بازدید 18301

بدهي دولت به اصفهاني ها بايد از منابع مردم چهارمحال و بختياري پرداخت شود!

بر اساس قوانین بین المللی مرتبط با پروژه های انتقال آب، اجراي طرح هاي انتقال آب حوضه به حوضه تنها با هدف تأمین آب شرب قابل انجام است. سئوال قابل طرح ديگر اينكه آیا پروژه های پیشین انتقال آب و پروژه های در دست اجراي كنوي و نيز پروژه های آتی انتقال حوضه به حوضه آب كه در ايران انجام مي شوند نيز با هدف تأمین آب شرب است؟
کد خبر: ۶۱۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 05 August 2016
روز پنجشنه «حيدرعلي عابدي» نماينده دوره دهم مجلس شوراي اسلامي در سخناني نهايي كردن پروژه هاي انتقال آب بهشت آباد و كوهرنگ را بدهي دولت به مردم شهر اصفهان معرفي كرد و از مسئولين خواست هرچه سريعتر نسبت به نهايي كردن اين پروژه ها اقدام كنند. بررسي دقيق ابعاد مختلف صحبت هاي اين نماينده سئوالاتي را در ذهن ايجاد مي كند كه پاسخ به آنها مي تواند لزوم اجرا و يا عدم اجراي اين طرح هاي عظيم انتقال آب  را مشخص كند.

به گزارش «تابناک»  حیدرعلی عابدی نماينده مردم اصفهان در مجلس، پیش از ظهر پنجشنبه و در حاشیه  بیست و هشتمین هفته از طرح «هر هفته با چند افتتاح» در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه هاي عظيم انتقال آب از غرب كشور به شهرستان اصفهان، نهايي كردن آنها را وظيفه دولت و بدهي مسئولين اجرايي كشور به مردم اصفهان دانست.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اصفهان همچنين در رابطه با آخرین وضعیت پروژه های عظیم انتقال آب همانند تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد به خبرنگاران گفت: « باید توجه داشته باشیم که هر چه در خصوص برخی از مسائل کمتر حرف زده شود شرایط بهتر خواهد شد.»
حيدرعلي عابدي در اظهارات امروز خود در مورد تونل انتقال آب بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ كه قرار است به وسيله آنها سالانه بيش از يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب آب از حوضه آبريز كارون به اصفهان منتقل شود، اين دو تونل عظيم انتقال آب را بدهي دولت به مردم اصفهان دانست كه باید هر چه زودتر دولت این مطالبه را پرداخت کند.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابيه اصفهان همچنین در رابطه با آخرین وضعیت تونل بهشت آباد و تونل سوم كوهرنگ اضافه كرد: «تونل سوم كوهرنگ نهايي شده است و  منتظر اعتبارات براي احداث سد انحرافی است و تونل انتقال آب بهشت آباد نيز در گير و دار دست اندازهاي اداري است.»

عابدی در ادامه و با تأکید بر اینکه پروژه بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ در حال حاضر دو طرح ملی به شمار می‌آیند، تصریح کرد: «عدم اجرای این دو طرح مشکلات فراوانی را در حوزه بحران آبی در استان‌های یزد، چهار محال و بختیاری و اصفهان ایجاد خواهد کرد.»

صحبت هاي صريح، شفاف و عامه پسند نماينده دوره دهم مجلس شوراي اسلامي در رابطه با پروژه هاي انتقال آب در دست اجرا از استان چهار محال و بختياري و حوضه آبريز كارون به سمت فلات مركزي اگرچه در ظاهر شايد به مذاق مركز نشينان كشور خوشايند باشد، اما در رابطه با اين موضع گيري سئوالاتي جدي و آسان وجود دارد كه تفكر به آنها نشان مي دهد فاصله اينگونه موضع گيري ها با نگاه كارشناسي به چه ميزان است.

در رابطه با صحبت های «حيدرعلي عابدي» اولين سئوال و نكته اين است كه چرا دولت باید بدهی خود به مردم شهر و شهرستان اصفهان را از طریق منابع و امكانات خداداي استان چهارمحال و بختیاری و حوضه آبريز كارون  كه خود مردم آنجا به آن نياز مبرم دارند، پرداخت كند؟
اصولاً این نگاه که دولت به مردم بخشی از کشور بدهکار است و برای پرداخت بدهی خود باید از منابع و امکانات بخش دیگری از کشور استفاده کند، به چه میزان می تواند صحبت صحیح باشد؟

 نکته و سئوال دیگر در این رابطه آن است که، بر اساس داده ها و اظهارات پیشین مسئولین مرتبط با پروژه انتقال آب بهشت آباد، مقصد اصلی و نهایی این پروژه نه شهرستان اصفهان بلكه استان های یزد و کرمان هستند. در اين شرايط با پذيرش اين گفته آقاي نماينده كه دولت به مردم و منطقه اصفهان بدهکار است، چه لزومی دارد که منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری به سایر استان هاي غیر از اصفهان همانند کرمان، یزد و حتي خراسان جنوبی منتقل شود؟

يكي ديگر از نكاتي كه اين نماينده دوره دهم مجلس مطرح كرده است، اين موضوع است كه هرچه در رابطه با پروژه هاي انتقال آب كم تر صحبت شود، بهتر خواهد بود. نکته آنكه اگر بنابر اصول علمي و کارشناسی، رعايت عدالت، مسائل زیست محیطی و آینده نگری اين پروژه ها در حال اجرا هستند و اجرای آنها کمک شایانی به توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور خواهد کرد، چرا باید اين پروژه ها را در بایکوت خبری و سكوت رسانه اي پيش برد و در مورد آنها صحبتی نکرد؟

 آیا مگر جز این است که هر چه قدر در مورد یک پروژه مثبت و مفید بیشتر صحبت شود و بیشتر مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار گیرد، اثرات و نتایج بهتری به بار خواهد داشت؟
 سوال ديگر قابل طرح اينكه، بر اساس يك حقيقت تاريخي فلات مرکزی کشور و شهر اصفهاني كه در روزگاری نچندان دور با جریان طبیعی آب «زاینده رود» آباد و در خروش هميشگي بود، امروزه علاوه بر اجرایی شدن پروژه های عظیم انتقال سال هاي گذشته همانند تونل هاي كوهرنگ 1 و 2 (از شهرستان كوهرنگ» و تونل چشمه لنگان و  خدنگستان (در شهرستان فريدونشهر) که سالانه بيش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی ایران و شهر اصفهان انتقال مي دهند، این منطقه همچنان نیازمند منابع آب بیشتر است.

اين حقيقت غير قابل انكار برای هر ذهن جستجوگری این سئوال را مطرح می كند كه چرا منابع آب  طبیعی اصفهان و پس از آن تونل های انتقال آب پيشين نتوانسته است نیاز های آبی این منطقه را براي هميشه پاسخ دهد؟

 به عبارت بهتر و با فرض نهایی شدن پروژه های انتقال آب تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد این نگرانی همچنان وجود خواهد داشت كه این منطقه در آينده به منابع آب بيشتر نياز پيدا كند. به گونه ای که مسئولین مجبور شوند بار دیگر بدهی خود را به مردم فلات مرکزی ایران از طریق انتقال منابع آب دیگر مناطق كشور به آنجا پرداخت كنند.

نكته دیگر موجود آن است که بر اساس قوانین بین المللی مرتبط با پروژه های انتقال آب، اجراي طرح هاي انتقال آب حوضه به حوضه تنها با هدف تأمین آب شرب قابل انجام است. سئوال قابل طرح ديگر اينكه  آیا پروژه های پیشین انتقال آب و پروژه های در دست اجراي كنوي و نيز پروژه های آتی انتقال حوضه به حوضه آب كه در ايران انجام مي شوند نيز با هدف تأمین آب شرب است؟

بنابر آنچه آمد بايد گفت، نگراني جدي آن است که پروژه های انتقال آب در دست اجرا همانند پروژه های پیشین ياراي پاسخگويی به نیازهای رو به افزایش کلان شهرهای مركز كشور را نداشته باشد و در نتیجه نه تنها مشكل حوضه های آبی فلات مرکزی از این حل نشوند، بلكه مشكل كم آبي به سرچشمه هاي رودهاي خروشان كشور نيز منتقل شود و تمام پهنه سرزميني ايران درگير بحران آب غيرقابل حل شود.
با نگاهي به آنچه آمد از مسئولیني كه در مقام قانون گذاري براي كشور ايران قرار دارند، انتظار مي رود در هنگام اظهار نظر در رابطه با مسائل زيست محيطي و اكولوژيكي مسائلي نظير پراكنش بحران آب كشور، تهديدات و وضعيت محیط زیست كشور، جغرافیاي سياسي منابع تنش و تهديد اجتماعي را نيز در نظر بگيرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶۰
انتشار یافته: ۵۰
اصفهانیهای همیشه طلبکار!!!
تابناک عزیز
تا حالا اين سوال را مطرح کردی چرا نماینده اصفهان می گويد طلب اصفهان؟؟؟؟
جهت یادآوری چند تا نکته هم من عرض می کنم
1) چرا اب اصفهان را به یزد انتقال دادند؟؟؟ مگر غير از این بود که قول جبران داده بودند
2) مگر اصفهان حقابه نداشت که کل آب زاینده رود صرف کشاورزی چهارمحال شد بعد از اون سخنرانی معروف رییس دولت قبل در سفر استانی به شهرکرد
حیدر علی تو کی امدی ......مردم چهارمحال و بختیاری خودشان اب ندارند
آب اصفهان را که از زمان دولت هشتم به اسم آب شرب ولی در اصل برای کارخانه فولاد یزد می برند را قطع کنند تا مشکل حل شود
امروزه علاوه بر اجرایی شدن پروژه های عظیم انتقال سال هاي گذشته همانند تونل هاي كوهرنگ 1 و 2 (از شهرستان كوهرنگ» و تونل چشمه لنگان و خدنگستان (در شهرستان فريدونشهر) که سالانه بيش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی ایران و شهر اصفهان انتقال مي دهند

خندیدیم... بیا ببین خشکه زاینده رود
چرا باید کارخانه ها در اصفهان ساخته شوند و مواد اولیه و آب و غیره همه از مناطق دیگر به این استان منتقل شوند؟ آیا نمی شود کارخانه ها را در همان استان هایی که دارای منابع هستند احداث کرد تا جوانانشان سر کار بروند؟ آیا این کار با توجه به عدم نیاز به انتقال آب و یا مواد اولیه، صرفه اقتصادی بیشتری ندارد؟ آیا از لحاظ ملی و امنیتی توجیح بیشتری ندارد؟ آقای نماینده ی طلبکار مردم را جیگر فرض کرده.
تابناک عزیز ، حرف شما هم به اندازه ی این نماینده عامه پسند است. آب مال کسی نیست!! نه اصفهانیها ، نه یزدیها و نه چهارمحالیها . برای تقسیم آب باید آمایش سرزمین انجام بشه براساس استراتژی ملی آب تقسیم بشه نه تصمیمات و زد وبندهای محلی
به نظرم تابناک بهتره اول یک نفر را بفرسته شرکت تخصصی مادر آب در بلوار کشاورز تا طرح های جامع را بررسی کنه و بعد مسئله آب را قومیتی تلقی کنه
100 سال پیش اتریشی ها تونل اول کوهرنگ ر ااحداث کردن.منطقه آبخیز داری زاینده رود 3 استان چهار محال و اصفهان و یزد را شامل می شد . و با مدیریت صحیح آب توزیع می شد . در زمان دولت فخیمه احمدی نژاد و بنا به پیشنهاد بختیاری استاندار وقت اصفهان و وزیر داددگستری بعد . این طرح متلاشی شد و شد ملوک الوایفی اب و نتیجه اش نابودی کشاورزی اصفهان ! و زیر سیل رفتن خوزستان و نابودی زمین های کشاورزی . حالا کی درست می شه . الله اعلم .به هر حال اقای دکتر عابدی نماینده اول اصفهان و حرف های ایشان مورد استقبال اکثریت مردم اصفهان است . بهتره به نظرات ایشون توجه بشه !
پس بی زحمت آب منطقه اصفهان را هم به یزد و کرمان ندهید
واقعا که فقط به فکر خودشون هستند اگر اب کم دارید چرا برنج کاری میکنید چرا اب فولاد و ذوب اهن را از اب شرب استفاده میکنید مثل بقیه کشورها از اب تصفیه شده فاضلاب استفاده کنیدیا چرا اینقدر فضای سبز دارید.بعد خود چهارمحالی ها از خرداد بعضی مناطقشون جیره بندی شده مثل بروجن. عدالت هم خوب چیزیه
درود بر سایت وزین تابناک که همیشه جانب حق رو می گیرید.
این اصفهانه که به شهرهای دیگه بدهکاره، استانهای مجاور که جای خود معادن زنجان رو اصفهان و کرمان غارت میکنند و جالب اینجاست که مالیات معادن هم در اصفهان و کرمان پرداخت میشه تا صرف ابادانی شهرهای کویری بشه و استانهای مستعد پیشرفت هر روز عقب مانده تر بشوند.
اصفهان تافته جدا بافته هست و تیم اصفهانی ها کشور همه جا نفوذ دارند
۴ میلیون نفر مردم چهارمحال و بختیاری و اهواز و خوزستان که که به خاطر بی کاری و الودگی هوا کوچ کرده اند به اصفهان زیبا و شهرستان های اصفهان ،باید آب و غذا ی خودشونو هم از شهرهاشون بیارن ،ما در اصفهان اب و غذای مفت و رایگان نداریم که به همه بدهیم،
به نام اصفهان. به کام استانهای دیگر
سلام . هرچند دامن زدن به اختلافات آبی که داره کم کم تو مملکت بوجود میاد درست نیست . اما میشد این نوشته رو علیرغم اینکه نماینده محترم صحبتهایی کردند ملایم تر هم گفت و کمتر به این اختلاف دامن زد
می دونم که منتشر نمی کنید ولی اصفهانی ها حس ناسیونالیستی دارند یعنی مهم نیست چیزهای برتر و خوب از کجا باشه مهم اینه که مال اونها باشه ... حالا متوجه شدین چرا بالاترین مرجع اجرایی کشور رو بدهکار خودشون می دونن؟!
چرا استیضاح وزیر نیرو در دستورکار قرار نمی گیرد
چرا باید بودجه های ملی صرف آبادنی یک بخش به بهای تخریب بخشهای دیگر شود
آیا مسئولین متوجه نیستند که شاه راه اقتصادی کشور هم اکنون از نظر تامین آب شرب در وضع اسفناکی بسر می برد
مردم چهارمحال و بختیاری آب بهداشتی در خانه ندارند و با تانکر به آنها ابرسانی می شود مسوولین اصفهان و یزد در پی اضافه کردن باغات و اراضی برنج و صنایع در دل کویر هستند
همه اقوام به فارس ها بدهکارند
خوزستان با ذخایر نفتی در فلاکت زندگی می کنند آآنوقت اصفهان و یزد با هیچ چیز بهترین زتدگی
این گونه تصمیمات ستمگرانه کشور را بسوی تجزیه می برد
اقا یون همیشه طلبکار!

نمیشه دو سه تا تونل دیگه هم تدارک ببنید برا رسوندن آب به هامون !!
چند تا دیگه هم برا خط صلح آب به پاکستان و هند؟

اونوقت یخدش هم تو اصفهون برا حق ترانزیت خالی بشه؟
دولتمردان عزیز همه ایران در اصفهان و یزد و شمال کرمان خلاصه نمی شود چرا دارید به مردم دیگر مناطق اجحاف میکنید
جنگ آب از همین جا کلید خورد، جنگ بین استانها سر منابع ضروری، مواظب باشید،
ما اصفهانی ها آب هیچ شهری رو نمیخوایم. شما آبی که از اصفهان به سمت یزد و کرمان میره رو به خودمون برگردونید آب شهرکرد و کارون مال خودتون
انتقال آب از چهارمحال را بدهی دولت به خود می دانند و معترض انتقال آبی به یزد هستند که از جای دیگری سرچشمه می گیرد!!!
اصلا چه معنی میده این حرف دولت برای همه استانها کار باید بکند و نه یک استان تنها
گویا دلواپسان کمر به همت بسته اند تا به ریشه مملکت بزنند که نکند در دوره بعدی ریاست جمهوری بی نصیب بمانند. از دلسرد کردن ملت و به جان هم انداختن آنها گرفته تا تیشه به ریشه اقتصاد و امنیت و سیاست خارجی زدن، از حمله به فرهنگ و هنر تا تخریب رسانه ای رسمی دولت.
مثل اسراییل که به بهانه مورد ظلم واقع شدن توسط نازی ها ، فلسطین رو اشغال کرد حالا باید بدهي دولت به اصفهاني ها از منابع مردم چهارمحال و بختياري پرداخت شود.
اساسا دولت و نظام چه بدهی به مردم شهر اصفهان دارند که نیاز به قربانی کردن مردم سایر استانها میباشد؟؟؟؟؟
حرف ایشون درسته چون باید اول این آبی که داره برای مردم عزیز یزد و کرمان ارسال میشه وارد منطقه اصفهان میشد بعد به اون سمت می رفت ولی خوشبختانه و یا متاسفانه به دلیل هم میهن دوستی مردم اصفهان منتظر اون آب نشدند و الان بیش از ده ساله دارند اب شربشونو با هموطنان عزیز اون مناطق به شراکت میگذارند و ای کاش مردم چهارمحال و خوزستان نیز همین عشق به ایران و ایرانیان رو داشته باشند!!!
متاسفم برا استان چهارمحال و بختیاری که هیچ مسولی در دولت تمام کویری ندارد . ایا این استان بدهکار کل کشور هست ایا اصفهان از منابع و یزد و کرمان باید با بی ابی بزرکترین کارخانه های فولاد رو داشته باشن ایا این خیانت نیست در بحران بی ابی ایا نباید این کارخانجان در کنار دریا میبود . ای کاش کمی مسولین ملی فکر میکردن نه زادگاهی
ای اش نام نویسنده خبر هم ذکر می شد. وای کاش یادمان می آمد که طرح های انتقال آب از زاینده رود به استان های دیگر چه بلایی بر سر این تنها رودخانه دایمی مرکز ایران اورد .وای کاش یادمان می امد مدیریت یکپارچه زاینده رود که در زمان آقای احمدی نژاد از بین رفت به برداشت آب نا محدود در استان چهارمحال و بختیاری منجر شد. جناب تابناک شما هم به سندروم اصفهان مبتلا شدید.
دوست عزیز حدود 600 هزار هکتار از سر شاخه های پر آب کارون در استان اصفهان است. ضمنا پیشروی کویر و بیابان و خشکی تالاب گاو حونی از نطر اقلیمی به ضرر استان چهار محال و بختیاری منجر می شود. بنابراین باید همه جانبه و کارشناسی اظهار نظر بفرمایید.
مشکل از اونجایی شروع شده که در دولت قبلی، بدون فکر، به مردم چهارمحال و بختیاری اجازه برداشت از آب زاینده رود داده شد، تا نوک کوه باغ بادام احداث کنند!
تا قبل از این کار، مدیریت منابع آبی چهارمحال و بختیاری توسط اداره آب استان اصفهان انجام میشد اما با یک جمله حرف بدون فکر، تمام محاسبات و معادلات بر هم خورد و حالا کار بجایی رسیده که برای تامین آب باید از کارون برداشت بشه!
کجای دنیا آب از رودخانه برمیدارن، 200-300 متر پمپاژ میکنند نوک کوه تا اون بالا باغ بوجود بیارن؟! ای کاش سیستم آبیاری اش قطره ای بود! هنوز قرقابی دارن آبیاری میکنند!
پاسخ ها
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
مرد حسابی یعنی از بادام کاری از برنجکاری لنجون بیشتر آب مصرف میکنه مدیریت آب بختیاری با اصفهان باشه مگه اصفهانیا تخم دو زرده میذارن
مقاله خوبی بود مخصوصا پاراگراف آخر.
چکار کنیم جلگهخوزستان رو بخاطر شما خشک کنیم
بنده یک اصفهانی هستم اما با دیدگاه کلی نگارنده محترم موافقم
دوست عزيز : اي كاش به جاي كل كل كردن با نماينده مجلس و جنجالي كردن صحبت هاش ، يه كمي به آثار تاريخي اين شهر و صنعت توريسم ميكرديد
اي كاش يادتون ميومد كه اصفهان بدون زنده رود مرده
صدای مظلومان استان چهارمحال را چرا کسی نمی شنود؟!
عدالت کجا رفته است؟!
وقتی مردم فقیر و دردمند استان من هیچ پشتوانه ای برای استفاده از حق خدادای مسلم خود یعنی آب ندارند و خیلی از روستاهای استان من نه تنها برای کشاورزی و بلکه حتی برای آشامیدن نیز آب ندارند، چرا باید اسیر جاه طلبیهای اصفهان و نماینده آن شوند.
مگر نه این است که استان من همیشه اسیر اصفهان بوده است؟! بابت زاینده رودی که آب آن به نام اصفهان و پول آن به جیب کشاورزان اصفهانی و گردشگری اصفهان و ذوب آهن و کارخانجات آن رفته است، چه حق آبه ای و چه پولی به مردم فقیر استان من داده شده است.
مگر نه این است که با کمال بی عدالتی، تا چند سال پیش، ما پول قبض آب خود را به نام شرکت آب اصفهان واریز می کردیم!!!
ای مردم ایران، بدانید که اصفهان تا به حال به مردم چهار محال ظلم فراوان کرده است و با این پروژه های جدید میخواد خون مردم ستمدیده و بی زبان چهار محال را در شیشه کند.
به داد ما برسید، به خدا استان ما مظلوم است، استان ما سومین استان با بیشترین بیکاری است. جوانان ما باید معتاد و بیکار شوند چون مسئولین استان ما مثل اصفهانی سر و زبان دفاع از حق استانشان را ندارند.
ای کاش می توانستید مرا درک کنید که دلم پر از خون است و چشمانم پر از اشک...
صد بار لب گشودم و بیرون نریختم
خون ها که موج می زند از سینه تا لبم
ما کشاورزان شرق اصفهان انتقال بین حوزه ای را نمی خواهیم فقط طومار 500 ساله شیخ بهایی را به رسمیت بشناسید
اصفهان صنعتی شدن خودشو مدیون همین طرحهای انتقال آبه
مدیریت آب در کشور امری بسیار مهم است مهمتر از آن که درگیر بحثهای قومی و بی تدبیری گردد.در ضمن لازم است که صنایعی که به این استان تحمیل شده و باعث آلودگی آن گردیده و سیل مهاجرانی که طی سالها به اصفهان آمده و می آیند سهم آب خود را بیاورند و به فکر ریزگردهای خطرناک هم باشیم که از باتلاق خشکیده گاوخونی همه را تهدید می کندو................
دیگر آبی نمانده که ببرند!!!! کدام آب!!!!!! چهارمحال و ب خودش به شدت تحت تاثیر خشکسالی است. اگه قراره بدهکاری های دولت را لیست کنیم؛ چهارمحال اولین و عمده ترین طلبکار دولته. چون نه صنایع مادر به این استان اومده و نه تاکنون بابت حق آبه رودخانه های کارون، زاینده رود، خرسان و... یک ریال پرداخت نشده!!!!! این نماینده مغلطه کرده.
آقاي نماينده خواهشا سكوت كن كه همه كارها رو خراب كردي
بنظر من بهترین طرح این است که دولت مردم استانهای کویری ایران را به مهاجرت به شهرهای ساحلی جنوبی سوق دهد
انتقال آب درمان قطعی نیست فقط مـُسّکن است دولت باید کار اساسی کنه
اصفهان شاه راه انتقال آب به فلات مرکزی است. وقتی دولت آب اصفهان را به یزد و کرمان و قم و ... انتقال می دهد آنهم از ابتدای سد زاینده رود. پس دولت به مردم اصفهان بدهکار است. و باید ان را تامین کند. چه مشکلی دارد آبی را که هدر می رود به فلات مرکزی برود. خوبست اصفهانی ها هم آب یزد را قطع کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر