بازدید 9909
پیمانه اقتصادی؛

از «اصلاحات قریب الوقوع مالیاتی در آمریکا» تا «گرانی برنج خارجی در ماه رمضان»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه افزایش بهای دلار، یورو و درهم، نگرانی در مورد اشباع بازار نفت، صعود بورس‌های آسیایی، افق امیدبخش بازار جهانی فولاد، وضعیت بازار طلا در صد روز نخست دولت ترامپ، ورشکستگی ۹۵۰ کارگاه در سال ۹۵ و رشد معاملات مسکن در فروردین را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 28 April 2017
از «اصلاحات قریب الوقوع مالیاتی در آمریکا» تا «گرانی برنج خارجی در ماه رمضان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، نگرانی در مورد اشباع بازار نفت، صعود بورس‌های آسیایی، افق امیدبخش بازار جهانی فولاد، وضعیت بازار طلا در صد روز نخست دولت ترامپ، ورشکستگی ۹۵۰ کارگاه در سال ۹۵ و رشد معاملات مسکن در فروردین را در بر دارد.


پایان هفته با ادامه افزایش قیمت دلار، یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت 96، همانند روز قبل، هر دلار آمریکا با رشد 10 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 509 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 285 ریال همراه بود و به رقم 40 هزار و 784 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 320 ریال قیمت گذاری شد که این رقم نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین 5 ریال افزایش داشت.


نگرانی در مورد اشباع بازار، قیمت را کاهش داد

روز پنجشنبه با افزایش ذخایر جهانی و همچنین ادامه ی تردید هایی که در توانایی اوپک برای راضی کدرن تمام اعضا در جهت کاهش تولید وجود دارد، قیمت نفت به کاهش خود ادامه داد. با این حال، تجار امیدوارند قیمت نفت از سطح کنونی بالاتر رود. امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۶۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۳۷ دلار صورت گرفت.

اصلاحات قریب الوقوع مالیاتی در آمریکا

بازارهای مالی بین المللی منتظر برگزاری نشست بانک های مرکزی اروپا و ژاپن و روشن شدن نرخ بهره های جدید و همین طور سیاست های پولی هستند. از سوی دیگر، گمانه زنی های زیادی درباره وضعیت اصلاحات مالیاتی در آمریکا مطرح شده  است. به نظر می رسد ارائه طرح مالیاتی ترامپ می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین المللی و همین طور تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره داشته باشد. دولت آمریکا قصد دارد به زودی طرح اصلاح مالیاتی را به کنگره ارائه کند و وزیر دارایی این کشور پیش بینی کرده است که کنگره تا پایان امسال این  طرح را تصویب خواهد کرد. قیمت هر اونس طلا روز پنجشنبه با ۰.۱ درصد کاهش به کمتر از ۱۲۶۶ دلار رسیده است.  قیمت طلا روز قبل به کمتر از ۱۲۵۹ دلار رسید که این رقم پایین  ترین قیمت در دو هفته اخیر به شمار می رود. به نقل از سایت طلا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه طرح یک صفحه ای را برای کاهش چشمگیر مالیات ها ارائه کرده است. این طرح در صورت تصویب از سوی کنگره آمریکا و اجرای نهایی موجب افزایش کسری بودجه و بدهی های دولت آمریکا خواهد شد.

صعود بورس‌های آسیایی

بورس‌های آسیایی در معاملات روز پنج‌شنبه پس از این‌که رونمایی برنامه کاهش مالیات دولت آمریکا چندان به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد، از بالاترین رکورد دو سال اخیر عقب‌نشینی کردند. با این همه دورنمای رشد جهانی و فروکش‌ کردن نگرانی‌ها نسبت به ریسک‌های سیاسی در اروپا از بازارها حمایت کرده است. به گزارش ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن پس از این که اوایل معاملات ۰.۴ درصد کاهش یافت، تقریبا ثابت ماند. این شاخص روز چهارشنبه به بالاترین رکود از ژوئن سال ۲۰۱۵ به این طرف صعود کرده بود. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۲ درصد اُفت کرد. شاخص کسپی کره جنوبی ۰.۱ درصد رشد کرد در حالیکه هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۴ درصد و شاخص شانگهای کامپوزیت ۰.۲ درصد صعود کردند. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا هم ۰.۲ درصد صعود کرد. دورنمای بازارهای آسیا مطلوب به نظر می‌رسد و رکوردشکنی اخیر شاخص ام اس سی آی نشان می‌دهد فضا برای رشد بیشتر وجود دارد. 

افق امیدبخش بازار جهانی فولاد

انجمن جهانی فولاد در گزارش جدید خود آورده است، امسال و سال آینده میلادی رشد تقاضا برای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته، نوظهور و در حال توسعه افزایش می یابد. به نقل از بورس کالای ایران، در بخشی دیگر از گزارش این نهاد آمده است، تقاضای جهانی برای فولاد در سال جاری میلادی با ۱.۳۳ درصد افزایش به ۱.۵۳۵ میلیارد تن خواهد شد. همچنین پیش بینی شده سال آینده میلادی میزان تقاضا با ۰.۸۷ درصد افزایش در سطح ۱.۵۴۹ میلیارد تن قرار خواهد گرفت. انتظار می رود اقتصاد روسیه و برزیل از رکود خارج شود اما اقتصاد چین که ۴۵ درصد تقاضای جهانی برای فولاد را تشکیل می دهد رشدی پایین تر از سال گذشته خواهد داشت در نتیجه رشد کلی تقاضا برای فولاد قابل ملاحظه نیست. پیش بینی می شود امسال و سال آینده میلادی تقاضا برای فولاد در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه به ترتیب با ۱.۰۳ درصد افزایش و ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۰۱۶ میلیارد تن و ۱.۰۱۵ میلیارد تن برسد. امسال و سال آینده میلادی تقاضای چین برای فولاد به ترتیب بدون تغییر و با ۲ درصد کاهش، ۶۸۱ میلیون تن و ۶۶۷.۴ میلیون تن خواهد بود.

وضعیت بازار جهانی طلا در صد روز نخست دولت ترامپ

100 روز نخست ریاست جمهوری ترامپ پر از جوادث و رویدادهای مختلف و مهم بوده است. بررسی تحلیل های آماری نشان می دهد که قیمت طلا از زمان مراسم تحلیف ترامپ تاکنون بیش از 4.7 درصد و قیمت نقره نیز 3.7 درصد رشد داشته است. راس استراچان تحلیلگر ارشد فلزات گرانبها در موسسه تامسون رویترز تأکید کرد: باید توجه داشت که قیمت جهانی فلزات گرانبها به خصوص طلا و نقره در این مدت بر حسب یوان چین و یورو نیز افزایش داشته است. این مسأله نشانگر تضعیف ارزش دلار آمریکا بوده است. وی تصریح کرد: اگر هفته گذشته را در نظر نگیریم، قیمت جهانی طلا از 20 ژانویه 7 درصد و قیمت نقره نیز بیش از 9.5 درصد رشد داشته است. البته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قیمت فلزات گرانبها با افت نسبی روبرو شده است. به نقل از سایت طلا، این تحلیلگر اقتصادی افزود: از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، تقاضای سرمایه گذاری برای طلا و نقره با افزایش چشمگیری روبرو شده است. البته نباید رشد قیمت جهانی طلا در این مدت را تنها به دلیل ریاست جمهوری ترامپ بدانیم، چرا که افزایش تقاضای فیزیکی در بازار هند نیز در این مسأله موثر بوده است. وی اظهار داشت: تنش های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص اوضاع سوریه نقش مهمی در افزایش تقاضا و قیمت طلا داشته است.

ورشکستگی ۹۵۰ کارگاه در سال ۹۵

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در نشست خبری مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های قو، جهان، ارج و کارخانه چینی ایرانی گفت: تا شهریور سال 95 تعداد 950کارگاه تحت پوشش مجمع نمایندگان  بودند که دچار مشکل شدند. وی با اشاره به اینکه در یک کارخانه چینی 700 کارگر مشغول کار بودند که به واسطه توقف فعالیت خط تولید این کارگاه، بیکار شدند گفت: تولیدات سال گذشته این کارخانه با نصف قیمت فروخته شد و در حال حاضر فقط برای تسویه مطالبات خود درب این کارخانه باز است. رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران استان تهران  با اشاره به بدهی 130 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی گفت: دولت با توجه به این بدهی، سازمان تأمین اجتماعی هم در بخش تأمین بودجه درمان و هم در بخش تامین بودجه پرداخت بازنشستگی با مشکل مواجه شده است. به گزارش تسنیم، تاجیک با بیان اینکه بعضا سازمان تأمین اجتماعی منابع پرداخت حقوق را از محل دریافت وام و فروش فروش اموال و مستغلات کارگران پرداخت می کند، گفت: یک سونامی در انتظار سازمان تامین اجتماعی است و از دولت درخواست می شود نسبت به ساماندهی این وضع اقدام عاجل کند.

رشد ۴.۳ درصدی معاملات مسکن در فروردین

بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین‌ماه سال جاری، ۴۳.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۴.۳ و ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، ماهانه توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

برنج خارجی در ماه رمضان گران می شود

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ برنج خارجی در ایام ماه رمضان در بازار بیان کرد: در نرخ برنج خارجی عواملی نظیر قیمت ارز، تعرفه، سود گمرکی و قیمت‌های جهانی موثر هستند. وی با انتقاد از سیاست نادرست وزارت جهاد مبنی بر واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست ممنوعیت واردات را به اخذ تعرفه بالا تغییر دهد چرا که با اتخاذ این سیاست امکان کاهش قیمت برنج هندی وجود دارد و این درحالی است که در شرایط کنونی با اتمام دوره ممنوعیت به سبب هجوم تجار برای سفارش محصول قیمت‌ها افزایش می‌یابد. کشاورز از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت برنج خبر داد و اضافه کرد: با وجود این، پیش بینی می‌شود که نرخ هر کیلو برنج خارجی برای ماه رمضان از ۶ هزارتومان به بالا به مصرف کننده عرضه شود.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر