بازدید 8405
پیمانه اقتصادی؛

از «حرکت قیمت جهانی طلا بر لبه تیغ» تا «زمزمه‌های خروج روسیه از توافق نفتی»

این پیمانه تیترهایی همچون ورود مجلس به طرح افزایش قیمت نان، ایران تا ابتدای 2019 صادرکننده ال.ان.جی خواهد شد، توزیع شیر مدارس در هاله ای از ابهام، وفور عسل‌های قاچاق در بازار، تولید گاز طبیعی چین به بالاترین حد هفت ماه اخیر رسید، افغانستان اولین و بزرگترین مشتری صابون ایرانی، فراخوان یک خودروساز به دلیل مشکل در ردیف دوم صندلی‌ها و تجارت ۴۰۰ میلیون یورویی ایران و اتریش را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 20 November 2017
از «حرکت قیمت جهانی طلا بر لبه تیغ» تا «زمزمه‌های خروج روسیه از توافق نفتی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون ورود مجلس به طرح افزایش قیمت نان، ایران تا ابتدای 2019 صادرکننده ال.ان.جی خواهد شد، توزیع شیر مدارس در هاله ای از ابهام، وفور عسل‌های قاچاق در بازار، تولید گاز طبیعی چین به بالاترین حد هفت ماه اخیر رسید، افغانستان اولین و بزرگترین مشتری صابون ایرانی، فراخوان یک خودروساز به دلیل مشکل در ردیف دوم صندلی‌ها و تجارت ۴۰۰ میلیون یورویی ایران و اتریش  را در بر دارد.

ورود مجلس به طرح افزایش قیمت نان

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت نان در شهرهای مختلف کشور، گفت: اقدام دولت در افزایش دستوری قیمت نان منطقی نیست. وی با بیان اینکه دولت باید در افزایش قیمت نان تجدیدنظر کند، اظهار داشت: دولتمردان ادعا می‌کنند که در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم که همین مسأله این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا قیمت نان باید افزایش یابد؟ وی تصریح کرد: در شرایطی شاهد افزایش قیمت نان مورد نیاز مردم هستیم که نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان نیز تغییری نکرده است؛ افزایش در قیمت نان باعث می‌شود که اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه که بعضا قوت قالب‌شان نان است، قادر به تهیه آن نباشند. افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اضافه کرد: موضوع افزایش بی رویه در قیمت نان باید کارشناسی باشد، در غیر اینصورت مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد و ابعاد آن را موشکافی می‌کنیم. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه باید پاسخگوی افزایش قیمت در نان باشند.

ایران تا ابتدای 2019 صادرکننده ال.ان.جی خواهد شد

پس از آنکه یک شرکت مشترک متعلق به شرکت پالایش گاز خارگ ایران و شرکت هلما وینتج مذاکرات با شرکت بلژیکی اکسمار برای اجاره کشتی تولید ال. ان. جی این شرکت را آغاز کرده، موسسه بی. ام. ای ریسرچ اعلام کرد که ایران احتمالا اولین محموله ال. ان. جی خود را در پایان سال 2018 صادر خواهد کرد. بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران قراردادی در این زمینه به امضا رسانده که طبق آن، این کشتی با ظرفیت 500هزار تن محصول ال. ان. جی ایران را حمل خواهد کرد و این همکاری حمل ال. ان. جی را نیز شامل می شود. به گفته شرکت بی. ام. آی، این طرح 600 میلیون دلار ارزش خواهد داشت اما مقادیر تولیدی ال. ان. جی در این طرح در مقایسه با طرح های مشابه در جهان چشمگیر نخواهد بود با این حال، اهداف تاکتیکی ایران را برآورده خواهد کرد. به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست مانند اروپا باید به صورت ال.ان.جی و از مسیر دریا انجام شود که تحقق آن به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات ویژه نیاز دارد. ال.ان.جی به گاز طبیعی اطلاق می شود که برای ذخیره سازی یا حمل و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است. بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق ال.ان.جی صورت می گیرد.

حرکت قیمت جهانی طلا بر لبه تیغ

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نوسانات قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی کاملا حساس و تعیین کننده است و این فلز گرانبها بر لبه تیغ خرکت می کند. کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که مسیر قیمت طلا در آینده نزدیک به شدت تحت تاثیر کاتالیزورهای مهمی قرار دارد که بتواند بر روند نزولی یا صعودی قیمت آن تأثیر بگذارد. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در یک ماه اخیر بین میانگین 100 روزه و 200 روز گذشته در نوسان بوده است. به اعتقاد برخی اقتصاددانان، گرفتار شدن قیمت طلا در یک بازه نوسانی بسیار محدود مسأله ای است که برای نخستین بار از سال 2005 میلادی اتفاق افتاده است. پیش بینی می شود این احتمال هنوز وجود دارد که قیمت جهانی طلا تا پایان امسال با رشد 20 درصدی روبه رو شود. لاکمن اوتونگا تحلیلگر ارشد مؤسسه اف ایکس تی ام در این باره تاکید کرد: قیمت 1280 دلار در هر اونس سطح قیمتی بسیار حساس و تعیین کننده ای برای نوسانات طلا در کوتاه مدت خواهد بود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اگر طلا به کمتر از 1280 دلار در هر اونس کاهش یابد، این احتمال وجود دارد که با افت بیشتری روبه رو شده و تا سطح 1267 دلاری کاهش یابد. اگر سطح 1280 دلاری شکسته شود، قیمت طلا به زودی تا 1289 دلار و سپس 1300 دلار افزایش خواهد یافت. تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری آی جی مارکتس نیز اعلام کردند که اگر طلا بتواند بالاتر از سطح 1280 دلاری تثبیت شود به زودی به 1290 دلار خواهد رسید. به نقل از سایت طلا، نگرانی های مربوط به تنش های سیاسی در عرصه بین المللی و طرح اصلاح مالیاتی دولت ترامپ می تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

توزیع شیر مدارس در هاله ای از ابهام

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه توزیع شیر در مدارس از اول آذر ماه کلید می خورد یا خیر، اظهار کرد: تا کنون ستاد تنظیم بازار مصوبه ای مبنی بر توزیع شیر در مدارس به این انجمن ابلاغ نکرده است. باکری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه انجمن آمادگی خود برای تامین 90 نوبت توزیع شیرمدارس را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، افزود: هیات وزیران برای اجرای این طرح بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان در نظر گرفته است. به گفته باکری آموزش و پرورش حدود 180 میلیارد تومان بابت توزیع شیر مدارس سال گذشته به کارخانه های لبنی بدهکار است.

وفور عسل‌های قاچاق در بازار

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در رابطه با واردات عسل گفت: طبق قانون نظام بهره وری، واردات عسل و فرآورده های مربوط به زنبور عسل  به علت اینکه مازاد تولید داریم، ممنوع است و این گونه واردات غیر قانونی محسوب می شود؛ اما اخیرا در تعدادی از سوپر مارکت های کوچک و هایپر مارکت ها عسل های خارجی که کشور مبدأ آن مشخص نیست به وفور دیده می شود که با قانون حمایت از تولید و اشتغال، کار و سرمایه ایرانی مغایر است، چراکه کشور ما با توجه به پوشش گیاهی و اقلیمی که در آن قرار دارد مکان مناسبی برای تولید عسل است. عفت رئیسی سرحدی - در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، واردات غیرقانونی ملکه هایی است که بدون رعایت موازین قانونی قرنطینه شده اند و شناسنامه ای که اصالت آنها را تأیید کند، ندارند. این موضوع ذخایر ژنتیکی زنبور عسل را تهدید می کند و باعث بروز و گسترش بیماری های مختلف که در کشورمان وجود ندارد می شود. متاسفانه این ملکه ها  با راه های متفاوت و چمدانی از کشورهای نزدیک به ایران ترانزیت می شوند. او افزود: ملکه های وارداتی با قیمت های گزاف و سرسام آور با بزرگ‌نمایی و تبلیغات نادرست به زنبورداران تحمیل می شوند. این گونه واردکنندگان وابستگی به این صنعت ندارند ولی سود زیادی به دست می آورند. ما درخواست داده ایم به منظور حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیک زنبور عسل مقرراتی را در فرودگاه‌ها، بازارچه ها و گمرک ها وضع کنند.

تولید گاز طبیعی چین به بالاترین حد هفت ماه اخیر رسید

آمار منتشره از سوی اداره کل آمار چین نشان می‌دهد تولید گاز طبیعی این کشور با ۱۵ درصد افزایش به بالاترین حد هفت ماه اخیر رسیده است. میزان فرآوری نفت خام از سوی پالایشگاه‌های این کشور در ماه اکتبر امسال با ۷,۴ درصد افزایش نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسیده که اندکی کمتر از رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر امسال است. در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی، میانگین فرآوری نفت خام در پالایشگاه‌های نفت چین با پنج درصد افزایش نسبت به پارسال به ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که تولید نفت خام چین در ماه اکتبر امسال با چهار دهم درصد کاهش نسبت به پارسال، سه میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز بود.

افغانستان اولین و بزرگترین مشتری صابون ایرانی

آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۷ هزار و ۳۴۷ تن صابون به شکل‌های گوناگون از جمله صابون رختشویی، صابون بچه، صابون مایع، صابون حمام و دستشویی و صابون چیپس به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است. براساس صادرات این حجم صابون به کشور‌های مختلف درآمد ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۳۹۸ دلاری نصیب کشور شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۵۵۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. در این میان صابون به ۲۰ کشور جهان صادر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کشور‌های افغانستان، عراق، امارات متحده عربی، کویت، گرجستان، ویتنام و یونان اشاره کرد. به نقل از میزان، در این بین، افغانستان با خرید بیش از ۴ هزار و ۲۲۰ تن صابون از ایران اولین و بزرگترین مشتری این محصول در شش ماهه نخست سال جاری بوده است که درآمد ۴ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۹۵۱ دلاری را نصیب کشور کرده است.

فراخوان یک خودروساز به دلیل مشکل در ردیف دوم صندلی‌ها

شرکت هوندا موتورز اعلام کرد، حدود 900 هزار دستگاه مینی ون خود را به علت مشکل در ردیف دوم صندلی هایش فراخوانده است. بر اساس این گزارش، این صندلی ها ممکن است، پس از تنظیم در صورت چفت نشدن، به سمت جلو حرکت کند. این خودروساز ژاپنی گفته است که این فراخوان مربوط به تولیدات مینی ون اودیسه در سال های 2011 تا 2017 است که تقریبا تمام 2 هزار دستگاه در آمریکای شمالی فروخته شده است و 46 مورد جراحت مختصر در این رابطه گزارش شده است. هوندا اعلام کرد تلاش می کند تا این خودروهای فراخوانده شده را به گونه ای تعمیر کند تا به درستی چفت شوند و موقتا یک برگه آموزشی برای اطمینان از چفت کردن درست صندلی ها منتشر کرده است.

تجارت ایران و اتریش ۴۰۰ میلیون یورو می‌شود

در جریان سفر هیأت تجاری از بخش خصوصی ایران به اتریش و دیدار با قائم مقام اتاق بازرگانی وین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید شده است. همچنین دو طرف اعلام آمادگی کردند که هر چه زودتر توافقات صورت گرفته از روی کاغذ خارج شود و به نتایج عملی برسد. اتاق بازرگانی وین تصریح کرده که با توجه به همکاری‌های بلندمدت با ایران به نتایج مهمی در توسعه همکاری‌های دو کشور دست یابند. همچنین مقامات اتاق بازرگانی دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند تا بتوانند در آینده نزدیک  به حجم روابط اقتصادی ۴۰۰ میلیون یورویی بین دو کشور نزدیک شوند که رقمی معادل حجم روابط تجاری پیش از تحریم‌هاست. جزئیات بیشتر

زمزمه‌های خروج روسیه از توافق نفتی

«روسیه به‌ عنوان رهبر کشورهای غیرعضو اوپک در توافق کاهش تولید، ممکن است از این توافق خارج شود.» این خبری است که می‌تواند  مانعی جدی برای تداوم قیمت نفت در محدوده ۶۰ دلار در بشکه باشد. با خروج روسیه از توافق تاریخی کاهش تولید، به احتمال زیاد ماموریت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش سطح جهانی ذخایر نفت خام نا تمام خواهد ماند و بازار دچار عقبگرد قیمتی خواهد شد. واکنش بازار نفت نیز به تردید روسیه برای حضور در توافق کاهش تولید منفی بوده است؛ هرچند دلایل این کشور برای عدم حمایت از تمدید کاهش تولید با منافع داخلی این تولیدکننده بزرگ نفت همخوانی دارد. بر‌ اساس گزارش‌ها و اظهارنظرهای موجود در حالی احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید فراتر از ماه مارس ۲۰۱۸ بسیار قوی عنوان می‌شود که در عین حال، زمزمه‌های خروج روسیه از توافق، به‌عنوان عضوی کلیدی نیز مطرح است.
 
کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ابتدای سال جاری میلادی برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات روزانه نفت توافق کردند. عربستان و روسیه، دو کشوری بودند که با پایبندی بالا به توافق کاهش تولید، باعث اثرگذاری آن در بازار نفت شدند.با این حال به عقیده کارشناسان، چنانچه قیمت نفت بین ۶۰ تا ۶۵ دلار بر بشکه باقی بماند، حمایت مسکو از تمدید توافق کاهش تولید فراتر از مارس ۲۰۱۸، بسیار بعید به نظر می‌رسد. به نقل از دنیای اقتصاد، این کارشناسان عنوان می‌کنند که قیمت حدودا ۵۰ دلاری برای هر بشکه نفت‌خام در حالی برای روسیه سودده است که بالاتر رفتن قیمت از این محدوده، رشد تولید نفت شیل را حمایت می‌کند. از طرفی قیمت یاد شده، می‌تواند منجر به متنوع شدن اقتصاد روسیه و کاهش وابستگی آنها به نفت خام منجر شود، اتفاقی که در بلندمدت برای اقتصاد این کشور یک مزیت به شمار می‌رود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان