بازدید 4498
۲

نوروز پاک تهران

کد خبر: ۶۸۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 03 April 2017
تهران سیزده روز ابتدایی سال ۹۶ خود را با این کیفیت هوا پشت سر گذاشت؛ هفت روز پاک و شش روز سالم. در نوروز ۹۵ هم درست همین آمار ثبت شد و رکورد هوای پاک و سالم نوروزی در حداقل ۱۰ سال گذشته پایتخت شکسته شد. این آمار را شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران اعلام کرده است.
 
به گزارش شرق، براساس آمارهای این شرکت وضعیت کیفیت هوای ۱۳ روز تعطیلات نوروزی در پایتخت از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ به این شرح بوده است؛ نوروز ٩٠: صفر روز پاک، ١٣ روز سالم. نوروز ٩١: صفر روز پاک، ١٣ روز سالم. نوروز ٩٢: دو روز پاک، ١١ روز سالم. نوروز ٩٣: پنج روز پاک، هشت روز سالم. نوروز ٩٤: شش روز پاک، هفت روز سالم. نوروز ٩٥: هفت روز پاک، شش روز سالم و نوروز ۹۶ هم هفت روز پاک و شش روز سالم. بهبود وضعیت کیفیت هوای پایتخت در این سال‌ها همیشه روندی افزایشی داشته است. رد پای این روند بهبود را در آمار شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت برای سال ۹۵ هم می‌توان پیدا کرد، بر‌اساس اعلام در سالی که گذشت در مجموع ۱۷ روز هوای پاک، ۲۶۰ روز هوای سالم، ۸۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها ۹ روز هوای ناسالم برای همه ثبت شد. این در حالی است که همین آمار برای سال ۹۴ به این شرح بود؛ ۲۱ روز هوای پاک، ۲۳۳ روز هوای سالم، ۱۰۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، پنج روز هوای ناسالم برای همه و یک روز بسیار ناسالم. مقایسه آمار این دو سال نشان می‌دهد اهالی پایتخت در سال ۹۵ در مجموع ۲۲ روز کمتر از سال ۹۴ هوای آلوده تنفس کردند، این آمار علاوه‌بر‌این به نسبت همه سال‌های پیش از خود در دهه ٩٠ نیز بیشتر بوده و کیفیت هوای پایتخت در سال ۹۵ به نسبت پنج سال گذشته‌اش از همیشه بهتر بوده است.
 
به گفته کارشناسان شركت كنترل كيفيت هوا كاهش فعاليت منابع آلاينده و ناپايداري‌هاي جوي در دو هفته اول فروردين مانند سال‌هاي گذشته، هوايي مطلوب براي نفس‌كشيدن و آسماني آبي براي تهران به همراه آورد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ١٣ روز گذشته كيفيت هواي تهران هفت روز در شرايط پاك و شش روز در شرايط سالم قرار داشته است. دو عامل کاهش منابع اصلي توليد ﺁلاینده در تهران و همچنين ناپايداري‌هاي جوي و بارش باران و وزش باد نقش تأثيرگذاري در وضعیت مطلوب هوای تهران داشتند. در ایام تعطیلات نوروزی کاهش چشمگیر تردد خودروها در سطح شهر به طور مستقیم در کاهش غلظت ﺁلاینده‌ها تأثیر گذاشته و بهبود ‌درخورتوجه کیفیت هوا را به دنبال داشته است. همچنین نفوذ سامانه‌های بارشی به منطقه، فراهم‌شدن شرایط ناپایدار جوی، وزش باد نسبتا قوی در برخی ساعات و بارش‌های بهاره در اين زمينه مؤثر بوده است.
 
آمار درباره کیفیت هوای تهران برای سال‌های گذشته به این شرح بود؛ تعداد روزهای ناسالم سال٩٠، ٢١٥ روز بود و سال٩١ هم تهران ٢١٦ روز سالم، ١٤٦ روز ناسالم، يك روز بسیار ناسالم و فقط سه روز پاک داشت. ‏تهرانی‌ها همچنین سال ٩٢ سه روز هوای پاک، ٢٠٢ روز سالم و ١٦٠ روز ناسالم تجربه کردند. آنها در سال ۹۳ نیز ١٦ روز هوای پاک، ٢٣٣ روز سالم و ١١٦ روز هوای ناسالم داشتند.
 
بخشی از این آمار به صورت جزئی‌تر برای فصل بهار نیز جزئیات دیگری را روشن می‌کند. بر‌اساس آمار اعلام‌شده از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست شهر تهران در همه روزهای فصل بهار سال ٩٣، تهران ٨٠ ‌روز سالم، شش‌ روز پاک و هفت‌ روز ناسالم را پشت ‌سر گذاشت.
 
نکته گفتنی اینکه هفت‌ روزی که هوای تهران در آن سال ناسالم اعلام شد، نیز ‌روزهای وقوع توفان در پایتخت و بروز ریزگردهای برآمده از بیابان‌های اطراف تهران بود. سال ٩٢ در همین مدت وضعیت هوای تهران به این شکل گزارش شد؛ ٧٤ روز سالم، ١٧ ‌روز ناسالم و تنها دو‌ روز پاک. ١٧‌ روزی که تهرانی‌ها در بهار سال ٩٢ هوای ناسالم تنفس کردند، به علت افزایش غلظت آلاینده‌های شیمیایی ناشی از سوخت بوده؛ اما سال ٩٣ علت بروز هفت‌ روز ناسالم ریزگردهای ناشی از توفان بوده است.
 
همین آمار برای بهار سال ٩٤ نیز به این شرح گزارش شده است: ١٠ روز پاک، ٦٢ روز سالم، ٢٠ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم. این آمارها نشان می‌دهد تعداد روزهای پاک تهران از سال ٩٢ همواره در حال افزایش است. در ٩٣ روز فصل بهار سال ١٣٩٠ این آمار از طرف شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به ثبت رسید: ٣٨ روز سالم، ٤٨ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم. هیچ روزی در بهار سال ١٣٩٠ پاک نبود. شاخص کیفیت هوا در بهار سال ٩١ نیز چنین آماری را نشان می‌دهد: ٥٦ روز سالم، ٣٢ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم. در بهار سال ٩١ نیز مانند سال ٩٠ هیچ روزی هوای تهران پاک نبود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سال91 و 92 خیلی بد اونقدر کثیف که اکثر روزا ته کوچه بیست متری دود راحت میشد دید

دولت قبل برای ضربه زدن به محیط زیست که فاجعه بود بایدد محاکمه میشد

البته در جاهی دیگه کره خاکی تو ایران که نه !!!!!!!!!!!!!!!
سال 92 بع بعد هی بهتر شده....!!!!!
من که دلیلشو نمیدونم ؟؟؟؟!!! ;) کسی میدونه ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی