بازدید 3988

آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی ثابت مانده است

کد خبر: ۷۶۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 18 January 2018

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به روند ثابت مرگ و میر بر اثر حوادث ترافیکی در سال های اخیر، گفت: تحقیقات نشان می دهند آمارهای مرگ و میر و جراحت ۳۰ درصد با آمار اعلام شده از سوی نهادها متفاوت است.

به گزارش مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی، اظهارداشت: ۷۰ درصد علت بروز حوادث ترافیکی به عوامل انسانی مربوط می شود که علت های روانشناختی و اجتماعی نیز در آن دخیل هستند.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور در برگزاری این همایش همکاری می کنند و میهمانانی از دیگر کشورها در این مراسم حضور خواهند داشت. مسئول معاینات پزشکی رانندگان از کشور سوئد و مشاورین وزارت راه کشور آلمان از میهمانان این همایش هستند.

رئیس هشتمین سمینار بین المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند و همچنین ۵۰ میلیون نفر در جهان بر اثر این حوادث مجروح می شوند.

لنکرانی ادامه داد: از زمانی که اتومبیل وارد ایران شد آمار حوادث ترافیکی رو به رشد بوده است با برنامه ریزی های انجام شده از سال ۱۳۸۵ روند حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده و از سال ۹۳ این روند ثابت بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ ، ۱۶هزار و ۸۷۲ نفر بر اثر حوادث ترافیکی در ایران جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال ۹۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر رسیده است. این تغییرات از لحاظ آماری اهمیت زیادی ندارد زیرا تحقیقات نشان داده که آمار مرگ و میر و جراحت ناشی از حوادث ترافیکی حدود ۳۰ درصد با آمار اعلام شده از سوی نهادها متفاوت است.

وزیر اسبق بهداشت اعلام کرد: آمار مجروحین از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ روند افزایشی داشته است که از ۳۰۴ هزار و ۴۸۵ به ۳۳۷ هزار و ۷۱ نفر رسیده است که رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

لنکرانی ادامه داد: بیشترین مرگ و میر به علت حوادث ترافیکی به بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سالگی اتفاق می افتد و یکی از عوامل مرگ زودرس محسوب می شود.

وی افزود: مرگ و میر ناشی از فوت عابرین در کلانشهرها افزایش داشته است که نشان می دهد کلانشهرها برای عابرین ایمن نیستند. ۷۴ درصد متوفیان ترافیکی مردان و ۲۶ درصد آنها خانم ها هستند که این آمار در خصوص مرگ و میر عابرین پیاده برای خانم ها و آقایان برابر است.

لنکرانی گفت: مطالعات نشان می دهد گاردریل کنار جاده ها می تواند باعث مرگ و میر شود چون فلزی و برنده هستند. بیشترین تمرکز مرگ و میر در ورودی شهرها و فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرهاست که احتمال آن ناهماهنگی دستگاه ها و نبود نهاد راهور در حوادث ترافیکی است. سه مصوبه مربوط در این زمینه داریم اما عملا نهاد پاسخگویی وجود ندارد، کمیسیون ایمنی راه ها در برنامه توسعه پنجم مسئول این موضوع بود اما کار موثری انجام نداد.

رئیس هشتمین سمینار بین المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی ادامه داد: ایجاد این نهاد جزو تعهدات ما از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۰ در مصوبه سازمان ملل متحد است.

وی گفت: این آمارها در کشور ما نسبت به کشورهای دنیا بسیار نگران کننده است و شاخص مرگ و میر نیز نسبت به سایر کشورها باید مورد توجه قرار گیرد.

لنکرانی در پایان یادآور شد: این سمینار از ۱۱ تا ۱۲ بهمن ۹۶ در شیراز برگزار می شود. میزبان این سمینار شبکه سلامت در حوادث ترافیکی و مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر