بازدید 3467

روحانی نامه‌ای به شورای حل‎اختلاف قوا نفرستاده

عضو شورای حل اختلاف قوا با خرسندی از واکنش رئیس جمهور به نتیجه استیضاح وزیر علوم گفت: رئیس جمهور تاکنون نامه شکایتی را برای بررسی و پیگیری به شورای حل اختلاف ارسال نکرده است.
کد خبر: ۴۲۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵ 24 August 2014
عضو شورای حل اختلاف قوا با خرسندی از واکنش رئیس جمهور به نتیجه استیضاح وزیر علوم گفت: رئیس جمهور تاکنون نامه شکایتی را برای بررسی و پیگیری به شورای حل اختلاف ارسال نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه شنبه اول شهریور در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: نخبگان سیاسی ما متاسفانه یک تجربه موفق از خودشان نشان نداده اند و به یک اجتماع کامل نرسیدند  و به طور مثال در مسئله اقتصاد که دچار نوسان هستیم مسئولان و نخبگان اقتصادی در دولت و مجلس و سایر بخشها به یک اجماع واحد نرسیده اند و اختلاف نظرها همچنان وجوددارد.

نبوی با بیان اینکه مجلس جایگاه نمایندگان مردم و تصمیم گیری برعهده آنان است، افزود: قوه مجریه باید خود را مجری اجرای تصمیم نمایندگان بداند و ما در زمانهایی با مشکل روبرو شدیم که این موضوع از سوی رئیس جمهور مورد پذیرش واقع نمی شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه استیضاح وزیر علوم را سیاسی ارزیابی می کنید یا خیر اظهار داشت: بعضی از رسانه ها و جریانها خواستند مخالفت خود رادر قالب استیضاح سیاسی مطرح کنند که در این میان برخی نمایندگان اعلام کردند این موضوع به هیچ عنوان وجود نداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: انجام استیضاح  از اختیارات نمایندگان است که از وزیر توضیح بخواهند و این موضوع نیز در دولت گذشته هم وجودداشته و از سوی همین مجلس وزرا مورد استیضاح قرار گرفتند.

عضو شورای حل اختلاف قوا واکنش رئیس جمهور نسبت به استیضاح وزیر علوم را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: نمایندگان در چارچوب وظایف خود سئوالات را از وزیر مربوطه پرسیده و مطرح می کنند و آن وزیر باید پاسخگوی تمام آنها باشد.

نبوی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون اینکه چه تفاوتی میان دولت میر حسین موسوی و شهید باهنر وجود داشت تصریح کرد: دولت شهید باهنر دولتی جا افتاده از نظر مواضع انقلابی و مذهبی بود اما در مقابل نیز اعضای دولت موسوی دارای گرایش خاصی بودند بخصوص که در زمینه اقتصاد باور داشتند که دولتی کردن اقتصاد می تواند به مردم کمک کند.

وی افزود: وجود سعه صدر در مدیریت و بینش عمیق در دولت شهید باهنر مهمترین وجه  تمایز با دولت موسوی بود.

وی در پاسخ به این سئوال که عملکرد دولت در طول یکسال اخیر در کدام بخش تاکنون پررنگ بوده است گفت: تمرکز بر مسئله مذاکرات هسته ای و به نتیجه رساندن این بخش پررنگ ترین موضوعی بود که دولت در طول یکسال اخیر با آن سروکار داشت و این موضوع را اصل قرار داده بود که به نتیجه رسیده و به این وسیله تحریم ها را یکی پس از دیگری بردارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این راهبرد دولت نشان داد که به نتیجه نمی رسد، تصریح کرد: اظهارات اخیر رئیس جمهور که اعلام داشتند ما بنای فعالیت اقتصادی مان را بر ادامه تحریم ها گذاشته ایم همان بیانات مقام معظم رهبری بود که فرمودند نباید به آنها اعتماد کرد.

نبوی با اشاره به توافق ایران با 1+5 گفت: این مذاکرات نشان داد که آنها نیاز دارند مسائل خود را با ایران حل کنند. در همین حال شاهد یک مبارزه سیاسی هستیم که طرف مقابل تلاش دارد حداکثر امتیاز را بگیرد و حداقل امتیاز را ندهد.

وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از عدم اتحاد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری چیست گفت: متاسفانه جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری مقابل یکدیگر ایستادند و حتی بر روی یکدیگر چنگ اندازی کردند این در حالی بود که اگر به یک تصمیم واحد می رسیدند آرای 50 درصد را در اختیار داشتند. متاسفانه آن آثار گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد اما امیدواریم با تلاش اصولگرایان منجر به نتیجه ای واحد شود که این موضوع نیز در گذشته و در مجلس هفتم و هشتم و نهم علیرغم اختلاف نظرها  وجود داشت و اصولگرایان نیز در آن زمان به لیست مشترکی رسیدند و  امیدواریم در شرایط فعلی نیز این اتفاق صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به معرفی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم گفت: معرفی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم مطمئنا به دلیل سوابق و تجربیات وی در گذشته است. بنابراین دولت با توجه به حساسیتی که بر فعالیت وزارت علوم و شخص موردنظر وجود دارد شخصی را معرفی کند که نسبتی با فتنه و تایید فتنه گران نداشته باشد تا دانشگاهها بتوانند مسیر توسعه و پیشرفته خود را طی کنند.

نبوی  با اشاره به اهداف سیاست خارجی دولت یازدهم تصریح کرد: همت دولت در سیاست خارجی این بوده که مذاکرات را به نتیجه  و تغییر گفتمان و انعطاف قهرمانانه برساند که البته دولت آن امیدواری اول را برای مذاکرات ندارد.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های فرهنگی دولت یازدهم در طول یک سال اخیر اظهار داشت: علائم مثبتی بخصوص در حوزه وزارت ارشاد مشاهده نمی شود و اشکالات زیادی در این حوزه مطرح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون اقدامات اقتصادی دولت در طول یکسال اخیر تصریح کرد: دولت تلاش بسیار زیادی کرده که سیاست اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم آورده و اجرایی کند و همچنین رکود غیرتورمی را اجرایی سازد اما در این میان نیز شاهد اختلاف نظرهایی در بین مسئولان اقتصادی دولت هستیم. به طور مثال نیز در بحث قانون هدفمندی یارانه ها می توانیم به حذف دهک های پردرآمد اشاره کنیم که ابتدا وزیر اقتصاد از 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد برای حذف دریافت یارانه خبر داد و در عین حال برخی افراد دولت معتقد بودند که باید یارانه به تمام افراد داده شود و یا اینکه کمیته ای برای حذف افراد تشکیل دهیم.

وی درباره شورای حل اختلاف قوا نیز گفت: 25 مورد از شکایت های دولت گذشته از سوی شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گفت و جمع بندی و نتایج آن نیز خدمت مقام معظم رهبری جهت ابلاغ ارائه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بسیاری از مصوبات دولت گذشته توسط رئیس مجلس لغو شد و بسیاری از شکایت هایی که احمدی نژاد در گذشته داشت همین موضوع بود که اعلام می کرد رئیس مجلس نمی تواند آن مصوبات را لغو کند این در حالی است که طبق قانون اساسی رئیس مجلس وظیفه دارد مصوبات دولت را طبق نظر هیات تطبیق که زیر نظر وی فعالیت دارد با قانون تطبیق دهد.

نبوی درباره واکنش تند اخیر رئیس جمهور نسبت به منتقدین خود گفت: به هر حال انتظارمان از روحانی همان اعتدال، عقلانیت، تدبیر و امید است و امیدواریم مشکلات اجرایی که فوق العاده هم گسترده است باعث نشود رئیس جمهور از کوره در برود و کاری انجام ندهد که حتی دوستان نزدیک وی نیز روحانی را سرزنش کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل