بازدید 66126
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز چهل و هفتم سال سی و پنجم انقلاب

هاشمی دنبال کاندیداتوری کسی است که «هاشمی جدید» نام دارد!

یکی از نزدیکان هاشمی گفته است نه تنها وی در انتخابات شرکت نمی کند، بلکه برای سید محمد خاتمی هم شانسی برای رئیس جمهور شدن قائل نیست. اما همین فرد اظهار کرده که هاشمی به دنبال شخص جدیدی است که در قامت هاشمی جدید جلوه کند/ دعوت از فرهاد رهبر برای حضور در تلویزیون هم برای ضرغامی درد سر درست کرده است!
کد خبر: ۳۱۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 30 March 2013
به نظر می رسد اصلاح طلبان، نزدیکان اصلاح طلبان و شبه اصلاح طلبان تصمیم خود را گرفته اند و احتمالا در سطح سران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنند و احتمالا در سطح معاونان، وزرا و یا وکلا، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد. البته این تحلیل تا همین امروز است و تحرکات انتخاباتی ایران تا زمان کاندیداتوری و  پس از آن تا آغاز انتخابات قابل پیش بینی نیست!

در ساعات اخیر، خبرهای منتشر شده حاکی از این است که بنا است سران اصلاح طلب در انتخابات شرکت نکنند. ابتدا عليرضا محجوب نماينده مردم تهران و دبير کل خانه کارگر ، کانديداتوري هاشمي و سيد محمد خاتمي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم را امري محال دانست و گفت : آقايان هاشمي و خاتمي به صورت حضوري به ما گفته اند در انتخابات کانديدا نخواهند شد بنابراين وقتي اين دو شخصيت کانديداتوري خود را رد ميکنند ما نميتوانيم طوري ديگر سخن بگوييم .

حجت الاسلام علی عسگری رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحت نظام هم گفته است که اصلاح طلبان در ديداري که با آقاي هاشمي داشتند خواستار کانديداتوري ايشان در انتخابات رياست جمهوري پيش رو بودند اما آقاي هاشمي تاکيد کردند کانديداي شما مي تواند آقاي خاتمي باشد .اما اگر آقاي هاشمي کانديدا نشود که نخواهد شد سعي خواهند کرد افکار نخبگان و چهره هاي مقبول و محبوب جامعه را به نفع هاشمي جديد توجيه کند.وي  با تاکيد بر اين مطلب که هاشمي جديد از بين نخبگان و عقلا خواهد بود ،اذعان داشت:ضرورتي ندارد هاشمي جديد از بين اصلاح طلبان باشد زيرا اين طيف کانديدايي شاخص تر از خاتمي ندارد و تنها چهره شاخص اصلاح طلبان عارف است که توانمندي لازم را براي هاشمي شدن ندارد بنابراين بنده معتقدم دکتر حسن روحاني مي تواند در نقش هاشمي جديد براي برون رفتن از وضع موجود و گرايش در عرصه هاي جهاني و بين المللي ايفاي نقش کند.

در حالی که محجوب از نیامدن هاشمی و خاتمی سخن می گوید و علی عسگری از نیامدن هاشمی و شانس نداشتن خاتمی برای ریاست جمهوری مسعود پزشکيان وزير دولت از موانع حضور هاشمی می گوید و معتقد است بداخلاقي هايي که صورت مي گيرد موجب مي شود تا افرادي مثل هاشمي نخواهند در انتخابات نامزد شود در واقع آقاي هاشمي با وجود آنکه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است و به طور مستقيم از مقام معظم رهبري حکم گرفته است اما برخي جرات مي کنند درباره ايشان حرف هاي بي ربط بزنند ، که به عقيده ي من اين رفتار يک نوع دهن کجي محسوب مي شود .

البته به نظر نمی رسد که عدم حضور هاشمی رفسنجانی به خاطر بد اخلاقی ها باشد، در واقع علت تامه عدم حضور هاشمی نمی تواند بد اخلاقی ها باشد، چرا که از سال 84 که احمدی نژاد کوشیده است، موفقیت خود را درنه درعملکرد خود که در کوبیدن هاشمی، تضمین کند، هاشمی در صحنه مانده است و گاها با مواضع و سخنان خود احمدی نژاد و یارانش را تحریک کرده است، هر چه هست در صورتی که هاشمی نخواهد حضور پیدا کند، دلیل اصلی آن بد اخلاقی نیست.

اما در جبهه اصولگرایان، قالیباف اولین سخنرانی انتخاباتی خود را انجام داد و به صورت ضمنی از ایجاد پنج میلیون شغل در کشور صحبت کرد. 5 میلیون شغل تقریبا بیش از دو برابر دو میلیون شغلی است که سال گذشته رئیس جمهور وعده تحقق آن را داده بود. وعده ای که تحقق آن را نه آمار ها تایید می کنند و نه خیل عظیم بیکاران. اما دولت همچنان بر این موضوع پافشاری می کند. حال باید در مورد ایجاد شغل در مقیاس میلیونی با دقت و احتیاط بیشتری صحبت کرد. افکار عمومی چندان میلی به باور ایجاد اشتغال در مقیاس میلیونی ندارد.حداقل این است که مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد!

اما دولتی ها همچنان به دنبال انتقاد از صدا و سیما هستند. در تازه ترین این انتقادات دعوت برنامه پایش از فرهاد رهبر که رئیس جمهور پیش از سال جدید دستور برکناری وی را داده بود، انتقاد دولتی ها را برانگیخته است. به ویژه اینکه فرهاد رهبر در پاسخ به مجری این برنامه در مورد دستور رئیس جمهوری برای برکناری اش گفت که زیاد به این حرف ها توجه نکنید و زمانی که مجری برنامه رهبر را رئیس سابق دانشگاه تهران نامید، وی برآشفت گفت بگویید رئیس فعلی دانشگاه!

دولتی ها حضور فرهاد رهبر و سخنان وی را استهزاء دستور رئیس جمهور دانسته اند و ضمن انتقاد از این عمل صدا و سیما، همچنین پای قالیباف را به میان کشیده اند و تلویزیون را رسانه تبلیغاتی بی مزد قالیباف معرفی کرده اند و رد همه این مسائل را به علی دارابی معاون سیما ضرغامی مرتبط کرده اند، کسی که در انتخابات سال 84 از حامیان اصلی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری بود.

اما جبهه پایداری که مصطفی کواکبیان درباره آنان گفته است که اگر از دولت احمدی نژاد دست بردارند در کابینه خود از آنان استفاده خواهد کرد، از امروز نشست چهار روز خود در مشهد مقدس را برگزار می کنند تا برنامه های خود را تدوین و در چهاردهم فروردین تقدیم آیت الله مصباح کنند. رسانه های این گروه هم ، همچنان دولتی ها رویکردی ضد قالیباف دارند و بعید نیست که حملات این دو گروه به قالیباف ، ائتلاف 1+2 را برای معرفی احتمالی قالیباف به عنوان گزینه نهایی ائتلاف را با تردید مواجه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان