بازدید 5061

کاهش آمار قتل و خودکشی در استان ایلام

درحالی که در سالهای گذشته همواره آمارهای منتشر شده از افزایش آسیبهای قتل وخودکشی در سطح استان حکایت داشت اما جدیدترین آمارهای اعلام شده از سازمان پزشکی قانونی استان ایلام برای اولین بار از روند کاهشی دو آسیب مهم اجتماعی یعنی قتل وخودکشی در سطح استان حکایت دارد.
کد خبر: ۵۶۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 23 January 2016
در طول سنوات گذشته قتل وخودکشی بعنوان دو آسیب بزرگ اجتماعی در جامع شهری وروستایی استان ایلام روند رو به رشدی داشته اند به نحوی که براساس آمارهای اعلامی از سوی دستگاههای مرتبط با مقوله آسیبهای اجتماعی، این استان همواره رتبه نخست کشوری دربحث خود کشی را به خود اختصاص داده است

به گزارش تابناک ایلام، در موضوع نزاعهای منجر به قتل وارتکاب قتلهای خشن به انحاء مختلف نیز رشد فزاینده این موضوع در سطح استان ایلام در طول سالهای گذشته باعث بروزنگرانیهایی در این راستا شد بنحویکه عمده مباحث پیرامون بررسی آسیبهای اجتماعی رایج استان به این مقوله اختصاص یافته و حقیقتا به دغدغه ای مهم برای شهروندان ایلامی ومسئولین امر مبدل شدند.

در سال های گذشته نیز قتل هایی رخ داده است که عواقب وتبعات آن هنوز هم متوجه برخی خانواده هاست. اطاله دادرسی،عدم برخورد قاطع با کسانی که نظم جامعه را بر هم می زنند خصوصا طرفین قتل ها ،ضعف در زیرساختهای فرهنگی اجتماعی در استان ،مسائل ناشی از فقر اقتصادی وفرهنگی و بیکاری و.....می تواند از جمله عواملی باشد که تبعات یک قتل تا سالها ادامه داشته باشد.

اگرچه بافت سنتی وقومی وقبیله ای استان ایلام وتعصبات رایج در اقدام مختلف ووجود حس انتقام جویی از دلایل مهم بروز جرائم منجر به قتل محسوب شده اند اما نباید از اثرات ضعف اطلاع از قوانین ومقررات جزایی وکیفری وعواقب ارتکاب جرایم غافل بود.

درحالیکه در سالهای گذشته همواره آمارهای منتشر شده از افزایش آسیبهای پیش گفته شده در سطح استان حکایت داشت اما جدیدترین آمارهای اعلام شده از سازمان پزشکی قانونی استان ایلام برای اولین بار از روند کاهشی دو آسیب مهم اجتماعی یعنی قتل وخودکشی در سطح استان حکایت دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام بدون اشاره به آمار قتل و خودکشی در استان از کاهش 41 درصدی وقوع قتل و 5 و دو دهم درصدی خودکشی در این استان در 9 ماه منتهی به آذر سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد

دکتر ساسان روندی" مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام اظهار کرد: در این مدت 14 هزار و 633 مورد مراجعه به پزشکی قانونی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2 درصدی را نشان می دهد.
دکتر روندی تاکید کرد: در این مدت 221 مورد معاینه روان پزشکی از سوی پزشکی قانونی استان ایلام انجام شده که نسبت به سال گذشته 9.5 درصد کاهش یافته است.

هرچند مدیر کل پزشکی قانونی استان ایلام با عدم ارایه آمار صرفا از روند کاهش قتل وخودکشی دراستان خبر داده است اما این موضوع می تواند زمینه ای برای بررسی علمی چرایی کاهش این آسیبها محسوب تا با ریشه یابی صحیح آن زمینه کاهش سالیانه سایر آسیبها فراهم آید.

حقیقت امر این است صرفنظر از تاثیرات فرهنگی وقومی وقبیله ای بر وقوع جرایم خشن وخود کشی دراستان ایلام ،ضعف ساختارهای فرهنگی وعدم آشنایی عمده مردم خصوصا روستاییان وعشایر استان ایلام که درصد بالایی از جمعیت استان را به خوداختصاص داده است به قوانین ومقررات کیفری وحقوقی می تواند دلیل مهم واثر گذار تشدی این دست از آسیبها در سطح استان کوچک ایلام تلقی شوند.

این سالها دستگاههای متعددی در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی فعالیت داشته اند اما حقیقتا ماحصل وخروجی نشستهاوجلسات این دستگاهها ،اثرات کاهشی محسوسی برروند این آسیبها نداشته است ،زیرا افزایش سالیانه آمار آسیبهای اجتماعی درسطح استان خود نشان مهمی از بی اثربودن برنامه های آنان دارد.

قدرمسلم این است در طول یکی دوسال گذشته دستگاه‌های متولی آموزشهای پیشگیرانه  نظیر معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با زیر مجموعه های خود برنامه های آموزشی متعددی را در سطح استان کلید زده است که شاید کاهش چشمگیر بزه ای مهم نظیر قتل دراستان ایلام یکی از خروجی های مهم این آموزشهای پیشگیرانه باشد که می تواند موید ضعف اطلاع مردم از مقررات جزایی بعنوان یکی از عوامل تشدید کننده وقوع جرایم تلقی شود.
اگرچه آمارهای اعلامی می تواند بعنوان یک نقطه قوت در کاهش آسیبهای اجتماعی در استان محسوب شود اما باور عمومی بر این است تا زمانیکه ریشه های بروز این حوادث وبسترهای وقوع آن به صورت کارشناسانه شناسایی نشده وراهکارهای عملی ونظری موثر برای کنترل آن در سطح جامعه عملیاتی نشود وضریب نفوذ آموزش های حقوقی  در لایه های مختلف جامعه افزایش نیابد ظهور وبروز آسیبها به اشکال جدید دور ازانتظار نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی