بازدید 3125

روایت جلالی ازطرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا

کد خبر: ۷۲۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۲ 14 August 2017
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تشریح طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا، اجماع شکل گرفته در کشور و به تبع آن مجلس برای تصویب این طرح را بی سابقه خواند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کاظم جلالی با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما جزئیات طرح مجلس شورای اسلامی با عنوان « مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه » را تشریح کرد.

وی درباره این طرح گفت: در داخل مجلس شورای اسلامی بر روی این طرح اجماع قوی وجود دارد و تصویب این طرح بدون مخالف، تقریباً بی سابقه است.

وی با بیان اینکه با تدبیر رئیس مجلس شورای اسلامی جلسات فراوانی را به ویژه با ۳ فراکسیون مجلس داشتیم، ادامه داد: با همه کسانی که در این طرح به نوعی وظایفی بر عهده آن ها گذاشته شده جلساتی برگزار شد و نظرات سازمان ها و وزارتخانه های مربوط به این طرح هم اخذ شد .

جلالی با اشاره به بررسی کارشناسی این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح ۹ بخش دارد که بخش نخست به کلیات، بخش دوم به تعاریف، بخش سوم به تعیین راهبرد، بخش چهارم به مقولات حمایت آمریکا از تروریسم، بخش پنجم به نقض حقوق بشر توسط آمریکا، بخش ششم به مجازات ها و اقدامات متقابل، بخش هفتم به مقابله با تحریم های اقتصادی، بخش هشتم به حمایت از اتباع ایران و در بخش نهم به هماهنگی در چگونگی اجرای این قانون پرداخته شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ابزارهای کوتاه و بلند مدت آمریکا و شناسایی ظرفیت ها و ارزیابی نیروها نظامی و اطلاعاتی آمریکا و گزارشی از فعالیت های ماجراجویانه آمریکا در منطقه و جهان و گزارش از قربانیان و کسانی که در منطقه به ویژه در فلسطین ، لبنان ، افغانستان و سوریه به مشکل دچار می شوند به عنوان راهبرد مجلس شورای اسلامی در این طرح مشخص شده است.

جلالی ادامه داد: در ذیل این راهبرد، وزارت امور خارجه و نهادهای مربوط هم گزارش هایی را باید به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

  وی گفت :مجلس شورای اسلامی در بحث مجازات و اقدامات متقابل با نگاه هوشمندانه همه اقداماتی را که در این مرحله می تواند انجام شود در این قانون آورده است از جمله مجازات هایی که برای نیروهایی نظامی، فرماندهان، نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا در نظر گرفته شده است.

جلالی با بیان اینکه در این طرح به تقویت بینه دفاعی و موشکی کشور پرداخته شده است، افزود: بر اساس این طرح قرار است هزار میلیارد تومان برای اقدامات مبارزه با تروریسم در داخل منطقه در اختیار نیروهای قدس و هزار میلیارد تومان هم برای تقویت بنیه موشکی کشور در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار بگیرد و هزار میلیارد تومان هم برای وزارت امور خارجه، اطلاعات و وزارت دفاع در چارچوب وظایفی که قانونگذار در این قانون برای آنها مشخص کرده است به طور مساوی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این سه هزار میلیارد تومان در مقطع کنونی علاوه بر آنچه است که در بودجه سال ۱۳۹۶ برای این نهادها و سازمان ها در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا هم تکالیفی را برای وزارتخانه های مختلف اقتصادی کشور در این قانون تعیین کردیم که باید به آن عمل کنند که این موضوع در تقویت اقتصاد مقاومتی هم مؤثر است.

جلالی افزود: برخی از اتباع ایرانی در برخی از کشورها به ویژه آمریکا و کشورهای دیگر دچار مشکلاتی می شوند که در این قانون چگونگی حمایت از آنها مشخص شده است.

وی اضافه کرد: در کنار آن قوه قضاییه و دولت موظف شدند برخی از قوانین از جمله قانون نقض حقوق بشر و قانون حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی را با قوت و قدرت اجرا کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین قوه قضاییه برای مقابله با اقدامات تروریستی شعبه خاصی را ایجاد کند تا پرونده های آنها با سرعت بتواند رسیدگی و طبق قانون ما مجازات شوند.

جلالی درباره ضمانت اجرایی این طرح گفت: جلسات مختلفی را در زمان تدوین این طرح با نهادهایی که باید این اقدمات را اجرا کنند برگزار کردیم و آنها نظرات خود را به ما ارائه کردند.

وی افزود: در داخل کشور هم اجماعی به وجود آمده است که نماد آن آرای قوی مجلس در تصویب این طرح بود.

جلالی ادامه داد: شاید تعدادی بگویند برخی از مواد این طرح اجرایی نیست، درست است برخی از موارد، نمادین و نشانه اقتدار ملی است.

آمریکایی ها هم در قانون خود مواردی را بیان کرده اند که نمادین و تبلیغاتی است.

وی با اشاره به اینکه برجام و این طرح دو مقوله جداست، گفت: یکی از مواد قانون اقدام متقابل و متناسب موسوم به برجام را تکرار کردیم از جمله اینکه هیئت نظارت بر برجام باید اقدامات آمریکایی ها را رصد کند و اگر در جایی نقض برجام اتفاق افتاده است اقدامات متقابل انجام شود.

  جلالی گفت: تلاش ما بر این بود که از این قانون سوء استفاده و این گونه مطرح نشود که ایران برجام را نقض کرده است. رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها به دنبال این هستند که هزینه نقض برجام را به نوعی بر جمهوری اسلامی ایران بار کنند اما کشورمان آنچه را که به عنوان تعهد پذیرفته است اجرا می کند به شرطی که طرف مقابل هم تعهدات خود را اجرا کند.

وی تاکید کرد: حتماً هیئت نظارت بر برجام در این خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ می کند و جلساتی دارد و مسئولیت اصلی هم بر عهده این هیئت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار