بازدید 9223
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش بورس، رشد دلار و شکستن حباب سکه» تا «گرانی نان، شاید وقتی دیگر»

این پیمانه تیترهایی همچون  رشد ادامه دار دلار آمریکا در کانال 4100 تومان،  احتمال کاهش 100 هزار تومانی قیمت سکه، پیش بینی از رشد جهانی طلا به بیش از 1300 دلار، عاملی که مرغ و تخم مرغ را گران گرد، وزیر اقتصاد قطر خواستار افزایش مناسبات با ایران شد، افزایش سهمیه‌ واردات نفت پالایشگاه های چین، واکنش زنگنه به کاهش خرید نفت از ایران، رکورد جدید مالک آمازون در میان ثروتمندان جهان و اجباری شدن الصاق کد شناسه کالا برای واردات برنج را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 26 November 2017

از «جهش بورس، رشد دلار و شکستن حباب سکه» تا «گرانی نان، شاید وقتی دیگر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رشد ادامه دار دلار آمریکا در کانال 4100 تومان، احتمال کاهش 100 هزار تومانی قیمت سکه، پیش بینی از رشد جهانی طلا به بیش از 1300 دلار، عاملی که مرغ و تخم مرغ را گران گرد، وزیر اقتصاد قطر خواستار افزایش مناسبات با ایران شد، افزایش سهمیه‌ واردات نفت پالایشگاه های چین، واکنش زنگنه به کاهش خرید نفت از ایران، رکورد جدید مالک آمازون در میان ثروتمندان جهان و اجباری شدن الصاق کد شناسه کالا برای واردات برنج را در بر دارد.

جهش بی سابقه شاخص کل بورس در کانال 90 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه چهارم آذرماه 96 با افزایش 1130 واحدی معادل 1.27 درصد به رقم 90 هزار و 469 واحد رسید. این رقم برای نخستین بار در عمر 50 ساله بازار سهام ایران ثبت شد. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 362 واحدی به رقم 29 هزار و 4 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 92 واحدی، عدد 17 هزار و 655 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 70 واحدی به رقم 13 هزار و 320 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 1.35 درصد، 1305 واحد افزایش را رقم زد به سطح 97 هزار و 695 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1037 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 98 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 1165 واحد افزایش معادل 0.61 درصد همراه بود و عدد 193 هزار و 525 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت 10:30 داشت و در سطح 90 هزار و 491 واحد قرار گرفت. شاخص کل بورس از همان دقایق ابتدایی وارد کانال 90 هزار واحد شد و از ساعت 10 به بعد تقریبا روند با ثباتی را در محدوده بالاتر از 90 هزار و 400 واحد سپری کرد. نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس، نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد شپنا متعلق به پالايش نفت اصفهان، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «جهش بورس، رشد دلار و شکستن حباب سکه» تا «گرانی نان، شاید وقتی دیگر»

 رشد ادامه دار دلار آمریکا در کانال 4100 تومان

 در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 78 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 160 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 81 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 473 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 11 هزار و 215 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، 19 ریال گران تر فروخته شد. در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه نیز، هر دلار آمریکا با رشد 99 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 82 ریال فروخته شده بود.

از «جهش بورس، رشد دلار و شکستن حباب سکه» تا «گرانی نان، شاید وقتی دیگر» 

 احتمال کاهش 100 هزار تومانی قیمت سکه

درپی افزایش بی رویه قیمت سکه و ایجاد حباب بیش از ۲۰۰ هزار تومانی برای سکه تمام، روز شنبه بانک کارگشایی با دستور بانک مرکزی به حراج سکه تمام و نیم اقدام کرد تا در نتیجه آن تا حدی از حباب قیمتی سکه شکسته شود. سکه طی مدت اخیر در روند صعودی قیمت قرار گرفته و سرعت رشد آن نسبت به گذشته رکوردشکنی داشته است. مدیرعامل بانک کارگشایی - در رابطه با نتیجه برگزاری این حراجی به ایسنا توضیح داده است ظاهرا استقبال خوبی انجام شده است و تعداد قابل توجهی در این حراج حضور یافته بودند. در نتیجه معاملات روز شنبه ۱۰۸۰ قطعه تمام بهار فروخته شده که متوسط قیمت آن یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده است. همچنین ۸۴۰ قطعه نیم‌سکه فروش رفت که متوسط قیمت حدود ۶۹۰ هزار تومان که حدود ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت بیرون بود، ثبت شده است. با توجه به اینکه فروش در قالب بسته‌های ۲۰ تایی انجام می‌شود، تعداد معاملات سکه‌های تمام حدود ۵۴ و برای نیم‌سکه حدود ۴۰ معامله می‌شد. در این حراجی ربع سکه قرار نداشت و طبق گفته مدیرعامل بانک کارگشایی هر زمان که بانک مرکزی اعلام کند ربع سکه نیز به آن اعلام خواهد شد. اما در رابطه با اینکه حراجی سکه تا چه می‌تواند موجب کاهش قیمت در بازار شود، سلیمانی توضیح داد که به نظر می‌رسد در جریان این موضوع باید تا ۵۰ درصد حباب فعلی شکسته شود و به زودی تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

پیش بینی از رشد جهانی طلا به بیش از 1300 دلار

تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می دهد که قیمت جهانی طلا احتمالا طی روزهای آینده به بیش از 1300 دلار در هر اونس خواهد رسید. 19 کارشناس ارشد اقتصادی در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کرده اند که از این تعداد 13 نفر معادل 68 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت. 2 نفر معادل 11 درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و 4 نفر معادل 21 درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت. در نظرسنجی آنلاین نیز 744 نفر شرکت کردند که از این تعداد نیز 421 نفر معادل 57 درصد تاکید کردند قیمت طلا در هفته آینده افزایش می یابد، 229 نفر معادل 31 درصد نیز بر این باورند که قیمت طلا با کاهش روبرو می شود و 94 نفر معادل 13 درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. در نظرسنجی هفته گذشته 56 درصد سرمایه گذاران وال استریت و مین استریت به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. از ابتدای سال 2017 تاکنون 59 درصد پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و 64 درصد پیش بینی های سرمایه گذاران مین استریت درست بوده است. به نقل از سایت طلا، تحلیلگر ارشد موسسه ام کی اس سوییس در این باره گفت: قیمت جهانی طلا در روزهای آینده احتمالا به بیش از 1300 دلار خواهد رسید. ارزش دلار آمریکا احتمالا کاهش خواهد یافت و این مساله موجب تقویت قیمت طلا خواهد شد.

عاملی که مرغ و تخم مرغ را گران گرد

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران قیمت مرغ و تخم مرغ را وابسته به عرضه و تقاضا دانست و گفت: گرانی این 2 کالا ناشی از افزایش تقاضا در فصل سرماست. یوسف خانی در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ مصوب برای فروش تخم مرغ رعایت نمی شود که این امر ناشی از ضعف نظارت بر خرید نهاده های تولیدکنندگان و بازار مصرف است. وی ادامه داد: تولیدکننده ناچار است نهاده های مورد نیاز تولید را به هر قیمتی خریداری کند و نظارت چندانی بر نهاده های تولید نیست. بنابراین در زمان عرضه نیز نمی توان بر قیمت عرضه کالاها نظارت چندانی داشت و امر قیمت گذاری به عرضه و تقاضا وابسته می شود.

وزیر اقتصاد قطر خواستار افزایش مناسبات با ایران شد

احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی وزیر اقتصاد قطر و هیئت تجاری و اقتصادی این کشور با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی کشورمان در ساختمان مرکزی وزارت صمت دیدار کرد. وزیر اقتصاد قطر پس از دیدار با وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان گفت: در این دیدار درباره افزایش حجم مبادلات و رفع موانع بحث و تبادل نظر کردیم. احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی با اشاره به اینکه سفرش به تهران به دعوت آقای شریعتمداری صورت گرفته است از توسعه چشمگیر مراودات تجاری دو کشور در ماههای اخیر خبر داد. وی اهم واردات کشورش از جمهوری اسلامی ایران را محصولات غذایی و مصالح ساختمانی عنوان کرد و گفت: ایران نقش مهمی در رسیدن کالاهای ترکیه و جمهوری آذربایجان از مسیر زمینی دارد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان نیز پس از این دیدار با اشاره به شرایط خاص حاکم بر منطقه و علاقه مندی طرف قطری بر توسعه مناسباتش با جمهوری اسلامی ایران گفت: طی چند ماه گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و قطر ۱۲۰ درصد رشد داشته است. وی از پیشنهاد دوحه بر رسیدن حجم مبادلات دو کشور به رقم ۵ میلیارد دلاری خبر داد و گفت: در ۷ ماه گذشته ارزش مجموعه صادرات ما ۹۷ میلیون دلار و در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

افزایش سهمیه ی واردات نفت پالایشگاه های چین

به گفته ی برخی منابع، دولت چین برای واردات نفت توسط چند پالایشگاه مستقل نفتی تا انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی سهمیه ی جدید ۱.۵ میلیون تنی تعریف کرده است. این تصمیم دولت چین به عنوان نشانه ی اتخاذ سیاستی سهل گیرانه تر نسبت به این پالایشگاه ها تفسیر شده است. به نقل از رویترز، در این خصوص دولت چین به شرکتهای پتروشیمی شاندونگ کینگیشان تکنولوژی ، زیبو شینتای پتروشیمی و شاندونگ یوهوانگ به ترتیب سهمیه های جدید ۸۰۰ هزارتنی، ۵۰۰ هزارتنی و ۲۰۰ هزارتنی برای واردات نفت خام اختصاص داده است. بر اساس مجوز اعطایی توسط دولت چین، سهمیه های مذکور باید تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی توسط این شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که سه شرکت نامبرده در مورد سهمیه های جدید هنوز اظهار نظری رسمی انجام نداده اند. لازم به ذکر است که اعطای این سهمیه های جدید توسط دولت چین نشانه ی اتخاذ سیاستی سهل گیرانه تر نسبت به پالایشگاه های مستقل نفت در نظر گرفته شده است. در ابتدای سال جاری میلادی، دولت چین مبادرت به کاهش دادن سهمیه ی صادرات و واردات این شرکت ها تا میزان ۱۷ درصد کرده بود. دلیل کاهش یافتن سهمیه ها در ابتدای سال جاری میلادی این بوده است که در سال های گذشته این پالایشگاه های مستقل از مجوزهای اعطایی به خود استفاده ی کافی نکرده بودند.

واکنش زنگنه به کاهش خرید نفت از ایران

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه با کاهش خرید نفت از ایران اتفاقی در بازار نفت رخ نمی دهد، گفت: عرضه نفت ایران به بازار تا 2 و نیم میلیون بشکه در روز است و حذف این مقدار در بازار نفت قطعاً اثر خود را می‌گذارد و آقای ترامپ زیاد حرف می‌زند. زنگنه با اشاره به احتمال تمدید طرح فریز نفتی، افزود: بیشتر اعضای اوپک با تمدید فریز نفتی موافق هستند، اما تصمیم نهایی در نشست اوپک اخذ می‌شود. وزیر نفت درباره کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر تصریح کرد: کاهش قیمت نفت نگران‌کننده نبوده و نشان‌دهنده کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه است.

رکورد جدید مالک آمازون در میان ثروتمندان جهان

برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ میلادی به بعد یعنی با گذشت ۱۸ سال، دارایی یک فرد ثروتمند در جهان به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. ثروت جف بزوس مالک آمازون طی هفته گذشته و به دلیل گمانه زنی ها مبنی بر افزایش فروش در «جمعه سیاه» آمریکا با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رشد از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد و عنوان ثروتمندترین فرد جهان را که در سال ۱۹۹۹ میلادی به بیل گیتس مالک مایکرو سافت رسیده بود، از آن خود کرد. میزان دارایی جف بزوس در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی او را در رتبه چهارمین مرد ثروتمند جهان قرار داده بود و از افرادی مانند مالک برند «زارا» عقب تر بود؛ اما به دلیل عملکرد مثبت و روبه جلو سهام آمازون در بورس وال استریت و همچنین رونق «هول فودز» آمازون، دارایی جف بزوس با یک جهش او را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد. پیش از این در ماه گذشته میلادی دارایی جف بزوس با بیش از ۹۰ میلیارد دلار او را از ثروت ۸۸.۹ میلیارد دلاری بیل گیتس پیش انداخت و عنوان ثروتندترین مرد جهان را نصیب او کرد. از سویی دیگر یکی از دلایل پیش افتادن جف بزوس و قرار گرفتن او در بالای جدول ثروتمندان جهان در مقایسه با بیل گیتس، به وقف بیشتر مالک مایکرو سافت به خیریه ها نسبت داده می شود. جزئیات بیشتر

الصاق کد شناسه کالا برای واردات برنج اجباری شد

رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: مطابق با قانون و براساس ماده 7 قانون شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از اول آذرماه 96 نصب شناسه کالا یا همان برچسب اصالت بر روی کیسه‌های برنج وارداتی اجباری شد. شاه‌حسینی اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی نصب شناسه کالا برای ارتقاء سطح کیفی، بهداشتی و سلامت تمامی محصولات سلامت محور الزامی است، گفت: براساس این مصوبه تمامی واردکنندگان برنج موظف هستند، از ابتدای آذرماه سال جاری این مصوبه را اجرا کنند. وی افزود: شناسه کالا یک کد رجیستری (ثبت مشخصات) است که هویت هر کیسه برنج وارداتی را مشخص می‌کند و بدین ترتیب سازمان غذا و دارو و یا وزارت بهداشت می‌تواند اصالت برنج را ردیابی کند و همچنین به وسیله کد مذکور می‌توان قاچاق بودن و یا غیر قاچاق بودن کالای وارداتی را تشخیص داد. رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تمامی اعضای از این مصوبه استقبال می‌کنند، بیان داشت: علاوه بر شرکت‌های واردکننده برنج، مرزنشینانی که در قالب شرکت‌های تعاونی اقدام به واردات برنج می‌کنند، نیز ملزوم به دریافت شناسه کالا و کد رهگیری و الصاق برچسب اصالت هستند.

گرانی نان، شاید وقتی دیگر

رئیس اتاق اصناف ایران اعتراض نانوایان و مردم را مانع از افزایش قیمت نان در تاریخ مقرر اعلام کرد. علی فاضلی در گفتگو با  خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه ابلاغیه افزایش قیمت نان از سوی اتحادیه های صنفی برای روز شنبه صادر شده بود، افزود: با توجه به اعتراضات اتحادیه های مختلف در کشور افزایش قیمت نان متوقف شد. وی با بیان اینکه تصمیم گیری برای اجرایی شدن این طرح طبق مذاکره با وزیر صنعت به وقت دیگری موکول شد، گفت: این موضوع مجدد به ستاد تنظیم بازار بازگردانده و پس از بازنگری و رفع موانع در هفته های آینده از سوی اتحادیه های صنفی ابلاغ می شود. رییس اتاق اصناف ایران وجود یک ایراد حقوقی را از دلایل دیگر توقف افزایش قیمت نان اعلام کرد و افزود: پیشنهاد تولید کنندگان افزایش قیمت نان بدون تغییر وزن چانه بود که این اتفاق طبق قانون نظام صنفی ممکن نیست. فاضلی با اشاره به اینکه اگر قرار بر ثابت ماندن نرخ نان است باید یارانه این بخش برای تولید کننده افزایش یابد، گفت: اگر افزایش نرخ نان با وزن چانه ثابت انجام شود باید نحوه اجرای آن مصرف کننده را متضرر نکند. فاضلی با اشاره به افزایش نیافتن نرخ نان در 4 سال گذشته ادامه داد: افزایش نداشتن قیمت آرد بحث دیگری بود که البته دولت یارانه آرد را چندین سال است که پرداخت می کند. وی گفت: برای حمایت از تولید داخلی با توجه به هزینه های سربار تولید، افزایش هزینه انرژی، دستمزدها و بیمه باید با نحوی رفتار شود که تولید با مشکل مواجه نشود. فاضلی افزود: تولید کنندگان با رقم 15 درصد افزایش موافق نیستند که این موضوع هم باید بررسی شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
٤سال نآن گران نشد،ولى همان گرانى سرسام اور ٤سال قبل
كه بنفع نانوايان ،بخصوص صاحبان مجوز نانوايي،رخ داد،
و منجر به أجاره هاى سرسام اور و سود كلان براى انها شد،
براى يك دهه هم قيمت نآن ثابت بماند ، مشكل پيش نمى ايد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها