریکا فهرست شرکت های دولتی ونزوئلا را در وب سایت خود منتشر کرده است. چند تن از مقامات دولتی آمریکا که خواستند نامی از آنها برده نشود، گفتند: این فرمان با هدف محدود کردن توانایی دولت مادورو برای نقد کردن دارایی های خود اتخاذ شده است. بر همین اساس، فروش و انتقال اوراق قرضه در شرکت هایی که دولت ونزوئلا در آنها دارای ۵۰ درصد یا بیشتر از آن سهم دارد، به موجب این فرمان ممنوع است. /ایبِنا

افزایش قیمت نفت با کاهش تولید ونزوئلا و ایران

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۷ سنت (۰.۲ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۹.۳۹ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۳ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۷۲.۴۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته قیمت نفت برنت با عبور از مرز ۸۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز سه شنبه می توان به احتمال کاهش عرضه ی نفت در بازار این محصول به دلیل ناآرامی های سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره نمود.

حضور پررنگ اوپک در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ

سیاستمداران پیشتاز، وزیران نفت و مدیران شرکت‌ها این هفته در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ گردهم می‌آیند تا درباره موضوع‌های کلیدی تأثیرگذار بر بخش انرژی، از جمله افزایش اخیر قیمت نفت، شرایط توافق جهانی کاهش تولید نفت و تحریم‌ها گفت‌وگو داشته باشند. خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان؛ محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)؛ سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات و رئیس دوره‌ای اوپک، درباره شرایط بازار بحث خواهند کرد. این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که توافق جهانی کاهش تولید نفت، تحولات سیاسی جهانی و کاهش سرمایه‌گذاری در تولید نفت سبب شده است قیمت نفت در روزهای گذشته به ۸۰ دلار نیز برسد. افزون بر موارد یاد شده، اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ شامل سخنرانی و پرسش و پاسخ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه؛ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن خواهد بود. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال؛ بن ون بوردن، مدیر عامل شرکت انگلیسی-هلندی شل و باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی پی از دیگر مهمانان رویداد یاد شده خواهند بود. /نشریه پلاتس از مسکو

رشد دسته جمعی قیمت سکه

روز گذشته قیمت هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۱,۹۳۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار، ۲,۰۱۶,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه، ۲۰ هزار تومان گران‌تر بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۲۰ هزار تومانی به رقم ۱,۰۰۱,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در بازار، ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد که نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، ۱۷ هزار تومان افزایش داشت و هر سکه یک گرمی نیز ۳۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

مهمترین موانع افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده

کن موریسون سردبیر نشریه موریسون اند مارکتس تاکید کرد: به نظر من قیمت طلا در روزهای آینده تا حد زیادی به روند نوسانات ارزش دلار و بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا بستگی خواهد داشتوی افزود: به نظر من قیمت طلا می تواند در روزهای آینده بالاتر از سطح حمایتی ۱۲۸۰ دلاری تثبیت شود و به زودی تا ۱۳۰۵ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافتفیل فیلین استراتژیست موسسه سرمایه گذای پرایس فیوچرز نیز گفت: افت قیمت طلا در روزهای گذشته موجب افزایش تقاضای فیزیکی خواهد شد. به نظر من فشار فروش در روزهای اخیر عامل اصلی کاهش قیمت جهانی طلا بوده استریچارد بیکر تحلیلگر اقتصادی نیز پیش بینی کرده است که قیمت طلا در روزهای آینده بار دیگر به بیش از ۱۳۰۰  دلار خواهد رسید. وی بر این باور است که افزایش تورم در اقتصاد آمریکا در نهایت به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد بودالبته برخی تحلیلگران نیز معتقدند که افزایش ارزش دلار آمریکا در روزهای آینده موجب خواهد شد تا قیمت طلا تا ۱۲۷۵ دلار در هر اونس کاهش یابد.

سنگ آهن ارزان تر شد

رکود تقاضا و افت قیمت در بازارهای نقدی بر قیمت سنگ آهن نیز تاثیر منفی گذاشت و آخرین شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین با ۱.۸ دلار کاهش نسبت به جمعه گذشته به ۶۴.۹ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. البته ظاهرا این افت قیمت چندان نبود که به افزایش خرید ها کمک کند. در بورس دالیان چین هم آخرین قیمت قرارداد سنگ آهن نسبت به جمعه افت داشت و در بورس شانگهای، قیمت میلگرد حدود ۷ دلار ارزان تر شده و به ۵۶۲ دلار هر تن رسیده است. بیلت هم در بازار چین ۵۷۰ دلار هر تن است که نسبت به جمعه اخیر ۴دلار ارزان تر شده است. افت قیمت در بازار های فیوچرز سنگ آهن، تمایل خریداران به دریافت تخفیف های بیشتر، عدم توازن عرضه و تقاضا و افت قیمت میلگرد و بیلت در بازار داخلی چین از جمله علل افت قیمت اخیر بوده است.

رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۵۳۵ تومان معامله شدند. پس از افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، از ابتدای اردیبهشت قیمت اوراق در مسیر صعودی قرار گرفت و اولین ماه صعودی پس از ۶ ماه افت را ثبت کرد. با وجود این همچنان شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۶۰ تا ۶۷ هزار تومان در اردیبهشت بودیم. نوسانات صعودی قیمت مسکن (رشد ۱۵ درصدی در ۳ ماه زمستان) در کنار جهش قیمت نهاده‌های تولید با کاهش احتمال افت قابل توجه قیمت مسکن، اختلاف قیمت پیشنهادی به خریدار و فروشنده در بازار غیرشفاف با شوک سمت تقاضا در کنار افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن، عامل فشار بر «تسه»ها بود. با وجود این، نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن می‌تواند رشد آرام «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

دنیز بانک ترکیه به یک بانک اماراتی فروخته شد

دنیز بانک ترکیه با صدور اطلاعیه ای در سامانه اطلاع رسانی عمومی خود اعلام کرد که 99.85 درصد از سهام Sberbank مالکی اصلی این بانک، به قیمت 14 میلیارد و 609 میلیون لیر(3 میلیارد و 166 میلیون دلار) به بانک امارات ان.بی.دی (Emirates NBD) فروخته شده است. بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی، این بها مطابق با دارایی های داخلی دنیز بانک در آخر سال 2017 حساب شده است و تمامی سود این بانک پس از این تاریخ متعلق به بانک اماراتی خواهد بود. بنا به این گزارش، همچنین با پایان روند واگذاری، بانک امارات ان.بی.دی مسئولیت تمام سرمایه ها و وامهای دنیز بانک را بر عهده خواهد گرفت.

میزان افزایش مصرف بنزین کشور در 2 ماه نخست امسال

میانگین مصرف بنزین از آغاز امسال تا پایان اردیبهشت به 85 میلیون و 900 هزار لیتر رسید که که نسبت مدت مشابه پارسال 9.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

خسارتی که برگزیت به اقتصاد انگلیس زد

رئیس بانک مرکزی انگلیس فاش کرد که رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا 40 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس خسارت زده است. «مارک کارنی» که روز سه شنبه برای ارائه توضیحاتی در کمیته دارایی مجلس عوام انگلیس حاضرشده بود تصریح کرد،، اقتصاد انگلیس ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت عمل کرده است. او که از مخالفان برگزیت به شمار می‌رود تصریح کرد، رشد اقتصادی امروز انگلیس نزدیک به 2 درصد از دوران پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت کاهش‌یافته است. این در حالی است که به گفته کارنی بانک مرکزی و دولت انگلیس مشوق‌های قابل‌توجهی را در جهت کاهش شوک ناشی از خروج از اتحادیه اروپا هزینه کرده است. وی توضیح داد که درآمد واقعی خانوارها 900 پوند کمتر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی در ماه «می» 2016 است. کارنی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد، انگلیس به بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اروپا به‌شدت نیاز دارد و چنانچه دوره انتقالی پسا برگزیت به هر دلیلی به اجرا گذاشته نشود آسیب جدی به اقتصاد انگلیس وارد می‌شود. جزئیات بیشتر

شرکت نفت و گاز اتریشی: همکاری با ایران ادامه می یابد

«یوهان پلینینگر» عضو هیات مدیره شرکت نفت و گاز «او اِم وی» اتریش روز سه شنبه در نشست سالانه سهام‌داران گفت که هنوز سرمایه‌گذاری در ایران صورت نگرفته، اما «پروژه متوقف نشده و همچنان در جریان است». این شرکت که بخش عمده فعالیتش در کشورهای اروپایی است، پس از رفع تحریم‌ها به ایران بازگشته و یادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده بود. جزئیات بیشتر

بریتیش پترولیوم انگلیس هم از همکاری با ایران کناره‌گیری کرد

شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد، به دلیل بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری با شرکت ملی نفت ایران در پروژه میدان گازی رهام در دریای شمال را متوقف خواهد کرد. سهام میدان گازی رهام در دریای شمال به صورت 50-50 درصد متعلق به بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران است. این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرده که تصمیم گرفته است تا برخی برنامه‌های خود برای اجرا در این میدان گازی در دریای شمال را لغو کند. چرا که به دنبال روشن شدن تحریم‌های احتمالی آمریکا بر ایران است. در این بیانیه آمده بریتیش پترولیوم همواره به تحریم‌ها پایبند بوده است. در حال حاضر بریتیش پترولیوم به دنبال واگذاری سهام خود به یک شرکت نفتی کوچکتر انگلیسی است و اعلام کرده است که هر دو شرکت هم اکنون در حال مکاتبه با مقامات انگلیس و آمریکا برای درک بهتر شرایط هستند. قرار است سهام بریتیش پترولیوم به شرکت سریکا انرژی واگذار شود. سریکا انرژی اعلام کرده است که به تعهدات بریتیش پترولیوم برای توسعه میدان گازی رهام پایبند است. /ایندیپندنت

غیبت فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی پاریس

چندی پس از آنکه آئودی اعلام کرد در نمایشگاه خودروی سال آینده دیترویت شرکت نخواهد کرد، اتوموتیو نیوز خبر داد که شرکت خودروسازی فولکس‌واگن نیز از شرکت در نمایشگاه خودرو پاریس که در اکتبر آینده برپا می‌شود، کناره‌گیری خواهد کرد. از زمانی‌ که پرونده تقلب گروه خودروسازی فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ مطرح شد، این خودروساز معرفی برندهای خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرواز جمله دیترویت و فرانکفورت را کاهش داد. البته بخشی از علت این موضوع به کاهش هزینه‌ها مربوط می‌شود اما در عین حال آینه‌ای است از یک روند روزافزون در خودروسازی. فولکس‌واگن اعلام کرده است: ‌«برند فولکس واگن دائما در حال مرور و بررسی حضورش در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودروست.» با این حال اعلام شده است که فولکس‌واگن امسال در نمایشگاه خودروی پاریس شرکت نمی‌کند. /دنیای اقتصاد

مشخص شدن زمان اعلام قیمت‎های جدید خودرو

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه هنوز بانک مرکزی نرخ تورم بخشی سال 96 را به شورای رقابت اعلام نکرده است، اظهار داشت: اخیراً بانک مرکزی به ما اعلام کرده که در مرحله نهایی بررسی نرخ تورم بخشی است و فردا آن را ارائه خواهد کرد. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه شاخص‌های کیفی خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به‌محض دریافت نرخ تورم جلسات تعیین قیمت خودرو برگزار خواهد شد، افزود: جلسات مختلفی را با خودروسازان برگزار کرده‌ایم و آنها مستندات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند. وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد تا نیمه خرداد ماه امسال موضوع قیمت‌گذاری خودروها نهایی و اعلام شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
سلام این نرخ تورم مال ایران است /؟ .نمی شد شعار امسال می شدکذب بس دولت مجبور می شد حقیقت بگه
یک مقایسه ساده برای درک سودآوری وبازدهی بازارها :
رشد قیمت مسکن رابا قیمت سال92 مقایسه کنید ببینید در اینمدت چه جهشی کرده حالا آنرابارشد بورس مقایسه کنیدکه شاخص کل درسال92 درکانال90 هزارواحدبودامروز هم بعد از5سال همچنان درهمان کانال است!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها