بازدید 24564
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز بیست و ششم سال سی و پنجم انقلاب

می‌خواهم آرامش را به کشور برگردانم

یکی از کاندیدا‌ها گفته که اصلاح‌طلبان، چهار گزینه برای دانشگاهیان، بازرگانان، کارخانه‌داران و کارگران معرفی کرده‌اند؛ اما دبیر کل جبهه پایداری سخن آخر ‌درباره ائتلاف ۱+۲ را بسیار جالب گفته‌ ‌که چند نفر با هم ائتلاف می‌‌کنند و می‌گویند اگر به ما ملحق شوید، می‌شود وحدت و اگر نیایید می‌شود اختلاف. در کنار این اخبار، نظر‌سنجی برای انتخاب به یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۱ هم آغاز شده است.
کد خبر: ۳۰۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰ 09 March 2013
فضای سیاسی کشور در روز بیست و ششم انقلاب انتخاباتی بود، اما آکنده از خبرهای ضد و نقیض.

شاید یکی از مهمترین این تناقض‌ها، ارائه دو روایت از سیره حضرت امام در مورد دخالت در کار دولت و مجلس بود. در روایتی که آقای هاشمی رفسنجانی ارائه کرده است، دخالت نکردن امام در کار مجلس و دولت بر‌می‌آید و در روایتی که آقای ولایتی آورده، دخالت حضرت امام به ضرورت در برخی امور مهم استفاده می‌شود.

در روایت نخست که آیت‌الله هاشمی آن را روایت کرده، آمده است که امام هیچ گاه در امور مربوط به کارهای مجلس و دولت دخالت نمی‌کردند. آقای هاشمی در این خاطره نوشته است:

‌حضرت امام هیچ‌ گاه در امور مربوط به کارهای دولت و مجلس دخالت نمی‌کردند. ایشان همواره از دخالت در وظایف دستگاه‌ها ابا داشتند و همین روش باعث پختگی و رشد دستگاه‌ها، دولت و مجلس می‌شد. یکی از روزهای کاری مهم مجلس، کارمان این بود که یکی از لایحه‌های فرمان همایونی را حذف کنیم. وقتی کارمان را آغاز کردیم، زمزمه‌ای در مجلس پیچید که آغاز‌گر آن هم آقای حجتی بود که ‌گفت: امام مایل نیستند‌ این لایحه در دستور کار مجلس قرار بگیرد. البته من با سابقه‌ای که از امام داشتم و احترام خاصی که ایشان برای مجلس قائل بودند و تأکید‌های فراوانی که در حضور خیلی از افراد کرده‌اند، در مورد این‌ که مجلس باید مستقل‌، شجاع‌، معتبر‌ و بدون اعمال نیرویی از خارج کارش را ارائه دهد، برای من قبول آن حرف مشکل بود. لذا در تنفس، از آقای رجایی خواستم که با امام ملاقات کنند تا ببینند مسأله چیست؟ ایشان خدمت امام رفتند و در حالی که دو نفر از اعضای شورای نگهبان هم در آنجا بودند‌، امام فرمودند: من رویه‌ام این نیست که در این ‌گونه موارد چیزی بگویم و در کار مجلس یا دولت دخالت کنم؛ یا از مجلس چیزی بخواهم ولی هر چیزی را که مجلس با امضای شورای نگهبان تصویب کند، به هیچ‌وجه هیچ‌کس حق ندارد خدشه‌ای در آن وارد کند.
 
اما روایت آقای ولایتی تا حدی متفاوت از این مسأله است و نشان می‌دهد که حضرت امام هم بنا بر ضرورت و مصلحت کشور، توصیه‌هایی به مجلس و دولت برای ‌یک تصمیم داشته‌اند و این که حضرت امام هیچ گاه در کار مجلس و دولت دخالت نمی‌کردند حرف درستی نیست. مگر این که عنصر زمان را در این دو روایت دخیل بدانیم.

آقای ولایتی در این باره می‌گوید:
 
سال ۶۴ در دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به بنده پیشنهاد کردند که من را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کنند. اما باز عده‌ای خدمت امام (ره) رسیدند و گفتند که اگر آقای موسوی عوض شود، وضع جبهه‌ها تغییر می‌کند. حضرت امام (ره) هم چون موضوع جنگ برایشان اولویت اول را داشت موافق نبودند. آیت‌الله خامنه‌ای هم فقط بنا به تبعیت از امام (ره) موسوی را مجددا به مجلس معرفی کردند. در مجلس ۹۹ نفر به آقای موسوی رأی ندادند که البته خیلی تحت فشار قرار گرفتند. در یک جلسه‌ای که این نمایندگان بعد از انتخاب آقای موسوی با رئیس جمهور آیت‌الله خامنه‌ای داشتند، حضرت آقا در آن ملاقات فرمودند کسانی که به موسوی رأی ندادند و مخالف هستند ۹۹ نفر نبودند صد نفر هستند که یکی از آن‌ها من هستم.
 
البته روایت آقای ولایتی، روایت از یک حادثه تاریخی است که همگان از آن آگاهند و اتفاقا یکی از مهمترین تحولات سیاسی کشور در دهه شصت به شمار می‌رود.
 
ما سه نفر تابعیم

اما در عرصه انتخابات، اعضای ائتلاف سه نفره در این روز‌ها مجبورند که همواره شفاف سازی کنند. از یک سو آقای ولایتی تصریح می‌کند که به نفع آقای هاشی کنار نخواهد رفت. آقای حداد می‌گوید که هیچ مذاکره‌ای با جبهه پایداری نداشته است و آقای قالیباف هم بگوید که پیرو نظر ائتلاف خواهد بود.
 
حداد عادل در پاسخ به این ‌که گفته می‌شود شما بین چند کاندیدای نهایی جبهه پایداری هستید، اظهار داشت: نه، این گونه نیست و تنها این بحث‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای است و هیچ بحثی میان بنده و جبهه پایداری مطرح نبوده است.
 
حداد عادل در خصوص مطرح شدن کنار کشیدن یکی از اعضای ائتلاف سه‌گانه به نفع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این بحث در خط‌های اصلاح‌طلبان است که توسط آن‌ها دنبال می‌شود.
 
با این حال، دبیر کل جبهه پایداری ضربه آخر را به ائتلاف پایداری‌ها و ائتلاف ۱+۲ زد تا این ائتلاف دیگر بیش از آنکه ائتلاف اصولگرایان باشد، ائتلاف سه شخصیت سیاسی باشد که احتمالا ایده‌های مشترکی را دنبال می‌کنند. حجت‌الاسلام آقا‌تهرانی ضمن نقد تلقی ائتلاف سه گانه از وحدت تصریح کرد که وحدت همیشه هم خوب نیست!

وی در‌باره ائتلاف جبهه پایداری با ائتلاف ۱+۲ گفت:
 
خیلی جالب است که چند نفر با هم ائتلاف می‌‌کنند و می‌گویند اگر به ما ملحق شوید می‌شود وحدت و اگر نیایید می‌شود اختلاف. «وحدت، حزب و... امور انتزاعی است با منشأ انتزاعی! اتحاد همیشه خوب نیست؛ مهم این است که چه کسانی و برای چه چیزی اتحاد می‌کنند. اگر از ابتدا بیاییم یک نفر را مطرح کنیم و بگویم باید روی این فرد وحدت کنیم و اگر وحدت نکنیم زمین به آسمان می‌آید. اینکه اسمش وحدت نیست.
 
گویا اعلام‌های مکرر حداد عادل که با جبهه پایداری مذاکره‌ای نداشته است، کار خود را کرده است و پایداری هم به تدریج مواضع مستقل خود از این سه نفر را اعلام خواهند کرد. اما اکنون نگاه‌ها به ائتلاف پایداری‌ها با دولتی هاست. پایداری‌ها منتظرند تا گزینه دولتی‌ها مشخص شود تا در مورد دولت نیز تصیمیم خود را بگیرند.
 
گزینه اصلاح‌طلبان برای دانشگاهیان، کارگران، بازرگانان و کارخانه داران!

اما صحبت‌ها در مورد گزینه‌های انتخاباتی اصلاح طلبان نیز همچنان ادامه دارد. در این روز‌ها اصلاح‌طلبان خاموشند و اصولگرایان به جای آنان موضع‌گیری انتخاباتی می‌کنند. در تازه‌ترین این موضع گیری‌ها فلاحیان به معرفی استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری پرداخته ‌و گفته است که: آن‌ها آقای عارف را برای دانشگاهیان، حسین کمالی را برای کارگران، شریعتمدار را برای بازرگانان و جهانگیری را برای کارخانه داران و صنعت گران می‌آورند تا از این طرق یک وزن کشی انجام دهند. وی با بیان اینکه البته ما خبر نداریم اصلاح طلبان به یک یا چهار کاندیدا خواهد آمد، گفت: آن‌ها در تحلیل‌های خودشان اینگونه بیان می‌کنند که شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهند داشت.
 
رقابت بین ما و دیگران است

اما سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که حزبش حسن روحانی را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرده، پیش بینی نموده که انتخابات در ‌‌نهایت با حضور شش یا هفت نفر به عنوان کاندیداهای نهایی و تأیید شده از سوی شورای نگهبان برگزار خواهد شد که رقابت اصلی بین اصولگرایان، گزینه دولت و حسن روحانی خواهد بود.

آرامش را به کشور بر‌می‌گردانم

به جز اخبار کاندیداهای حزبی، کاندیداهای مستقل نیز در این روز‌ها حضور پررنگی دارند. در این میان محسن رضایی که شعار انتخاباتی خود را غلبه صداقت بر ثروت و قدرت معرفی کرده است، در این روز‌ها بیش از آنکه از خودش بگوید برنامه‌هایش را برای اداره کشور به مردم عرضه می‌کند. وی در‌باره شعار انتخابی خود گفته ‌که در انتخابات تا آنجایی که ممکن است با حداقل‌ها پیش می‌رویم تا ثابت کنم با اخلاق می‌توان رأی آورد.

رضایی با بیان اینکه متأسفانه اوضاع خطرناکی در مردم سالاری دینی اتفاق افتاده، گفت: متأسفانه ثروت و قدرت جایگزین اخلاق شده است و باید جلوی آن را گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه وضعیت پوسیده سیاست اداری در کشور مناسب نیست و نمی‌تواند در مقابل تحریم‌ها کاری کند، افزود: در چنین شرایطی خود‌زنی‌های سیاسی وضعیت بی‌ثباتی اقتصادی در کشور را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم مشکل مدیریت اقتصادی کشور را حل کنیم، ادامه داد: در دولت آینده منازعات سیاسی برچیده خواهد شد و میز گفت‌وگو و تحمل را ایجاد می‌کنیم و سعی می‌کنیم در دولت آینده آرامش را به کشور برگردانیم.
 
نظر سنجی برای به یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۱

اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر انقلاب هم از مخاطبان خواسته است تا نظر خود را درباره مهمترین و به یاد ‌ماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب مطرح کنند؛ نظر سنجی که فرصت شرکت در آن تا چهاردهم فروردین سال ۹۲ است. سال گذشته این عبارت رهبر انقلاب، از سوی مخاطبان به عنوان عبارت مهم و به یاد ماندنی رهبر انقلاب برگزیده شد:

من همین جا به این مناسبت، این جمله را عرض بکنم: حکام بحرین ادعا کردند که ایران در قضایاى بحرین دخالت می‌کند. این دروغ است. نه، ما دخالت نمی‌کنیم. ما آنجایى که دخالت کنیم، صریح می‌گوییم. ما در قضایاى ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزى جنگ سى و سه روزه و پیروزى جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژیم صهیونیستى مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایى هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. اما اینکه حالا حاکم جزیره‌‌ بحرین بیاید بگوید ایران در قضایاى بحرین دخالت می‌کند، نه، این حرف درستى نیست؛ حرف خلاف واقعى است. ما اگر در بحرین دخالت می‌کردیم، اوضاع در بحرین جور دیگرى می‌شد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان