بازدید 18021

داریوش قنبری و حمید رسایی مناظره کردند

حجت الاسلام رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در طول شش ماهی که روحانی توافق ژنو را به امضا رسانده 13 بار تهدید نظامی و سه بار با تشدید تحریم ها مواجه شده‌ایم.
کد خبر: ۳۹۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷ 04 May 2014
حجت الاسلام رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در طول شش ماهی که روحانی توافق ژنو را به امضا رسانده 13 بار تهدید نظامی و سه بار با تشدید تحریم ها مواجه شده‌ایم.

به گزارش مهر، مناظره «راهی که برگشتیم» روز گذشته با حضور حجت الاسلام رسایی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس و داریوش قنبری سخنگوی اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شنبه شب در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

داریوش قنبری سخنگوی اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس  گفت: شعار مرگ بر آمریکا دردی از درهای ما دوا نمی کند.

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استراتژی و نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اصل نه شرقی و نه غربی بنا شد و از سویی دیگر منافع ملی هدف واقعی سیاست خارجه است.

تمامی ابعاد در زمینه سیاست خارجی از اراده حاکمان نشات نمی گیرد


وی با اعلام اینکه تمامی ابعاد در زمینه سیاست خارجی از اراده حاکمان نشات نمی گیرد، افزود: بی تردید کشورها در گزینش سیاست خارجه دلخواه خود، آزادی تام ندارند در جمهوری اسلامی نیز سیاست خارجه از چند متغیر نظام بین الملل، سیاستمداران و ژئوپولتیک تاثیر می گیرد.

وی با بیان اینکه بنده معتقد نیستیم آنچه در قانون اساسی آمده باید مبنای سیاست خارجی کشور باشد، افزود: جمهوری اسلامی بعد از انتخابات 24 خرداد در شرایطی قرار داشت که یا باید وارد جنگ می شد و یا باید مذاکره می کرد بنابراین توافق ژنو بزرگترین دستاورد سیاست خارجه دولت یازدهم است و اگر این توافق صورت نمی گرفت ایران از صحنه روزگار محو می شد.

شعار مرگ بر آمریکا دردی از درهای ما دوا نمی کند


سخنگوی اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس تاکید کرد: بنده بدون شک از منافع ملی و داخلی کشورم دفاع می‌کنم و اعتقاد دارم که شعار مرگ بر آمریکا دردی از دردهای ما دوا نمی کند. آخر این چه استقلالی است که مردم باید از گرسنگی بمیرند؟  اگر ذره ای ایمان داشتم که "مرگ بر آمریکا" مشکلات ما را حل می کند شبانه روز این شعار را تکرار می کردم.

وی تصریح کرد: ملت از فقر و بیکاری در رنج هستند آنگاه عده ای توافق نامه ژنو را زیر سوال برده و آقایی آمده و قطعنامه ها را مسخره می کند. در حال حاضر پول خودمان را به ما نمی دهند زیرا مدام بر طبل شعار مرگ بر آمریکا کوبیده ایم و ما امروز تاوان می‌دهیم.

وی تاکید کرد: کسانی که خیلی مدعی هستند حق ندارند منافع مملکت را به خطر بیندازند و در حال حاضر نتیجه این بی فکری بعضی ها این است که در سال های 89 تا 91 ارزش پول ملی ایران پایین آمده است. روزی تولید نفت ایران شش میلیون بشکه در روز بود، و در هنگامی که خاتمی دولت را به احمدی نژاد تحویل داد بیش از 4 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کردیم اما با تحویل دولت دهم به یازدهم تولید نفت ما به کمتر از سه میلیون بشکه در روز رسید.

قنبری تصریح کرد: متن توافق‌نامه ژنو به هیچ وجه محرمانه نیست و رهبری نیز اعلام کرده اند به مذاکرات خوشبین نیستم، اما هیچ وقت هم نگفتند که بدبینم  و امثال آقای رسایی تلاش می کنند توافق‌نامه ژنو را زیر سوال ببرند در حالی که رهبری سخن از نرمش قهرمانانه را به میان آورده اند.

قنبری بیان کرد: به اعتقاد من این هنر دیپلماسی آقای روحانی است که بازی برد ـ برد را راه انداخته است و آقای رسایی اگر شما مخالف رشوه هستید چرا از مهدی هاشمی سخن می گویید اما از بابک زنجانی که 9 هزار میلیارد تومان اختلاس کرده حرفی نمی زنید.

ایران در نظام بین الملل در رده سوم قرار دارد


سخنگوی اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس جایگاه ایران در نظام بین الملل را در رده سوم دانست و افزود: کشورها به لحاظ بین المللی سلسله مراتبی داشته و در رأس آن ابرقدرت‌ها قرار دارند و در حقیقت آمریکا این ابرقدرت است که  در زمینه دانش فنی، نظامی و اقتصادی حرف اول را در جهان می زند.  

 نماینده سابق مجلس عنوان کرد: بعد از ابرقدرت ها، قدرت های بزرگ مطرح هستند که سه بعد قدرت را یک جا ندارند و در سطح قاره معرفی می‌ شوند و بعد از قدرت بزرگ، قدرت های منطقه ای قرار گرفته اند که آنان هم در ابعاد گوناگون حرفهایی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: قدرت داخلی در مرتبه بعد است و دامنه اعمال قدرت آنان از مرزهای خودشان فراتر نمی‌رود و بعد از آن قدرت ذره ای است که برای تأمین قدرت وابسته به بیگانگان بوده و همواره خود را نیازمند کمک و دستگیری می بینند و نمی توان به ارتقا و پیشرفت آنان امیدوار بود.

وی با اشاره به شعار نه غربی و نه شرقی عنوان کرد: سیاست خارجی ایران در گذشته موقعیت ژئوپولتیک را در نظرنمی‌گرفت لذا به جای اینکه از منافع شرق و غرب بهره گیرد به سمت قطب غرب سوق داشت و در این راستا امام سیاست "نه شرقی و نه غربی" را مطرح کرد اما در دولت احمدی نژاد شاهد یک عقب نشینی در این زمینه بودیم و احمدی نژاد سیاست شرقی را در پیش گرفت.

مطابق دیدگاه امام شعار نه شرقی و نه غربی ملاکی مشخص به نام استقلال داشت


در ادامه این مناظره مدیر مسئول هفته نامه 9 دی، حجت الاسلام رسایی اظهار کرد: مطابق دیدگاه امام شعار نه شرقی و نه غربی ملاک و معیاری مشخص به نام استقلال داشت و یکی دیگر از  محورهای مهم این شعار دربردارنده کلمه استکبارستیزی بود و در حقیقت امام راحل ابداع کننده اصلی استفاده از کلمه استکبارستیزی است.  

این نماینده مجلس تاکید کرد: استکبارستیزی به معنای بی نیازی و مطالبه گری است و امام راحل معتقد بود علاوه بر مطالبه گری باید از مظلومان جهان هم دفاع و حمایت کرد و این اصل در قانون اساسی هم ذکر شده بنابراین من از آقای قنبری تعجب می کنم که می گوید آنچه در قانون اساسی آمده نباید مبنای سیاست خارجه ایران باشد.

وی عنوان کرد: به راستی اگر آنچه در قانون اساسی آمده نباید مبنای سیاست خارجه ایران باشد، پس سیاست خارجه ما را چه مسئله ای تعیین می کند و من اعتقاد دارم که آمریکا شیطان بزرگ است و در آینده هم ممکن است کشوری دیگر شیطان بزرگ لقب بگیرد.

حجت الاسلام رسایی بیان کرد: هر دولتی که بر اصول نظام تاکید و پافشاری کرده موفق بوده و هر زمان از شاخصه ها دور شده از مسیر پیشرفت خارج شده است لذا شعار مرگ بر آمریکا به ما کمک بزرگی کرده و چه کسی می‌گوید این شعار تأثیر ندارد. چرا خود را در مقابل آمریکا ذلیل می کنیم.

هاشمی رفسنجانی تلاش کرد شعار "مرگ بر آمریکا" را حذف کند


وی یادآور شد: هاشمی رفسنجانی تلاش کرد شعار "مرگ بر آمریکا" را حذف کند؛ اما امام این اجازه را نداد زیرا این شعاری برگرفته از قرآن است و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم چنانچه خاک پرست هم باشیم باید از فلسطین و لبنان حمایت کنیم زیرا این کشورها خط مقدم ایران هستند و اینکه آقای قنبری عنوان می کند یا باید با غربی ها توافق می‌کردیم و یا جنگ درست نیست و از زمانی که توافق صورت گرفت تهدیدها همچنان ادامه دارد.

بعد از امضای توافق نامه ژنو عربستان هم ایران را تهدید می کند


حجت الاسلام رسایی بیان کرد: در طول شش ماهه ای که روحانی توافق ننگین ژنو را به امضا رسانده 13 بار تهدید نظامی و سه بار با تشدید تحریم ها مواجه شده‌ایم و آیا با این وجود بازهم باید شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنیم و این در حالی است که بعد از این توافق نامه حتی عربستان نیز گاهی ایران را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال طلبی و فرهنگ شهادت در سیاست خارجه پاسخگو و راهگشای ماست، عنوان کرد: امروز بعد از همین توافق نامه ننگین و شرم آور ژنو ایران ناقض حقوق بشر و حامی تروریست دانسته و عنوان می کنند این کشور به دنبال تولید بمب هسته ای است. ایران از ابتدای انقلاب با مسئله تحریم ها مواجه بوده اما امروز بعد از مذاکرات آقایان به ناقض حقوق بشر نیز تبدیل شده و براساس این توافق تنها تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده و تحریم‌هایی که مربوط به حقوق بشرند بر سرجای خود باقی خواهند ماند.

در بیانیه پارلمان اروپا قصاص و و حَصر سران فتنه نقض حقوق بشر است


به گفته وی در بیانیه پارلمان اروپا قصاص که حکمی قرآنی است و همچنین حجاب و حَصر سران فتنه نقض حقوق بشر است.

وی  سیاست خارجه، فرهنگ و اقتصاد را از عوامل پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: در مسئله اقتصاد باید به دانش و پیشرفت درونی متکی باشیم و نباید نگاهمان مدام به دست خارجی ها باشد و بی تردید ملت و حکومتی که از قدرت‌های بزرگ هراس دارد و ایدئولوژی نداشته باشد شکست خواهد خورد.

وی با طرح این سوال که چرا دولتی که توافق را مایه عزت و یکی از دستاوردهای خود می داند و بخشی از آن را محرمانه می داند، گفت: در 100 سال آینده کشوری که انرژی جایگزین نداشته باشد مستعمره خواهد بود لذا  انرژی هسته‌ای نماد استقلال ماست و اگر هسته ای بد است چرا باید سایر کشورهای دیگر داشته باشند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از جنگ ایران و عراق دولت سازندگی که پر کار بود بر سرکارآمد اما به غرب وابستگی داشت.

در صدا و سیما به مردم گفته نمی‌شود که تحریم‌ها برداشته نشده است


وی ادامه داد: آیا سخن آن نمایندگان مجلسی که سر از بی‌بی‌سی درآورده امروز باید مبنای سیاست خارجی ما باشد یا افرادی که در کودتاها شرکت کرده‌اند و 11 میلیون رأی ملت را تقلب خواندند. بنده اعتقاد دارم اگر توافق ژنو به ما کمکی نکرده و اگر ملت ایران بفهمند پشت توافق‌نامه ژنو چیست بسیار عصبانی خواهند شد.

رسایی گفت: اینکه صادرات نفت به یک‌میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده مایه افتخار و عزت نیست و بنده نگرانم از اینکه در صدا و سیما به مردم گفته نمی‌شود که تحریم‌ها برداشته نشده زیرا توافق‌نامه ژنو چهار صفحه است و چگونه عملیاتی شدن آن 9 صفحه است که به کسی گفته نشده است.

بنده با مذاکره مشکل ندارم


وی با تاکید بر اینکه بنده با مذاکره مشکل ندارم، افزود: چگونگی مذاکره  مهم است و توافق نامه ژنو تامین کننده استقلال کشور نیست.

نماینده اصولگرای مجلس بیان کرد: رهبر انقلاب طی 10 سالی که بحث مذاکره مطرح است یک بار هم نگفته اند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما این‌بار به خاطر شناختن روحیه دو طرف با صراحت اعلام کره اند که من به مذاکرات خوشبین نیستم.

ظریف هنگامی که می خواهد از هولوکاست صحب کند دست و پایش می لرزد


وی تصریح کرد: این جای تاسف است که ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و فردی که تمام عمرش را در آمریکا به سر برده زمانی که می‌خواهد از هولوکاست صحبت کند، دست و پایش می‌لرزد و بی تردید او نمی‌تواند از منافع ملی ما دفاع کند  و امروز وضع به جایی رسیده که آقای ابوطالبی در گذشته  با همین پاسپورت به سازمان ملل رفته می رفت اما در زمان آقای روحانی به این آقا با همین پاسپورت سیاسی اجازه ورود به سازمان ملل را نمی‌دهند.

وی در پایان خطاب به قنبری عنوان کرد: بابک زنجانی محصول آقای نوربخش و دولت هاشمی بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل