بازدید 15214

داستان ادامه دار استخدام‌های بی‌نتیجه این بار در شرکت راه آهن

یکی از پذیرفته شدگان این آزمون استخدامی به «تابناک» گفت: ما پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی که تابستان سال۹۳ آزمون دادیم، تا الان نزدیک به ده میلیون خرج کرده‌ایم که تمام آن را هم قرض گرفتیم. الان هم که دو ماه است مشغول به کار شدیم، راه آهن حتی یک ریال به ما حقوق نداده است. آن‌ها نه ما را بیمه می‌کنند و نه نسبت به استخدام قطعی ما تعهدی می‌دهند».
کد خبر: ۶۰۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷ 15 July 2016
اگر تا چند سال گذشته، جوانان نخبه و شایسته دهه شصت از کمبود امکانات دانشگاهی یا نبود تضمین شغلی و بیکاری شکایت می‌کردند، امروز باید از سودجویان منفعت طلبانی شکایت کنند که در میان غفلت و بی‌توجهی مسئولین، با فراخوان‌های استخدامی و دعوت به کارهای بی‌نتیجه و منفعت طلبانه با سرنوشت و زندگی آن‌ها بازی می‌کنند.

به گزارش «تابناک» پس از رسانه‌ای شدن ماجرای استخدامی‌های سال گذشته آموزش و پرورش که داوطلبان پذیرفته شده آن با وجود هزینه‌های میلیونی و خسارت‌های زیاد همچنان بلاتکلیف هستند، این بار اخباری به دست رسیده که نشان می‌دهد، وضعیت استخدام در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مراتب بد‌تر است. این شرکت به رغم دریافت هزینه‌های چند میلیونی از کارجویان صریحاً به آن‌ها اعلام می‌کند که در قبال استخدام آن‌ها هیچ تعهدی ندارد.

به بیان بهتر، اگر وزارت آموزش و پرورش در فراخوان اولیه استخدامی خود حرفی از شهریه نزده بود و پس از آن نیز با ملاحظه مشکلات کارآموزان قول‌های مساعدتی نظیر پرداخت وام به آن‌ها را در دستور کار قرار داد اما شرکت راه آهن علی رغم دریافت بیش از ۳ میلیون تومان شهریه از هر داوطلب پذیرفته شده در آزمون اولیه و تحمیل هزینه سنگین به آن‌ها از سویی مدعی است، این شرایط صریحاً از‌‌ همان ابتدا اعلام شده بود و مشکلات داوطلبان به ما ربطی ندارد.

در همین رابطه، برخی از شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی شرکت راه آهن مدعی هستند، این شرکت در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۳ با انجام فراخوان و برگزاری آزمون استخدامی از میان شرکت کنندگان تعداد سه برابر ظرفیت را به مصاحبه‌های تخصصی فراخواند و پس از انجام مصاحبه‌ها و فرایندی نظیر تعهد محضری، سوء پیشینه و... اقدام به جذب تعداد محدودی از داوطلبان کرد.

با این حال فرایند انجام شده پایان دوره استخدامی نبود و پذیرفته شدگان مجبور می‌شوند تا برای کسب مهارت‌های لازم در دوره‌های یک ساله «قابلیت سازی» شرکت کنند. بنا بر اظهارات داوطلبان پذیرفته شده نهایی، دوره‌های «قابلیت سازی» شرکت راه آهن با احتساب ۳ میلیون شهریه و همچنین هزینه‌های ایاب و ذهاب و... برای آن‌ها قریب به ۱۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

این در حالی است که هیچ یک از پذیرفته شدگان نسبت به استخدام قطعی و آغاز به کار اطمینان صد درصدی ندارند و همچنین با وجود دوره‌های عملی و آموزش‌های خطرناک بیمه شامل حال هیچ کدام از کارآموزان نیست.

در همین رابطه، یکی از پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال گذشته شرکت راه آهن به «تابناک» گفت: «پس از ۹ ماه چنان بلایی به سر ما آمده که اکنون کلی بدهی ببر دوشمان سنگینی می‌کند. امروز حسرت روزهای قبل از ورودمان به راه آهن را می‌خوریم. روزهایی که تنها دغدغه برایمان بیکاری بود، ولی امروز دغدغهٔ بیکاری از یک طرف دغدغهٔ موقعیت‌هایی شغلی که از سال ۹۳ و پس از قبولی در آزمون به امید لکوموتیوران شدن دست رد به سینه شان زدیم و گفتیم دیگر ما لکوموتیوران هستیم و با این خیال، همه موقعیت‌ها را از دست دادیم. از طرف دیگر ما را شدیداً آزار می‌دهد».

یکی دیگر از پذیرفته شدگان این آزمون استخدامی نیز به «تابناک» گفت: «ما لکوموتیورانان جدید (پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی) که تابستان سال ۹۳ آزمون دادیم، تا الان نزدیک به ده میلیون خرج کرده‌ایم که تمام آن را هم قرض گرفتیم. الان هم که دو ماه است مشغول به کار شدیم، راه آهن حتی یک ریال به ما حقوق نداده است. آن‌ها نه ما را بیمه می‌کنند و نه نسبت به استخدام قطعی ما تعهدی می‌دهند».


در همین رابطه «تابناک» تلاش کرد تا موضوع و مشکل این استخدامی‌ها را از طریق مسئولین شرکت راه آهن سؤال کند که مسئول روابط عمومی شرکت راه آهن در یک گفت‌و‌گوی کوتاه با خبرنگار «تابناک» تأکید داشت، این شرایطی که مطرح است، آزمون استخدامی نیست و نام آن «طرح قابلیت سازی» است.

همچنین مسئول روابط عمومی شرکت راه آهن تأکید داشت، ما از‌‌‌ همان ابتدا شرایط را از طریق آگهی‌ها به اطلاع شرکت کنندگان می‌رسانیم و آن‌ها با آگاهی نسبت به این موضوع وارد این چرخه کاری می‌شوند.

بر اساس آنچه رفت، مشاهده می‌شود در شرایط کنونی و در حالی که آمار فارغ التحصیلان جویای کار در کشور به بالای میلیون رسیده است، از نظر استخدامی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی وضعیتی حاکم است که از چند بعد قابل بررسی است.

الف) نخست اینکه حجم بالای جوان جویای کار به محض مشاهده یک شرایط استخدامی با هدف رهایی از وضعیت بیکاری بدون توجه به علاقه، شرایط، هزینه، مشکلات و... ‌‌‌نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا در آن آزمون استخدامی پذیرفته شوند و صفت ناپسند بیکاری را از روی پیشانی خود پاک کنند.

ب) مسأله دیگری که در رابطه با اینگونه اخبار قابل تأمل است، این است که به رغم افتخار در رابطه با حجم بالای دانشجو و نیروی متخصص، امروزه جامعه با موج عظیمی از نیروی کار رو به رو است که به استناد دوره‌های آموزشی آن هم شهریه‌ها میلیونی، از توانایی انجام کار بدون گذراندن دوره‌های آموزشی، فارغ از تخصیلات دانشگاهی گذشته بر نمی‌آیند. این موضوع خود گواه محکمی است که در گذشته مسئولین و متولیان آموزش عالی کشور در رابطه با تناسب میان آموزش‌ها و تخصص‌های مورد نیاز جامعه تا حدود زیادی به بیراهه رفتند. به عبارتی دانشگاه‌های کشور به جوانان آموزش‌هایی داده‌اند که اکنون و در بازار کار دردی از دردهای آن‌ها را دوا نمی‌کند و تنها این هزینه بیت المال و عمر جوانان کشور بوده است که تلف شده است.

ج) مسأله دیگر نیز این است که اکنون و در میان بی‌توجهی و بی‌برنامگی مسئولین نسبت به ساماندهی و تأمین کار برای افراد تحصیلکرده جویای کار، شرکت‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی هر یک خود را با یک جامعه عظیم پولساز مواجه می‌بینند که می‌توانند با کمترین هزینه و تعهد نسبت به آن‌ها و با برگزاری آزمون‌های استخدامی و دوره‌های آموزشی سوری از طریق آن‌ها به سودهای سرشاری دست یابند.

 «تابناک» در ادامه تلاش می‌کند تا ابعاد دیگری از ماجرای استخدامی‌های کاسب کارانه و بی‌نتیجه را آشکار کند.


توضیح تکمیلی «تابناک»

در متن ابتدایی این خبر از لفظ شرکت «رجا» استفاده شده که شرکت «رجاء» با «شرکت راه آهن» متفاوت است. «تابناک» ضمن اصلاح این اشتباه، از مسئولان شرکت «رجا» پوزش می‌خواهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۰
تو شرکت مخابرات سالهات که اینجوریه
به داد ما کارمندهای شرکت در شرکت رجا هم برسید نه حقوق و نه مزایایی تو را به خدا به دادمان برسید اکثر مدیران این شرکت دو شغله و چند شغله با حقوقهای بسیار بالا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
سودجویان منفعت طلبانی؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
بدهی ببر دوشمان سنگینی؟؟؟؟
شركت رجاء مستقل از شركت راه آهن و زير نظر سازمان تامين اجتماعي مي باشد
با سلام خدمت تابناک عزیز
مطالب فوق الذکر همه در مورد راه آهن است نه رجا. سالیان گذشته شرکت رجا بعنوان بخش مسافری راه آهن فعالیت می نمود که در دولت قبل به عنوان رد دیون به تامین اجتماعی واگذار گردیده است. لذا آزمون قابلیت سازی، جذب لکومتیورانان و ... هیچ ارتباطی به شرکت حمل و نقل ریلی رجا ندارد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران راسا متولی این امور است.
پاسخ ها
علی 1
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
نه پسر گلم تازه راسا متولی امور شدن
دولت تدبیر و امید جواب گو باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این از وضع استخدامی ها و اونم از وضع تجمیع کردن همه رشته ها در وزارت علوم که نظام علمی کشور را نابود کرده است. بابا رشته ها را تفکیک و تخصصی کنید، این چه وضعی است آقای وزیر علوم جوابگوی من دانشجو هم باش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما تا دیروز از وزیر علوم دولت قبل ناسزا میگفتیم حالا باید یک چراغ موشی برداریم و بریم دنیال دانشجو که بیاد سکانو بدست بگیره. اقای روحانی من چرا دروسی که در حیطه گرایش تخصصی من نیست باید بخونم چرا میخواهید ادای غربی ها را دربیاورید. کل جهان داره میره به سمت تخصص گرایی و کثرت گرایی حالا شما تازه میرید به سمت مجموع گرایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حداقل حرف دل این استاید را بشنوید و نه اینکه خودتون بدوزید و .....
سلام منم از همین جوونام
اینکه میگن قبلا همه چی رو گفته بودن دروغه
اگه دفترچه استخدامی رو میدیدین توش قید شده بود که هزینه دوره با راه آهن هستش.
پروژه قابلیت سازی هم مال دوره ی استخدامی جدیدهستش .
الان هم که بعد این همه کار حقوقی دریافت نکردیم دلیلش رومیگن به دلیل همسان سازی هستش
همسان سازی که برخلاف کلیه ادارات دولتی که افزایش حقوق دارند نیروهای راه آهن مخصوصا لکوموتیورانان باکاهش شدید حقوق روبروشدند.
نمیدونم کی باید به مشکلات زیاد لکوموتیورانان راه آهن رسیدگی کنه ولی هرکسی هست توروخدازودتر چون در ورطه ی نابودی افتادن چون بعد ازسی سال کار خیلی سخت باید باحقوق یک کارگرساده بازنشست بشن
پاسخ ها
علی 1
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
بابا فقط لکوموتیوران که نبودن
خداروشکر قبول نشدم اونم با ارشد
خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه من یکی از اون افرادی هستم که تمام مراحل استخدامی رو در اراک پشت سر گذاشتم و کلی هزینه کردم و دوسال از بهترین سال های عمرمو صرف این استخدامی کردم
الان هم که هزینه رو گرفتن خیالشون راحت شده بانهایت بی وجدانی به ما میگن ردیف استخدامی نداریم و هزار بهانه ی دیگه ...

نکته دیگه اینکه
((آزمون سال 93 قابلیت سازی نبود مربوط به خود راه آهن بود...))

واقعا الان هم دستمون به جایی بند نیست خواهش میکنم کمکمون کنید ...

پدر و مادر پیری دارم دعا گوی شما عزیزان در گروه تابناک هستند که پیگیر کار ما هستید ...واقعا ازتون سپاسگزارم...
بابا دمشون گرم
نفری 50000 بگیرن برا ازمون حالا هر تعدادی هم قبول شن
یه تعدادی باز چند میلیون بدن
سر و جمع بزنی میلیاردی در میارنا
چجور پایین میره از قشر ضعیف جامعه پول گرفتن؟ خدا بخیر کنه
خدا خیرتان بدهد؛ این مسئله استخدامی های سرکاری تبدیل به یک اپیدمی شده است؛ تنها رسانه ای که دارد این موضع را پیگیری می کند تابناک می باشد
وضعیت حقوق و دستمزد مدیران راه آهن در 3 سال اخیر چرا تفتیش نمی شود
آدم گرفتاری های مردم رو که میبینه ناراحتی های خودش رو فراموش می کنه
کلا آزمون استخدام قابلیت سازی یک چیز بی سر و ته و بدون فایده بود
ما هم اول امسال آرمون استخدامی پست بانک شرکت کردیم و مصاحبه هم رفتیم
من در این پروژه ثبت نام کردم اما بدون ذکر هیچ دلیلی اسمم جزو پذیرفته شدگان درج نشد
با سلام
دیگه واقعا بریدم موندم خرج شو از کجا بیارم
این هم یک نوع اخاذی قانونی
"همچنین مسئول روابط عمومی شرکت راه آهن تأکید داشت، که ما از‌‌ همان ابتدا شرایط را از طریق آگهی‌ها به اطلاع شرکت کنندگان می‌رسانیم و آن‌ها با آگاهی نسبت به این موضوع وارد این چرخه کاری می‌شوند. "
درست میگند
اون روز که پز میددادی تابناک بهترین سایت خبری شدی الان باید ثابت کنی اونم با پیگیری و اعلام نتیجه واقعی
همه روگذاشتن سرکار
من چند وقتیه یه سوالی برام پیش اومده؛ مگه کارفرما به کارمندش نباید پول بده؟؟ یا برعکسه؟؟
واقعا متاسفم.
تو ایران تخصص نیاز نیست پول و پارتی.
راه آهن ورشكسته است، از ابتداي سال مزاياي(حق اولاد و عائله مندي و ...) حقوق بازنشستگان رو به سازمان بازنشستگي پرداخت نكرده، حالا نوبت جوانان رسيده ! چرا هيچ كسي رسيدگي نميكنه ؟؟؟
در اداره ما در کرمان که یک اداره دولتی (جدیدا زیر نظر جهاد شده قبل زیر نظر بازرگانی بوده) است مدیر شرکت در بدو ریس شدن ....از دو سال پیش حدود 80 نفر نیرو گرفته که همه انان بدون ازمون و با پارتی پدرشان که در اداره کار میکردند و بازنشسته شدن ...امدند....بخصوص چند تائی که یک روزه قرارداد دائم شدن ....
و کسی زورش به این مدیر نمی رسه...چون ....
منصور جان
بابا طاهر میگه
خدایا ما گرفتار دو دردیم یکی عشق و دگر درد هر فردیم
سلام
بنده از پذیرفته شدگان همون دوره هستم
کل خبر دروغ هست.
قابل توجه بازرسین وزارت راه و شهرسازی
اقای مدیر عامل راه اهن لطفا این بساط و دقل بازی رو جمع کن. و ابرو داری کن
مگه ما شاخ و دم داریم کچون شایعهه ما رو با امتحان و گزینش های انچنانی انتخاب می کنید
من که کلا به این استخداما بی اعتماد شدم
من تو این آزمون شرکت کردم پروسه ای غیر استاندارده
با سلام،
لطفا برای تهیه و تدوین خبر بیشتر دقت کنید!
بابا جمع کنین
جناب اقای سردبیر چرا نقطه نظرات رو نمی نویسید
با سلام
لطفا استخدامی سازمان تظیم مقررات رادیویی که همه مراحل و حتی گزینش آون هم انجام شده رو پیگیری کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر