بازدید 7329
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»، روز هشتم؛

از «کوارتت دودوک» جیوان گاسپاریان تا «به جان تو» مجید درخشانی / تصاویر رنگی خیابان لاله زار در 1335 / تاثیر فیجیت اسپینر در رفع استرس؟

ما برای برخی از مردمان نوروز فرانرسیده و فرازِ زندگی و سختی معاش آنها را به نقطه‌ای رسانده‌ که چرخش ایام بر حیات‌شان توفیری نکند و بدین سان حال بهتری با فرارسیدن بهار نیابند. این یک حقیقت است که باید حیات از دلمان آغاز شد، واگرنه تغییر در آب و هوا به خودیِ خود منتهی به بهبود احوال نمی‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 28 March 2018

از «کوارتت دودوک» جیوان گاسپاریان تا «به جان تو» مجید درخشانی / تصاویر رنگی خیابان لاله زار در 1335 / تاثیر فیجیت اسپینر در رفع استرس؟هشتمین روز بهار فرارسید و بهار در کوی و برزن رخ نمایان کرده اما برای برخی از مردمان نوروز فرانرسیده و فرازِ زندگی و سختی معاش آنها را به نقطه‌ای رسانده‌ که چرخش ایام بر حیات‌شان توفیری نکند و بدین سان حال بهتری با فرارسیدن بهار نیابند. این یک حقیقت است که باید حیات از دلمان آغاز شد، واگرنه تغییر در آب و هوا به خودیِ خود منتهی به بهبود احوال نمی‌شود.

به قول محمد صالح علا، «نوروز من چندان نوروز مفصل و تشریفاتی نبوده است. نوروز من کبوتری است که خواب می بیند ماهی می شود... من در ایماژها و زندگی ذهنی خودم نوروزهایم اینگونه است که دایم برای من سال تحویل است. جهان من دایما در تغییر است. در این جهان همه دور هم می‌گردند، ماه دور زمین می‌گردد، زمین دور خورشید می گردد، خورشید دور کهکشان شیری می‌گردد همه در حال دور هم گردیدن و در حال تغییر هستیم. به نظرم کسانی که تغییر نمی‌کنند محکوم به زوال هستند. ما دایناسور نیستیم، از دایناسورهای طلفکی هیچ چیز باقی نمانده است چون تغییر نکردند.»

با امید به اینکه شرایط کشور در سال جدید به سمتی رود که هر روز حقیقتاً نوروز باشد، کلام را با بهاریه‌ای از خواجوی کرمانی به پایان می‌رسانیم و دعوت‌تان می‌کنیم تا مجموعه ویدیویی امروز را تماشا کنید.

از «کوارتت دودوک» جیوان گاسپاریان تا «به جان تو» مجید درخشانی / تصاویر رنگی خیابان لاله زار در 1335 / تاثیر فیجیت اسپینر در رفع استرس؟

عید آمد و آن ماه دل افروز نیامد
دل خون شد و آن یار جگر سوز نیامد
نوروز من ار عید برون آمدى از شهر
چونست كه عید آمد و نوروز نیامد
مه مى طلبیدند و من دلشده را دوش
در دیده جز آن ماه دلافروز نیامد
آن ترك ختائی بچه آیا چه خطا دید
كامروز علی رغم بدآموز نیامد
خورشید چو رسمست كه هر روز برآید
جانش هدف ناوك دلدوز نیامد
تا كشته نشد در غم سوداى تو خواجو
در معركه‌ى عشق تو پیروز نیامد

 

قطعه شب آرام دریایی با صدای بوچلی

«شب آرام دریایی / Il Mare Calmo Della Sera» یکی از قطعات و همچنین نام یکی از آلبوم های آندره آ بوچلی خواننده برجسته ایتالیایی است. اجرای زنده این قطعه را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 

سه نوازی کریتن لیرا، رباب و تمپک

«کریتن لیرا / Cretan lyra» متعلق به یونان باستان است که سازی زهی محسوب می‌شود. تریو یا سه نوازی این ساز را با رباب و تمپک که یک سه نوازی ثبت شده توسط پتراکیس، لوپز و چمیرانی است را در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 

کوارتت دودوک؛ جیوان گاسپاریان

کوراتت یا اجرای چهار نوازنده که معمولاً با سازهای کلاسیک انجام می‌شود، یکی از راه های خلق موسیقی های تازه و ترکیبی است. اکنون یک کوارتت با محوریت جیوان گاسپاریان نوازنده برجسته دودوک می‌بینید. گاسپاریان را به نوازنده دیگر همراهی می کنند که یک ترکیب موسیقایی متفاوت را خلق می کنند؛ ترکیبی که البته با سبک این خواننده ارمنی تطابق دارد.

 

به جان تو با صدای مجید درخشانی

استاد مجید درخشانی موزیسن و نوازنده تار، همنوازی با شاهد عندلیبی نوازنده نی، امیرعباس زارع نوازنده سه تار و دف و آرمان سیگارچی نوازنده عود داشته است. این ویدیو را در «تابناک» می بینید.

 

از تو چه پنهون ؛ محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار آهنگی تحت عنوان «از تو چه پنهون» را منتشر کرده که دفتر مولتی مدیای تابناک برای این آهنگ یک موزیک ویدیو ساخته است. این موزیک ویدیو را در «تابناک» می بینید و می شنوید.

 

تصاویر رنگی خیابان لاله زار در 1335

خیابان لاله زار در تهران قدیم یکی از شریان‌های اصلی شهر بود؛ خیابانی مملو از سینما، کافه و مغازه‌های جذاب. اکنون تصاویر رنگی کمیابی از این خیابان در سال ۱۳۳۵ را در «تابناک» می‌بینید.

 

تاثیر فیجیت اسپینر در رفع استرس؟

فیجت اسپینر یک اسباب‌بازی محبوب جدید است که ادعا شده است برای درمان اختلال کم‌توجهی، بیش‌فعالی یا رفع استرس کاربر دارد اما در این ویدیو دکتر دیود اندرسون روانشناس بالینی توضیح می‌دهد که چرا این ادعا صحیح نیست و این صرفا یک اسباب بازی زودگذر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار