بازدید 12438
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «پنج مشکل اساسی در تجارت ایران و روسیه» تا «احتمال جریمه نجومی یک خودروساز به اتهام نقض قوانین»

این پیمانه تیترهایی همچون دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست، نوسان شدید ارز نخواهیم داشت، دومین کانال‌شکنی شاخص کل بورس در هفته جاری، کاهش بهای نفت با صادرات مجدد نفت کانادا به آمریکا، مدیریت غول نفتی ونزوئلا به قبضه نظامیان افتاد، دلار آمریکا همچنان بالاتر از ۴۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری ۱۶ درصد است و کاهش قیمت جهانی طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 29 November 2017

از «۵ مشکل اساسی در تجارت ایران و روسیه» تا «احتمال جریمه نجومی یک خودروساز به اتهام نقض قوانین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست، نوسان شدید ارز نخواهیم داشت، دومین کانال‌شکنی شاخص کل بورس در هفته جاری، کاهش بهای نفت با صادرات مجدد نفت کانادا به آمریکا، مدیریت غول نفتی ونزوئلا به قبضه نظامیان افتاد، دلار آمریکا همچنان بالاتر از ۴۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری ۱۶ درصد است و کاهش قیمت جهانی طلا را در بر دارد.

دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست/ نوسان شدید ارز نخواهیم داشت

رئیس جمهوری تأکید کرد، برنامه دولت این نیست که با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد باشد. حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم با عنوان گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم ادامه داد: این شایعاتی که در بین مردم وجود دارد که دولت بازهم پول کم آورده و دلار را گران کرده است، ما به هیچ عنوان دنبال این موضوع نیستیم.

وی اظهار داشت: نرخ ارز در دولت یازدهم به طور متوسط اگر 4 سال را حساب کنیم، رقم خیلی بالایی نبود. بانک مرکزی این رقم افزایش قیمت ارز را حدود 5 تا 6 درصد اعلام کرده است. وی گفت: در سال جاری در مقطعی به خاطر شایعاتی که ایجاد شد رشد غیرقابل پیش بینی را در بازار انجام داد که بعدا متعادل شد، ولی همواره در این فصل در تمامی سال ها و در ماه های آذر و دی ماه قیمت ارز بالا می رود و در بهمن و اسفند کاهش می یابد و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود: البته در بازار اقتصاد هر کالایی که به دلایلی نوسانی را دارد، نوسانی که قابل قبول باشد و همه ارزهای دنیا نرخ هایی دارند و در طول سال مقداری نوسان کنند و ما هم جزو آنها هستیم اما تعمد اینکه ما بخواهیم نرخ ارز را افزایش دهیم تا درآمد دولت را تأمین کنیم درست نیست.

روحانی تصریح کرد: من تلاشم در دولت یازدهم و دوازدهم این گونه بوده و خواهد بود که نرخ ارز را متعادل نگه داریم و آنچه نیاز ارزی ماست با درآمد ارزی ما متعادل باشد البته درآمد ارزی ما بسیار بیشتر از نیاز ارزی ما است که اعم از نفت و میعانات و صادرات غیر نفتی که در مجموع حساب کنیم، با نیاز ارزی ما درآمد ما خیلی بیشتر است و از این نظر ما تراز مثبتی داریم.

وی با اشاره به این که مردم نباید نگران باشند که فکر کنند یک نوسان شدیدی در نرخ ارز امسال یا درسال های آینده ایجاد خواهد شد، افزود: برنامه دولت این نیست و بنای ما بر این نیست و مهمترین اصلی که در اقتصاد مدنظر داریم، بحث آرامش است و برای اینکه مردم برای اقتصاد خود بتوانند آینده را ببینند و عدم قطعیت در اقتصاد پیش نیاید و از نظر تورم مردم بدانند تورم تک رقمی است. از نظر رشد هم مردم باید بدانند رشد مثبتی داریم و از نظر ارزی نوسان شدید ارز نخواهیم داشت و تلاش می کنیم روابط ما با دنیا هر روز عادی تر و با کشورهای دوست، صمیمی تر باشیم./ایرنا

پنج مشکل اساسی در تجارت ایران و روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران، روسیه و کشورهای مشترک المنافع گفت: روابط تجاری و بازرگانی ما با چین حدود 40 میلیارد دلار است، درحالی که مبادلات بازرگانی ما با روسیه از حدود 2 میلیارد دلار عبور نکرده، ضمن اینکه این حجم از تجارت هم 20 درصد به 80 درصد به نفع روسیه است.

وی گفت: ایران و روسیه برخلاف روابط خوب سیاسی به علت ناتوانی در عمل به خواسته های کارآفرینان، تولیدکنندگان، تجار؛ بازرگانان دو کشور همواره در روابط اقتصادی و بازرگانی زیان دیده اند. اسداله عسگراولادی افزود: ایران و روسیه کالاهایی تولید می کنند که هریک از دوکشور به آنها نیاز دارند و امادگی داریم با پذیرش سرمایه گذاران روس، دریافت ماشین آلات و تولید مشترک سهم مناسبی از بازار روسیه را به ویژه در حوزه صنایع غذایی داشته باشیم. وی علت متوقف ماندن تجارت ایران و روسیه را ناشی از 5 عامل دانست و گفت: مشکلات بانکی به ویژه سخت گیری در گشایش "ال سی" از جانب بانکهای روسی، مشکلات مالی و متزلزل بودن ارزش روبل و ریال در برابر دلار و دیگر ارزهای معتبر بین المللی، مشکلات حمل و نقلی در تجارت با روسیه اعم از حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی، مشکلات صدور روادید مدت دار حداقل یک ساله برای تجار و بازرگانان ایرانی، نبود یک سازمان داوری قوی تحت نظارت دولتهای دوکشور برای استیفای حقوق تجار و بازرگانان 5 مشکل اساسی در روند شکل گیری تجارت میان ایران و روسیه است. عسگراولادی افزود: همچنین سخت گیری در صدور روادید برای رانندگان کامیون های ایرانی و اینکه روس ها برخلاف ایران که برای گردشگران آنها در فرودگاه روادید صادر می کند، روس ها به سختی برای گردشگران ایرانی روادید صادر می کنند که این مشکلات باید رفع شود. /خبرگزاری صدا و سیما

دومین کانال‌شکنی شاخص کل بورس در هفته جاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه هفتم آذرماه 96 با افزایش 599 واحدی معادل 0.66 درصد به رقم 91 هزار و 255 واحد رسید. شاخص کل در معاملات اولین روز از هفته جاری به کانال ۹۰ هزار واحدی جهش کرده بود. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 192 واحدی به رقم 29 هزار و 256 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 4 واحدی، عدد 17 هزار و 628 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 3 واحدی به رقم 13 هزار و 298 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.68 درصد، 663 واحد افزایش را رقم زد به سطح 98 هزار و 654 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 734 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 979 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 351 واحد کاهش معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 492 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

کاهش قیمت نفت با صادرات مجدد نفت کانادا به آمریکا

روز سه شنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۸۴ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، راه اندازی مجدد صادرات خط لوله ی نفت خام کیستون کانادا به آمریکا و همچنین تردیدهای موجود در بازار در خصوص تمدید مجدد قرار داد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۲ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۷۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۲۹ سنت کاهش (۰.۵ درصد)، بشکه ای ۵۷.۸۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به میزان ۱.۴ درصد کاهش یافته بود. لازم به ذکر است که در روز جمعه قیمت نفت به دلیل اختلال در صادرات خط لوله ی کیستون کانادا به آمریکا با رسیدن به بالاترین سطح خود از اواسط جولای ۲۰۱۵ به بشکه ای ۵۹.۰۵ دلار افزایش یافته بود.

مدیریت غول نفتی ونزوئلا به قبضه نظامیان افتاد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در اقدامی غیرمنتظره اوایل هفته جاری سرلشکر مانوئل کِوِدو را برای هدایت شرکت PDVSA و وزارت نفت انتخاب کرد و به ارتش برای کنترل صنعت نفت این کشور قدرت بیشتری بخشید. به جز رسوایی‌های فساد، کِوِدو باید سازماندهی بدهی را در شرایطی که رکود شدیدی گریبانگیر ونزوئلا شده و این کشور هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، بر عهده بگیرد. رویترز به نقل از منابع آگاه در بخش انرژی ونزوئلا نوشت: انتصاب کِوِدو ممکن است خروج مدیران از PDVSA را تسریع کرده و مشکلات اداره این شرکت را در شرایطی که تولید نفت به پایین‌ترین میزان در حدود ۳۰ سال گذشته سقوط کرده است، تشدید کند. حدود ۵۰ مقام شرکت نفتی PDVSA از ماه اوت که دولت علیه فساد مالی اعلام جنگ کرد، دستگیر شده‌اند. منابع آگاه در شرکت PDVSA می‌گویند دولت مادورو از ادعاهای فساد برای به حاشیه راندن رقبا و عمیق کردن کنترل خود بر صنعت نفت استفاده کرده است. نفت بیش از ۹۰ درصد از درآمد صادراتی ونزوئلا را تشکیل می‌گردد. جزئیات بیشتر

کاهش قیمت طلا با انتظار بازار برای تصمیم فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره

روز سه شنبه در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با ۱.۷ دلار کاهش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۲۹۲ دلار و ۳۰ سنت به فروش رفت. روز گذشته قیمت این فلز زرد در کمترین زمان به قیمت ۱۲۹۱ دلار و ۶۰ سنت و در بیشترین زمان به قیمت ۱۲۹۵ دلار و ۲۰ سنت به فروش رفت. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته ۱۹.۱ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۹۸.۵ دلار افزایش یافت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره کاهش ۶ سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قمیت ۱۶.۹۵ دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینم و پالادیوم هر کدام با یک و ۴ دلار کاهش به ترتیب ۹۴۵ دلار و ۹۹۳ دلار معامله شدند. رویترز در باره دلیل کاهش قیمت طلا نوشت: در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا تحلیلگران معتقدند که احتمال وجود دارد جروم پاول رئیس جدید فدرال رزرو نرخ بهره را هرچند اندک ولی افزایش دهد.

دلار آمریکا همچنان بالاتر از ۴۱۰۰ توملان به فروش می‌رسد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افت 20 ریال نسبت به روز یکشنبه، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 34 ریال فروخته شد. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی، همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تأکید رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار، عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران و کاهش تقاضای سفته‌بازی است. هر یورو نیز با رشد 65 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 943 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز هفته، 11 هزار و 218 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 2 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز سه شنبه هفتم آذرماه با ۱۰ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه، ۳۵ هزار و ۲۴۰ ریال قیمت خورد. 

سکه طرح جدید به یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان رسید

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۸۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۷۵ تومان، نیم سکه ۶۸۶ هزار و ۱۹۲ تومان، ربع سکه ۳۸۵ هزار و ۱۰۷ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۲ هزار و ۷۳ تومان بود. /مهر

حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری ۱۶ درصد است

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری 16 درصد است. واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران مشمول 4 درصد حقوق گمرکی و یک درصد سود بازرگانی است که بر اساس بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران سود بازرگانی دو برابر محاسبه می‌شود. علاوه بر این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد عوارض هلال احمر نیز توسط گمرک ایران اخذ می‌شود که مجموع حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری 16 درصد محاسبه و در سرویس مسافری گمرکات اخذ و اطلاعات شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه (IMI) در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی توسط ماموران گمرک جهت فعال سازی ثبت می‌شود. بنابراین گزارش؛ مسافرانی که به کشور وارد می شوند در صورتی که خارج از کشور گوشی تلفن همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند.

احتمال جریمه نجومی یک خودروساز به اتهام نقض قوانین

شرکت خودروسازی فیات کرایسلر ممکن است از سوی دولت فرانسه به پرداخت جریمه چند میلیارد یورویی محکوم شود. به گزارش اتوموتیو نیوز، فیات کرایسلر به اتهام نقض قوانین و فریب مراجع قانونی درباره میزان آلایندگی خودروهای دیزلی محاکمه می‌شود. به نقل از دنیای اقتصاد، در‌صورتی‌که طبق حکم دادگاه، این خودروساز گناهکار شناخته شود، جریمه چند میلیارد یورویی تنها بخشی از مجازاتش خواهد بود. دولت فرانسه تحقیقات گسترده‌ای درباره میزان آلایندگی خودروها آغاز کرده است. فولکس‌واگن، رنو، گروه پژو سیتروئن و فیات کرایسلر در این تحقیقات مورد بررسی قرار خواهند گرفت. آزمایش‌های متعدد نشان داده‌اند که میزان آلایندگی خودروی «فیات ۵۰۰ ایکس» یازده بار بیشتر از حد مجاز است. مقامات دولتی فرانسه احتمال می‌دهند فیات کرایسلر نیز همچون فولکس‌واگن، با دستکاری نرم‌افزار خودروها، در تست‌های رسمی بیست دقیقه‌ای به‌طور ساختگی از خروج گازهای اکسید نیتروژن جلوگیری کرده‌اند. فیات کرایسلر طی بیانیه‌ای، این اتهامات را بی‌اساس خوانده است. مقامات فرانسوی فیات را به اخلال در مسیر تحقیقات پرونده نیز متهم کرده‌اند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
صنایع خودرو سازی ما بفکر صادرات هم هستند! بعترین خودرو سازان جهان بخاطر یه ایراد کوچیک ملیاردی دارن جریمه میشن
الان ميگن آبان و آذر دلار گرون ميشه !؟ دي و بهن ارزون!؟ اسفند و فروردين بابت تعطيلات گرون ميشه!؟ خرداد و تير و مرداد بابت تعطيلات تابستاني گرون ميشه!؟ مهر با شروع فصل مدارس و دانشگاه گرون ميشه!؟ ما هيچگاه نديديم كه قيمتها برگرده به سابق و ارزون بشه!!!! واقعاً غير از كشور ما كجا به اين دلايل دلار و ارز گرون ميشه؟؟؟؟؟
زمانی که اصلا هیچ خبری نبود چی شد که دلار امریکا به 4200 رسید؟اگر منابع ارز مثبت هست چرا به بازار تزریق نمیشه تا قیمت ها متعادل بشه؟و چراهایی که جواب نداره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر