بازدید 5580

روحانی برای شرکت درجشن نوروز عازم کابل شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز که در افغانستان برگزار می شود، عازم کابل شد.
کد خبر: ۳۸۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷ 27 March 2014
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز که در افغانستان برگزار می شود، عازم کابل شد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، دکتر حسن روحانی را از فرودگاه مهرآباد تهران بدرقه کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، مسعود سطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

نخستین دوره «جشن جهانی نوروز» در روز 7 فروردین 1389 در تهران برگزار شد. در این جشن، رییسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق؛ وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون نخست وزیر ترکیه حضور داشتند.

همچنین سفیران کشورهای صاحب نوروز نیز در این جشن شرکت کردند.

دومین دوره این جشن نیز در هفتم فروردین 1390 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد. در این نشست مقر دبیرخانه نوروز در تهران تشکیل شد و قرار شد سند جشن جهانی نوروز تا افتتاحیه دوره بعد آماده شود.

در این جشن رییسان جمهوری ایران، تاجیکستان، عراق، افغانستان، ارمنستان و ترکمنستان، معاون اول، رییس دفتر و مشاور ارشد رییس جمهور ایران، رییس مجلس پاکستان، معاون رییس جمهوری زنگبار، معاونین نخست وزیران ترکیه و آذربایجان، وزرای خارجه لبنان و عمان، وزیر بهداشت، رفاه و خانواده هند، وزیر فرهنگ قرقیزستان، معاون رییس مجلس قزاقستان، دبیرکل سازمان اکو و سفیران ازبکستان و سنگاپور حضور داشتند.

دوره سوم این جشن به پیشنهاد امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در فروردین سال 1391 در این کشور برگزار شد.

جشن نوروز در چهارمین دوره خود به ترکمنستان رسید و در اول فروردین 1392 رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این جشن به عشق آباد رفت.

و اکنون افغانستان میزبان پنجمین دور برگزاری جشن جهانی نوروز است که در 8 مهر 1388 توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، به عنوان میراث جهانی، به ثبت جهانی رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز در نشست 4 اسفند 1388، 21 ماه مارس را به عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.

در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد و امروزه بیش از 300 میلیون نفر آن را جشن می گیرند، توصیف شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر