بازدید 9645
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «عقب نشینی دلار و شاخص کل بورس» تا «افزایش نرخ تورم شاخص بهای تولید کننده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت 166 واحدی شاخص کل بورس، قیمت واقعی دلار باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد، اونس طلا در سال 2018 به بیش از 1500 دلار خواهد رسید، بودجه امسال عراق بودجه‌ای شکننده است، تخم‌ مرغ یکساله 36 درصد گران شد، تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست، آمریکا تحریم‌ها علیه صنعت نفت روسیه را تشدید کرد، تعرفه واردات خودرو تغییر نمی‌کند و جریمه سنگین بانک‌های بزرگ اروپایی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 28 January 2018

از «عقب نشینی دلار و شاخص کل بورس» تا «افزایش نرخ تورم شاخص بهای تولید کننده به ۹.۹ درصد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت 166 واحدی شاخص کل بورس، قیمت واقعی دلار باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد، اونس طلا در سال 2018 به بیش از 1500 دلار خواهد رسید، بودجه امسال عراق بودجه‌ای شکننده است، تخم‌ مرغ یکساله 36 درصد گران شد، تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست، آمریکا تحریم‌ها علیه صنعت نفت روسیه را تشدید کرد، تعرفه واردات خودرو تغییر نمی‌کند و جریمه سنگین بانک‌های بزرگ اروپایی را در بر دارد.

افت 166 واحدی شاخص کل بورس تحت تأثیر منفی نماد فولاد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه هفتم بهمن ماه 96 با کاهش 166 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 99 هزار و 355 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری از دومین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف پایان هفته قبل، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 53 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 31 هزار و 741 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن همانند روز چهارشنبه، با رشد 24 واحدی معادل 0.14 درصد، عدد 17 هزار و 538 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 18 واحدی معادل 0.14 درصد به رقم 13 هزار و 181 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.18 درصد همراه شد و 197 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 106 هزار و 641 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 179 واحد کاهش معادل 0.25 درصد به رقم 70 هزار و 625 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روزهای گذشته با 31 واحد کاهش معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 210 هزار و 313 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 172 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشت.

 از «عقب نشینی دلار و شاخص کل بورس» تا «افزایش نرخ تورم شاخص بهای تولید کننده به ۹.۹ درصد»

جریمه سنگین بانک‌های بزرگ اروپایی توسط رگولاتور بورس آمریکا

رگولاتور بورس آمریکا اعلام کرد: چندین بانک بزرگ اروپایی و یک بانک آمریکایی به دلیل اختلال در بازار معاملات آتی آمریکا به چندین میلیون دلار جریمه محکوم شده اند. به نقل از رویترز، منابع آگاه که خواستند نامی از آن برده نشود، گفتند که کمیسیون تجارت آتی بورس کالا آمریکا اعلام کرد، قرار است بانک های دویچه، «اچ اس بی سی» و «یو بی اس» را به دلیل ایجاد اختلال و دستکاری در بازار آتی ایالات متحده میلیون ها دلار جریمه کند. این منابع آگاه اعلام کردند که تحقیقات کمیسیون تجارت آتی بورس کالا آمریکا بر روی این بانک ها از بستر وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال گذشته است. بر همین اساس، جریمه دویچه بانک و «یو بی اس» بیش از ۱۰ میلیون دلار خواهد بود و جریمه «اچ اس بی سی» بانک کمتر از ۱۰ میلیون دلار خواهد بود. /ایبنا

افت دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در اولین روز کاری هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 232 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 178 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 57 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 386 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 12 هزار و 453 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه گذشته، 101 ریال ارزان تر فروخته شد. ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مهم ترین عامل در کاهش قیمت ها در بازار ارز بوده است.

قیمت دلار غیر واقعی افزایش یافته/ قیمت واقعی دلار باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد

یحیی آل اسحاق عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت ارز مانند هر کالای دیگری بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: موارد تقاضای ارز شامل تقاضا برای تجارت، سفر و سوداگری است؛ بنابراین، در صورت افزایش یا کاهش قیمت ارز باید بررسی شود که در کدام شاخه تقاضا افزایش یا کاهش یافته است. این کارشناس مسائل اقتصادی به شاخه‌های عرضه ارز اشاره کرد و گفت: عرضه ارز توسط بانک مرکزی، ارزی که صادرکنندگان به کشور وارد می‌کنند و ارزی که فروشندگان ارز در صورت پایین آمدن قیمت‌ها به بازار وارد می‌کنند، هم شاخه‌های عرضه ارز را تشکیل می‌دهند. وی افزود: همچنین عوامل اجتماعی - سیاسی و ذهنیتی که نسبت به روابط خارجی و وضعیت اقتصادی وجود دارد، می‌تواند بر قیمت ارز در بازار تأثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه افزایش حجم نقدینگی هم می‌تواند بر افزایش قیمت دلار اثرگذار باشد، گفت: حجم نقدینگی هم اکنون به 1400 هزار میلیارد تومان رسیده است. آل اسحاق بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و میزان عرضه و تقاضا، قیمت واقعی ارز در حال حاضر باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد، اما علل و عوامل غیر واقعی افزایش قیمت دلار را به بیش از 4500 تومان رقم زده است. /فارس

اونس طلا در سال 2018 به بیش از 1500 دلار خواهد رسید

مؤسسه جی اف ام اس اعلام کرد: قیمت طلا سال 2018 میلادی را با روندی صعودی آغاز کرده و سرمایه گذاران بین المللی باید منتظر افزایش بیشتر قیمت این فلز گرانبها باشند. بر اساس این گزارش مؤسسه جی اف ام اس اعلام کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به بیش از 1360 دلار خواهد رسید و قیمت این فلز گرانبها احتمالا امسال از مرز 1500 دلار نیز فراتر خواهد رفت. این گزارش افزود: فضای ژئوپلیتیک و اوضاع بازارهای مالی و سهام موجب تقویت تقاضا و قیمت جهانی طلا در ماه های آینده خواهد شد. پیش بینی می شود فدر ال رزرو آمریکا امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.
قیمت جهانی طلا در ماه های اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده است که علت اصلی این مسأله کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی است. مؤسسه جی اف ام اس در ادامه افزود: نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. جزئیات بیشتر

بودجه امسال عراق، بودجه‌ای شکننده است

عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در اوپک است. به گزارش بلومبرگ، این کشور قیمت هر بشکه نفت خام را در بودجه سال ۲۰۱۸ خود ۴۶ دلار در نظر گرفته است. این میزان نسبت به آنچه در بودجه سال گذشته اعلام شده بود، چهار دلار رشد داشته است. با این حال از نگاه کارشناسان بودجه امسال عراق، بودجه‌ای شکننده است و به احتمال زیاد با کسری همراه خواهد شد. بر همین اساس است که فعالان اقتصادی این کشور به افزایش درآمدهای غیرنفتی این کشور و کاهش هزینه‌های دولتی تاکید می‌کنند؛ اما آن طور که گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد؛ عراق از جمله کشورهایی است که قیمت نفتی که برای رسیدن به نقطه سر‌به‌سری به آن نیاز دارد، پایین‌تر از قیمت بازار در میان‌مدت است. اما برآورد آر‌بی‌سی چیز دیگری می‌گوید. داده‌های این شرکت خدماتی قیمت مورد‌نیاز عراق برای هر بشکه نفت خام را ۸۶ دلار ارزیابی کرده است. عراق با هزینه‌های بسیار زیادی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و بازسازی خرابی‌های ناشی از حضور داعش در این کشور مواجه است. /دنیای اقتصاد

تخم‌ مرغ یک ساله ۳۶ درصد گران شد

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه منتشر کرد که براساس آن نرخ پنج گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و چهار گروه کاهش نشان می‌دهد؛ این در حالی است که در یک سال منتهی به بیست و نهم دی ماه سال جاری نرخ لبنیات ۹ درصد، تخم مرغ ۳۵.۸ درصد، برنج ۰.۶ درصد، میوه‌های تازه ۳۰.۴ درصد، سبزی‌های تازه ۳۹.۹ درصد، گوشت قرمز ۱۱.۸ درصد، گوشت مرغ ۷.۷ درصد، چای ۱۵.۵ درصد و روغن نباتی ۲.۵ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت حبوب ۰.۸ درصد و قند و شکر ۱۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در هفته منتهی به بیست و نهم دی‌ماه، قیمت برنج ۰.۱ درصد، میوه‌های تازه ۳.۲ درصد، گوشت قرمز یک درصد، قند و شکر ۰.۱ درصد و چای ۰.۲ نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین قیمت لبنیات ۰.۱ درصد، تخم مرغ ۰.۵ درصد، حبوب ۰.۱ درصد و سبزی‌های تازه ۱.۸ درصد کاهش داشت و قیمت گوشت مرغ و روغن نباتی نیز در مدت زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است. جزئیات بیشتر

تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست!

علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات تخم‌مرغ به حداقل خود یعنی پنج درصد رسیده است، به ایسنا گفت: به همه اعلام کردیم که می توانند تخم مرغ از کشورهای مختلفی که مورد تایید سازمان دامپزشکی است وارد کنند. البته این کار با چالش هایی مواجه شده است، چون اگر تاجران بخواهند از برخی کشورها واردات انجام دهند، قیمت تخم مرغ وارداتی بالاتر از قیمت موجود بازار داخلی تمام می‌شود. به گفته مهرفرد، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازارهای اروپایی حدود ۱.۸ تا ۲ یورو در خرده فروشی هاست اما قیمت این محصول در حال حاضر در بازار ایران که با انفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کند ارزان تر است.

آمریکا تحریم‌ها علیه صنعت نفت روسیه را تشدید کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه شش بهمن ۲۱ فرد و ۹ شرکت روس را به فهرست تحریم‌های ضد روسیه افزود. این فهرست شامل اشخاصی می‌شود که در تحویل توربین‌های گازی شرکت زیمنس آلمان به شبه جزیره کریمه، نقش داشته‌اند. پس از آن که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد، آمریکا تحریم‌هایی را ضد این کشور وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای  اعلام کرد: این اقدام بر مخالفت آمریکا با اشغال کریمه از سوی روسیه و مخالفت شدید با پذیرش الحاق این شبه جزیره به روسیه، تأکید می‌کند. آندری چرزوف، معاون وزیر انرژی روسیه، از جمله افراد گنجانده شده در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکاست. وی پیش از این در فهرست سیاه اتحادیه اروپا نیز قرار گرفته بود. /شانا

«تسه»ها زیر کف 72 هزار تومانی در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 1 درصدی به قیمت 71 هزار و 372 تومان معامله شدند. با کاهش تقاضا، روز گذشته اکثر نمادها در سطح 71 هزار تومانی و برخی در کف 69 هزار تومانی قرار گرفتند. اما در آذر و دی شاهد تشدید نوسان مولفه‌های بازار مسکن تهران بودیم. طبق گزارش بانک مرکزی در دی رشد ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران نسبت به دی سال گذشته و رشد ۹/ ۶ درصدی نسبت به آذر رقم خورد. همچنین افزایش متوسط ۷/ ۱۶ درصدی قیمت نسبت به دی سال گذشته و رشد ۳ درصدی نسبت به آذر رقم خورد؛ عاملی که در کنار رشد تقاضای واحدهای کلنگی، ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌ای مسکن را ارائه می‌دهد. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، نوسان شدید قیمت‌ها می‌تواند سهم تقاضای مصرفی بازار مسکن را کاهش دهد.  

تعرفه واردات خودرو تغییر نمی‌کند

طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای سواری در مدل‌های بنزینی و هیبریدی افزایش یافته و البته تعرفه واردات خودروهای برقی در حد پنج درصد سابق، باقی مانده است. افزایش تعرفه واردات خودرو به ویژه در خودروهای هیبریدی انتقاد برخی واردکنندگان خودرو را به دنبال داشت و آنها عنوان کردند که این اقدام تاثیر منفی بر آلودگی هوا خواهد داشت. در مقابل برخی کارشناسان نیز اظهار کردند که با توجه به مدل خودروهای هیبریدی وارداتی به ایران، این محصولات تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند و به جای خودروهای هیبریدی باید خودروهای برقی وارد شود تا شاهد کاهش آلایندگی خودروها باشیم. به نقل از ایسنا، در این شرایط در حالی‌که در دو سه هفته اخیر برخی رسانه‌ها از احتمال بازنگری  در تعرفه‌های جدید واردات خودرو سخن گفته بودند یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد می‌کند. وی در پاسخ به اینکه آیا بحث تجدیدنظر در تعرفه واردت خودروهای بنزینی و هیبریدی مطرح است، اظهار کرد: در این رابطه هیچ موضوعی مطرح نشده و برنامه‌ای برای تجدیدنظر در تعرفه‌های واردات خودرو وجود ندارد. 

افزایش نرخ تورم شاخص بهای تولید کننده

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۹.۹ درصد افزایش یافته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۹.۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  ۱۰۰=۱۳۹۰، در دی ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۸.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش داشته است. این شاخص در دی ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰.۹ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

 از «عقب نشینی دلار و شاخص کل بورس» تا «افزایش نرخ تورم شاخص بهای تولید کننده به ۹.۹ درصد»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
یاد دولت قبل به خیر!
حد اقل دلار رسمی 1200 تومان بود.
مارو از دلار 4000تومانی بازار آزاد ترسونده بودند. الان دلار رسمی داره 4000 تومان میشه. و 3700 رو رد کرده. یعنی افزایش 200 درصدی
تواروپا هم ريال 45000 هست
اول مسکن بعددلاربعدطلا بورس هم که بدردنمیخوره
تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست! در اروپا هم مردم حقوق کافی دریافت میکنند وبرای امرارمعاش ذلت نمیکشند.
چه خواهد شد؟
مگر ایران جز کشورهای اروپایی است؟ با پاکستان و کشورهای همسایه قیمت تخم مرغ را مقایسه کنید صادرات و رفاه و تکنولوژی و خدمات را با اروپا مقایسه کنید اگر راست میگویید کا صادقید و خدمتگزار هستید
آقا امروز اندیمشک تخم مرغ خریدم فروشنده بهم گفت ۶۰۰دی میخای یا ۷۰۰دی
اقای ال اسحاق لطفا فرمول محاسبه ی دلار رو بفرمایید تیم جدید که قیمت شش یا هفت هزار تومان هم براش کمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
داداش معلومه که دلار جمع کردی تا حسابی پولدار شی و فکر مردم بینوا را البته نمیکنی که با دلال بازی شماها چه بروزشون میآد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل