بازدید 3715

نگرانی از عدم موفقیت راهبرد ترامپ در افغانستان

کد خبر: ۷۷۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵ 07 February 2018
سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در مورد امکان موفقیت راهبرد رئیس جمهور این کشور در قبال افغانستان برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ داخلی در این کشور آسیایی، ابراز تردید کردند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا روز سه شنبه در مورد امکان موفقیت راهبرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در قبال افغانستان برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ داخلی در این کشور آسیایی ابراز تردید کردند؛ راهبردی که مقامات آمریکا برآورد می کنند هزینه ای بیش از ۴۵ میلیارد دلار را بر مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل خواهد کرد.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا در جلسه استماع این کمیته در خصوص جنگ افغانستان که برای نخستین بار از زمان اعلام راهبرد ترامپ در ماه آگوست برگزار شد، خطاب به مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع (پنتاگون) آمریکا اعلام کردند که این طرح به احتمال بسیار در دستیابی به هدف خود برای وادار ساختن طالبان به انجام مذاکرات صلح موفق نخواهد شد.

اعضای این کمیته مجلس سنا متذکر شدند که از زمان تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، شورشیان وابسته به طالبان بخشهای وسیعتری از خاک افغانستان را در اختیار گرفته اند و اینکه طی حملات متعدد تروریستی به کابل، پایتخت افغانستان در ماه گذشته افراد بسیاری جان خود را از دست دادند.

شایان ذکر است که ترامپ در ماه آگوست به «نبردی بی انتها» در افغانستان متعهد شد و با وعده «نبرد تا پیروزی»(!) از اعزام نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان خبر داد. این در حالی است که وی پیشتر در جریان مبارزات انتخاباتی خود خواستار عقب نشینی سریع نیروهای نظامی آمریکا از این کشور آسیایی شده بود.

سناتور «باب کورکر» رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا راهبرد ترامپ را «بهتر» از راهبرد دولت اوباما خواند؛ زیرا به زعم وی، این راهبرد به یک برنامه زمانی محدود نیست و پاکستان را برای پایان دادن به حمایتها از شورشیان طالبان تحت فشار گذارده و همکاری منطقه ای را تقویت می کند.

اما وی در ادامه گفت که قانونگذاران «می کوشند مسیری رو به جلو بیابند آنهم در زمانی که چشم انداز رسیدن به مرحله ای که افغانستان قادر باشد بدون حمایت قابل توجه غرب و سایر کشورها به وظایف خود عمل نماید؛ تیره و تار است».

سناتور «راند پال» نیز این نکته را گوشزد کرد که در شرایطی که طبق راهبرد ترامپ ۱۵۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا در افغانستان مستقر می شوند، دولت اوباما با  ۱۰۰۰۰۰ نیرو نتوانست طالبان را به پای میز مذاکرات بکشاند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر