بازدید 19503
جوابیه آب منطقه ای استان کرمان + توضیحات «تابناک»

انعکاس اعتراضات مردم «تشویش اذهان» است یا بی توجهی به نیازهایشان؟!

آب منطقه ای کرمان: این گونه مسائل کذب و غیر کارشناسی ضمن اینکه باعث تشویش افکار عمومی و تحریک احساسات خواهد شد ثمری غیر از بدبینی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دلسردی مسئولین خدوم نخواهد داشت/تابناک: انعکاس اعتراضات مردمی که به اشکال مختلف بنا دارند مظلومیت خود را به گوش مسئولین برسانند، عامل تشویش اذهان عمومی است یا بی توجهی به نیازهای حیاتی آنها؟
کد خبر: ۶۱۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 10 August 2016
در پی درج خبری با عنوان " انتقال آب صفا رود به کرمان و ضربه آخر به پیکر بی جان هامون – جازموریان " شرکت آب منطقه ای استان کرمان جوابیه ای صادر کرد که وفق قانون عیناً درج می گردد؛جوابیه ای که حاوی ابهاماتی است و «تابناک» را بر آن داشته تا توضیحاتی به آن اضافه کند.

به گزارش «تابناک» در این جوابیه که به امضای محمد فغانی سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کرمان رسیده آمده است:

مدیر مسئول محترم سایت تابناک

با سلام و احترام
احتراماً ، عطف به موارد مطروحه در گزارش درج شده آن سایت در تاریخ 5/5/95 تحت عنوان " انتقال آب صفا رود به کرمان و ضربه آخر به پیکر بی جان هامون – جازموریان " لطفاً جهت تنویر افکار عمومی مطالب زیر در پاسخ به مطالب منتشر شده فوق سریعاً در آن سایت درج شود .
" صرف نظر از ادعای غیر کارشناسی و کذب در مورد اثرات زیست محیطی اجرای پروژه بر حوضه ابریز هامون – جاز موریان به اطلاع می رساند مطالعات انتقال آب از سد صفا رود ( شهیدان امیر تیموری ) به منظور تامین آب شرب شهر های رابر و کرمان به دو دهه قبل بر می گردد و قرار است با احداث این سد و خط انتقال مربوطه بر اساس مجوز تخصیص صادره از سوی وزارت نیرو تنها 35 میلیون متر مکعب آب به شهرهای مذکور منتقل شود که با توجه به وسعت حوضه آبریز ، میزان بسیار ناچیزی است ضمن اینکه هیچ ارتباطی به حوضه هامون ندارد . در حالیکه متاسفانه در آن سایت رقم 700 میلیون متر مکعب ذکر گردیده که کذب محض می باشد و اصلاً چنین پتانسیل آبی در این منطقه وجود ندارد و معلوم نیست بنا به کدام مستندات این عدد ذکر شده است ، ضمن اینکه تونل اشاره شده در گزارش که بخشی از سامانه انتقال را تشکیل می دهد کاربرد دوگانه دارد و علاوه بر انتقال آب از سد صفا رود ( شهیدان امیر تیموری ) به میزان یاد شده ، قادر خواهد بود در آینده نسبت به انتقال 700 میلیون متر مکعب از آبهای آزاد دریای عمان به فلات مرکزی ایران ایفای نقش نماید که در اظهارات مسئولین محترم استان منجمله استاندار محترم نیز به همین مسئله اشاره شده است و این طرح در نوع خود از طرحهای کم نظیر کشور می باشد ، لذا این گونه مسائل کذب و غیر کارشناسی ضمن اینکه باعث تشویش افکار عمومی و تحریک احساسات خواهد شد ثمری غیر از بدبینی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دلسردی مسئولین خدوم نخواهد داشت. جالب اینکه بعد از اظهار نظر درست و منطقی نماینده محترم مردم شهرستانهای بافت و رابر در دوره قبل مجلس شورای اسلامی ، آن سایت با لحن معنی داری انتظار خود را از ایشان در تایید مطالب کذب و نادرست خود ابراز نموده و برخورد منطقی ایشان را به ناحق مقابله با نظرات مردم دانسته است .

لذا ضمن اینکه این شرکت حق خود را مبنی بر طرح دعوی در محاکم قضایی به واسطه انتشار مطالب کذب از سوی آن سایت محفوظ می دارد ، خواهشمند است به استناد مفاد ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در اولین فرصت اقدام فرمائید .
ضمناً لازم است از این به بعد قبل از درج هرگونه مطلب در رابطه با حوزه فعالیت این شرکت در مورد صحت و سقم مطالب و اخذ نظرات کارشناسی اقدام فرمائید تا از بروز اتفاق مشابه که وجهه آن سایت را نیز خدشه دار می نماید جلوگیری شود "

محمد فغانی سرپرست روابط عمومی
توضیحات «تابناک»:

1-در مورد ادعای طرح شده مبنی بر خسارت های زیست محیطی این طرح انتقال آب نکته اینکه امروزه همگان شاهد تشدید بحران ریزگردها در جنوب شرق کشور هستند. اگر عامل بروز پدیده ریزگردها و طبیعتاً از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش حجم منابع آبی  منطقه نیست، پس چه عاملی می تواند در بروز و تشدید این پدیده موثر باشد؟
در جوابیه آب منطقه ای آمده که مطالعات این طرح در دو دهه قبل انجام شده است. با این حساب اگر این طرح در دو دهه پیش پیوست محیط زیستی نیز گرفته باشد که در جوابیه به آن اشاره نشده است، آیا این طرح با توجه به مشکلات فراوان زیست محیطی کنونی منطقه نیاز به به روز رسانی پیوست زیست محیط ندارد؟

2-در رابطه با موضوع آغاز این پروژه از دو دهه قبل که در نامه به آن اشاره شده است،در متن خبر «تابناک» اشاره شده است که عملیات احداث سد از سال 1386 آغاز شد. تصویر منبع این خبر در زیر آمده است.
 
we
 

ضمن اینکه آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز در آذر سال 1394 توسط پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر اعلام شد و در سایت این شبکه موجود است. همچنین «محمد رضا بختیاری» مدیرعامل آب منطقه ای کرمان نیز در دی ماه 94 این موضوع را در خبر (حفاری 160 متر از تونل انتقال آب از صفارود به کرمان) در گفت و گو با خبرگزاری «ایسنا» ذکر کرد.

3-اینکه در نامه آمده است  این طرح هیچ ربطی به حوضه آبریز هامون ندارد، جای سئوال جدی دارد.  بر اساس اطلاعات مستند غالب رودهای جنوب استان کرمان از جمله رابر، رودبر و سرمشک از سرشاخه های رود هلیل رود هستند که  از نظر تقسیمات جغرافیایی در حوضه آبریز هامون_جازموریان قرار دارند. اگر در شرایط خشک سالی کنونی آب آنها کم شده است، دلیل آن نیست که ارتباطی به حوضه هامون_ جازموریان  نداشته باشند.

جوابیه آب منطقه ای استان کرمان برای اثبات بخشی از مطالب خود به صحبت های استاندار کرمان «علیرضا رزم حسینی» اشاره دارد. استاندار کرمان در گفت و گو با خبرگزاری «ایسنا» مدعی شده بود، این انتقال آب ربطی به حوضه آبریز هامون_جازموریان ندارد. این در حالی است که  واقعیت ماجرا بر اساس اطلاعات ثبت شده در در پایگاه خبری شهرستان رابر، نقشه های جغرافیایی و اطلاعات مشخص جغرافیایی چیز دیگری است و استاندار کرمان نیز در گفت و گوی خود در این باره دچار خطا شده بود.

we
we 

4-اشاره به رقم 700 میلیون مترمکعب آب انتقالی از جنوب کرمان به شمال کرمان و اطلاعات دیگری نظیر 38 کیلومتر طول و یک هزار و 400میلیارد تومان اعتبار تماماً از پایگاه خبری شبکه خبر استخراج شد که تحت عنوان (حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب در کرمان) در تاریخ 24 آذر 1394 در سایت این شبکه خبری رسمی منتشر شده است و حقیقت نیز بر اساس آنچه در جوابیه آمده است، همین است و بناست تا با تونل انتقال آب مذکور نهایتاً 700 میلیون مترمکعب آب از جنوب استان کرمان به شمال این استان منتقل شود.
 
این موضوع در حالی است که در حقیقت تونل انتقال آب صفارود یک پروژه دوگانه است و بنا است تا با این طرح  35 میلیون مترمکعب آب  از آب های سطحی جنوب استان کرمان و مابقی یعنی 665 میلیون مترمکعب آن از خلیج فارس تأمین شود.

 اینجا ذکر این نکته ضروری است که  بر اساس اطلاعات کسب شده اگرچه طرح انتقال آب از آب های محلی شهرستان رابر در حال نهایی شدن است ولی پروژه انتقال آب از خلیج فارس هنوز پیشرفت قابل اشاره ای نداشته است. بماند که انتقال 635 میلیون مترمکعب آب از دریا آن هم با فاصله زیاد، اختلاف ارتفاع (2110متر ارتفاع سد از سطح دريا)، شوری آب و... هنوز آغاز و پایان روشن و مشخصی ندارد و در جوابیه مذکور نیز در رابطه با آن شفاف سازی نشده است.
 
تمام پروژه های در دست اجرای شرکت آب منطقه ای استان کرمان بر اساس آنچه در پایگاه رسمی این شرکت درج شده است، در ادامه می آید. بر بر اساس این تصاویر هیچ خبری از پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان نیست. سئوال اینکه اجرای پروژه ای با ظرفیت 700میلیون متر مکعب و انتقال تنها 35 میلیون مترمکعب از آن حداقل در کوتاه مدت چقدر منطقی است؟
 

5-ذکر این نکته نیز ضروری است که در بخش انتهایی جوابیه «سازمان آب منطقه ای کرمان» مدعی شده است، اینگونه خبرها موجب تشویش اذهان عمومی و بدبینی مردم نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
سئوال این است که انعکاس اعتراضات و صدای مردمی که به اشکال مختلف بنا دارند مظلومیت و محرومیت خود را به گوش مسئولین برسانند، موجب تشویش اذهان عمومی و بدبینی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد شد یا بی توجهی به نیازهای حیاتی آنها؟
در نقشه جغرافیایی زیر موقعیت دقیق  شهرستان رابر و پروژه انتقال آب را در حوضه آبریز هامون_جازموریان ببینید.

 

نماينده مردم كهنوج در مجلس دهم؛
انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود اشتباه فاحش و جبران‌ناپذیر
 
 
جدا از توضیحات آمده در باره جوابیه شرکت آب منطقه ای استان کرمان، اشاره به برخی حواشی و اعتراضات مربوط به طرح انتقال آب صفارود خالی از لطف نیست.
 در اوایل ماه جاری «احمد حمزه» نماینده مردم 5 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و «حجت‌الاسلام کرمی پور» امام جمعه جیرفت در صحبت هایی با انتقاد شدید نسبت به این طرح مطالبی را گفتند که در ادامه به آن اشاره می شود.

روزنامه استانی «پیام ما» در تاریخ یکشنبه 3 مرداد 95 از قول «احمد حمزه» نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در خصوص انتقال آب صفارود به کرمان نوشت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود اشتباه فاحش و جبران‌ناپذیری است که در درازمدت اثرات غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های سنگینی را به دولت تحمیل خواهد نمود.»

این نماینده مجلس افزود: «متأسفانه دولت برای تأمین آب آشامیدنی مردم کرمان به‌جای اینکه بهترین راه را انتخاب نماید نزدیک‌ترین راه را انتخاب نموده و در این طرح هیچ‌گونه کار کارشناسی و زیست‌محیطی لحاظ نشده است.»
وی برون‌رفت از مشکل کم‌آبی را استفاده بهینه از آب و انتقال آب از دریا به منطقه می‌داند و بر این عقیده است که برای نجات جازموریان باید برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد و حق آبه جازموریان از سدهای بالا دست هلیل تأمین شود.
حمزه گفت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل برای مردم محترم کرمان طرح دائمی نیست و باید دولت به دنبال طرح‌های دائمی و انتقال آب از دریا برای تأمین آب آشامیدنی مردم باشد وگرنه این طرح حیف ‌و میل بیت‌المال است.»

بنابر مطلب منتشر شده در روزنامه مذکور حجت‌الاسلام کرمی پور امام‌جمعه جیرفت هم در خطبه‌های نماز جمعه 25 تیرماه جیرفت در این خصوص گفت: «پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود(سد صفا رود رابر) باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد چون این موضوع نادیده گرفتن جنوب کرمان است.»

وی بابیان اینکه آب بردن برای شهر کرمان به چه قیمتی باید صورت گیرد گفت: «آیا در این طرح به روستاهای اطراف هلیل رود توجه شده است یا خیر؟ آیا خشکیدگی روزبه‌روز روستاها را مشاهده کرده‌اند و می‌دانند با اجرای این پروژه وضعیت ریز گردهای جنوب شرق کشور چه خواهد شد؟» امام‌جمعه جیرفت بیان کرد: «مجریان و نمایندگان دولت نمی‌توانند حرف بزنند و حق حرف زدن هم ندارند اگر در این مورد حرف بزنند با آن‌ها برخورد خواهد شد. اما حزب‌اللهی‌ها، دلسوزان، کشاورزان و کارشناسان ما چرا حرف نمی‌زنند و به میدان نمی‌آیند؟»

وی خطاب به نماینده مردم و رسانه‌ها گفت: «نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تلاش خودشان را انجام می‌دهند اما انتظار مردم بیشتر از این است و رسانه‌ها باید در این زمینه حرف بزنند نباید فقط امروز را دید باید به فکر آیندگان هم باشیم اگر آب نباشد دیگر هیچ‌چیز نیست.»
کرمی پور، افزود: «کسانی که این طرح را اجرا می‌کنند معلوم نیست تا یک یا دو سال آینده بر سرکار باشند اما با اجرای این پروژه روستاهای ما از بین می‌رود و باعث به وجود آمدن حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود.»
 
همچنین علیرضا منظری توکلی نماینده دوره قبل منطقه در مجلس  نیز در گفت و گوی تلفنی خودش با خبرنگار «تابناک» ضمن اشاره به سال 88 به عنوان سال آغاز اجرای این طرح در رابطه با پیوست زیست محیطی این پروژه دقیقاً گفت: «فکر می کنم پیوست زیست محیطی دارد.»
 
نکته آخر اینکه به استناد حقایق جغرافیایی موقعیت سد صفارود در شمال غرب حوضه آبریز هامون_جازموریان و بر سر سرشاخه های هلیل رود که یکی از رودهای مهم این حوضه آبریز است، احداث شده است.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان