بازدید 8416
پیمانه اقتصادی؛

از «مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت» تا «توافق ضمنی دولت و مجلس درباره قیمت بنزین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی هفته، بورس آسیا بهترین عملکرد ماهانه را در ۲ سال اخیر ثبت کرد، دلار آمریکا و یورو دوباره در بازار تهران گران شدند، کویت بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در پالایش نفت سرمایه گذاری می‌کند، نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن ۱۱.۲ درصد شد، سکه طرح جدید گران شد، شرکت های آمریکایی خواستار افزایش فشارها بر چین شدند و مصوبه جدید مجلس برای بانک مرکزی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 01 February 2018

از «مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت» تا «توافق ضمنی دولت و مجلس درباره قیمت بنزین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی هفته، بورس آسیا بهترین عملکرد ماهانه را در ۲ سال اخیر ثبت کرد، دلار آمریکا و یورو دوباره در بازار تهران گران شدند، کویت بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در پالایش نفت سرمایه گذاری می‌کند، نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن ۱۱.۲ درصد شد، سکه طرح جدید گران شد، شرکت های آمریکایی خواستار افزایش فشارها بر چین شدند و مصوبه جدید مجلس برای بانک مرکزی را در بر دارد.

مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت

نشست خبری میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی روز گذشته به منظور اعلام مرحله جدید واریز سود سهام عدالت، برگزار شد. وی در این نشست گفت: مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت، از فردا آغاز می‌شود.
رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: مرحله تکمیلی سهام عدالت برای ۱۶ گروه از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از ۱۲ بهمن آغاز می شود. وی تصریح کرد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مشمولانی هستند که سهام یک میلیون تومان را به صورت کامل در اختیار دارند و از سود کامل ۱۵۰ هزار تومانی برخوردارند. پوری حسینی افزود: تنها چهار گروه کارمندان، بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی، روستاییان و عشایری که تحت پوسش کمیته امداد نیستند و کسانی که قبلا تحت پوشش کمیته امداد بودند، اما اکنون  مددجو هستند، چهار گروهی به شمار می آیند که در دهه فجر، سود آنها پرداخت نمی شود. وی افزود: ایثارگران، زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد، خدام مساجد، حسینیه ها، بقاع متبرکه، بیماران خاص، مددجویان موسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیان آزاد شده و تحت حمایت و تاکسیرانان، از جمله گروههایی هستند که در دهه فجر، باقیمانده سود سهام عدالت آنها پرداخت می شود. وی افزود: از زمان آغاز توزیع سود حدود ۲ میلیون نفر شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کرده اند و هنوز ۱۲ میلیون نفر باقی مانده‌اند. /مهر

افت شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه 96 با کاهش 424 واحدی معادل 0.43 درصد به رقم 98 هزار و 133 واحد رسید. تالار شیشه ای در پنجمین روز کاری از دومین هفته بهمن ماه 96، همانند دو روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 135 واحدی معادل 0.43 درصد به رقم 31 هزار و 350 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن بر خلاف روز قبل، با افت 45 واحدی معادل 0.26 درصد، عدد 17 هزار و 472 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 34 واحدی معادل 0.26 درصد به رقم 13 هزار و 131 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.50 درصد همراه شد و 532 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 387 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 411 واحد کاهش معادل 0.59 درصد به رقم 69 هزار و 449 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل با 324 واحد کاهش معادل 0.15 درصد همراه بود و عدد 210 هزار و 329 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

بورس آسیا بهترین عملکرد ماهانه را در ۲ سال اخیر ثبت کرد

میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن در روز چهارشنبه با ۳ دهم درصد افزایش روبرو شد و روند نزولی خود را در جلسه دیروز معاملات جبران کرد. همچنین شاخص رشد ماهانه بورس آسیا در ماه ژانویه ۶.۵ درصد بالا آمد که بهترین عملکرد آن از مارس ۲۰۱۶ میلادی به بعد محسوب می شود. در آمریکا بازار بورس معاملات آتی ESc1 هم ۰.۱۵ درصد رشد را تجربه کرد. در اروپا هم انتظار می رود بورس داکس آلمان ۰.۲ درصد و فوتسی لندن و کاک فرانسه هر کدام یک دهم درصد افزایش داشته باشند. اما بورس نیکی ژاپن ۰.۸ درصد پایین آمد و بورس وال استریت آمریکا برای دومین روز در سه شنبه با کاهش ارزش روبرو شد که یکی از دلایل آن افزایش ارزش اوراق بهادار این کشور عنوان شده است. اوراق بهادر ۱۰ ساله آمریکا با ۲.۷۳۳ درصد رشد به بیشترین سیر صعودی خود در تقریبا ۴ سال اخیر رسید؛ ضمن اینکه اوراق ۳۰ ساله هم به بالاترین رشد از ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد رسید. در باراز جهانی ارز، هر دلار به ۱۰۸.۷۲ ین رسید که تقریبا دلار تغییری را در برابر پول ژاپن نداشت. هر یورو با ۳ دهم درصد افزایش به ۱.۲۴۳۶ دلار رسید و شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به ۸۸.۹۷۱ واحد رسید که با اندکی رشد روبرو شد. دلار در برابر یوآن چین ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و هر دلار به کمتر از ۶.۳ یوآن رسید که این موضوع از ماه اوت سال۲۰۱۵ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود. /ایبنا

دلار آمریکا و یورو دوباره در بازار تهران گران شدند

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 233 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 400 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 136 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 481 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پنجمین روز از هفته جاری، 12 هزار و 588 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، یک ریال ارزان تر فروخته شد.

«تسه»ها نزدیک کف ۷۱ هزار تومانی در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) تقریبا بدون نوسان به قیمت ۷۱ هزار و ۱۸۹ تومان معامله شدند. نزدیک شدن به پایان زمان سررسید «تسه۹۴۱۲» عامل فشار بر این نماد است. با وجود اینکه از ابتدای مهر تا پایان دی، شاهد نوسان «تسه»ها در بازه ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان بودیم. اما در بهمن، میانگین قیمت اوراق در سطح ۷۲ هزار و ۱۵۶ تومان قرار گرفته است. در ماه دی رشد ۳ درصدی قیمت مسکن نسبت به آذر و رشد ۷/ ۱۶ درصدی نسبت به دی سال گذشته رقم خورد. آمارها از رشد پول در ۳ ماه منتهی به آبان و افزایش سهم خانه‌های کلنگی، سیگنالی برای رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر است. امری که در کنار رشد قیمت نهاده‌های تولید و با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، می‌تواند سهم تقاضای مصرفی در بازار مسکن را کاهش دهد.

کاهش قیمت نفت آمریکا با افزایش موجودی نفت خام این کشور

روز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۲۲ سنت (۰.۳ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۸۰ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۱ سنت کاهش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۴.۱۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. بر اساس آمار غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا، موجودی نفت خام در این کشور در هفته ی گذشته به میزان ۳.۲ میلیون بشکه افزایش یافته است. همچنین، به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، علیرغم روند صعودی قیمت این محصول در هفته های اخیر، افزایش میزان تولید نفت در آمریکای جنوبی از افزایش چشمگیر قیمت آن جلوگیری کرده است.

کویت بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در پالایش نفت سرمایه گذاری می‌کند

شرکت نفت کویت اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی، ظرفیت تولید خود را به ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برساند. نزار العدسانی، مدیرعامل شرکت نفت کویت، همچنین گفت که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ میلادی ظرفیت پالایش نفت این شرکت به ۲ میلیون بشکه در روز برسد.  انتظار می‌رود شرکت نفت کویت در پنج سال آینده ۱۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد و پس از آن تا سال ۲۰۴۰ میلادی نیز ۳۹۴ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری کند.

نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن ۱۱.۲ درصد شد

براساس اعلام مرکز آمار، درصد تغییرات میانگین شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) ١١,٢ درصد است که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٦، (٦.٣ درصد) افزایش داشته است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل پاییز سال ١٣٩٦ به عدد ٢٣٤,٦ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٢٢٢.٠)، ٥.٧ و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٩٧.٥)، ١٨.٨ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) ۱۱.۲ است که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٦، (٦.٣ درصد) افزایش داشته است. همچنین در فصل مورد بررسی بخش«استخراج کانه های فلزی»بیشترین تاثیر را بر افزایش ٥,٧ درصدی شاخص قیمت بخش معدن داشته است. شاخص قیمت در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ٧,٦ درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ٢١٥.٣ به عدد ٢٣١.٧ رسید. این افزایش بیشتر تحت تاثیر افزایش ١٩.٠ درصدی فعالیت‌ «استخراج سنگ مس» به وجود آمده است. در فعالیت «استخراج سنگ مس»، شاخص قیمت در فصل پاییز ١٣٩٦ از رقم ٩٢,٣ به رقم ١٠٩.٨ رسید که این افزایش به طور عمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی «کنسانتره مس» است. تغییرات شاخص قیمت در سایر فعالیت‌ها، تاثیر بسزایی در تغییر شاخص کل بخش معدن نداشته است.

سکه طرح جدید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۲۵۰۰ تومان افزایش، به یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۷۲۲ تومان رسید. همچنین هر سکه طرح قدیم با ۲ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۲۴۵ تومان رسید؛ در عین حال هر نیم سکه ۷۲۹ هزار و ۶۲۰ تومان، ربع سکه ۴۳۶ هزار و ۷۷۲ تومان و سکه یک گرمی ۲۹۰ هزار و ۸۴۷ تومان قیمت گذاری شد. /مهر

رشد اقتصادی منطقه یورو رکورد ۱۰ ساله را شکست

بنا بر اعلام موسسه یورو استات، متوسط نرخ رشد ۱۹ کشور عضو بلاک اقتصادی یورو، سال گذشته میلادی به ۲.۵ درصد رسید که سریع‌ترین نرخ رشد از زمان رشد سه درصدی در سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شود. یورو استات اضافه کرده است منطقه یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ رشدی معادل ۰.۶ درصد داشته است. بانک مرکزی اروپا در راستای تلاش برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی منطقه یورو، برنامه محرک مالی عظیمی را اجرا کرده است که تحت آن، این بانک نرخ بهره را به صفر رسانده است و ماهانه میلیاردها یورو صرف خرید دارایی‌های مالی می‌کند.  رشد اقتصادی منطقه یورو رو به افزایش بوده است و اکنون این منطقه یکی از قدرتمندترین بخشهای اقتصاد جهانی به شمار می‌رود.  بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر سال گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی را افزایش داد و رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۱۸ را ۲.۳ درصد پیش‌بینی کرد که بیش از برآورد ۱.۸ درصدی قبلی بود، در حالی که پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ را هم از ۱.۷ درصد به ۱.۹ درصد افزایش داد. جزئیات بیشتر

شرکت های آمریکایی خواستار افزایش فشارها بر چین شدند

شماری از شرکت های آمریکایی تاکید کردند دولت دونالد ترامپ باید فشارهای خود را بر چین که علیه این شرکت ها تبعیض قایل می شود، افزایش دهد. پیش از این نیز اتاق بازرگانی آمریکا در چین بارها تاکید کرده بود بازار پکن برای شرکت های خارجی عادلانه نیست و محدودیت های زیادی برای آنها در نظر گرفته می شود. شرکت ها و بازرگانان آمریکایی تاکید کرده اند لازم است فشارهای بیشتری بر چین وارد شود تا این راهبرد غیرعادلانه را برطرف کند اما آنها گفته اند خواهان یک جنگ تجاری با چین نیستند. روزنامه 'مورنینگ پست هنگ کنگ' در گزارشی آورده است اتاق بازرگانی آمریکا در چین بر این باور است که دیگر از شرکت های آمریکایی در چین مانند گذشته استقبال نمی شود و باید پکن برای تغییر این مسیر تحت فشار قرار گیرد. ویلیام زاریت رییس این اتاق گفت چینی ها به او گفته اند اگر آمریکا پس از بررسی هایش روی محصولات وارداتی آلومینیوم و فولاد از چین بخواهد تعرفه هایش را افزایش دهد، چین نیز تلافی خواهد کرد. وی تصریح کرد به رغم بروز شرایط نامطلوب، شرکت های آمریکایی نمی خواهند وارد یک جنگ تجاری با چین شوند که نهایتا به تجارت دو طرف لطمه زیادی وارد خواهد کرد. وی گفت که البته فشارهای دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بر چین در ماه های گذشته تا اندازه ای موثر بوده و آنها دسترسی بیشتری به بازار چین پیدا کرده اند. این مقام آمریکایی در چین گفت به نظر می رسد گفت و گوها به تنهایی نتوانسته است مشکلات دو کشور را حل کند اما فشارهای بیشتر اکنون موثر واقع شده است. به نقل از ایرنا، ترامپ در ماه جاری میلادی در مصاحبه ای با رویترز گفت که کشورش آماده است تا چین را به دلیل روش غارتگرانه اقتصادی و چپاول در حق مالکیت معنوی، جریمه کند.

مصوبه جدید مجلس برای بانک مرکزی

نمایندگان مردم در خانه ملت، بانک مرکزی را موظف به پرداخت سه درصد از کل صادرات نفت و میعانات گازی به استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته کردند. نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ با بند الف تبصره یک ماده واحده با ۱۶۷ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر اساس آن بانک مرکزی موظف به پرداخت سه درصد از کل صادرات نفت و میعانات گازی به استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته است. در بند الف تبصره ۱ آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید در طول سال و متناسب با وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه (منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفتی و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام عدالت) و همچنین سهم سه درصد استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته طبق جزء ۳ بند الف ماده ۲۶ برنامه ششم موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره پنج این قانون اقدام کند. /ایبنا

توافق ضمنی دولت و مجلس درباره قیمت بنزین

غلامرضا تاجگردون با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار کرد: دولت اصراری بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی ندارد و تقریبا توافق ضمنی در این باره صورت گرفته است. وی افزود: البته دولت به دنبال این است که مجوزی داشته باشد که اگر زمانی شرایط مناسب بود و خواست قیمت‌ها را بالا ببرد این اختیار را داشته باشد که به نظرم دولت به استناد قانون هدفمندی این اختیار را دارد و نیاز به مصوبه جدید مجلس نیست و فکر می‌کنم دولت هم با این روش اجمالا موافق باشد. رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد:‌ برخی نمایندگان محترم می‌گویند قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم و روی این قضیه اصرار دارند ولی مجلس این موضوع را نمی‌پذیرد و حداقل کمیسیون تلفیق آن را نپذیرفته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر