بازدید 63490
روایت فضای سیاسی کشور بیست و پنجم روز سال سی و پنجم انقلاب

اگر در اصلاح قانون اساسی ولایت فقیه حذف شد، آن وقت چه می گویید؟

شاید یکی از جالب ترین سخنان ساعات گذشته ، این سخن بود که ایران نیز لازم است در مواجهه با غرب گزینه نظامی را روی میز داشته باشد. اما حجت الاسلام میر تاج الدینی هم برای توجیه پیام رئیس جمهور برای درگذشت هوگو چاوز سخنانی عجیب و غریب بر زبان راند که حالا باید گفت که یکی باید سخنان وی را جمع و جور کند!
کد خبر: ۳۰۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰ 08 March 2013
فضای سیاسی ساعات گذشته کشور کمتر انتخاباتی، اما دربردارنده سخنانی مهم و کلیدی در حوزه‌های مختلف سیاسی بود. سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات با غرب و ایستادگی مردم ایران و عدم صداقت غربی‌ها، توصیه و پیگیری ایشان برای حل مشکلات اقتصادی مردم و تاکید برای ورود افراد صاحب صلاحیت به انتخابات ریاست جمهوری از مهم‌ترین سخنان روز بیست پنجم سال سی و پنجم انقلاب بود. 

اما جبهه پایداری در همایشی که به یاد مرحوم آیت الله خوشوقت برگزار کرده بود و حضرت آیت الله مصباح را هم از قم بدان جدا دعوت کرده بود، حضور حداکثری از سران خود را می‌دید. در این مجلس که در دانشگاه شریف تهران برگزار شده بود، چهره‌های طیف قم و تهران این جبهه حضور داشتند تا از سخنان پدر معنوی این جبهه یعنی حضرت آیت الله مصباح حداکثر استفاده را ببرند.  
سران سیاسی جبهه پایداری احتمالا این قسمت از سخنان آیت الله مصباح را که کنایه‌ای به برخی از افرادی بود که جبهه پایداری تا مدت‌ها طرفداریشان را می‌کرد و اجازه انتقاد از آنان را نمی‌داد خوب گوش داده‌اند، آنجا که ایشان اظهار داشت: 

دستهایی در کار است تا این عنصر اصلی (ولایت فقیه) حکومت اسلامی که به برکت خون شهدا حاصل شده را کمرنگ کند؛ می‌گویند ولایت فقیه‌‌ همان است که در قانون آمده در حالیکه باید بدانند قبل از پیروزی انقلاب ولایت فقیه بوده که نظام سابق را سرنگون کرد. ‌ آن‌ها که می‌گویند ولایت فقیه همانی است که در قانون آمده باید پاسخ بدهند که اگر قانون اساسی اصلاح شد و این ماده مهم حذف شد، آیا قائل به ولایت فقیه نخواهند بود. باید بدانند ما پیرو اندیشه‌ و تئوری هستیم که امام به ما یاد داده و آن این است که اگر رئیس جمهور منتخب مردم از طرف ولی‌فقیه تنفیذ نشود، طاغوت و اطاعت از او حرام شرعی است. 

در این مراسم آیت‌الله عباس کعبی، حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی، حجت‌الاسلام روانبخش، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مهرداد بذرپاش، صادق محصولی، مهدی کوچک‌زاده، کامران باقری لنکرانی، علی خطیبی‌شریفه، علی‌اصغر زارعی، رحیم احمدی‌روشن (پدر شهید مصطفی احمدی‎روشن) و... حضور داشتند. 

اما در حالی که انتقاد‌ها به پیام رئیس جمهور برای درگذشت چاوز ادامه دارد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی نیز به پیام رییس جمهور درباره درگذشت چاوز واکنش نشان داد و گفت:

کسی در گوشه‌ای از دنیا می‌میرد و کسی هم از گوشه دیگر دنیا تسلیت می‌گوید و می‌نویسد «که من اطمینان دارم که او از عباد صالح است و او به همراه مسیح و مهدی موعود خواهد آمد» شما چکاره هستید که این حرف‌ها را بر زبان می‌آورید، کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلت‌ها خواهد شد. 

در این میان حجت الاسلام می‌رتاج الدینی که گویی وظیفه خود را توجیه همه اعمال رئیس جمهور می‌داند، در پاسخی به این انتقادات، سخنانی بر زبان راند که اوضاع را پیچیده‌تر کرد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا هیات دولت بعد ازدرگذشت علمای بزرگی مانند آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خوشوقت عزای عمومی اعلام نکرد، گفت:

«درباره شخصیت‌های علمی و علما و بزرگان اینگونه اقدامات از طرف دولت نبوده و از سوی رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود.»  وی همچنین گفت که بالاخره رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا فردی انقلابی و پیرو اندیشه‌های امام‌خمینی (ره) و لازم بود این کار انجام شود؛ با توجه به اینکه هوگو چاورز یک شخصیت سیاسی بود، به همین دلیل اعلام عزای عمومی در کشور بر عهده رئیس‌جمهور است اما اعلام عزای عمومی برای علمای بزرگ کشور مانند آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله آقامجتبی‌تهرانی بر عهده مقام معظم رهبری است

سخنان میر تاج الدینی در حالی بیان می‌شود که دولت نهم حداقل در دو مورد مشابه بعد از ارتحال حضرات آیات فاضل لنکرانی و بهجت سه روز عزای عمومی اعلام کرده بود. حال باید نتیجه گرفت به زعم میر تاج الدینی آیت الله بهجت و لنکرانی علمای بزرگی نبوده‌اند و صرفا شخصیت‌هایی سیاسی بوده‌اند که دولت به جای رهبر انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام کرده است! به راستی چه زمانی برای توجیه رفتارهای خود باید بیاموزیم که مسائل غیر مرتبط را به هم نیامیزیم؟ 

اما در همایش دفاع ملی و دفاع همه جانبه رئیس مجلس هم موضع جالبی در مواجه ایران با غرب اتخاذ کرد و گفت در این مواجهه با غرب باید گزینه نظامی بر روی میز ایران هم باشد. این سخن واکنش به مواضع غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران است که مرتبا در کنار اعمال فشار و تحریم می‌گویند گزینه نظامی نیز برای مقابله با ایران همچنان در روی میز است.  
لاریجانی در این باره گفت: هنگامی که دشمنان از نتیجه‌بخش بودن اقدامات خود ناامید می‌شوند، علی‌القاعده به سمت بحث تهدید نظامی می‌روند. من عقیده‌ای ندارم که کشورهای بزرگ امروز استعداد حمله نظامی به ایران را داشته باشند چر‌اکه مختصر عقلی دارند که خود را در باتلاق نیندازند. 

لاریجانی ادامه داد: البته باید گزینه دفاع نظامی نیز روی میز ما باشد و با جدیت به آن توجه کنیم. تصور نکنیم با توجه به اینکه امروز حمله نظامی گزینه اول دشمنان نیست، باید ما نیز موضوع دفاع را از گزینه‌های خود حذف کنیم. این نوعی خواب‌آلودگی است. اگر قبول کنیم که عنصر الهام‌بخش جمهوری اسلامی رو‌به‌جلو است، حریف نیز به دنبال سد کردن آن است‌ بنابراین توجه به بخش نظامی و دفاعی باید مهم باشد. 

وی ضمن تاکید بر ایده محسن رضایی در زمان جنگ یعنی مردمی کردن جنگ گفت: باید مردمی بودن دفاع در کشور را جدی بگیریم، گفت: اگر دفاع مردمی شد، می‌توانیم قدرت دشمن را دفع کنیم که در این زمینه توجه به بسیج و آموزش‌های مردمی باید مورد توجه قرار بگیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان