بازدید 8963
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «جولان زعفران‌های تقلبی در بازار» تا «علت افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ از زبان وزیر»

این پیمانه تیترهایی همچون بیشترین رشد هفتگی بورس با رکوردهای تاریخی، افزایش بهای نفت با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، افزایش قیمت طلا تحت تاثیر چالش سنا برای تصویب طرح مالیاتی، رویارویی تجاری چین و آمریکا در صنعت آلومینیوم، نیاز شدید بازار روسیه به نارنگی، دلایل گرانی نهاده های دامی چیست، بزرگ ترین بانک روسیه تراکنش پرداخت با بلاک چین را انجام داد و دومین هفته نزولی «تسه»ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 02 December 2017

از «جولان زعفران‌های تقلبی در بازار» تا «علت افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ از زبان وزیر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون بیشترین رشد هفتگی بورس با رکوردهای تاریخی، افزایش بهای نفت با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، افزایش قیمت طلا تحت تاثیر چالش سنا برای تصویب طرح مالیاتی، رویارویی تجاری چین و آمریکا در صنعت آلومینیوم، نیاز شدید بازار روسیه به نارنگی، دلایل گرانی نهاده های دامی چیست، بزرگ ترین بانک روسیه تراکنش پرداخت با بلاک چین را انجام داد و دومین هفته نزولی «تسه»ها را در بر دارد.

بیشترین رشد هفتگی بورس با رکوردهای تاریخی

معاملات هفته گذشته بورس تهران ابتدا با عبور شاخص کل از قله تاریخی 89 هزار و 500 واحدی و رسیدن به کانال 90 هزار واحد آغاز شد و در ادامه پس از یک روز استراحت سهامداران، با رشد 785 واحدی طی دو روز به کانال 91 واحد هم وارد شد. از جمله مهم‌ترین محرک‌های رکوردشکنی بورس می توان به حمایت قیمت جهانی کالاها، افزایش نرخ دلار و روند کاهشی نرخ سود اشاره کرد. بیشترین رشد روزانه نماگر بازار سهام در 13 ماه اخیر، وارد شدن شاخص کل به کانال 90 هزار واحدی، عبور شاخص کل بورس از قله‌ تاریخی و همچنین ورود شاخص به کانال 91 هزار واحدی، رکوردشکنی های تاریخی بورس در هفته گذشته بود. در مجموع شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۲ درصدی، بیشترین رشد از شهریور را ثبت کرد.

از «جولان زعفران‌های تقلبی در بازار» تا «علت افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ از زبان وزیر» 

افزایش بهای نفت با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۶۳ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی با هدف کاهش مازاد عرضه بر تقاضا و افزایش قیمت ها عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۴۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۰۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۴ سنت افزایش، بشکه ای ۵۷.۷۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز پنجشنبه اعضای اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. 

جولان زعفران‌های تقلبی در بازار

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران درباه جولان زعفران های تقلبی در بازار هشدار داد و اظهار کرد: همه ساله به سبب سودجویی برخی افراد، شاهد عرضه زعفران های آمیخته به رنگ های صنعتی در بازار هستیم. وی، با اشاره به اینکه عرضه زعفران های تقلبی مربوط به امسال و سال گذشته نیست، افزود: دستگاه های نظارتی باید کنترل و نظارت خود را افزایش دهند چرا که عرضه زعفران های تقلبی تیر خلاصی به سلامت مصرف کنندگان است. حسینی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه، زعفران، کالای پرطرفداری است که متقلبان وارد این حوزه می شوند، بیان کرد: اگر مردم نسبت به خرید زعفران احساس نا امنی کنند وهمواره این موضوع به بیرون از مرزها برسد، تولید این محصول استراتژیک زیر سوال می رود. این مقام مسوول ادامه داد: اگر موضوع تقلب در زعفران جدی گرفته نشود، صادرات، دستخوش تحولاتی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه مقابله با متقلبان زعفران، نیازمند عزم و اراده ملی است، اذعان کرد: مردم به دنبال خرید محصولات ارزان قیمت نباشندچرا که این امر می تواند سلامتی آنها را به مخاطره بیندازد. عضو شورای ملی زعفران در پاسخ به این که پودرهای زعفران موجود در بازار تقلبی هستند، یادآور شد: زعفران واقعی، چیزی جز کلاره های قرمز رنگ که توسط شرکت های معتبر عرضه می شود، نیست. به گفته وی، از مردم تقاضا داریم که با هشیاری کامل از خرید پودر زعفران و همچنین زعفران های بی آرم و نشان خودداری کنند.

افزایش قیمت طلا تحت تأثیر چالش سنا برای تصویب طرح مالیاتی

عدم موفقیت سنا در تصویب قانون جدید مالیاتی موجب شده است تا ارزش دلار آمریکا با کاهش روبرو شده و این مسأله افزایش قیمت جهانی طلا را در پی داشته باشد. بر اساس این گزارش قیمت طلا در مبادلات روز پنجشنبه به پایین ترین سطح خود در 4 هفته اخیر رسیده بود. قیمت هر اونس طلا روز گذشته در آغاز مبادلات، با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1275 دلار رسید. روند تصویب طرح مالیاتی دولت آمریکا در سنا متوقف شده و این مسأله سناتورها را مجبور کرده است تا اصلاحات جدیدی را در طرح پیشنهادی اعمال کنند.

رویارویی تجاری چین و آمریکا در صنعت آلومینیوم

وزارت بازرگانی چین تهدید کرد به دلیل سیاست های اقتصادی و تجاری ضد چینی اخیر آمریکا، دست به اقدامات مقابله جویانه خواهد زد. در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: آمریکا به دنبال اعمال سیاست های ضد دامپینگ بر روی تولیدات آلومینیومی چین است. وزارت بازرگانی چین ضمن ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا تأکید کرد، هر تدبیری لازم باشد برای حفاظت از منافع شرکت های چینی اتخاذ خواهد کرد. دولت آمریکا برای جلوگیری از واردات بی رویه ورق آلومنیوم چینی به خاک این کشور که با هدف دامپینگ و زمین زدن بازار این صنعت در ایالات متحده کلید خورده، از حدود یک ماه پیش عوارض گمرکی برای آن وضع کرده بود. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که تعرفه اولیه واردات را روی ورق آلومینیوم چینی بین 81/ 96 درصد تا 24/ 162 درصد اعمال خواهد کرد تا جلو فروش این کالا با قیمت ناعادلانه بسیار پایین در بازار آمریکا را بگیرد. بر اساس این گزارش،اقدام اخیر نشان می‌دهد که دولت «ترامپ» قصد دارد با اعمال فشار بیشتر به چین، شکاف کسری تجاری آمریکا را با این کشور کاهش دهد که پیش از این، تلاش‌های ترامپ با موفقیت اندکی در این عرصه روبه‌رو‌ شده است. این نخستین بار است که آمریکا در 20 سال گذشته تصمیم می گیرد تا سیاست ها و تدابیر ضد دامپینگ بر روی برخی از محصولات وارداتی آلومینیومی از چین اعمال کند.

نیاز شدید بازار روسیه به نارنگی

مرکز آمار دولتی روسیه اعلام کرد: واردات نارنگی که از ۱۵ اکتبر از آبخازیا شروع شده، بیش از سه برابر کمتر از مدت مشابه در سال گذشته میلادی است. بیشتر محصول مرکبات جمهوری آبخازیا به دلیل آفت درختی و استفاده نکردن به موقع از سموم دفع آفات امسال از بین رفته اند. به عقیده کارشناسان، در ماه دسامبر قیمت تمامی میوه های روسیه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که همزمان با افزایش تقاضای خرید به مناسبت سال نو میلادی است. براساس آمار تنها در ماه پایانی سال گذشته میلادی (دسامبر) ۴۱۰ هزار تن نارنگی در بازار مصرفی روسیه به فروش رسید که از این میزان ۱۰ هزار تن تولید آبخازیا، ۲۴۰ هزار تن تولید ترکیه، ۱۱۰ هزار تن تولید مراکش و ۵۳ هزار تن تولید چین بوده است. جزئیات بیشتر

دلایل گرانی نهاده های دامی چیست؟

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، مهمترین دلیل افزایش نرخ نهاده ها را روند افزایشی قیمت های جهانی، افزایش نرخ های حمل و نقل کشتی، خرید ٧٠٠ هزار تن جو دامی توسط کشور عربستان، بار روانی افزایش قیمت ارز در داخل، عدم تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی، عدم گشایش به موقع ال سی ها و به تبع آن عدم حمل جو از مبدأ، برشمرد. وی میانگین قیمت کنجاله سویای داخل و وارداتی را ١٧٥٠ تومان اعلام کرد و گفت: میانگین قیمت جهانی کنجاله سویا در هفته قبل، ٣٦٤ دلار و امروز ٣٦٨ دلار؛ میانگین قیمت ذرت دامی مبادی ورودی شمال و جنوب به ترتیب ٩٥٠ و ٩٢٠ تومان و میانگین قیمت جهانی ذرت در بنادر شمال و جنوب، ٢١٠ دلار بوده است. جزئیات بیشتر

بزرگ ترین بانک روسیه تراکنش پرداخت با بلاک چین را انجام داد

اسبربانک روسیه که بزرگ ترین بانک این کشور هم محسوب می شود، به عنوان اولین بانک روسی موفق به انجام تراکنش پرداخت با استفاده از فناوری بلاک چین شد که به وسیله این فناوری می توان ظرف چند ثانیه انتقال وجه و جابجایی در سیستم بانکی را انجام داد. تراکنش های این بانک توسط پلت فورم بلاک چین «آی بی ام» که بر روی HyperLedger Fabric قرار دارد، انجام گرفته است. اسبربانک اعلام کرد: زیر ساخت آی تی این بانک در حین انجام فرآیند های پرداخت مورد استفاده قرار گرفته است. بر همین اساس مگافان، مگالبز، آلفابانک و آی بی ام در انجام تراکنش های اسبربانک با استفاده از فناوری بلاک چین مشارکت داشته اند. «استلا کوداچکینا» مدیر عامل عامل اسبربانک گفت: راه حل بلاک چین این اجازه را به اسبربانک داد تا اولین طرح آزمایشی تراکنش پرداخت با استفاده از فناوری بلاک چین «آی بی ام» را در تاریخ صنعت بانکداری روسیه انجام دهد. وی در ادامه گفت: مزیت استفاده از این فناوری این است که انجام تسویه حساب ها و نقل و انتقال وجه با سرعت بالا انجام می گیرد و زمانیکه پول انتقال داده می شود، تراکنش تقریبا دائم در حساب دریافت کننده در همان زمان ثبت می شود و این موضوع در سیستم پرداخت سنتی دیده نمی شود. بر همین اساس، فناوری بلاک چین یک پلت فورم طراحی شده خاص است که این اجازه را به چندین شریک می دهد تا وارد یک قرارداد هوشمند بدون عامل واسطه و میانجی شوند؛ ضمن اینکه از این فناوری می توان برای تایید قرار دادها، حقوق مالکیت معنوی و دفاتر حساب عمومی آنلاین بدون دخالت شخص ثالث استفاده کرد. /ایبنا

دومین هفته نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 4/ 1 درصدی برای دومین هفته نزولی شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 76 هزار تومانی، از ابتدای آذر کاهش تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در سطح 75 هزار تومانی قرار داده است. در ماه‌های گذشته رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن برای تامین مالی «خانه‌اولی»ها با افزایش 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر (رشد ۹/ ۱۰ درصدی در آبان نسبت به آبان سال گذشته) می‌تواند شتاب رشد تقاضای مسکن را کاهش دهد.

علت افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ از زبان وزیر

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر گفت: روند قیمت تخم مرغ نیز همانند مرغ بود و سیری منطقی داشت اما متاسفانه امسال بین ۳۰ تا ۲۵ درصد از مرغ های تخم گذار را به دلیل بیماری آنفلانزا از دست دادیم که این مسأله در افزایش قیمت مرغ موثر بود. وی افزود: البته تلاش کرده ایم تا با روش های جایگزین عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم اما این روند زمان بر است و امیدواریم آرام آرام به تعادل برگردیم. حجتی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز نیز گفت: در حال حاضر گوشت منجمد قرمز با رشد قیمت نداشته است چرا که ما در عرضه و تقاضای گوشت منجمد مشکلی نداریم اما این روند در عرضه گوشت گرم داخلی رخ نداده و به دلیل افزایش تقاضا بر عرضه شاهد افزایش قیمت در این محصول هستیم. حجتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک که معمولا به صورت گرم عرضه می شود در کل کشور کاهش یافته است گفت: اگر چه تلاش کرده ایم تا این کمبود را با واردات دام سبک از آسیای میانه و قفقاز جبران کنیم اما هنوز عرضه دام سبک در سطح ملی با کاهش مواجه و بازار به تعادل نرسیده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
جز زعفران خیلی چیزای تقلبی دیگه در بازار هست کلا وضعیت مواد غذایی در ایران به شدت افتضاحه افتضاح
شما تاکنون کدام نرخ راتوانستید کنترل کنید تا الان تاسف بخورید که بعلت انفلاانزا مرغها تلف وموجب گرانی شده وچرا این اتفاق رخ داد وشما پیشگیری نکردید سهل انگاری شماها را تاکی مردم ازجیب خود پاسخ دهند واز وضعیت چای وبرنج که درانباها پراست پاسخی برای کشاورزان نداری اگر چه معتقدم دولت مردان دراقتصاد نقشی ندارند واین بازار است که کنترل بازار رادردست دارد
اخر مردمى كه وضعشان نميرسد نان خالى بخورند و گران شدن نان را قبول نداشتند چطور تقاضاى گوشتشان بيش از عرضه است ؟ بعد اينكه اين گوشت يخ زده كه ايشان ميفرماييد كجا تقسيم ميشود ؟ مگر به چلوكبابى ها بدهند كه بجاى كباب گوشت تازه به مردم داده و پول كباب گوشت گرم و تازه را از مردم بگيرند! ضمنا در بحث كمبود نارنگى در روسيه چرا ما صادر كننده نباشيم مگر روابط سياسى ما با روسيه در بالاترين سطح نيست؟ اينهم مديريت وزارت جهاد كشاورزى را ميطلبد كه ،،،،،،!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
آخه ترا سنه نه
کی تضمین میکنه که اونی که نام و نشان داره اصل باشه و اصلا کی تضمین میکنه که از نام و نشان های معروف برای عرضه زعفران تقلبی استفاده نمیشه؟ مگه لباسای تو بازار نیست که با انواع مارکهای معتبر تقلبی عرضه می شوند؟ زعفران و بقیه هم مستثنی نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار