بازدید 28836

دارچين، رمز جواني

کد خبر: ۲۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲ 24 November 2008
دارچين (نام علمي: Cinnamomum verum و همچنين Cinnamomum zelanicum) درختچه‌اى است از راسته لورالس (aurales) تيره برگ‌بوها (Lauraceae) از جنس دارچين‌ها (Cinnamomum).

دارچين، درختچه است کوچک و هميشه سبز که از همه بخش‌‌هاى آن بويى مطبوع استشمام مى‌شود. گل‌هاى آن در فاصله ماه‌هاى بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مى‌شود. برگ اين درخت سبز سير و داراى گل‌هايى به رنگ سفيد است.

دارچين نخستين بار در سريلانکا يافت شد و پس از آن، تمام دنيا اين چاشنى را شناختند و براى طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

يک قاشق چايخورى دارچين، حاوى 28 ميلي‌گرم کلسيم، يک ‌گرم آهن و بيشتر از يک گرم فيبر و مقدار زيادى ويتامين‌هاى C ، K و منگنز است. همچنين مقدار 2/1 گرم کربوهيدرات دارد.
دارچين بومى ‌سريلانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن کاربرد فراوانى به عنوان ادويه دارد.

خواص درمانى
دارچين رمز جوانى است و مصرف روزانه آن انسان را سالم نگه مى‌دارد. دارچين براى زياد شدن و تجديد قواى جسمانى نيز به کار مى‌رود. کليه‌ها را گرم مى‌کند، ضعف پاها را از بين مى‌برد و کم خونى را درمان مى‌کند.

دارچين بهترين دارو براى دردهاى عضلانى است. دارچين اثر آرام کننده و شاد کننده دارد و از بسيارى از داروهاى آرام بخش بهتر است. در حقيقت مى‌توان گفت دارچين، واليوم گياهى است، زيرا در دارچين ماده اى به نام Cinnamodehyde هست که روى حيوانات و انسان اثر آرام‌بخش دارد.

اثر مهم ديگر دارچين، پايين آوردن تب است و حتى امروزه دارچين را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به عنوان تب‌بر به کار مى‌رود. دارچين رگ‌ها را باز مى‌کند و باعث بهبود گردش خون مى‌شود.

يکى از خواص دارچين اين است که باعث افزايش کارايى هورمون انسولين در بدن مى‌شود و در نتيجه بدن نياز کمترى به اين هورمون براى کنترل قند خون پيدا مى‌کند. بسيارى از افراد مبتلا به ديابت گزارش داده‌اند که مصرف يک قاشق چايخورى دارچين در روز تاثير بسيار مثبتى بر قند خونشان داشته است.

همچنين برخى تحقيقات نشان‌دهنده تأثير مثبت دارچين در کاهش فشار خون بوده است. دارچين خاصيت عجيب ديگرى دارد و آن تقويت سيستم ايمنى بدن در مقابل بيمارى‌هاست و حتى مى‌توان گفت که اثرى مشابه پنى سيلين و آنتى بيوتيک دارد.

اگر حس کرديد که ضعيف شده‌ايد و ممکن است مريض شويد، چاى دارچينى را فراموش نکنيد و حتى اگر سرما خورده‌ايد يا ضعف شديد داريد، چاى دارچين بهترين داروست.

دارچين به علت داشتن اسانس و تانن، محرک و قابض است و به عنوان تقويت کننده عمل هضم غذا و جريان گردش خون به کار مى‌رود و از آن براى رفع سوءهاضمه، به ويژه در مواردى که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده مى‌شود.

همچنين به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومى‌ بدن و انعقاد خون مصرف مى‌شود و به صورت دارو، مانند گرد و تنتور به کار مى‌رود.

يکى از دانشمندان انگليسى در کتابى که قرن نهم تاليف نمود، ادعا کرد که دارچين معده را تميز، آرام و قوى مى‌کند. بنابراين اگر ناراحتى معده داريد، حتما از دارچين استفاده کنيد. دارچين علاوه براين همه خواص، طعم بسيار خوبى نيز دارد.

براى اينکه بيشتر از طعم و خاصيت درمانى دارچين بهره ببريد، مى‌توانيد موقع دم کردن چاي، مقدارى از پوست آن را داخل قورى بريزيد تا همراه با چاى دم بکشد.

منبع: حيات نو
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
ببخشید احیانا دارچین سوالای کنکور سال آینده رو نداره؟
مومن يک قاشق چايخورى دارچين، كلش چند گرم هست؟
البته یا این قاشق چایخوری شما مال فیله! یا اعداد میلی گرم اند!
اینجوری که در مورد خواص دارچین غلو شده است از فردا توی بازار پیدا نمیشد. نکند به سفارش تجار دارچین چاپ شده؟!
بسيار عالي
من پزشكم. خواص ضد سرما خوردگيش را تاييد مي كنم.
با سلام و خسته نه باشید
خیلی ممنون
در مورد دارچین اطلاعات خیلی عالی ارایه فرمودید واقعاٌ دارچین برای عموم مردم منافع زیادی دارد
تشکر
در خلال اخبار سیاسی و اقتصادی مطرح کردن اینگونه موارد بسیار جذاب است البته اگر بیشتر شود
بسیار عالی.اگر امکان دارد همیشه از این نوع اطلاعات داده شود
متشکّرم. از این گونه مقالات بیش تر منتشر فرمایید.
لطفا نحوه مصرف دارچین را بنویسید. حمید طالشی از کتالم
دارچين در ايران هم كشت ميشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار