بازدید 15810
پیمانه اقتصادی؛

از «سازوکار پرداخت وام با یارانه» تا «پرفروش‌ترین خودروها در ایران و اروپا»

این پیمانه موضوعاتی همچون قرمز شدن نقاب حافظ در تالارشیشه ای، کاهش بههای انواع سکه، گران شد ۱۰۵ ریالی یورو، رونق بازار نفت با اطمینان تجار از افزایش قیمت ها، افزایش بهای طلا با کاهش ارزش دلار، پولدارهای چینی مشتری فرش ایرانی، صعود آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و طرح عجیب دولت برای واردات خودرو توسط خودروسازان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 13 June 2017
از «سازوکار پرداخت وام با یارانه» تا «پرفروش‌ترین خودروها در ایران و اروپا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون قرمز شدن نقاب حافظ در تالارشیشه ای، کاهش بههای انواع سکه، گران شد ۱۰۵ ریالی یورو، رونق بازار نفت با اطمینان تجار از افزایش قیمت ها، افزایش بهای طلا با کاهش ارزش دلار، پولدارهای چینی مشتری فرش ایرانی، صعود آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و طرح عجیب دولت برای واردات خودرو توسط خودروسازان را در بر دارد.


سومین روز هفته، نقاب حافظ دوباره قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 22 خرداد ماه 96 با کاهش 306 واحدی به رقم 79 هزار و 564 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 103 واحدی به رقم 26 هزار و 874 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 59 واحد کاهش، عدد 17 هزار و 110 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 45 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 245 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 310 واحدی به رقم 86 هزار و 584 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 223 واحدی به رقم 54 هزار و 962 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 615 واحدی، عدد 177 هزار و 783 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «سازوکار پرداخت وام با یارانه» تا «پرفروش‌ترین خودروها در ایران و اروپا»

بهای انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۱۵۰۰ تومانی ۶۳۵ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۵۰۰ تومانی ۳۶۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۵ هزار تومان است.

یورو ۱۰۵ ریال گران شد؛ دلار ۳۲ ریال ارزان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 32 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 266 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 105 ریال گران تر از روز یکشنبه فروخته شد. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 226 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به میانگین روز قبل، 6 ریال ارزان تر فروخته شد.

پرداخت وام ۵ میلیونی با وثیقه یارانه

رئیس بانک مرکزی گفت: دریافت وام ۵ میلیون تومانی با وثیقه قرار دادن یارانه امکان‌پذیر است. ولی الله سیف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ابلاغ دستور العمل پرداخت وام بانکی ۵ میلیون تومانی با وثیقه قرار دادن یارانه‌های دریافتی گفت: بله دستورالعمل پرداخت این وام‌ها به بدنه بانکی ابلاغ شده است و بانک‌ها در حال عمل هستند. او ادامه داد: در گذشته کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیونی، ۲۰ میلیونی و ۵۰ میلیونی صادر می‌شد؛ در حال حاضر نیز کارت‌های اعتباری ۵ میلیونی نیز در میان این کارت‌ها قرار داده‌ایم که از طریق وثیقه گذاشتن یارانه بتوان پرداخت وام را  عملیاتی کرد. این در حالی‌ است که پیش از این  مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی‌ و بانکی‌‌ در این‌باره به ایلنا گفته بود: بانک مرکزی بانک‌ها را برای پرداخت وام ۵ میلیونی با وثیقه یارانه نقدی ملزم نکرده است. در صورتی‌ که منابع بانک‌ها اجازه دهد طبعا می‌توانند وام را پرداخت کنند؛ اما در شرایط فعلی بانک‌ها منابع لازم برای پرداخت تسهیلات در این حجم وسیع برای افرادی که یارانه دریافت می کنند را ندارند.

رونق بازار نفت با اطمینان تجار از افزایش قیمت ها

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، افزایش یافت. افزایش قیمت ها پس از کاهش سه روزه قیمت، بازگشت تجار و سرمایه گذاری در بازار نفت به رغم اشباع آن بود. عامل اصلی اشباع بازار نفت و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا به رغم قرارداد کاهش تولید اوپک، افزایش پیوسته تولید نفت آمریکاست، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۲۳ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۳۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۰۰ دلار صورت گرفت.

قیمت طلا با کاهش ارزش دلار افزایش یافت

روز گذشته با کاهش ارزش بازارهای بورس و دلار در آستانه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا که می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا تا پایان سال به دست دهد، قیمت طلا افزایش یافت. با توجه به اینکه بسیار انتظار می‌رود که نرخ بهره بانکی در نشست دو روزه فدرال رزرو افزایش یابد، تمرکز بر سرعت این افزایش‌ها در ماه‌های پیش رو یا در سال آینده است. به گفته تحلیلگران، تمرکز بر این نکته است که فدرال رزرو 3 افزایش نرخ بهره در سال دارد یا 4 افزایش. افزایش نرخ بهره سبب افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه می شود و با بالا بردن هزینه‌های نگهداری دارایی‌های غیربهره‌ای نظیر طلا، سبب فشار بر این فلز گران بها خواهد شد. بنا بر گزارش فارس، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.81 دلار افزایش 1268.57 دلار فروخته شد. طلا جلسه گذشته یک درصد از ارزش خود را از دست که بیشترین میزان کاهش از 18 می به شمار می‌رود. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی 0.1 درصد کاهش یافت و به 97.135 واحد رسید.

پولدارهای چینی مشتری فرش ایران شدند

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با تأکید بر افت فروش فرش دستباف به‌ دلیل قیمت بالای آن در بازار گفت: علت اصلی بالا رفتن قیمت قالی های ایرانی، افزایش مداوم دستمزد کارگران است، زیرا 85 درصد هزینه تمام شده تولید یک فرش، صرف پرداخت مزد کارگران آن می شود و تنها 15 درصد به تأمین هزینه های مصالح اولیه اختصاص می یابد. وی همچنین اضافه کرد: در نتیجه ما به‌دلیل گرانی محصولاتمان نمی توانیم با دیگر کشورها رقابت کنیم، هر چند که فرش یک هنر صنعت ایرانی است و از جهت هنری هیچ کشوری رقیب ما نیست ولی از منظر تجاری، رقبا از ما پیشی گرفته اند. مجتبی عراقچی در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران که آیا کشور چین هم رقیب ما در تولید فرش است، اذعان داشت: چین در حال حاضر مصرف‌کننده فرش ایرانی شده و با وجود 80 میلیون میلیونر چینی، این کشور بازار خوبی برای دستبافته‌های ایرانی به‌حساب می آید.

نمایندگان از توضیحات وزیر اقتصاد قانع شدند

نمایندگان مجلس توضیحات وزیر اقتصاد درباره علت واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال به بخش خصوصی را قانع کننده دانستند. به گزارش ایسنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی احمد مرادی نماینده بندرعباس سؤالی از وزیر اقتصاد مطرح کرد مبنی بر اینکه با توجه به موانع قانونی علت واگذرای مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال به بخش خصوصی چیست؟ به رغم پاسخ های وزیر اقتصاد نماینده بندرعباس این توضیحات را قانع کننده ندانست و خواستار رأی گیری از مجلس شد. پزشکیان رئیس جلسه سوال را به رأی گذاشت و نمایندگان با 80 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در مجلس توضیحات وزیر را قانع کننده دانستند.

صعود آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 76 هزار و 490 تومان معامله شدند. پس از رشد حدود 3 درصدی اوراق از کف 73 هزار تومانی از هفته ابتدایی خرداد، در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک قیمت «تسه»ها زیر سطح 77 هزار تومانی هستیم. اعلام روابط عمومی بانک مسکن از افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تا پایان شهریور، عامل حمایت از قیمت اوراق شد اما همچنان کاهش حجم معاملات مسکن در ماه رمضان به‌صورت سنتی مانع از رشد قابل توجه اوراق است. به نقل از دنیای اقتصاد، در سال گذشته، کاهش حجم معاملات در ماه رمضان افت 5 درصدی قیمت «تسه»ها را رقم زد. اما مدت زمان محدود افزایش سقف وام به دلیل «کمبود منابع» بانک مسکن، کم‌واکنشی اوراق را به این عامل رقم زده است. همچنان نزدیک شدن به تابستان چشم انداز رشد تدریجی «تسه»ها را نشان می‌دهد.

طرح عجیب دولت برای واردات خودرو توسط خودروسازان

بر اساس طرح جدید برخی مسئولان اقتصادی کابینه که با قید فوریت در دستور کار دولت قرار گرفته، مقرر شده است شرکت های خارجی فقط بتوانند با یک شرکت داخلی قرارداد داشته باشند و بر این اساس، واردات خودروی سواری از هر برند، در صورتی که حتی یک محصول آن شرکت خارجی در داخل تولید شود، صرفا باید از طریق شرکت تولیدکننده داخلی صورت بگیرد مگر اینکه شرکت تولیدکننده داخلی عدم تمایل خود را مبنی بر واردات اعلام کند. منبع: روزنامه خراسان

پرفروش‌ترین خودروها در ایران و اروپا

مردم اغلب کشورهای اروپایی با خرید خودروی ملی از صنایع خودروسازی خود حمایت مالی می‌کنند اما بعضی از آن‌ها مثل سوئیس که تولیدات خودرو ندارند اغلب از کشورهای همسایه خود خرید می‌کنند. در تصویر پرفروش ترین خودروهای کشورهای مختلف را مشاهده می کنید. منبع: مهر

از «سازوکار پرداخت وام با یارانه» تا «پرفروش‌ترین خودروها در ایران و اروپا»


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
پرايد رو عشقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
خخخخخ
تنها گناه ما اینه که خودروسازیم مثلا وگرنه تو این لیست خودرو بهتری نصیب ما میشد .
مگه مردم ایران انتخابی جز پراید دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
بله اگر جزو خواص شدی انتخاب های دیگر هم داری
ما از کي شديم همسايه سوئيس؟!!!!
پراید از 132 خوشکل تر است
فقط پراید و لا غیر
ماكه يارانه نداريم وام از چه كسي بگيريم
" درصد هزینه تمام شده تولید یک فرش، صرف پرداخت مزد کارگران آن می شود و تنها 15 درصد به تأمین هزینه های مصالح اولیه اختصاص می یابد."این درصد مربوط به قیمت داخلی فرش دستباف است و سودی که دلالان و صادر کننده ها میگیرند بالاتر از دستمزد کارگر(ان) همان فرش است.
چراگرین کارتها میتونند سپرده گزاری کنند ولی طبق قانون فخیمه حق ندارندپابه محضر و وام گرفتن بزارن
چقدر بدبختيم ! نهايت امال و ارزوي اكثر ما شده خريد يك پرايد از دم قسط ! تا كي اين خفت ادامه مييابد ؟ احتمالا تا ابد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل