بازدید 14778

در مورد انتقال آب خوزستان کدام یک اشتباه می کنند؛ مجلس یا سازمان محیط زیست؟

بیشتر انتقادات در رابطه با ریشه های اصلی تخریب های زیست محیطی کشور، متوجه نمایندگان مجلس می شود و این نمایندگان هستند که به محلی گرایی و ترجیح منافع محلی بر منافع ملی متهم می شوند. مثل ماجرای انتقال آب کارون و خسارات زیان بارش که بیشتر انتقادات را متوجه نمایندگان مجلس کرده است، اما گویا تصمیم گیری های اشتباه این حوزه جای دیگری رقم می خورد.
کد خبر: ۷۷۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ 02 March 2018

 در مورد انتقال آب خوزستان کدام یک اشتباه می کنند، مجلس یا سازمان محیط زیست؟بیشتر انتقادات در رابطه با ریشه های اصلی تخریب های زیست محیطی کشور، متوجه نمایندگان مجلس می شود و این نمایندگان هستند که به محلی گرایی و ترجیح منافع محلی بر منافع ملی متهم می شوند. مثل ماجرای انتقال آب کارون و خسارات زیان بارش که بیشتر انتقادات را متوجه نمایندگان مجلس کرده است، اما گویا تصمیم گیری های اشتباه این حوزه جای دیگری رقم می خورد.

به گزارش «تابناک»؛ سخنان روز گذشته نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ـ که ماجرای انتقال آب از استان خوزستان به فلات مرکزی را مادامی که این منطقه در بحران زیست محیطی قرار دارد، بی معنی دانست ـ دوباره این موضوع ملی و مهم را به صدر اخبار رسانه ها کشید؛ اقدامی جنجال برانگیز که در میان مردم، نمایندگان و دولتمردان منتقدان و مدافعان زیادی است.

به بیان بهتر، در حالی ماجرای انتقال آب کارون به فلات مرکزی و تشدید بحران ریزگردها در جنوب غرب کشور به یک بحران ملی تبدیل شده و خسارات زیانبار آن روز به روز افزایش می یابد که همچنان در بدنه مدیریت ارشد اجرایی کشور در رابطه با نحوه برخورد با این مسأله اتفاق نظری وجود ندارد. برخی مراکز مهم تصمیم گیری از بلامانع بودن اجرای طرح های دوباره انتقال آب در شرایط کنونی می گویند و برخی مراکز، این اقدام را عاملی بر افزایش بحران های منطقه عنوان می کنند.

پیش از این و در دهه های گذشته، اجرای چند طرح بزرگ انتقال آب از بخش های بالادستی حوضه آبریز کارون به فلات مرکزی مثل کوهرنگ 1، کوهرنگ 2، چشمه لنگان، خدنگستان و... اجرایی شد که البته مشکل نیاز روزافزون بخش های مرکزی به آب را مرتفع نکرد؛ اما از آن سو، خسارات زیانباری را متوجه استان خوزستان و جنوب غرب کشور کرد.

اکنون و در شرایطی که پدیده ریزگردها و افزایش دامنه های گرد و غبار تحت تأثیر اقدامات مدیریتی گذشته، زندگی میلیون ها ایرانی را به مخاطره انداخته است، همچنان نیاز روزافزون فلات مرکزی به منابع آب، شوق مدیران را برای اجرای پروژه های انتقال آب جدید در پی دارد.

از جمله طرح های انتقال آب جدید، می توان به سد و تونل بهشت آباد، سد و تونل کوهرنگ 3، سد و تونل یلان، سد و تونل گوکان و... اشاره کرد که قرار است همگی دوباره بر سرشاخه های آب کارون تأسیس شوند و این منابع آبی را به سمت حوضه آبریز زاینده رود منحرف کنند.

به رغم خسارات گسترده طرح های پیشین و اعتراضات مردمی به این موضوع، برخی مدیران ارشد کشور، همچنان بر اجرای طرح های جدید انتقال آب تأکید دارند و این موضوع را راهکاری برای حل بحران مناطق مرکزی کشور می دانند.

مدیرانی مثل عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور که آذر ماه سال جاری با نگارش نامه ای محرمانه برای رئیس جمهور تأکید کرد که اجرای طرح انتقال آب در این حوزه منع زیست محیطی ندارد!

کلانتری در نامه ای که به آن اشاره شد، بدون اشاره به طرح های بزرگی مثل انتقال آب و ساخت سد ادعا کرد: مطالعات کارشناسان این سازمان نشان می دهد، دلیل اصلی بحران آب خوزستان، مصرف بی رویه آب در بخش هایی مثل کشاورزی و صنعت است که با مدیریت صحیح این منابع، می توان علاوه بر احیای محیط زیست خوزستان، با این منابع آب مشکل حوضه های دیگر آبریزی کشور را نیز حل کرد.

این نامه که مشخص نشد بر مبنای کدام مطالعات تخصصی و مستند صورت گرفته است، خیلی زود با واکنش سایر مدیران دولتی و نیز مردم رو به رو شد و در بسیاری از محافل رسانه ای و کارشناسی مورد نقد متخصصان قرار گرفت؛ متخصصانی که عقیده دارند ریشه بیشتر مشکلات کنونی خوزستان همین کاهش منابع آب ورودی است و نمی توان با کاهش بیشتر منابع آب در این منطقه منتظر معجزه ماند.

به بیانی رئیس سازمان محیط زیست که متولی حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور است، پیش شرط های لازم برای اجرای دوباره طرح های انتقال آب را در استان خوزستان تحقق یافته می داند و با چراغ سبز خود به دولت، سعی دارد راه برای برای انجام این اقدامات باز کند.

این موضع گیری ها در حالی است که نمایندگان خوزستان در مجلس و حتی نمایندگان اصفهانی نیز چنین موضعی ندارند و جالب تر اینکه برخی نمایندگان بی طرف نیز با نظر رئیس سازمان محیط زیست مخالف هستند.

جدا از نمایندگان استان خوزستان، که بارها اعتراض خود را به این مسأله نشان داده اند، «حیدرعلی عابدی»، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز پیشتر به خبرنگار «تابناک» گفت: در شرایط عادی، استان اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود به یک قطره از آب سایر مناطق نیز نیاز ندارد. آنچه برای این بخش از کشور نیاز آبی ایجاد کرده است، تمرکز صنایع ملی در منطقه و برداشت های جدید آب از این استان برای سایر استان هاست. خروج از بحران راهکاری ندارد، مگر اینکه ما یا به گذشته برگردیم و تخصیص های ایجاد شده از بستر زاینده رود را کاهش دهیم و یا اینکه به جلو برویم و منابع آب جدیدی را به این بستر بیمار تزریق کنیم.

جدا از مواضع این نماینده، روز گذشته مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس نیز در واکنش به طرح های انتقال آب از خوزستان به سایر مناطق کشور به رسانه ها گفت: دولت و مجلس به شدت در رابطه با آبهای منطقه و نحوه انتقال آنها پیگیر هستند و با نمایندگان خوزستان و وزارت نیرو صحبت هایی شده است. در وهله نخست، باید مشکلات آب منطقه خوزستان رفع شود و تا زمانی که مشکل این استان حل نشود، انتقال آب به سایر مناطق بی معناست.

از صحبت های نائب رئیس مجلس چنین بر می آید که دولت و مجلس نسبت به موضوع انتقال آب از استان خوزستان بسیار حساس هستند و این مهم را پیگیری می کنند و همچنین نمایندگان مجلس بر این اصل واقف هستند که در گام اول باید مشکلات و معضلات زیست محیطی استان خوزستان مرتفع شود و تا این مشکلات حل نشود، صحبت از انتقال آب معنایی ندارد.

از آنجا که ریشه اصلی همه مشکلات زیست محیطی اکنون منطقه نیز اجرای طرح های انتقال آب است، بنا بر صحبت های مسعود پزشکیان عملاً در شرایط آبی کنونی صحبت از اجرای طرح انتقال آب منتفی است؛ اما با وجود این، برخی افراد در بدنه دولت از جمله وزارت نیرو و به ویژه سازمان محیط زیست که اتفاقاً باید نسبت به بقیه گروه ها و افراد سیاسی بی طرف تر باشند، حامی اجرای طرح های انتقال آب هستند. افرادی مثل رئیس سازمان محیط زیست که با علم به نقدها و ایرادات موجود مکاتبات خود را محرمانه انجام می دهد و چشم های خود را بر روی خسارت های چنین تصمیم های بسته است.

بنابراین، می توان مدعی شد در ماجرای اجرای طرح های انتقال آب از حوضه آبریز کارون به سایر حوضه های آبریز، به رغم تفکر عامیانه که نمایندگان مجلس را مسئول اصلی می داند و مورد نقد قرار می دهد، این سازمان محیط زیست است که در این رابطه به رسالت خطیر خود به درستی عمل نمی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۴
وقتي يك مربي خارجي جهت فوتبال آورديم تيم رفت جام جهاني با يك مربي خارجي خوب تيم واليبال رفت جزو برترين ها چرا نبايد براي اين بحرانها از كارشناسان مجرب خارجي و مشاوران تراز اول خارجي استفاده كنيم البته كه دانشگاههاي ما در علم و تكنولوژي سراند جهان هستند ولي وقتي نمي توانيم مشكلات ساده اي چون مگس سفيد را حل كنبم پس بهتراست اين اساتيد و دانشجويان نخبه را به حال خود گذاشته و مشكلات را از طريق كارشناسان بين المللي حل نماييم
بنظر اینجانب که کارشناس منابع آب با تجربه ای در حدود 51 سال هستم و در زمینه منابع آب در بیشتر حوضه آبریز کشور کار کرده ام مشگل در پاسخ به این سوال هست
1- در وضعیت کنونی در هر حوضه آبریز چه حجم آبی بعنوان پتانسیل آن حوضه تعیین شده است؟
2- در یک افق زمانی مثلا 25 یا 50 سال آینده با توجه به اثرات تغییر اقلیم و کاهش احتمالی حجم آب به چه مقدار حجم آب خواهیم رسید؟
اگر فرض کنیم در 50 سال آینده مانند 50 سال گذشته دارای سری زمانی آبدهی خواهیم بود حق با آقای دکتر کلانتری است
ولی ا/ر فرض کنیم در 50 سال آینده مانند 20 سال گدشته باشد حق با نمایندگان محترم خوزستان می باشد
برای پاسخ به این پرسشها در کشور زیرساخت معتبری از شیکه سنجش آب و انرژی بصورت توام وجود نادارد زیرا شبکه سنجش از 72 سال پیش یه اینطرف در جهت اهداف دیگری ساخته شده و مورد بهره برداری قرار میگیرد
با توجه به بینظمی شدیدی که بواسطه اثرات اقلیمی مانند وقوع خشکسالیهای طولاتی و سیلابهای بزرگ خواهیم داشت ، برخلاف هیاهو وغوغاسالاری عده ای برای تامین آب نیاز به سدهای بیشتر و یزرگتر خواهد بود
آب مال خوزستان نیست بلکه ما شهرکردی های مظلوم هست. سال هاست که دارند آب را از استان چهارمحال و بختیاری با کانال به استان های دیگر میبرند اما در مقابل هیچ بودجه ای برای توسعه این استان اختصاص نداده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
پس بهتره خوزستانیها هم جلوی تولید نفت و گاز را بگیرند تا بقیه کشور بفهمند که بدونخوزستان بایدچی کاری بکنند
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
داریم به نقطه ای میرسیم که دیگه حرف حساب جواب نمیده و فقط خشونت چاره ساز خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
واقعا از این طرز فکر تعجب می کنم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
نفت و گاز که ربطی به مردم ندارد - نفت و گاز مال اختلاس گران هسست و تازه کم هم می آد بنابراین اگر مردم خورستان توانستند که البته نمی توانند این نفت و گاز را از گلوی اختلاس گران ببرند
مقصر شخص رياست سازمان حفاظت محيط زيست است كه بر خلاف نظرات كارشناسان اين سازمان عمل ميكند.
گويا انتصاب ايشان در اين سازمان فقط براي تخريب كامل محيط زيست بوده است.اگرچه اين شخص از دوران وزارت كشاورزي باعث شده تا نامبرده در سازمان محيط زيست تصميمات غير كارشناسانه بگيرد!!
خوزستان سرزمینیه که توسط هموطنان کویرنشین نابود شد و این ننگ در تاریخ ایران ثبت خواهد شد،با پول نفت خوزستان کارخانه فولاد میسازند و باز هم با آب خوزستان به تولید ادامه میدن،پول و اشتغال برا شماها،بدبختی و فقر برا ما خوزستانی هایی که در حاصلخیزترین و غنی ترین ناحیه این کره خاکی زندگی می کنیم
من بعنوان یک متخصص و مدیری با بیش از سی سال تجربه عرض میکنم ابتدا باید مسله فاضلاب وپساب کشاورزی و اب شرب شهرها و روستاههای خوزستان تامین واقعی شود وسپس برای توسعه اتی بین استان خوزستان و استان ههای هم جوار در خصوص انتقال اب بین حوضه ای تصمیم منطقی گرفت لذا شروع هر پروژه ای قبل از رفع مشکلات خوزستان یک خیانت آشکار به مردم این منطقه است
خوزستانیها انواع بیماریها را گرفتند شما را بخدا اینکار را تمام کنید اصفهانیها و یزدیها و قمیها از قدیم کاملا مقید به مسایل شرعی بودند ای هوار که آبی که برای صنایع و کشاورزیتان استفاده می کنید غصبی است و این انتقال آب نسل کشی است
ذخایر آب خوزستان بسیار بیشتر از نیاز استان است فقط کسی مدیریت منابع آب رو بلد نیست که اون هم باید مستشار از خارج وارد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
شهرهای جنوبی استان خوزستان آب شرب ندارند،شهرهای شمال شرقی نظیر دهدز و ایذه هم همینطور، بحرانهاي محیط زیست ناشی از عدم واگذاری سهم حقابه تالاب های استان از سوی دیگر باعث خروج نیروهای مستعد استان شده است، اینها بخشی از اشتباهات مدیرانی چون کلانتری بوده اند، که ظاهراً شما هم از جنس این آدمهایی؟
طرح های انتقال آب به فلات مرکزی (چه از شمال کشور و غرب و جنوب غرب ) یک طرح کاملا از پیش شکست خورده و در یک کلام عبث است که علاوه بر صرف هزینه های گزاف و هدر رفت بیت المال، پیامدهای زیست محیطی فاجعه باری هم به همراه میاورد؛ اما از اونجایی تصمیم گیرندگان و مسئولین اجرایی این امور خود از قسمت فلات مرکزی می باشند با استفاده از قدرت در دست، اصرار به انجام این کار دارند.
آلفرد ماهان از نخستین کسانی بود که کلید تسلط بر جهان رو قدرت دریایی میدونست؛
امروزه در حوزه دریایی بیش از 80 درصد تجارت جهانی انجام میگیره؛
بزرگترین مادرشهرها و به عبارتی بیشترین جمعیت در کرانه های دریا و یا به فاصله نزدیک از سواحل مستقرند
و مزیت های بیشمار دیگری که دریا داره باعث شده که دولتمردان کشورها جمعیت، صنایع و... رو در سواحل مستقر کنند؛ درست عکس کشور ما بدون شناخت جغرافیای کشور بیشتر اقداماتمان منجر به شکست و نابودی میشه. نمونه دریاچه ارومیه

اگر آقایان از ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی کشور بخوبی آگاه بودند؛ امروزه ایران وضعیتی به مراتب بهتر از الان داشت اما افسوس..
اگر ابی از خوزستان انتقال پیدا کنه ، استارت نارضایتی تو خوزستان رو زدن چرا که بیشتر از ظرفیت خوزستان اب انتقال داده شده
تعطیلی انرژی هسته ای یعنی محروم کردن کشور از انتقال آب دریا به فلات مرکزی ... انرژی مورد نیاز برای آب شیرین کنها و انتقال آب تنها با استفاده از منابع انرژی هسته ای است که فعلا تعطیله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
تمام دنیا داره به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر مثل باد و خورشید میره شما برای انتقال آب دنبال انرژی هسته ای هستی؟!
امریکا قدر زمینهای خورستان را می داند زمینهای خوزستان برای کشاورزی مثل طلا است واولین کشت صنعت در حوزه خورستان اجرا کرد وزمینها را یکدست ومکانیزه کرد انوقت یک سری دولت مرد که از کویر واستانهای کم اب هستندطمع به این ابها انها را براین داشته نا با نقوذی که در قدرت دارند ابها را منتقل کنند تنها چیری که این استان دارد از ان بگبرند . چرا طرحها را یا زمینه مناسب اجرا نمی کنند مثلا در شهرهای کویری چرا طرح فولاد که احتیاج به اب دارد را در شهرهایی که نردیک اب این اجرا نمی کنند هم پول نفت را می برند .طرحها را جایی دیگر اجرا می کنند .هم اب را. خوزستان غبر ار تخریب وخرابی و.بردن داراییهای این استان واباد کردن استانهای دیگر چیری نصیبش نشده دارایی خوزستان شده برای یک عده پورشه سوار چندملیاردی در تهران و چند شهر بزرگ
بدبختی مملکت این است که کسی که کلید تخریب محیط زیست را زده است حالا مسئول محیط زیست شده است
آب کارون ودزوکرخه روبه کویرانتقال دهید که هیچ کل آبهای اقیانوسهای دنیاروهم به کویرایران انتقال دهید جواب نخواهدداد ،جزخشک کردن کل ایران چراکه وقتی رودخانه های خوزستان خشک شود یعنی شرجی ورطوبت کاملاخشک میشود واین خشکسالی وبی آبی وعدم بارش به بیش ازنصف ایران کشیده خواهدشد،این یعنی خیانت به مردم وآیندگان این مملکت که مسببان آن راهرگز نخواهند بخشید،.....
آقا دست از سر طبیعت و اکوسیستم مناطق مختلف کشور بردارید. شما که نمی توانید چیزی را درست کنید لااقل همین شرایط موجود را هم با اشتباهات مهلک خودتان بدتر نکنید.
SER , EIA
دو گزارش این طرح تهیه شود جواب مسائل مشخص می گردد
واقعا جای تعجب دارد آقای عیسی کلانتری چرا باید اینقدر بر انتقال اب کارون اصرار داشتن باشد؟؟؟
آقایان خوزستانی آب خوزستان به یزد می رود نه اصفهان.
اصفهان خودش حوزه آبریز دارد. حوزه آبریز زاینده رود ۹۰ درصدش در استان اصفهان قرار دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
استاد! آب زاینده رود از تونل های کوهرنگ و کوه های چهارمحال تامین میشه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
دوست عزیز عرض کنم هشتاد و پنج درصد حوضه آبریز زاینده رود (کارون ۲) از استان چهارمحال بختیاری که بشتر روستاهاش با کمبود آب مواجهن ولی دوباره آقایون میخان سد و تونل بزنن
آنوقت از ترکیه و افغانستان لبکاریم
کویر اگر آب میخواست بارون میومد . کویر آب لازم نداره ، خوزستان را کویر نکنید. البته مطمئن هستم که کسی دلش به کویر نسوخته ، یکی اونجا ها زمین داره و به قیمت ویرانی مملکت دنبال تامین آبه
نظرات شما هم کارشناسانه این طرح هایی که اسم بردید مطالعاتی هستند و یا اجرایی و فقط دو طرح آنها عملیاتی شده و حجم آبی که در حال حاضر داره منتقل میشه کمنر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب هم نیست در حالیکه فقط در خروجی کارون به اروند ۱۶ میلیارد متر مکعب در سالهای خشک آب به دریا ریخته میشود و استان خوزستان با ۷ میلیارد متر مکعب مصرف آب در کشور خیلی بیشتر از سهمش در حوضه های آبریز آن استان مصرف دارد. بیشترین کانون ریزگردها در حوضه های جراحی زهره و کرخه ایجاد شده ک هیچ گونه انتقالی از آنها صورت نگرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
خجالت نکشید! میخواهید آب از جراحی و زهره و هم بردارید ببرید اصفهان یزد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
نود درصد گرد و خاک از تالاب خشک شادگان سرچشمه می گیره .
در مورد محیط زیست کامنت ندید به جاسوسی متهم میشید
این طرحهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای برنامه توسعه ایران که بتوسط مدیران روحانی در حال انجام شدن است همان فاجعه ایی را بوجود خواهد آورد که در افریقا بدر دهه های گذشته بوجود آورد که نتیجه آن تخریب طبیعت و خشکسالی و ازبین رفتن کشاورزی و ایجاد میلیونها مهاجر بود. تولید محصولات صنایع سنگین مثل ورق آهن و روی و غیره در اصفهان و استخراج آهن و مس و غیره در معادن مناطق دیگر و صادرات ارزان آنها به بازار جهانی بقیمت از بین رفتن حداقل 50 درصد آب و طبیعت موثر کشور خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
اون صنایعی که شما می فرمایید خیلی از کارمندانش خوزستانی هستند.
ضمنا اصفهان هیچی نیازی به آب خوزستان ندارد.
آب خوزستان یا بهتره بگیم چهار محال به قم و یزد می رود نه اصفهان.
بخاطر فلات مرکزی، خوزستان و چهارمحال را نابود کردند.
خوش به حال خوزستانی ها که از فراوانی آب مدام دچار سیل و سرریز سدها می شوند.
من اصفهانی هستم و هربار به خوزستان سفر می کنم بارانهایی میبینم که در عمر خود در اصفهان ندیدم.یکبار طی ۲ ساعت بارانی بارید که جوابگوی آب یک سال اصفهانیهای صرفه جو و زحمتکش بود.
خوشا به حالتان....
توی سارمان محیط زیست بد جور نفوذ کردن.
كارون سالي بيست ميليارد مترمكعب آورد داره كه حداقل نصف اون ميريزه تو خليج فارس حالا طرف با چه عقلي و چه توجيهي دلش برا اون يه ميليارد متر مكعبي(با حداكثر ظرفيت انتقال- چون ظرفيت سد زاينده رود بيش از اين نيست و خود حوزه آبريز زاينده رود هم در بدترين حالت ميتونه تا سيصد ميليون پشت سد رو پر كنه) داره ميسوزه و گر گرفته، من نميدونم والا. طرف حاضره بريزه تو خليج فارس ولي حاضر نيست يه هم وطنش استفاده كنه
هرچه بگوییم بی فایده است کاری بکنید.
کاش یکم اونورتر توی کشورهای عربی بدنیامیومدیم.حداقل غصه نمیتوردیم که توی مرکز کفت وپتروشیمی زندگی میکنیم اما آب گل میخوریم.دولت مردان برن درخصوص آب شیرین کن های امارات مطالعه کنن ببینن اونها کارشون درسته یا ما
رئیس سازمان محیط زیست که زمانی وزیر کشاورزی بود در کیهان نوست ما نباید در همه موارد کشاورزی خود کفا شویم. یک دوروزبعد در کیهان تیتر زده شد آقای کلانتری امروز درست 10 سال از آن زمانی می گذردکه گفته بودید "ده سال دیگر در گندم خود کفا می شویم" چرا ایشان در کاری که توان ان را ندارد مشغول به کار می شود مثل احیای دریایچه ارومیه وبعد برای جلوگیر ی از ناتوانی خود شرط وبرای احیای دریاچه تقاضای وام دو میلیارد دلاری از خارج کردند تا کی وچند سالگی پست مقام ایشان را جلب می کند .
تابناک مسولین اصفهانی اطلاعات حرف زدن راجع به انتقال آب را امنیتی کرده اند
جناب ناشناس این 16 میلیارد مترمکعب آبی که میگی در سالهای خشک از کارون به دریا می ریزه را از کجا آوردی؟کل آورد کارون بزرگ حدود 20 تا 22میلیارد مترمکعب در ساله که در 10 ساله گذشته بعلت کاهش نزولات آسمانی به کمتر از 10 میلیارد کاهش یافته اون 500 میلیونی هم که میگی رفته فلات مرکزی حدود 1200 میلیون مترمکعبه وضمنا از سرچشم هابردند که زلالترین وپاکترین وماندگارترین آبها است.وآنچه برای خوزستان گذاشته اند کثیف ترین وآلوده ترین وناپایدارترین منابع آبی است.دکتر کلانتری واصحاب وزارت نیروهم اگر فکر می کنند خوزستان آب اضافی دارد که قابل انتقال است سد گتوند یا بقول ما خوزستانیها بزرگترین آب شورکن دنیا تقدیم وجود ایشون به هرجا که خواستند انتقال دهند،پول انتقالش هم با فروش نفت ما.خدمت استاد محترم جناب مهندس قبادی هم عرض ارادت می کنم.
وقتی میان توی کویر یزد کارخونه ذوب آهن میسازن و از آب شیرین زاینده رود همه جوره استفاده صنعتی و غیر شرب میکنن سد زاینده رود خالی میشه این آب حق مردم اصفهان و چهار محال بختیاری هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار