بازدید 6800

طرح جدید روزنامه کویتی برای حل بحران قطر

کد خبر: ۷۰۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 02 July 2017
روزنامه السیاسه چاپ کویت از طرح جدید و مورد حمایت آمریکا برای حل بحران قطر با عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه السیاسه، این طرح دارای پنج بند است که عبارتند از کاهش برنامه‌های تحریک آمیر در شبکه الجزیره، خوداری این شبکه از دامن زدن به اختلافات، تعهد قطر نسبت به حمله نکردن به مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اخراج یوسف القرضاوی و اعضای جنبش حماس و نظارت قطر بر حواله‌های مالی ارسالی برای گروه های مسلح.
 
این روزنامه نوشت: آمریکا به طور جدی وارد موضوع بحران قطر شده و از میانجی گری کویت برای یافتن راه حلی به منظور پایان دادن به تنش در منطقه و نیز برآوردن خواسته‌های کشورهای تحریم کننده قطر و پایان دادن به نگرانی آنها حمایت می کند.
 
السیاسه به نقل از «منابع آگاه سیاسی» افزود: در دیدار اخیر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه و «شیخ محمد عبدالله» وزیر مشاور در امور کابینه قطر مراحل پایانی توافقی بررسی شده که قرار است به زودی میان طرف های شورای همکاری خلیج فارس صورت گیرد. آمریکا انجام این توافق را تضمین و کویت نیر بر اجرا و پیگری آن نظارت می کند.
 
منابع مذکور گفتند که مهمترین نکات این توافق که به احتمال زیاد در صورت موافقت عربستان، امارات، بحرین و مصر هفته آینده در کویت امضا می شود، شامل پنج بند اساسی است.
 
در بند نخست این توافق درخواست برای خروج یوسف القرضاوی روحانی طرفدار اخوان المسلمین و اعضای جنبش حماس از دوحه پیش بنیی شده است. بند دوم این توافق نیز بازگشت نیروهای ترکیه به آن کشور را که در پی بحران اخیر وارد قطر شده اند، شامل می شود.
 
بر اساس این گزارش بند سوم توافق مذکور نیز مربوط به درخواست نظارت بر حواله‌های مالی قطر برای گروه های مسلح است. بند چهارم این توافق نیز ارایه کلیه مستندات مربوط به گروه های مستقر در قطر به دستگاه های امنیتی آمریکا را شامل می شود.
 
در بند پنجم این طرح نیز کاهش برنامه‌های تحریک آمیز الجزیره و خوداری این شبکه از دامن زدن به اختلافات و نیز تعهد نسبت به عدم حمله به کشورهای شورای همکاری و مصر پیش بینی شده است.
 
السیاسه به نقل از این منابع افزود: هدف آمریکا کاهش سریع بحران در خلیج فارس به منظور پرداختن به موضوع سوریه است.
 
این منابع خاطرنشان کردند که گزارش‌های نیمه موثق بیانگر آمادگی آمریکا برای حمله شدید نظامی به مواضع ارتش سوریه طی روزهای آینده است.
 
کشورهای تحریم کننده قطر به سرکردگی عربستان اخیرا فهرستی 13 گانه از خواسته های خود را به عنوان شروط آغاز مذاکرات برای عادی سازی روابط با قطر به این کشور ارائه کرده و 10 روز برای پذیرش آن مهلت داده بودند.
 
قطع روابط دیپلماتیک با ایران، اعمال تحریم های بین المللی و آمریکا بر روابط تجاری با ایران و قطع حمایت از حزب الله و اخوان المسلمین نیز جزو فهرست خواسته های این کشورها بوده است.
دولت قطر هرگونه پیش شرطی را که به حاکمیت این کشور خدشه وارد کند، رد کرده است.
 
بحران میان قطر و چند کشور عربی از زمانی آغاز شد که عربستان سعودی روز دوشنبه (15 خرداد) به دلیل این که قطر از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی کند و با متهم کردن این کشور به حمایت مالی از تروریسم، قطع رابطه خود را با آن اعلام کرد.
 
دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر