بازدید 4009

برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرد

وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرده اظهار داشت: دو کشور علاقه زیادی دارند برای اینکه به هم نزدیک شوند.
کد خبر: ۵۶۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳ 03 February 2016
وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرده اظهار داشت: دو کشور علاقه زیادی دارند برای اینکه به هم نزدیک شوند.

به گزارش ایرنا، فرانک والتر اشتاین مایر سه شنبه شب در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از استقبال گرم ایران اظهار داشت: سال های طولانی روابط دو کشور کاهش یافته بود اما اکنون در مدت سه ماه برای دومین بار فرصت سفر به تهران را پیدا کردم این اتفاق نیست بلکه نشان دهنده این است که مطالب زیادی برای گفت وگوها بین ما وجود داشته است هم مسایل خوب و هم در عین حال مسایلی که نگران کننده است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای اظهار داشت: تابستان سال گذشته نه تنها به یک همخوانی سیاسی رسیدیم بلکه برجام امضا شد و ایران در مدت شش ماه به تکالیف خود درباره اجرای برجام همت گماشت و وارد فاز جدید اجرای برجام شدیم.

اشتاین مایر گفت: من مطمئن هستم که برجام، جهان و منطقه را امن تر ساخته و برای سال های پیش رو زمینه هسته ای شدن منطقه را کم کرده است.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: برای آلمان و ایران این یک روز تاریخی است که شانسی را به وجود آورده تا باب جدیدی در روابط دو کشور بگشاییم.

وی گفت: ما در گفت وگوهای خود عزم خود را جزم کردیم تا از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و احساس می کنم که دو طرف علاقه زیادی دارند تا به هم نزدیک شوند.

اشتاین مایر گفت: ایران و آلمان می توانند چیزهای زیادی اعم از فرهنگ علم و دانش به یکدیگر عرضه کنند و این مساله برای هر دو طرف دارای منافع هست.

وی افزود: روز اجرای برجام مهم است و این دلیلی است برای این که دیپلماسی و گفت وگوهای سیاسی فقط قائم به ذات نیستند بلکه می توانند تحرک ایجاد کنند و مسایل مهم را حل کرده و راهکار ارایه کنند.

وی درمورد بحرانهای منطقه گفت: بحران های خونین منطقه چیز پنهانی نیست بلکه باید شراط تغییر کند تا از خون ریزی ها جلوگیری شود و به راه کار سیاسی برسیم و از این روست که می گویم برجام مهم است.

وزیرخارجه آلمان با بیان اینکه برداشت ما در مورد حل بحران سوریه تفاوت هایی دارد و این امر پوشیده نیست گفت ما در وین به همراه دیگران افراد شرکت کننده به این باور رسیدیم که باید همه قومیت ها و اقلیت های دینی و مذهبی باید بر صلح و صفا زندگی کنند و به سرعت جنگ و خون ریزی به پایان برسد.

اشتاین مایر تصریح کرد: ما باید به تفاهمی که رسیده ایم تحت نظارت سازمان ملل عمل کنیم تا زمینه برای گفت وگوهای صلح میان دولت دولت سوریه و مخالفان آن بینجامد.

وی افزود: گفت وگوها در ژنو چند روزی است که میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن شروع شده است و روشن است که بدون حمایت آمریکا، روسیه ، اروپا و همسایگان منطقه موفقیت در میز مذاکره به سختی قابل دست یابی خواهد بود.

اشتاین مایر افزود: همه کسانی که در بحران سوریه تاثیرگذار هستند باید کمک کنند تا قرارهایی که در وین گذاشته شد به اجرا درآید و از خونریزی و مرگ افراد بی گناه جلوگیری شود.
وی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و نیز عربستان که فردا به آن کشور سفر می کنم.

وی افزود: چه آلمان ، چه ایران و چه عربستان علایق ملی دارند که این مساله قابل درک است اما ملت های قوی مسوولیت همسایگان خود را هم به دوش می کشند و این را باید دید که چنین مساله ای هیچ جا مثل خاورمیانه مهم نیست و علایق مختلف با هم برخورد می کنند که در نتیجه آن صدها نفرکشته و میلیون ها نفر پناه جو می شوند.

اشتاین مایر ابراز امیدواری کرد به تغییراتی که مورد نیاز است با توجه به تحولات سوریه و گفت وگوهای ژنو دست یابیم.

وزیر خارجه آلمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میانجی گری میان تهران و ریاض گفت فکر می کنم لازم نیست که من بخواهم میان دو کشور همجوار ایران و عربستان واسط شوم و این دو کشور نیاز به میانجی داشته باشند.

وی ادامه داد دوکشور (ایران و عربستان) نگرانی زیادی دارند تا بحرانی که در روابط این دو ایجاد شده بر گفت و گوهایی که به سختی در صلح سوریه آغاز شده است، تاثیر بگذارد.
اشتاین مایر افزود: همکار ایرانی من علاقمند است گفت وگوها با عربستان برای بهبود روابط دوکشور پایان موفقیت آمیز داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر مقامات عالی دو کشور ایران و آلمان اظهار داشت: دیدارهای دو کشور بسیار زیاد است معاون صدر اعظم المان اخیرا در مشایعت یک هیات بلندپایه اقتصادی در ایران بود در هفت ماه گذشته 10هیات اقتصادی داشتیم و هشت هیات دیگر در راه هستند.

وی تاکید کردکه من در طی سه ماه برای بار دوم به تهران سفر می کنم و خوشحالم فردا بتوانم در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری درباره سفر اینده به اروپا صحبت کنم.

وزیر امور خارجه المان در ادامه از ذهنیت مثبت خود نسبت به مذاکرات هسته ای گفت ؛در مرحله اول وزارتم این گفت وگوها را به خوبی پیگیری کردم، حتی زمانی که در مراحل دشوار بودیم و نمی توانستیم به هم برسیم باید سعی می کردیم گفت و گوها قطع نشود و شانس نتیجه را حفظ کنیم.
اشتاین مایر اضافه کرد، وزرا می توانند خوشحال باشند روندهایی که شروع کردند در زمان زندگی خودشان ثمر دهد، در 10سال گذشته شروع مذاکرات را دیدم و پایان مذاکرات را هم با امضای برجام دیدم.

وی با بیان اینکه موضع آلمان در مذاکرات هسته ای به هیچ وجه غیرفعال نبود اظهار داشت با کمک ما بود که این امر ممکن شد و پیش شرطهای لازم فراهم شدند تا در روابط دوجانبه و چند جانبه هم باب جدیدی بگشاییم و تحریمهایی که سالهای متمادی استمرار داشت برداشته شود.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات برجام در عرصه سیاست داخلی ایران و اتتخابات پیش رو نیز گفت: همکار هندی من در بحث مشابه می گفت انچه در سیاست خارجی مهم است اینکه اثرگذاری محدود دارد. در سیاست خارجی نقطه وجود ندارد بلکه همواره علامت سوال و کاما وجود دارد.

وی گفت: جوامع هیچ گاه سکون ندارند، بیمها و تهدیدها همواره پتانسیل ایجاد می کنند امیدوار هستم آنچه در تابستان گذشته به آن رسیدیم هم گسترش سلاح را کم کند و هم باعث نزدیکی به آمریکا و اروپا شود و این درباره بحث داخل ایران هم دارای اهمیت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر