بازدید 30608
در پی موافقت کنگره آمریکا؛

اسناد مربوط به نقش عربستان در واقعه ۱۱ سپتامبر منتشر شد +سند

پس از ماه‌ها بحث و جنجال بر سر انتشار اسناد مربوط به نقش عربستان در واقعه ۱۱ سپتامبر ـ که به اسناد «۲۸ صفحه» موسوم است ـ کنگره آمریکا رأی به انتشار این اسناد داد. با این حال، آن گونه که از اخبار و گزارش‌های اولیه برمی آید، این گزارش باز هم کامل و جامع نیست و به نظر می‌رسد بخش‌های مربوط به نقش سعودی‌ها از آن حذف شده باشد.
کد خبر: ۶۰۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶ 15 July 2016
اسناد مربوط به نقش عربستان در واقعه 11 سپتامبر منتشر شدبالاخره پس از ماه‌ها بحث و جنجال بر سر انتشار اسناد مربوط به نقش عربستان در واقعه ۱۱ سپتامبر ـ که به اسناد «۲۸ صفحه» موسوم است ـ کنگره آمریکا رأی به انتشار این اسناد داد. با این حال، کاخ سفید در نخستین واکنش به این موضوع گفته که اسناد مذکور نشان می دهد، عربستان سعودی هیچ نقشی در ترتیب دادن واقعه مذکور نداشته است.

به گزارش «تابناک»، پس از چندین ماه بحث‌های شدید و جنجالی، مجلس نمایندگان آمریکا رأی به انتشار اسناد موسوم به «۲۸ صفحه» درباره واقعه ۱۱ سپتامبر کرد؛ اسنادی که در تمامی این سال‌ها حالت محرمانه داشت و جلوی انتشار عمومی آن‌ها گرفته شده بود. با این حال، گفته می‌شود، هنوز بخش‌هایی از این گزارش تازه منتشره، به رنگ سیاه است و اطلاعات آن قابل خواندن نیست.

دقایقی پس از انتشار خبر مربوط به این موضوع، کاخ سفید مدعی شد که در اسناد منتشره، هیچ نشانی از همدستی عربستان سعودی با عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر دیده نمی‌شود. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت: «این اسناد آنچه ما از مدت‌ها پیش می‌گفتیم، تأیید می‌کند». وی مدعی شد، بنا بر اسناد مذکور، عربستان سعودی نقشی در ۱۱ سپتامبر نداشته است.


این در حالی است که از مدت‌ها پیش و همزمان با آغاز بحث‌ها درباره انتشار «۲۸ صفحه»، دولت عربستان سعودی به شدت نسبت به این امر واکنش نشان داده و حتی تهدید کرده بود که در صورت انتشار این اسناد، در روابط اقتصادی خود با آمریکا بازنگری خواهد کرد. به این ترتیب، مشخص بود که این اسناد ناگفته‌های مهمی را درباره نقش عربستان در واقعه مذکور در خود دارد. با این حال، اظهارات ارنست پس از این همه جنجال را می‌توان نشانه‌ای دانست، مبنی بر اینکه چون دولت آمریکا از یک سو نمی‌توانسته در مقابل فشار افکار عمومی برای انتشار اسناد مقاومت کند و از سوی دیگر، نمی‌خواسته در روابط خود با سعودی‌ها خللی ایجاد کند، به شکلی مدیریت شده و یا حتی تحریف شده این کار را کرده است.

گفتنی است، ماه گذشته نیز عربستان توانست با تهدید قطع کمک مالی به سازمان ملل، نام خود را از میان ناقضان حقوق‌ بشر بیرون بکشد. «بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل چند روز پس از این ماجرا، از خبرنگاران منتقد خواسته بود، به کودکانی فکر کنند که در صورت قطع کمک مالی عربستان، زندگی شان با مشکلاتی روبه رو می‌شد.

اردیبهشت ماه امسال بود که مجلس نمایندگان آمریکا با تهدید عربستان به بیرون کشیدن ۷۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد آمریکا، دیگر پی تصویب طرح ضدسعودی نرفت. اگر آن طرح تصویب می‌شد، خانواده قربانیان آمریکایی حادثه ۱۱ سپتامبر حق پیدا می‌کردند از دولت عربستان سعودی به خاطر حمایت از تروریست‌ها شکایت کنند و دستگاه پلیسی و اطلاعاتی آمریکا موظف می‌شد، در خصوص نقش سعودی‌ها در این ماجرا تحقیق کند.

گفتنی است، امشب بلافاصله پس از انتشار ۲۸ صفحه باقی‌ مانده که بخش‌هایی از آن قلم گرفته شده و ناخوانا بود، «عبدالله بن فیصل» سفیر عربستان در آمریکا از انتشار این گزارش «استقبال» کرد و گفت: «امیدوارم این بخش از گزارش، شک و شبهه‌های پیرامون نقش کشور من در حملات ۱۱ سپتامبر را برطرف کند». 


تکمیلی:

* بر خلاف اظهارات جاش ارنست، محتوای اسناد منتشره حاکی از آن است که برخی اتباع سعودی مرتبط با دولت عربستان، به هواپیماربایانی که واقعه ۱۱ سپتامبر را رقم زدند، کمک کرده بودند. بر اساس این گزارش، هواپیماربایان در زمان حضور خود در آمریکا، با افراد مذکور در ارتباط بوده و احتمالاً از آن‌ها کمک دریافت کرده‌اند. این گزارش همچنین به ارتباط برادر ناتنی اسامه بن لادن (سرکرده پیشین القاعده) که در واشنگتن بوده با دولت سعودی اشاره دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
آل سعود عامل اصلی مشکلات ناشی از تروریسم در جهان
به امید نابودی آل سعود نه
اخه عربستان ته پیاز یا سر پیاز
این که به این صورت چاپ کرده به نظر می رسه امریکا می خواد یک باج خواهی کنه.
دلارهای نفتی عربستان تا داخل سختگیره هم نفوذ کرده
الان وقتشه تا دوستان دوباره بریزن سفارت عربستان
متاسفم براي امريكا كه مردم خود را به وهابي هاي كثيف فروخت
عربستان به هر بهانه واهی در فضای مجازی به ایران حمله می کند
اين كجاش سند هست
مسخره بازی خوبی بود !
نحوی انتشار سند و حذف جملات کلیدی از متن آن نشان می دهد که دامنه دمکراسی غربی و گردش آزاد اطلاعات حتی در خصوص موضوع کلیدی مرتبط با مرگ 4000 نفر از جمعیت خودی ، در کشوری مثل آمریکا تا کجاست.
این وضعیت گزارش 11 سپتامبر مجلس نمایندگان و آن هم داستان بن لادن که به دهان کوسه افتاد.
این خبر میگه میتونی هر خلافی را مرتکب بشوی و دنیا بگه بی گناهی اگر پول یا سیاست و یا هر دو را داشته باشی و برعکس میتونی مثل ایران هیچ کاری نکنی ولی محکوم بشی
انشالله ال سعود جنایتکار رسوا و نابود شود چهره خبیث این خون اشامان در دنیا و برای جهانیان مشخص و ریشه کن شوند امیییییین
حکام وحشی ووهابی سعودی ام الفسادتاریخ بشریت هستند.به امیدنابودی این خاندان خبیث وکثیف.
آخر آزادی بیان!!!
دست داشتن حکومت سعودی در حادثه 11 سپتامبر مثل اینه که هیزم شکن بخواهد شاخه زیر پاشو رو قطع کنه.
مابه اونا توهين ميكنيم اونا به ما آخه تاكي !!!؟؟
یک سری نکاتی هست که از قلم افتاده
آقای بانکی مون خوب گفته اند کودکانی ارزش دارندکه کمک های آل سعودرادریافت می کنند
عربستان باید با خاک یکسان بشه یکیشون هم زنده در نره
خوش بحال مردم عربستان
فکر نمی کنم کار عجیبی کرده باشن
همه ناراحتن چون گزارش باب ميل ملت غيور و ههميشه در صحنه منتشر نشد...... عجب خنده داره افکار ما ملت ايران.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی