بازدید 9889

طرح سه گانه جمهوری خواهان در سنا برای ضربه اساسی به توافق هسته ای

قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا طی هفته پیش رو در نظر دارند سه اقدام برای توقف توافق هسته ای دولت اوباما با ایران را در دستور کار کنگره قرار دهند. این سه اقدام در حالی است که اکنون در آستانه گذشت بیش یکسال از نهایی شدن توافق هسته ای قرار داریم.
کد خبر: ۶۰۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 13 July 2016
قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا طی هفته پیش روی، در نظر دارند سه اقدام برای توقف توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را در دستور کار کنگره قرار دهند. این سه اقدام در حالی است که اکنون در آستانه گذشت بیش یک سال از نهایی شدن توافق هسته‌ای قرار داریم.

به گزارش «تابناک» بنا بر آنچه خبرگزاری رویترز به آن اشاره کرده است، یکی از این اقدامات مربوط به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در حوزه حمایت از تروریسم و موضوع حقوق بشر است. اقدام دیگر ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران (موضوعی که در توافق هسته‌ای گنجانده شده)، و سومین اقدام نیز مربوط به قطع دسترسی ایران به سیستم مالی ایالات متحده از جمله جلوگیری از انجام مبادلات به دلار از سوی ایران می‌شود.

نمایندگان جمهوری خواه که اکنون بر سنای آمریکا تسلط دارند و به اتفاق آرا، با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی مخالف کرده‌اند، درباره این طرح‌های جدید گفته‌اند، این اقدامات برای ارسال پیامی به ایران مبنی بر هشدار در مورد تبعات نقض قوانین و توافقات بین المللی، لازم و ضروری است.

طرح سه گانه جمهوری خواهان در سنا برای ضربه اساسی به توافق هسته ای

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، دولت اوباما در راستای مشکلات اساسی که برای اجرای مفاد توافق هسته‌ای با ایران پیش آمده بود، تلاش کرده است تا محدودیت‌های مالی را که بر سر راه ایران برای تجارت با دلار وجود داشته، کاهش دهد. همین موضوع منجر به خشم نمایندگان جمهوری خواه در سنای آمریکا شده است.

بسیاری از جمهوری خواهان به همراه چند تن از نمایندگان دموکرات اقدامات ایران طی یک سال گذشته از جمله آزمایش‌های دفاعی موشکی ایران را بهانه‌ای برای این طرح‌های متضاد و متناقض با روح و کلیت توافق هسته‌ای ذکر کرده‌اند.

سناتور «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجه سنا روز گذشته در این باره گفته است: کاملا منطقی است که ما تمام تلاش خود را برای بررسی و رصد این گونه فعالیت‌های خطرناک (به گفته وی) ایران انجام دهیم. جمهوری خواهان نگران آن هستند که تلاش باراک اوباما برای حفظ توافق هسته‌ای منجر به آن شود که ایران از مسیر اصلی توافق منحرف شود.

اما کاخ سفید امروز گفته است که هر سه طرح مطرح از سوی جمهوری خواهان توسط رئیس جمهور وتو خواهد شد و اشاره کرده است که این سه طرح اعتبار توافق هسته‌ای با ایران را زیر سؤال خواهد برد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید به همین منظور منتشر کرده آمده است: ضروری است، از صلح آمیز بودن و صلح آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران ـ که بخشی مهم از منافع ملی و امنیتی ایالات متحده و جامعه بین الملل است ـ اطمینان حاصل شود. 

همچنین نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چهار نماینده ارشد این حزب با سه طرح پیشنهادی جمهوری خواهان علیه ایران مخالفت کرده و خواستار رای منفی اعضای حزب به آنها شده اند.

رویترز گزارش داده است که به نظر این سه طرح از تعداد آرای کافی برای تصویب در سنای آمریکا برخوردار نخواهند شد و حتی در صورت تصویب در سنا با وتوی کاخ سفید مواجه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
تابی جون،قربونت. برم
تا دیروز این توافق رو حلوا حلوا میکردی
اون موقع حتی کامنتای مخالف رو هم منتشر نمیکردی
کاش اون موقع هم همه ابعاد مساله رو میدیدی
فعلا اوبا ما هست چند ماه دیگه ممکنه ترامپ جاشو بگیره
انشالله سال بعد شیخ حسن یک دوره ای از دولت کنار میره و یک رئیس جمهور انقلابی میاد و به این آمریکاییها حالی میکنه یه من ماست چقدر کره میده.
در جنگ ایران عراق عربستان گفت تمام خسارت ایران را میدم اتش بس کنید نکردیم چرا موقعیتها را میسوزونیم
به مرگ بگیر تا به تب رازی بشن
بالاخره باید هماهنگ باشه. اوباما هماهنگ نبود و ساز مخالف میزد. اما الان دیگه یواش یواش داره خوراک جور میشه.
از اول واضح بود كه در طول زمان، روال اقتصادي توسط آنها مورد هجوم قرار خواهد گرفت.
مانور ما تعيين كننده مي باشد. والا توافق باقي مي ماند اما آنها موانع دست و پا گير و سنگ اندازي خواهند نمود.
من تصور مي كنم ايران نبايد خود را درگير اين قضييه بكند
حالا اینا مال بارک اوباماس
هیلاری هم که از الان تهدید میکنه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم