بازدید 4993
۲
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»، روز ششم؛

از دیر مغانِ اوهام تا دیوونه جان بابک جهانبخش / سولوی هنگ درام / تهران در سال 1335 / چه آبی مناسب نوشیدن است؟

ششمین روز بهار فرارسید و اگرچه برخی از کارمندان قید مرخصی را زنده‌اند و سال کاری تازه را آغاز کرده‌اند اما همچنان دید و بازدیدها پابرجاست و سفرها نیز جریان دارد. در این ایام پرمعاشرت احتیاط در گفتار و رفتار نه تنها شرط عقل، بلکه شراط اخلاق است. گاهی نقل و سخن‌هایی در این دید و بازدیدها مطرح می‌شود که میزبان را از کرده پشیمان می‌سازد و چنان می‌شود که این مهمانی‌ها، آخرین دورهمی اقوام می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 26 March 2018

از دیر مغانِ اوهام تا دیوونه جان بابک جهانبخش / سولوی هنگ درام / تهران در سال 1335 / چه آبی مناسب نوشیدن است؟ششمین روز بهار فرارسید و اگرچه برخی از کارمندان قید مرخصی را زنده‌اند و سال کاری تازه را آغاز کرده‌اند اما همچنان دید و بازدیدها پابرجاست و سفرها نیز جریان دارد. در این ایام پرمعاشرت احتیاط در گفتار و رفتار نه تنها شرط عقل، بلکه شراط اخلاق است. گاهی نقل و سخن‌هایی در این دید و بازدیدها مطرح می‌شود که میزبان را از کرده پشیمان می‌سازد و چنان می‌شود که این مهمانی‌ها، آخرین دورهمی اقوام می‌شود.

بسیاری از اوقات نیز اساساً مراعات امکان و ظرفیت میزبان نمی‌شود و علاوه بر آنکه مهمانان به صورت گروهی به خانه میزبان می‌روند، بلکه شبی یا حتی چند شب را در خانه میزبان می‌مانند که اسباب زحمت می‌شود و میزبان را وامی‌دارد قید صله رحم را بزند و فاصله را حفظ کند.

از دیر مغانِ اوهام تا دیوونه جان بابک جهانبخش / سولوی هنگ درام / تهران در سال 1335 / چه آبی مناسب نوشیدن است؟

در همین زمینه حکایت کرده‌اند، مردی به مهمانی دوستش رفت و تمام روز را در خانه او بود و از هرجهت در فرحناکی را بر صاحبخانه بسته بود. وقتی شب شد و هوا رو به تاریکی نهاد، صاحبخانه بدون این که چراغی روشن کند، کنار مهمان نشست و با او مشغول صحبت و گفت وگو شد. مهمان که از تاریکی ناراحت و در عذاب بود، هرچه منتظر ماند میزبان چراغی روشن نکرد، تا این که کاسه صبرش لبریز شد و گفت: خیلی معذرت می خواهم! چراغ کجا است تا آن را روشن کنم، چون هوا خیلی تاریک است و جایی را نمی بینم.

صاحبخانه که از مهمان ناخوانده حسابی کلافه شده بود، از فرصت استفاده کرد و گفت: خداوند می فرماید: «و اذا اظلم علیهم قاموا / وقتی شب جامه تاریکی بر آنها پوشاند، از جا حرکت کنند و بروند.» مهمان که از حاضر جوابی میزبان جا خورده بود، خجلت زده شد و ازخانه بیرون رفت. از این منظر شاید فرهنگ همراه با تعارف ایرانی و اصرارهای از سر تعارف که گاهی به افراط می‌انجامد نیز در منتهی شدن به چنین اتفاقاتی بی‌تاثیر نیست.

در آخر با بهاریه‌ای از خاقانی کلام را به انتها می‌رسانیم و دعوت‌تون می‌کنیم مجموعه ویدیوهای روز ششم نوروز را در این ویژه نامه تماشا کنید.

آمد بهار و بخت كه عشرت فزا شود
از هر طرف هزار گل فتح وا شود
گلشن شود نشیمن سلطان نوبهار
چون بهر شاه تخت مرصع بنا شود
كان زر و جواهر بحر در و گهر
شد جمع تا نشیمن بحر سخا شود
برگش زمرد است و گلش لعل آبدار
گلزار تخت شه كه بر آب بقا شود
توران سزد به پادشهی كز سر پری
لعلی به صد هزار بدخشان بها شود
شد وقت كز نسیم قدوم بهار ملك
در باغ تخت غنچه‌ی یاقوت وا شود
عید قدم مبارك نوروز مژده داد
كامسال تازه از پی هم فتح‌ها شود
عید مبارك است كزان پای بخت شاه
چون شاهدان ز خون عدو پرحنا شود
خاقانی عید آمد و خاقان به یمن خود
هر كار كز خدای بخواهد روا شود

 

دیر مغان ؛ اوهام

دیر مغان یکی از قطعات گروه اوهام با محوریت شهرام شعرباف است. اجرای زنده این قطعه که بر اساس یکی از اشعار حافظ است را در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

دیوونه جان با صدای بابک جهانبخش

بابک جهانبخش به تازگی قطعه دیوونه جان را خوانده و اکنون موزیک ویدیوی آن را اکنون در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

سولوی هنگ درام

سولو یا همان تک نوازی ساز هنگ را تحت عنوان اقیانوس طلایی که توسط جاستین گودفری اجرا شده در «تابناک» می‌بینید و می شنوید.

من طهرونمو می‌خوام از پرویز پرستویی

پرویز پرستویی به تازگی آهنگی درباره تهران بر اساس شعری از یغما گلرویی خوانده است. موزیک ویدیوی این قطعه را در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

تهران در سال 1335

ایران در سال 1335 با مظاهری از مدرنیسم مواجه بود که عمدتاً در چند شهر بزرگ به ویژه تهران متمرکز بود. تصاویری از پایتخت ایران در سال 1335 را بر رو قطعه‌ای از استاد حسین علیزاده در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

چه آبی مناسب نوشیدن است؟

آب یکی از نیازهای اساسی انسان برای ادامه زندگی است. اما فقدان آب سالم برای نوشیدن همچنان جان بسیاری از انسان‌‌ها را به خطر انداخته است. در این ویدیو با تعریف آب سالم، خطرات احتمالی آب‌های آلودگی برای سلامتی انسان و همچنین روش‌های تصفیه مناسب آن آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
در سالیان دور یعنی دهه های10و 20و30مردم از نه برق داشتن . نه آب لوله کشی نه تلفن نه گاز . دولت انزمان بهانه ای هم نداشت که بابت مصرف فقط چهار قلم بالا از مردم ارزش افزوده و مالیات و عوارض .بیمه دریافت کتد چون از هیزم استفاده میکردند . نامه برای ارتباط بود و از آب چشمه استفاده میکردند لذا تنها درامد که نفت بود دست انگلیس بود که بعدا ملی شد . لذا اگر مینویسید واقعیت را بنویسید . برای فقط ایجاد راه و آب و برق شهرها و استانهای ایران زحمات زیادی توسط مهندسین انجام شد . تعصب اصل موضوع را جبران نمیکند . سرچ کنید معلومات بیشتر میشود مردم ختی بیمارستان در شهرها نداشتند بعد از دهه سی ساخته سد
تهران ١٣٣٥ چقدر زيبا به تصوير كشيده شده است، آدم دلش به تهران آن زمان تنگ ميشود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست