بازدید 5700

ترکیه نماینده حزب مسعود بارزانی را اخراج کرد

کد خبر: ۷۳۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 27 September 2017
وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، کشورش به نماینده حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی ابلاغ کرده که بعد از همه‌پرسی اجرا شده در اقلیم کردستان عراق حق بازگشت به ترکیه را ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد، کشورش از نماینده این حزب درخواست کرده بود اگر در آنکاراست کشور را ترک کند اما عمر میرانی، نماینده حزب مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در حال حاضر در اربیل است و آنکارا به او گفته‌ به ترکیه بازنگردد.

چاووش اوغلو افزود: ما تنها به برگزار نشدن همه‌پرسی اکتفا نکردیم بلکه برای دولت اقلیم توضیح دادیم که باید از این گام امتناع کند ما به آنها ابلاغ کردیم که در صورت لغو برگزاری همه‌پرسی یار آنها خواهیم بود و در عین حال هم گفتیم اگر همه‌پرسی را برگزار کنند با چه عواقبی روبه‌رو خواهند شد.

وی ادامه داد: موضع کنونی بارزانی در قبال دولت بغداد ضعیف است اما او می‌توانست با لغو همه‌پرسی با قدرت پشت میز مذاکره با بغداد بنشیند.

چاووش اوغلو خاطرنشان کرد، تنها همّ بارزانی حفظ کرسی ریاستی‌اش است چراکه احزاب مخالف او هستند و او بسیار قدرت خود را در اقلیم از دست داده است و برای حفظ این کرسی آینده کردها را به خطر انداخت.

وی بار دیگر به گام‌هایی که کشورش مقابل اقلیم برخواهد داشت، اشاره کرد و گفت: آنکارا درخواست‌هایی که دولت مرکزی عراق در پی همه‌پرسی به آن ارائه کرده از جمله عملیات مشترک را بررسی خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه درباره اینکه آیا دولت ترکیه کنسولگری خود را در اربیل خواهد بست، گفت: ما زمانی که کنسولگری خود را در اربیل بازگردیم از دولت اقلیم کردستان اجازه نخواستیم بلکه موافقت دولت مرکزی در بغداد را گرفتیم از این رو وزارت خارجه عراق طرف ماست.

وی درباره رزمایش‌های مشترک نظامی در نزدیکی مرزهای عراق که روز سه‌شنبه مرحله سوم آن آغاز شد، تاکید کرد: ترکیه با قدرت از تمامیت ارضی همسایه خود و تامین امنیت مرزهایش دفاع می‌کند و برای آن تلاش خواهد کرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر