بازدید 10163
پیمانه اقتصادی؛

از «مخالفت مجلس با پرداخت سود نقدی سهام عدالت» تا «بیت‌کوین حلال برای کشورهای مسلمان»

این پیمانه تیترهایی همچون در تجارت با روسیه از برنامه تعیین شده عقب‌ مانده‌ایم، ایران ۳۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند، ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا، قیمت طلا در آستانه معرفی رئیس جدید فدرال رزرو افزایش یافت، ترامپ پاول را جایگزین یلین در فدرال رزرو میکند، گرانی هزار تومانی سکه طرح قدیم، سهام آسیایی بالا رفت و تاثیر ۶۰۰ پوندی برگزیت بر جیب مردم بریتانیا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ 03 November 2017
از «مخالفت مجلس با پرداخت سود نقدی سهام عدالت» تا «بیت‌کوین حلال برای کشورهای مسلمان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون در تجارت با روسیه از برنامه تعیین شده عقب‌ مانده‌ایم، ایران ۳۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند، ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا، قیمت طلا در آستانه معرفی رئیس جدید فدرال رزرو افزایش یافت، ترامپ پاول را جایگزین یلین در فدرال رزرو میکند، گرانی هزار تومانی سکه طرح قدیم، سهام آسیایی بالا رفت و تاثیر ۶۰۰ پوندی برگزیت بر جیب مردم بریتانیا را در بر دارد.

در تجارت با روسیه از برنامه تعیین شده عقب‌ مانده‌ایم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور 5 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است، گفت: این در حالی است که مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از 2 میلیارد دلار فراتر نمی‌رود. اسدالله عسگر اولادی اظهار داشت: از نظر روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روابط خوبی بین ایران و روسیه حاکم است اما از نظر اقتصادی احساس می‌شود که از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده نشده است.  وی با بیان اینکه کشور روسیه سالانه بین 40 تا 45 میلیارد دلار از سراسر دنیا محصولات کشاورزی وارد می‌کند، گفت: اما سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و اندک است. 

ایران ۳۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند

تاجران اروپایی اعلام کردند: شرکت بازرگانی دولتی ایران مناقصه بین‌المللی برای خرید 30 هزار تن برنج از هند صادر کرده است. براساس این گزارش قرار است این مناقصه 12 دسامبر بسته شود. آنها گفتند برنج در سه محموله 10 هزار تنی برای صادرات به ایران در اوایل 2018 خریداری می‌شود. به گزارش فارس، ایران معمولاً سالانه نیاز به یک میلیون تن واردات برنج دارد و هند مشتری عمده است.

مخالفت مجلس با پرداخت سود نقدی سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نظر مجلس در مورد نحوه تصمیم گیری در مورد سود سهام عدالت گفت: نظر مجلس این است که بجای تصمیم گیری در خصوص سودسهام عدالت بایستی تصمیمی در مورد آزادسازی آن گرفت. چراکه سود 4هزار میلیارد تومانی که قرار است بین مشمولان تقسیم شود از نظر اقتصادی یعنی اتلاف منابع کلان در نظام اقتصادی و تبدیل آن به منابع خُرد،­ ­در حالیکه با حدود 50 میلیون مشمول سهام عدالت یعنی برای هر نفر 3 تا 9 هزار تومان سود در ماه ، این عدد هیچ اثری در قدرت خرید افراد نخواهد داشت و همانطور که قبلا اشاره کردم ، تنها منابع کلان کشور را هدر می دهد، یعنی همان تجربه ای که در طرح هدفمندی یارانه ها یکبار آزموده شده است. محمدرضا پورابراهیمی گفت: پیشنهاد مجلس در مرحله ­اول بجای واریز عددهای ناچیز ماهانه 3هزار تومانی برای هر نفر ، افزایش سرمایه شرکت ها با این سود 4 هزار میلیارد تومانی است که با این کار در واقع ارزش هر سهم را بالا برده ایم و در مرحله دوم آزاد سازی سهام عدالت، که در این صورت مشمولان امکان خرید و فروش سهام خود را خواهند داشت ، سهامی که بدلیل افزایش سرمایه شرکت ها قیمتش هم مطمئنا بالا رفته است. وی افزود: ما به دولت اعلام کرده ایم که مجلس مسئولیت عدم پرداخت سود سهام عدالت را می پذیرد، چراکه این طرح نه به نفع دولت است و نه به نفع مردم. حتی کسانی که آشنایی ساده ای با اقتصاد دارند هم می توانند تشخیص دهند که اضافه کردن قدرت خرید ماهانه چند قرص نان به جامعه مشکلی را حل نمی کند. وی افزود: به نظر می رسد­ اصرار دولت به دلیل قولی است­ که در تبلیغات­­ انتخاباتی اش به مردم داده است، در حالیکه با ضریب 5، این 4هزار میلیارد تومان می تواند معادل کل بودجه عمرانی کشور در اقتصاد کارکرد داشته باشد. که در صورت واریز به حساب مشمولان قابل دسترس نخواهد بود.

ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا

روز پنجشنبه قیمت نفت ثابت ماند. اواخر روز چهارشنبه ، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۰.۴۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، ادامه ی کاهش عرضه ی نفت در بازارهای بین المللی توسط کشورهای عضو اوپک عنوان شده است. تعادل قیمت نفت علیرغم افزایش میزان صادرات نفت آمریکا حاصل شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته بدون تغییر ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۰.۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت افزایش، بشکه ای ۵۴.۴۰ دلار صورت گرفت. 

قیمت طلا در آستانه معرفی رئیس جدید فدرال رزرو افزایش یافت

قیمت هر اونس طلا در بازار های بین المللی دیروز با 0.3 درصد افزایش به بیش از 1279 دلار رسید. میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 0.14 درصد کاهش به کمتر از 849 تن رسید. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست چهارشنبه خود اعلام کرده است که نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. این در شرایطی است که سرمایه گذاران بین المللی منتظر اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا درباره رئیس جدید فدرال رزرو هستند.

ترامپ، پاول را جایگزین یلین در فدرال رزرو میکند

منابع آگاه از تصمیم «دونالد ترامپ» برای مسند ریاست جدید فدرال رزرو اعلام کردند که گزینه نهایی ترامپ، «جِروم پاول» است و این موضوع تا ساعاتی دیگر به طور رسمی اعلام می شود. به گزارش کالکو  به گفته منابع آگاه برنامه رییس جمهور ترامپ معرفی «جِروم پاول» تا ساعاتی دیگر بعنوان رییس جدید فدرل رزور است. ترامپ علاقمند به شخصی است که خواهان افزایش تدریجی نرخ بهره بانکی و دلسوز و همدل با کاخ سفید باشد تا مقررات مالی را به آهستگی اعمال کند و «پاول» دارای این خصوصیات است. رییس جمهور «ترامپ» ساعت 3 بعداز ظهر به وقت محلی واشنگتن این انتصاب را اعلام خواهد کرد. البته «جِروم پاول» به همگام خروج از کاخ سفید و در محوطه آن از هر گونه اظهار نظر در این باره خوداری کرد. بازارهای مالی به این تصمیم واکنش نشان دادند و ارزش دلار در بازارهای آسیایی کاهش پیدا کرد و اوراق قرضه آمریکا هم روند نزولی به خود گرفت. در حال حاضر «جِروم پاول» از اعضای هییت فدرال رزرو است و در ماه فوریه سال آینده میلادی دوره تصدی ریاست چهار ساله «جانیت یلین» رییس فعلی فدرال رزرو به پایان خواهد رسید.

گرانی هزار تومانی سکه طرح قدیم

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، نرخ دلار به ۴۰۵۴ تومان رسید؛ همچنین یورو ۴۷۸۵ تومان، پوند ۵۴۱۸ تومان، درهم امارات ۱۱۱۷ تومان و لیر ترکیه ۱۰۹۸ تومان شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم هزار تومان گران شد. بر این اساس سکه طرح قدیم یک میلیون و ۲۷۹ هزار تومان، طرح جدید یک میلیون ۳۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان، نیم سکه ۶۷۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۳ هزار تومان است. /مهر

تاثیر ۶۰۰ پوندی برگزیت بر جیب مردم بریتانیا!

بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه ی ملی تحقیقات اقتصادی-اجتماعی بریتانیا، تقریبا به طور قطعی می توان گفت که خروج از اتحادیه اروپا به استانداردهای معیشتی مردم بریتانیا آسیب رسانده است. به نقل از The Guardian، طبق ادعای یکی از معتبرترین موسسات پیش بینی وضعیت اقتصادی در بریتانیا، برنامه ی خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) باعث شده است که درآمد خانواده های بریتانیایی سالانه معادل ۶۰۰ پوند کاهش پیدا کند. به گفتۀ موسسه ی ملی تحقیقات اقتصادی-اجتماعی بریتانیا، تقریبا به طور قطعی می توان ادعا نمود که برگزیت به استاندارهای معیشتی مردم بریتانیا لطمه وارد آورده و بر میزان با القوه ی رشد اقتصادی این پادشاهی متحد تاثیر منفی گذاشته است. در حالی که شرایط کلی کنونی جهان شاهد بهتر شدن شرایط اقتصادی است، تخمین های این موسسه نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی بریتانیا رشدی ۱.۶ درصدی را در سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد. موسسه ی مذکور از برآورد گذشته ی خود مبنی بر رشد ۱.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی بریتانیا عقب نشینی کرده است. این در حالی است که اتتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی در دنیا به میزان ۳.۵ درصد در بازه ی زمانی یکسان افزایش یابد. جزئیات بیشتر

سهام آسیایی بالا رفت / پوند تقویت شد

روز پنج‌شنبه پس از این که فدرال رزرو آمریکا نسبت به اقتصاد اظهار خوشبینی کرد و عملا پرونده افزایش نرخ بهره در آخر سال را محکم‌تر کرد، سهام آسیایی به رکورد ۱۰ ساله خود رسید. این درحالیست که سرمایه‌گذاران منتظر اعلام رسمی نامزد ریاست آینده بانک مرکزی آمریکا هستند. اما سرمایه‌گذاران با اضطراب منتظر ارائه لایحه مالیاتی از طرف جمهوری‌خواهان پر جروبحث هستند که پس از تاخیر یک روزه قرار است در اواخر امروز اعلام شود. گفته می‌شود این برنامه ظرف ۱۰ سال ۶ تریلیون دلار از مالیات را کاهش خواهد داد اما هنوز تعریف نشده است که چطور قرار است این کسری درآمد جبران شود و هنوز جمهوری‌خواهان در این مورد اختلاف دارند. همچنین انتظار می‌رود اواخر امروز با الگو گرفتن از فدرال رزرو و تا حدودی بانک مرکزی اروپا، بانک انگلیس اولین افزایش نرخ بهره خود در بیش از ۱۰ سال اخیر را اعلام کند. پیش از اعلام این تصمیم‌گیری، پوند استرلینگ ۰.۳ درصد تقویت شد و به نرخ ۱.۳۲۸۵ دلار رسید. ام‌اس‌سی‌آی، گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن با افزودن ۰.۲ درصد به ارزش خود، به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۰۷ تا کنون رسید. شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن هم با افزایش ۰.۲ درصد در پایان معاملات صبح یک رکورد جدید ۲۱ ساله زد و در مسیر ثبت رشد ۲ درصدی در این هفته که با تعطیلات کوتاه شده است، قرار گرفت. روز جمعه بازارهای ژاپن به علت تعطیلات ملی این کشور بسته خواهد شد. جزئیات بیشتر

ثبات نسبی دلار آمریکا در پایان هفته بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با افت 12 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 430 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 3 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 560 یرال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 91 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد.

از «مخالفت مجلس با پرداخت سود نقدی سهام عدالت» تا «بیت‌کوین حلال برای کشورهای مسلمان»


بیت‌کوین حلال برای کشورهای مسلمان

مشاور اقتصاد اسلامی و مالی شورای مفتی روسیه اعلام کرد:درباره ارزهای مجازی برای بانکداری اسلامی توسط جامعه مسلمانان بحث و گفت‌وگو می‌شود و طی یکی، دو سال آینده می‌توان این ارز را ایجاد کرد. خانم کالیمولینا گفت: بر اساس ویژگی‌های این نوع ارز، سکه حلال می‌تواند ایجاد شود. وی که در کنفرانسی در شهر کازان روسیه صحبت می‌کرد، گفت:‌ استانداردهای دینی هنوز برای این مسئله مشخص نشده، اما پیش‌بینی می‌شود طی دو، سه سال آینده می‌توان چارچوب‌های اسلامی آن مشخص شود. مشاور اقتصاد اسلامی و مالی شورای مفتی روسیه گفت: این مسئله در حال حاضر در جوامع اسلامی روسیه بسیار بحث و گفت‌وگو شده به ویژه در قفقاز مرتب درباره ارزهای مجازی در جلسات اقتصاد اسلامی بحث می‌شود. در حال حاضر در شهر کازان روسیه معاملات در بخش دام با ارزهای مجازی موسوم به «میت‌کوین» انجام می‌شود. کالیمولینا گفت: مبادلات بیت‌کوین در برخی کشورهای مسلمان انجام می‌شود. نخستین خدمات بیت‌کوینی در خاورمیانه برای مشتریان امارات باز شد و اکنون در عربستان، کویت، قطر، بحرین و عمان دایر است. بیت‌کوین اندونزی و کوین‌باکس مالزی معمولاً خدمات مرتبط با ارزهای مجازی را ارائه می‌دهند. جزئیات بیشتر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار