بازدید 6933

وزارت راه و شهرسازی به داد ذوب آهن نرسید

یک کارشناس فولادی در گفت و گو با اکو تیتر با اشاره به استخدام نیروهای مازاد در دولت های نهم و دهم در کارخانه ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: به دلیل بی تدبیری دولت احمدی نژاد همه کارگران پیمانی فعال بیش از ظرفیت این کارخانه استخدام شدند .از سوی دیگر نیز ذوب آهن موظف شده است که حقوق تمامی بازنشسته ها را پرداخت کند در نتیجه این کارخانه تولیدی با زیان انباشته 6000 میلیارد تومانی در بازار مواجه شده است.
کد خبر: ۶۹۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 30 May 2017
مشکلاتی که طی چند سال اخیر منجر به تعطیلی چندین مرکز تولیدی شده است اکنون گریبان کارخانه ذوب آهن اصفهان را نیز گرفته و به نظر می رسد که عدم توجه به این کارخانه می تواند در آینده منجر به فاجعه ای دیگر در حوزه ی اقتصاد کشور شود.
 
به گزارش اکو تیتر، در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر در گذشته هزینه‌های نیروی انسانی این شرکت فولادی پنج درصد هزینه‌های کلی این مجموعه تمام می‌شد، در سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و استخدام‌های بی‌رویه 10 هزار نیرو وارد این کارخانه شد که هزینه‌های این مجتمع فولادی را به 16 درصد افزایش داده است.

از سویی میزان مطالبات معادن زغال‌سنگ کشور از ذوب آهن به120 تا 150 میلیارد تومان رسیده که بنا بر فعالان عرصه زغال‌سنگ تاکنون حتی بخشی از این بدهی پرداخت نشده است. در حالی که دولت قرار بوده وام 100میلیارد تومانی به ذوب آهن پرداخت کند تا از محل این وام بخشی از این بدهی پرداخت شود اما حتی این وعده نیز عملی نشده است.

 
در همین رابطه رضا شهرستانی کارشناس صنعت فولاد گفت و گو با اکو تیتر، با بیان این که کارخانه ذوب آهن اصفهان از تکنولوژی های به روزی برای تولید فولاد استفاده نمی کند تصریح کرد: در حال حاضر روند تولید فولاد در این کارخانه فولادی براساس کوره بلند صورت می گیرد. بر این اساس با ترکیب ذوب آهن و زوغال کوک شو و تبدیل آن به چدن روند تولید عملیاتی می شود.  

مدیر عامل شرکت فولاد نورد ، با بیان این که اکنون این کارخانه فولادی برای تولید فولاد مقادیر زیادی زغال کوک شو وارد می کند گفت: با توجه به این که زغال کوک در ایران تولید نمی شود بنابراین قیمت های آن براساس قیمت های قیمت های جهانی انرژی تعیین می شود.

شهرستانی، با بیان این که کارخانه های جدید فولادی به دنبال احیای مستقیم تولید فولاد در کارخانه های خود هستند تصریح کرد: در حال حاضر پایه تولید فولاد در کارخانه های فولادی بر مبنای زغال گاز صورت می گیرد. بر این اساس قیمت تمام شده فولاد احیای مستقیم به مراتب کمتر از کوره بلند است.

این کارشناس صنعت فولاد در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به افزایش تعداد کارخانه های تولید میلگرد در دولت های نهم و دهم افزود: پروژه تولید مسکن مهر در دولت احمدی نژاد موجب افزایش بی رویه قیمت میلگرد در بازار شد. به طوری که همزمان با افزایش تولید 24 میلیون تن ظرفیت تولید میلگرد در بازار مواجه شدیم.

وی با اشاره به کاهش میزان مصرف میلگرد در شرایط کنونی نیز یاد آور شد: در حال حاضر میانگین مصرف میلگرد در بازار ایران اکنون 7.5 میلیون تن برآورد می شود. در صورت بهبود روابط و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی تنها میانگین مصرف به 11 میلیون تن ارتقا پیدا می کند.

شهرستانی، با بیان این که میانگین عرضه و تقاضای فولاد با یکدیگر در بازار همخوانی ندارد یاد آور شد: در حال حاضر از یک سو به دلیل عدم تناسب در عرضه و تقاضا و از سویی دیگر نیز به دلیل افزایش هزینه های مواد اولیه در نتیجه شرکت های تولید میلگرد نظیر ذوب آهن زیان ده شدند.
 
شهرستانی با بیان اینکه تعطیلی و یا فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان بستگی به سیاست های دولت دارد تصریح کرد: در حال حاضر این کارخانه تولیدی دو هزار شغل ایجاد کرده است بنابراین باید دولت بررسی کند که تعطیلی این کارخانه تولیدی در ازای از دست رفتن این تعداد شغل منطقی است یا خیر؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استخدام نیروهای مازاد در دولت های نهم و دهم در کارخانه  ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در دولت احمدی نژاد همه کارگران پیمانی این  کارخانه استخدام شدند از سوی دیگر نیز ذوب آهن موظف شده است که حقوق تمامی بازنشسته ها را پرداخت کند در نتیجه این کارخانه تولیدی با زیان انباشته 6000 میلیارد تومانی در بازار مواجه شده است.

شهرستانی با انتقاد از عدم اعمال سیاست های حمایتی دولت از ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: حجم زیان انباشته شرکت به اندازه ای است که حتی اگر بهترین مدیر برای تصدی جایگزین شود نمی تواند ذوب آهن را از ورشکستگی نجات دهد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و ترابری،  فعالیت های ذوب آهن را در چهار سال گذشته جدی نگرفت. چرا که این وزارتخانه می توانست در ازای واردات بی رویه ریل از محصولات تولیدی ذوب آهن استفاده کند تا این شرکت با افزایش بی رویه حجم بدهی مواجه نشود.

مدیرعامل شرکت فولاد نورد با بیان اینکه برای بازار میلگرد اینده خوبی متصور نیست تصریح کرد: به منظور پیشگیری از ضرر و زیان بیشتر شرکتهای فولادی باید این شرکت ها تولید میلگرد را متوقف کنند و فعالیت های خود را بر روی تیر آهن های بال پهن متمرکز کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی