بازدید 12924
زمانی برای کناره‌گیری سیاسیون مسن و سنتی؛

منتظر کاندیداهای جوان اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 باشید

پس از نجفی انتظار می رفت که چند گزینه جوان و توانمند در میان کاندیداهای چند ده نفری تصدی کرسی عالی شهرداری پایتخت از بین اصلاح طلبان حضور داشته باشند؛ اما نه تنها گزینه جوانی به ترکیب سکانداران احتمالی شهرداری راه نیافت، بلکه در نهایت هم افرادی به عنوان گزینه و گزینه های نهایی به عنوان شهردار احتمالی تهران مطرح شدند که برخی از آنان جزو چهره های دو زیستی محسوب می شوند که سابقه همکاری با هر دو جناح را دارند و حالا خود را اصلاح طلب معرفی می کنند.
کد خبر: ۷۹۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 08 May 2018

آینده اصلاح طلبی و اصولگرایی در ورود به دهه پنج انقلاب از مهمترین پرسش های فعالان سیاسی دو جریان و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی است؛ موضوعی که به نام لزوم جوانگرایی در دو جریان مطرح می شود و البته قدیمی ترها و سنتی های هر دو جریان سیاسی غالب کشور، خیلی علاقه و رغبتی به آن نشان نمی دهند.

به گزارش «تابناک»؛ سن کابینه های دولت های مختلف پس از پیروزی انقلاب، رفته رفته رو به مسن شدن نهاد تا اینکه در دولت «حسن روحانی» رسما انتقاداتی از پیر بودن بدنه کابینه مطرح شد و در انتخابات سال گذشته، یکی از مهمترین مسائل و شروطی که از سوی بدنه هوادار دولت عنوان و دنبال می شد، این بود که حتما باید ترکیب کابینه جوان تر شود.

ابلاغ روحانی در حد یک ابلاغ ماند

این اتفاق با کنار گذاشتن برخی وزیران و معاونان مسن نظیر «محمد رضا نعمت زاده» وزیر 73 ساله و وقت صنعت، معدن و تجارت و ورود برخی وزیران جوان از جمله «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اکنون 37 سال دارد و اولین وزیر متولد بعد از انقلاب محسوب می شود تا حدودی رخ داد.

چرا حصر از اولویت‌های بدنه اصلاح‌طلبی خارج شده و اصولگرایان سنتی شکست می‌خورند؟

البته قرار بود با ابلاغ رئیس جمهور به وزیران حداقل برخی معاونان و دستیاران آنها از بین جوانان و زنان انتخاب شوند که به نظر می رسد این اتفاق خیلی حداقلی افتاد و ابلاغ رئیس جمهور در اکثر وزارتخانه ها در حد همان ابلاغ ماند، تا جایی که به تازگی رئیس جمهور از برخی وزیران انتقاد و مشاور عالی روحانی، این انتقاد را برای ایجاد تحرک بیشتر در برخی وزیران و وزارتخانه هایشان عنوان کرد.

سیر تاریخی جریانات سیاسی پس از انقلاب نشان می دهد، پس از فعالیت جناح های چپ و راست و تبدیل شدن آنها پس از برهه ای به جریاناتی تحت عناوین اصلاح طلب و اصولگرا و شکل گیری جریانی به نام اعتدالگرا، پس از گذشت مدت ها از این عناوین به غیر از جریان اعتدالی ـ که تقریبا از سال 92 بروز و ظهور رسمی پیدا کرد ـ زمینه را برای تغییر نام، نگرش و روش فراهم کرده است.

چرا اصولگرایان به دنبال تغییر نام هستند؟

البته در خصوص جریان اصولگرا این اتفاق رسما در چند انتخابات اخیر با فعالیت های جبهه ای پراکنده افتاده است؛ فعالیت ها و عناوینی که در چند انتخابات اخیر، زیر لوای گروه هایی نظیر آبادگران یا جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) انجام گرفته و طیف جوان تر این گروه سیاسی نشان داده که خواهان تغییر روش، مشی و استراتژی برای فتح قله های سیاسی است.

دیدیم در انتخابات سال گذشته که جوان ترهای جریان اصولگرایی تلاش کردند، کار را از مسن ترها و سنتی ها گرفته و با نگاه و رویکردی جدید، پا به عرصه رقابت سیاسی بگذارند؛ هرچند خیلی در تکمیل این اقدام و حرکت موفق نبودند، استارت کار زده شد و به نظر می رسد، این روش اگر هم برای انتخابات مجلس یازدهم به بلوغ نرسد، حتما برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 چهره ای دگرگون شده از جریان اصولگرایی را که به همت جوانان این شکل گرفته به نمایش خواهد گذاشت.

در طرف مقابل هم نشانه های زیادی وجود دارد که حاکی از میل و تمایل به جوان تر شدن و تغییر رویه و نگرش ها در جریان اصلاح طلبی است. هنوز هم بخش زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و به ویژه جوانان این جریان بر این اعتقادند که دولت از ظرفیت جوانان استفاده نکرده و همچنان دارای ترکیب مسن و کندی است.

چرا هیچ جوان اصلاح‌طلبی گزینه شهرداری تهران نشد؟

علاوه بر آن، اگر به انتخاب اخیر شهردار تهران نگاهی بیندازید، هرچند جوانانی از طریق لیست امید وارد شورای شهر پایتخت شدند و انتظار این بود که کار در شهرداری به سمت جوانگرایی برود، در مرحله اول شاهد انتخاب «محمد علی نجفی» سیاستمدار اصلاح طلب 67 ساله بودیم که در سال های اخیر چند بار از مسئولیت هایی که بر عهده داشته به دلیل بیماری  و در شهرداری هم به همین دلیل بعد از شش ماه استعفا کرد.

پس از نجفی انتظار می رفت که چند گزینه جوان و توانمند در میان کاندیداهای چند ده نفری تصدی کرسی عالی شهرداری پایتخت از بین اصلاح طلبان حضور داشته باشند؛ اما نه تنها گزینه جوانی به ترکیب سکانداران احتمالی شهرداری راه نیافت، بلکه در نهایت هم افرادی به عنوان گزینه و گزینه های نهایی به عنوان شهردار احتمالی تهران مطرح شدند که برخی از آنان جزو چهره های دو زیستی محسوب می شوند که سابقه همکاری با هر دو جناح را دارند و حالا خود را اصلاح طلب معرفی می کنند.

سیاسیون مسن و سنتی کم‌کم باید بروند

این اتفاقات که موجب نارضایتی برخی در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و اصولگرایان شده و بیش از همه جوانان را به تکاپو انداخته است، حاکی از پوست اندازی خیلی ویژه در هر دو جریان سیاسی تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است. حتما در این انتخابات جریانات سیاسی به سمت گزینه ها و چهره های جوان تر خواهند رفت و از آنان در قامت کاندیدا بهره خواهند گرفت. به نظر می رسد، در دهه پنجم انقلاب، چهره های سیاسی قدیمی، مسن و سنتی ها باید کم کم صرفا در قالب مشاور در کنار چهره های جوان تر قرار بگیرند و امور را به آنان واگذار کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۵
بهترین گزینه اقای هاشمی بود
جوون چیه آقازاده ها جای پدرانشان میان والا
حالا دیگه نوبت آقازاده هاست بیان رو کار
به همین خیال باشید ؟!!!!
اصلا لازم نیست که این مطلب را اعلام نمایید.فرزندان همین نوابغ که البته با نبوغ کمتر خواهند آمد. بهتر است قبل از آمدن کمی جغرافی بخوانند و با اسامی مکانهای مختلف آشنا شوند. همین کافی است
خخخخخ
دیگه نظرات در اکثر مطالب دیده نمی شود.
شاید بی نظری دلیل بی تفاوتی باشد؟شاید هم موضوع دیگری است؟
اگر اینچین است که بسیار ناراحت کننده است.
اگر کانديدهاي جوان مثل وزير ارتباطات باشند که الفاتحه
اینم روش جدید برای ترغیب مردم به رای در دوره جدید ... این جونا که قراره بیان از فیلتر شورای نگهبان میگذرن پس مثل همون آقایون سنتی شورای نگهبان فکر میکنن بدرد مردم نمیخورن.
منتظر آقازاده های همین مسئولین می مانیم
ما فقط به فردی رای می دهیم که آقازاده نباشد
اگر این فیلم مال آقای حاتمی کیای نورچشمی نبود و کارگردان بخت برگشته دیگری که جزو از ما بهتران نبود، این کار را می کرد، باوی مسلما معامله یک داعشی را می کردند و در دادگاه دست راست داعشی ها می نشاندنش.
الان میاد و آباد میکنه همه جا رو !!
همه باید منتظر باشیم همه !!

عزیز دل لابد منظورت الان وقتشه خود ژن های برتر بیان تو صحنه؟
قبل بابا و ننه بودند حالا خود ژن ها
بد جور منتظريم. واقعاً فکر ميکنيد که ديگه فرقي ميکنه کي بياد؟
با این کشتی به گل نشسته فکر میکنید سال 1400 کسی توی انتخابات شرکت میکنه ؟!!
مگر هيچ نخبه وجواني مانده كه داوطلب شهردار شدن تهران ياشد همه رفتند در اين سيستم قفل شده وسيله مرتجعين واعقاب واانصارشان جاي براي ديگران باقي نميماند
هرکی میخواد بیاد بیاد,من دیگه اعتماد ندارم و رای نمیدم.
روحانی آبرو برای اصلاح طلب و اصولگرا و کارگزاران(مجموعا اعتدال) نذاشت
آذری جهرمی هم از جنس همیناست
یک گزینه مردمی و انقلابی و شاداب و صادق آرزوست
اصلاح طلب یا اصولگرا ،چه فرقی به حال مردم داره؟ فعلا که وضع مردم روز به روز بدتر میشه،اینها همش شعارهای سیاسی هستش
وای به حال ما مردم عادی که هزینه های اقازاده ها رو باید بدیم
تابناک بهتر است بحث را شفاف کند.
دغدغه متن آیا جوانگرایی و متوسط سن نامزدهاست یا جریان سیاسی اصولگرا/اصلاح طلب؟
البته که نباید گزینه اصولگرایی در نامزدها باشد چراکه فهرست اصلاح طلب در شورا رای آورده است. جوانگرایی هم مجال میطلبد که شهرداری تهران به عقیده من جای آن نیست. راستی یک سوال، جوانگرایی را نباید از شورای نگهبان آغاز کنیم؟
دیگه فریب این شبه انتخابات ها و بازی اصلاح طلب اصول گرا را نمی خوریم شما همتون امتخانتونو پس دادین.
وقتی قومی خود را بخواب میزنند لابد باید برای اثبات خواب خود به دروغ خواب هم ببینند، مردم علی الخصوص جوانان دیگر نه اصولگر میخواهند و نه اصلاح طلب که در دو بی لیاقتی مدیریتی و پیمان شکنی لازم را در شان مردم نشاگ داده اند، امروز مردم منتظر انسانهای مستقل کار بلد هستند تا از این منجلاب و بدبختی و روزمره گی بیرون بيايند، شما تحلیل گر کمی هم از کنار منقل توهمات خود بیرون بیایید. طبل را هرچه از ارتفاع بالاتر پایین بیاندازند بیشتر صدایش درمیاید و بیشتر پاره میشود به مردم و کشور رحم نمیکنید به خودتان رحم کنید
یعنی منتظر هستید دوباره مردم رای بدن؟؟
اره دیگه بعد اقاها نوبت اقازادهاشون شد خارج از این دایره قدرت چه کسی حق ورود داره
اگر اجازه میدادن که جوون ها وارد عرصه سیاست بشن که الان حال و روزمون این نبود
با این وضعیت و اختلاس و غیره مردم ابلح باشند که بخوان منتظر کسی باشند چون اقیون نشون دادند که مردم اصلا براشون مهم نیستند.
چه اعتماد به نفسی برای کدوم هنر تون برای کدوم خدمت تون با هم چه گلی به سر مردم زدین این تیتر یه کامنت اسیدی می خواد اما تابناک جرات انتشار خود سانسوری ما را هم نداره .
97 رد کنیم اگه تا1400بودیم یکجوری میشه
برای من یکی دیگه اهمیت نداره کی میاد و کی میره چون من و امثال من که جزء عامه مردمیم رو که هیچ وقت نمیزارن کاندید بشیم و کسانی انتخاب میشن که دست پرورده همون نسلی هستن که تا الان جز خودشون به هیچکس اهمیت نمیدادن
به هر حال این نظر منتشر نمیشه ؛ یه چیزی گفتم خودمم شنیدم !
هر دوگروه اصلاح طلب و اصولگرا عمر سیاسی آنها پایان یافته. چه خیری از رییس جمهورهایمان دیده ایم که باید یکی دیگر را انتخاب کنیم؟
مردم منتظر هیچ کس نیستند .
البته اگر برسیم به اون وقت!
اصلاح طلبان همانطوری که شما نوشتید یک جریان در حال انحلال اجتماعیه
علت هم عدم مطابقت شعارها با واقعیات این جریانه
البته اصولگرایان هم هنوز چیز جدیدی از خودشون نشون ندادند
من به روحانی رأی دادم
اما دلیلی نمی بینم به دیگرانی که به او رأی ندادند و نظر مخالف (و البته درست تری) نسبت به ما داشتند توهین کنم
تا زمانی که به حق فکر کردن مردم احترام نگذاریم بهیچوجه روزگار بهتری را تجربه نخواهیم کرد
پیش بینی می کنم انتخابات خیلی زودتر از ۱۴۰۰ انجام خواهد شد با ادامه روند بی ثباتی اقتصادی و ورود رهبر برای کنترل وضع کشور رییس جهمور استعفا داده و فردی قوی تر مدیریت دولت را عهده دار خواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر