بازدید 6868
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش ششم؛

شماره دیپلمات سعودی در دفتر تلفن عامل حملات 11 سپتامبر

دولت آمریکا همچنین یک شماره دیگر مربوط به ویرجینیا در یکی از محل‌های اختفای اسامه بن‌لادن در پاکستان پیدا کرد. این شماره به نام فردی با نام ... به ثبت رسیده که ... در ماه ژوئن 2002 مورد بازجویی اف‌بی‌آی قرار گرفت. وی توضیح نداد چرا شماره او در محل اختفای بن‌لادن در پاکستان کشف شده است.
کد خبر: ۶۰۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 28 July 2016
شماره دیپلمات سعودی در دفتر تلفن عامل حملات 11 سپتامبرپس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش، رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد «28 صفحه» در حالی دو هفته پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش ششم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است، بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است:


باسنان همچنین روابط دیگری با دولت عربستان نیز داشت. همسر باسنان کمک‌هزینه ماهانه از همسر سفیر عربستان دریافت می‌کرد. در تحقیقات جدیدی از محل زندگی باسنان، اف‌بی‌آی نسخه‌هایی از چک‌های بانکی پیدا شد که در وجه همسر باسنان و از حساب همسر بندر بن‌سلطان در بانک «ریگز» صادر شده بود. اف‌بی‌آی اعلام کرد که درخواستی در این بانک در رابطه با حساب همسر سفیر عربستان مطرح شده بود که از ژانویه 1999 به بعد ماهانه مبلغ 2000 دلار به همسر باسنان پرداخت شود. همسر باسنان نیز ظاهراً این مبلغ را تحت عنوان «خدمات پرستاری» دریافت کرده اما طبق سند ... هیچ شواهدی درباره ارائه خدمات پرستاری توسط همسر باسنان وجود نداشته است... .

دست کم در یک مورد، باسنان یک فقره چک را مستقیم از حساب بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. طبق اعلام اف‌بی‌آی، در 14 می 1998، باسنان یک فقره چک از بندر بن ‌سلطان را با مبلغ 15 هزار دلار نقد کرده بود. همسر باسنان نیز دست کم یک فقره چک مستقیم از بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود. او همچنین یک فقره چک دیگر را نیز از همسر بندر بن‌سلطان دریافت کرده بود که در تاریخ 8 ژانویه 1998 به مبلغ 10 هزار دلار نقد شده بود.

در نهم اکتبر سال 2001، پاسکال جی.‌ دامور در مقام دستیار مدیر اجرایی مبارزه با تروریسم اف‌بی‌آی در جلسه استماع دراین رابطه گفت:

«من معتقدم که مبلغی پول از همسر بندر بن‌سلطان، دریافت شده است، ماهانه حدود 2 هزار دلار و در مجموع حدود 64 هزار دلار. اما اینکه دلیل اصلی این انتقال پول چه بوده هنوز مشخص نیست». 

... اینطور شهادت داد که:

.... او به افراد و گروه‌های مختلف و متعددی در سراسر جهان پول می‌دهد. ما توانسته‌ایم برخی از این‌ها را متوجه شویم ... اما اگر بتوانیم کشف کنیم که وی به 20 گروه افراط‌گرای مختلف پول داده، شاید اینجا به الگویی خاص برسیم.

اف‌بی‌آی همچنین اطلاعات بیشتری به دست آورد که به طور مشخص نشان می‌داد باسنان یک افراط‌گرا است و از اسامه بن‌لادن حمایت می‌کرده است. در سال 1993، اف‌بی‌آی مطلع شد که باسنان یک میهمانی برای «شیخ نابینا» در خانه خود در واشنگتن در اکتبر 1992 برگزار کرده است. باسنان همچنین در اظهاراتش به یکی از مأموران مخفی اف‌بی‌آی از بن‌لادن بسیار تمجید کرده و از او به عنوان خلیفه رسمی و حاکم جهان اسلام یاد کرده است. طبق اعلام مأمور مخفی اف‌بی‌آی، باسنان طوری درباره بن‌لادن صحبت کرده که «گویا او خداست». باسنان همچنین به این مأمور اف‌بی آی اعلام کرده که شنیده دولت آمریکا صدور ویزا برای دانشجویان خارجی را متوقف کرده است. او چنین اقداماتی را غیرضروری می‌دانست، چرا که معتقد بود همین الان نیز آنقدر مسلمان در آمریکا هستند که بتوانند آمریکا را نابود کرده و ظرف ده تا پانزده سال آینده یک کشور اسلامی تأسیس کنند. طبق اسناد اف‌بی‌آی، باسنان همچنین خانواده بن‌لادن در عربستان را نیز می‌شناخت و با آن دسته از افراد خانواده وی که در آمریکا زندگی می‌کردند نیز تلفنی صحبت کرده بود.

شماره تلفن‌هایی که ابوزبیده را به شرکتی در آمریکا و یک دیپلمات سعودی در واشنگتن مرتبط می‌کرد:

در 28 مارس 2002، نیروهای آمریکا و ائتلاف دفتر تلفن ابوزبیده را که دولت آمریکا وی را به عنوان هماهنگ‌کننده عملیاتی ارشد القاعده شناسایی کرده بود، بازیابی کردند. طبق یک سند اف‌بی‌آی، «در بررسی ریز مکالمات وی، چند شماره در دفترتلفن زبیده پیدا شد که شماره آمریکا بود». یکی از این شماره‌ها در میان شماره‌تلفن‌های ثبت شده داخل آمریکا نبود و به شرکت ASPCOL در آسپن کلورادو تعلق داشت. در تاریخ 15 جولای 2002، اف‌بی‌آی یک درخواست به دفتر دنور فرستاد تا این ارتباط بررسی شود. در 19 سپتامبر 2002، مأموران دفتر اف‌بی‌آی در دنور پاسخ این درخواست را دادند و اعلام کردند که تحقیقات اولیه را به پایان رسانده‌اند.

طبق اعلام دفتر دنور، شرکت ASPCOL شرکت مادری است که مدیریت امور اقامت بندر بن‌سلطان در کلورادو را به عهده داشت است. حفاظت از این مکان بر عهده شرکت امنیتی «سیمیتار سکیوریتی» رود. مأموران دفتر اف‌بی‌آی در دنور همچنین تأکید کردند که نه ASPCOL و نه «سیمیتار سکیوریتی» شماره‌ای در کتاب تلفن‌های آمریکا ندارند. علاوه ‌بر این، دفتر وزارت خارجه کلورادو نیز هیچ سابقه‌ای از ASPCOL پیدا نکرد. دفتر دنور تلاش نکرد تا هیچ تحقیقات محلی درباره این شرکت انجام دهد، چرا که معتقد بودند انجام هرگونه تحقیقات محلی در رابطه با این شرکت به سرعت توسط کارکنان سفارت عربستان در آمریکا شناسایی می‌شود. به دلیل حساسیت این موضوع، تصمیم بر آن شد که تحقیقات درباره این شرکت به حالت تعلیق در‌آید تا دستورالعمل بیشتری از دفتر مرکزی اف‌بی‌آی دریافت شود.

طبق اعلام اف‌بی‌آی، شماره تلفن فردی با نام ... از «مک‌لین» در ویرجینیا در میان وسایل ابوزبیده پیدا شد. ... ظاهراً یکی از محافظان شخصی سفارت عربستان در واشنگتن است. اف‌بی‌آی حالا به این مسئله مظنون است که ممکن است او یک ... بوده باشد. در سندی به تاریخ 17 سپتامبر 2002، اف‌بی‌آی تأکید کرد که این سازمان تحقیقاتی را درباره ... به دلیل وسعت و ارزش بالای محل اقامتش و فعالیت مشکوک وی در نزدیک شدن به یکی از مأموران جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز کرد. همچنین به نظر می‌رسید که ... با ...که در ... در مک‌لین ویرجینیا سکونت داشته، در تماس بوده است. اف‌بی‌آی بعداً این آدرس را به عنوان آدرس بندربن سلطان شناسایی کرد. بنا به اعلام اف‌بی‌آی، ... رسماً راننده سفارت عربستان بوده است. شماره ... یز با شرکت ASPCOL، شرکت بندر بن‌سلطان در کلورادو مرتبط اعلام شد.

همچنین باید بر این مسئله نیز تأکید شود که پاسخ اف بی آی به تاریخ 18 نوامبر 2002، از این امر حکایت دارد که «ردگیری‌های سیا هیچ ارتباط مستقیمی میان شماره‌های کشف شده در دفتر تلفن ابوزبیده و شماره‌های داخل آمریکا پیدا نکرده است».

دولت آمریکا همچنین یک شماره دیگر مربوط به ویرجینیا در یکی از محل‌های اختفای اسامه بن‌لادن در پاکستان پیدا کرد. این شماره به نام فردی با نام ... به ثبت رسیده که ... در ماه ژوئن 2002 مورد بازجویی اف‌بی‌آی قرار گرفت. وی توضیح نداد که چرا شماره او در محل اختفای بن‌لادن در پاکستان کشف شده اما اعلام کرد که معمولاً خدماتی به یک زوج ارائه می‌داده که دستیاران شخصی بندر بن‌سلطان بوده‌اند. راننده این زوج فردی با نام ... بوده که در سفارت عربستان در واشنگتن مشغول به فعالیت بوده است. طبق ... معمولاً ... نامیده شده و مکرراً به پاکستان رفته و بازمی‌گشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر