بازدید 54649

پشت پرده خبر شلیک قایق های ایرانی به ناو آمریکایی چیست؟

شلیک قایق های تندرو ایرانی ها نزدیک ناو آمریکایی ترومن، خبری است که فوری مخابره شد و در صدر اخبار رسانه های غربی قرار گرفت؛ خبری که هم زمان انتشار آن و هم نحوه انتشار آن در رسانه های غربی، حساب شده و با هدف مشخصی صورت گرفت.
کد خبر: ۵۵۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 30 December 2015
در حالی مقام های نظامی آمریکا و رسانه های غربی مدعی شده اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، راکت هایی را به نزدیکی ناو هواپیمابر هری ترومن و سایر کشتی های جنگی شلیک کرده اند، بررسی های تابناک، نشان می دهد، این اتفاق با روایتی که آمریکایی ها می کنند، رخ نداده است.

به گزارش «تابناک»، منابع مطلع ایرانی می گویند، کنترل ناو هواپیمابر ترومن و هدایت آن به محض ورود به خلیج فارس، از جمله اقداماتی است که معمولا به صورت حرفه ای، ایمن و طبق روال عادی انجام شده است. البته از ابتدای سال تا کنون نیز موارد متعددی (هفت مورد) از این گونه کنترل ها توسط نیروی دریایی ایران در ارتباط با ناوهای آمریکایی انجام گرفته و نیروی دریایی ایران، کنترل و نظارتش را بر اساس اصول حرفه ای و کاملا ایمن انجام داده و هیچ اتفاق غیر مترقبه و غیرمعمولی در این زمینه رخ نداده است.

بر این اساس، شلیکی که مقامات آمریکایی و رسانه های غربی مدعی اند به نزدیکی ناو ترومن و کشتی های تجاری شده، در واقع در منطقه ممنوعه برای حضور ناوها و کشتی های تجاری بوده و به هیچ وجه در موقعیتی که ایمنی تردد در خلیج فارس را به خطر بیندازد و یا به سوی هدفی چون ناو یا کشتی تجاری نشانه رفته باشد، نبوده است.

این در حالی است این اتفاق معمولی و طبیعی که روز شنبه افتاده است، پس از چهار روز به صورت مشکوک و هدفمند، با روایت غیر صحیح در اختیار رسانه های غربی قرار گرفته و مقامات نظامی ناشناس آمریکایی، آن را  "بسیار تحریک آمیز" توصیف کردند.

این روایت ناصحیح از این واقعه در حالی صورت می گیرد که حتی منابع غربی خود اذعان می کنند که نیروهای ایرانی حدود نیم ساعت پیش از شلیک در منطقه ورود ممنوع ناوها و کشتی های تجاری، اطلاعیه ای را در این زمینه صادر کرده و هشدار لازم داده اند؛ اما همین مقامات و رسانه ها، هیچ گاه نمی گویند این شلیک در منطقه ممنوعه ورود ناوها و کشتی های تجاری بوده است.

برخی تحلیلگران نظامی، رسانه ای کردن یک اتفاق مرسوم در کنترل ناوهای دریایی که به خلیج فارس وارد می شوند، در کنار آمیختن آن به خبر شلیک قایق های ایرانی در منطقه ممنوعه ورود ناوها و کشتی های تجاری، آن هم چهار روز پس از رخ دادن اتفاق را تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن توانایی ایران در کنترل های دریایی ارزیابی می کنند و معتقدند، ارتباط دادن وقایع بی ارتباط در این زمینه و رسانه ای کردن ناگهانی آن، در جهت تضعیف تعهد ایران در کنترل های ایمن و حرفه ای دریایی است. در حالی که کایل رینز، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا خود پیشتر گفته بود، تعاملات دریایی ایران برای کنترل ناوها و کشتی های تجاری، بر اساس اصول حرفه ای، ایمن و بر اساس روال متداول صورت می گیرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی