بازدید 9972
پیمانه اقتصادی

از «پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده» تا «کالاهایی که در هفته اول آبان‌ گران شدند»

این پیمانه تیترهایی همچون رشد ۶۰ واحدی شاخص کل بورس، گران‌فروشی بنزین در فرودگاه نجف، ثبات نسبی قیمت نفت در روز دوشنبه، تسلا در چین خط تولید می‌زند، کاهش قیمت طلا تحت تاثیر معرفی رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا، میزان قاچاق چای به کشور اعلام شد، عقب نشینی دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد، نرخ تورم تولید کننده به ۸.۹ درصد رسید و تسهیل قوانین بانکداری قطر برای اتباع خارجی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 31 October 2017
از «پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده» تا «کالاهایی که در هفته اول آبان‌ گران شدند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رشد ۶۰ واحدی شاخص کل بورس، گران‌فروشی بنزین در فرودگاه نجف، ثبات نسبی قیمت نفت در روز دوشنبه، تسلا در چین خط تولید می‌زند، کاهش قیمت طلا تحت تاثیر معرفی رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا، میزان قاچاق چای به کشور اعلام شد، عقب نشینی دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد، نرخ تورم تولید کننده به ۸.۹ درصد رسید و تسهیل قوانین بانکداری قطر برای اتباع خارجی را در بر دارد.


رشد ۶۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه 96 با افزایش 60 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 87 هزار و 477 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری بازهم هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 19 واحدی به رقم 28 هزار و 73 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 11 واحدی، عدد 17 هزار و 440 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 8 واحدی به رقم 13 هزار و  176 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.04 درصدی معادل 40 واحد به سطح 94 هزار و 219 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 116 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 79 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روز قبل، با کاهش 260 واحد معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 880 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده» تا «»

گران‌فروشی بنزین در فرودگاه نجف

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نارضایتی ایرلاین‌ها از افزایش نرخ سوخت هواپیما در فرودگاه نجف از نامه‌نگاری با مقامات عراقی برای کاهش نرخ سوخت در ایام اربعین خبر داد و اظهار کرد:‌ در گذشته با توجه به سوءاستفاده برخی از فروش بلیت اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفت که در ایام اربعین فروش اینترنتی بلیت پروازها انجام نشود. در این راستا یک‌سری از آژانس‌های مسافرتی به‌عنوان نماینده رسمی فروش بلیت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری درج و همچنین سامانه‌ای برای راستی‌آزمایی نسبت به خرید بلیت هواپیما نیز راه‌اندازی شده است. عابدزاده با اشاره به همکاری سازمان هواپیمایی با پلیس فتا، تعزیرات، پلیس اماکن،‌ سازمان‌های حج و حمایت حقوق مصرف‌کنندگان، افزود: سامانه‌‌ای به‌منظور دریافت و بررسی شکایات مردمی نسبت به عرضه بلیت پروازهای ویژه ایام اربعین راه‌اندازی شده است. وی با اشاره به انجام 800 پرواز در ایام اربعین، تصریح کرد:  نامه‌ای مبنی بر کاهش نرخ سوخت هواپیما در زمان سفرهای اربعین از طرف سازمان هواپیمایی به مقامات دولت عراق ارسال شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ نرخ خدمات فرودگاهی نجف سه برابر فرودگاه‌های اروپایی و نرخ سوخت هواپیما در این فرودگاه دو برابر فرودگاه‌های منطقه است.

ثبات نسبی قیمت نفت در روز دوشنبه

روز دوشنبه، قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز جمعه، قیمت نفت افزایشی نسبی داشت و بشکه ای ۵۹.۳۳ دلار معامله شد. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت تصمیم کشورهای عضو اوپک بر ادامه ی کاهش تولید نفت از ماه مارچ آینده اعلام شده است. همچنین، تصمیم دولت عراق مبنی بر افزایش تولید نفت موجب جلوگیری از افزایش قیمت نفت شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۱۰ سنت (۰.۱۵ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۶۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت افزایش (۰.۲ درصد)، بشکه‌ای ۵۴.۰۱ دلار صورت گرفت. این در حالی است که  تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۱۳ درصد افزایش داشته است. این امر باعث آن شده است که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ۶.۵۰ دلار به نسبت قیمت نفت برنت کمتر باشد.

پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده

بانک جهانی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ میلادی روند رشد قیمت نفت ادامه می‌یابد و میانگین آن از ۵۳ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۱۷ میلادی، به ۵۶ دلار برای هر بشکه در سال آینده میلادی می‌رسد. با این همه، این نهاد اعلام کرد: در سال آینده میلادی رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک تقریباً معادل رشد تقاضای نفت در جهان خواهد بود و این مسئله جلو کاهش معنادار سطح ذخیره‌سازی نفت جهان را می‌گیرد. براساس گزارش بانک جهانی، با توجه به افزایش ظرفیت تولید در تأسیسات پتروشیمی و کودهای شیمیایی و همچنین با توجه به افزایش صادرات گاز آمریکا به مکزیک و دیگر کشورها، تقاضا برای گاز طبیعی افزایش می‌یابد. طبق پیش بینی بانک جهانی، قیمت گاز طبیعی در سال آینده میلادی سه درصد رشد خواهد داشت.

تسلا در چین خط تولید می‌زند

تسلا قصد دارد کارخانه‌ای فعال در زمینه تولید خودرو در چین احداث کند. به گزارش موتور ترند،شرکت آمریکایی تسلا که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی فعالیت می‌کند، تصمیم گرفته است در منطقه آزاد تجاری شهر شانگهای واقع در چین، کارخانه‌ای راه‌اندازی و احداث کند. به گفته منابع آگاه که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، این شرکت خودروسازی با دولت چین به توافق رسیده است تا به زودی با احداث کارخانه تولید خودرو، خودروهای برقی تسلا به میزان فروش بیشتری در چین دست یابند. علی‌رغم خودروسازان دیگر که با همکاری سرمایه‌گذاران چینی اقدام به افتتاح خط تولید و احداث کارخانه می‌کنند، تسلای آمریکایی قصد دارد خود به تنهایی این کار را انجام دهد. به‌نظر می‌رسد شرکت تسلا قصد دارد خودروهای تولیدی خود را با در نظر گرفتن ۲۵ درصد مالیات به بازار چین وارد کند ولی از سوی دیگر، تسلا به این موضوع آگاه است که می‌تواند با کاهش هزینه تولید، یعنی تولید خودرو در کشور مقصد، قادر است سودآوری بسیار بالایی را تجربه کند. از آن طرف نیز، دولت چین با توجه به تغییر سیاست هایش درخصوص مقابله با معضل آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، قصد دارد استفاده و فروش خودروهای برقی و الکتریکی در کشورش را گسترش دهد. /دنیای اقتصاد

کاهش قیمت طلا تحت تاثیر معرفی رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا

روز گذشته در آغاز معاملات قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 0.1 درصد کاهش به کمتر از 1271 دلار رسید. به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران بین المللی محتاطانه منتظر اعلام نظر نهایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره رئیس بعدی فدرال رزرو هستند، قیمت طلا روز دوشنبه با کاهش همراه شد. رئیس جمهور آمریکا قرار است به زودی رئیس جدید فدرال رزرو را معرفی کند. دوره ریاست جانت یلن بر فدرال رزرو تا فوریه 2018 به پایان خواهد رسید. 2 منبع آگاه تاکید کرده اند که ترامپ قصد دارد جرومی پاول از مقام های ارشد فدرال رزرو را به عنوان رئیس بعدی معرفی نماید.

میزان قاچاق چای به کشور اعلام شد

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار تن چای به صورت غیررسمی یا قاچاق وارد کشور می‌شود در مورد پرداخت مطالبات چایکاران توضیح داد: تاکنون ۶۵ درصد بهای برگ سبز به چایکاران پرداخت شده است. محمدولی روزبهان با بیان اینکه دوره برداشت چای یک دوره شش ماهه است، اظهار کرد: دوره مصرف چای یک دوره یک ساله است. به عبارت دیگر برداشت چای از ماه اردیبهشت آغاز شده و تا مهرماه ادامه دارد و زمان مصرف چای تا اسفندماه سال بعد خواهد بود.وی افزود: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت هر میزان چای که تولید می‌شود، بلافاصله مصرف شود. از سوی دیگر بیشترین میزان مصرف چای در فصل‌های پاییز و زمستان است و در فصل تابستان مردم به دلیل گرمی هوا کمتر از چای استفاده می‌کنند. /ایسنا

عقب نشینی دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 38 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 454 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 12 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 693 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، 11 هزار و 95 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 15 ریال گران تر فروخته شد.

از «پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده» تا «کالاهایی که در هفته اول آبان‌ گران شدند»


نرخ تورم تولید کننده به ۸.۹ درصد رسید

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۸.۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  ۱۰۰=۱۳۹۰ در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۰.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است

قطر قانون بانکداری را برای خارجی‌ها آسان کرد

بانک مرکزی قطر در حال تسهیل قوانین بانکداری این کشور برای اتباع خارجی است. بر این اساس، بانک مرکزی قطر به بانک ها دستور داد تا به کارگران خارجی که ۹۰ روز از تاریخ انقضاء ویزای آنها می گذرد، اجازه انجام تراکنش های بانکداری معمولی را بدهند. بانک مرکزی قطر اعلام کرد، این تغییر قانون در راستای قوانین موجود در قطر است که اتباع خارجی بعد از اتمام مجوز اقامت خود، می توانند به مدت ۳ ماه در این کشور بمانند. قانون جدید با هدف تسهیل دادن به تراکنش های اتباع خارجی در قطر و نیز فراهم کردن عملیات مناسب در امور مالی برای آنها است. البته بانک های قطری تا قبل از این مانند سایر بانک های کشورهای عضو همکاری شورای خلیج فارس بعد از اتمام مجوز اقامت افراد خارجی در این کشور، حساب آنها را به منظور تسویه کامل بدهی تا قبل از خروج از قطر مسدود می کردند. این تصمیم با توجه به اعمال تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه قطر و وارد شدن آن، به ششمین ماه در نظر گرفته شده است.

کالاهایی که در هفته اول آبان‌ گران شدند

بانک مرکزی گزارش متوسط تغییرات قیمت کالاها را در هفته منتهی به پنجم آبان را اعلام کرد که بر این اساس، قیمت تخم مرغ ۱۵.۱ درصد، میوه‌های تازه ۱.۴ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۶ درصد، گوشت قرمز ۱.۱ درصد، گوشت مرغ ۱۵.۱ درصد و چای ۰.۲ درصد، در هفته منتهی به پنجم آبان ماه افزایش داشته اند. این گزارش حکایت از آن دارد که قیمت خرده فروشی گروه های لبنیات، برنج، حبوب وروغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن ثابت بود و گروه قند و شکر نیز ۰.۱ درصد کاهش داشت. همچنین در یکسال منتهی به پنجم آبان قیمت لبنیات ۹.۷ درصد، تخم مرغ ۳۹.۹ درصد، برنج ۱.۶ درصد، حبوب ۱۰ درصد، میوه های تازه ۲۱.۳ درصد، سبزی های تازه ۳۱.۱ درصد، گوشت قرمز ۱۵.۳ درصد، گوشت مرغ ۶.۹ درصد، چای ۲۱ درصد و روغن نباتی ۲.۹ درصد افزایش یافته و تنها قند و شکر ۱۳.۴ درصد کاهش داشته است. جزئیات بیشتر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر