بازدید 19300

افغانستان ده سال پس از «عملیات آزادی» همچنان در اشغال!+تصاویر

مشکلات همچنان به افغان‌ها اجازه نمی‌دهد به آینده امیدوار باشند. در شش سال اخیر، میزان کشته‌شدگان غیر نظامی در حال افزایش بوده است. این میزان از پانصد نفر در سال ۲۰۰۵ به ۲۵۰۰ نفر تا ماه اوت امسال رسیده و این در حالی است که بخش چشمگیری از این افراد بر اثر اشتباه نیروهای آمریکا و انگلیس، کشته شده‌اند.
کد خبر: ۱۹۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷ 08 October 2011
سرویس بین‌الملل ـ اندک زمانی پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به طالبان حاکم بر افغانستان هشدار داد تا نیروهای القاعده را از این کشور بیرون کنند و همین بهانه، موجب شد نیروهای آمریکایی در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به نام «عملیات بلندمدت آزادی» به افغانستان حمله کنند.

به گزارش «تابناک»، این حمله‌ بدون موافقت سازمان ملل انجام گرفت، ولی در جریان این تهاجم، دولت وقت ایران نیز با وجود اختلاف با آمریکا، در مقاطعی به دلیل مبارزه با افراط‌گرایی طالبان، به کمک نیروهای کشورهای حمله کننده و گروه‌های افغان مخالف طالبان شتافت.


بنا بر این گزارش، حمله به افغانستان با فرمان جورج دبلیو بوش و تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا، با موشک‌باران و حملات هوایی بمب‌افکن‌های این کشورها به مواضع نظامی حکومت طالبان آغاز شد.

نیروهای مجاهدین افغانستان نیز که بخش کوچکی از کشور را در اختیار داشتند، به کمک آمریکا و بریتانیا آمدند. پس از نزدیک به یک ماه جنگ، طالبان سقوط کرد و دولت موقت به ریاست حامد کرزای در کنفرانسی که در شهر بن آلمان برگزار شد، به قدرت رسید.

در بیستم دسامبر ۲۰۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، با تشکیل نیروهای آیساف موافقت کرد؛ نیروهایی که با همکاری بیش از ۴۵ کشور برای کمک به دولت موقت افغانستان تشکیل شد. البته وظایف آیساف بعدها در سال ۲۰۰۳ به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واگذار شد.

با وجود این، همچنان مشکلات به افغان‌ها اجازه نمی‌دهد به آینده امیدوار باشند. در شش سال اخیر، میزان کشته شدگان غیر نظامی در حال افزایش بوده است، به گونه‌ای که این میزان، از پانصد نفر در سال ۲۰۰۵ به ۲۵۰۰ نفر تا ماه اوت امسال رسیده و این در حالی است که بخش چشمگیری از این افراد، بر اثر اشتباه نیروهای آمریکا و انگلیس، کشته شده‌اند.



همچنان میلیون‌ها کودک افغان از حق تحصیل محرومند و برخی مدارس دولتی نیز با کمترین امکانات فعالیت می‌کنند و فساد در ادارات دولتی امکان استفاده بهینه از کمک‌های بین‌المللی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

در همین حال، این کمک‌ها به نسبتِ هزینه‌های صورت گرفته برای جنگ با شورشیان ناچیز است. تا سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار برای عملیات نیروهای خارجی هزینه شده است، در حالی که در مدت مشابه، مجموع کمک‌های صورت گرفته برای بهبود امنیت و همچنین شرایط اقتصادی، نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار است.

از سوی دیگر، افغان‌ها بر این باورند که دخالت پاکستان و کمک سرویس اطلاعاتی این کشور به نیروهای طالبان و دیگر شبه نظامیان مخالف دولت از جمله شبکه‌ «حقانی»، خطری جدی برای امنیت و ثبات در این کشور به شمار می‌رود، به گونه‌ای که در چند هفته اخیر، مقامات افغانستان از ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای صلح به عنوان نمونه‌ای از دخالت‌های پاکستان اشاره می‌کنند.

هم‌اکنون گویا، روند سیاست‌های آمریکا به گونه‌ای است که درصدد جبران ناکامی خود در بیرون از افغانستان باشد و به همین دلیل، در حال قربانی کردن پاکستان به بهانه پناه دادن به گروه حقانی است؛ چه هم‌اکنون پس از گذشت ده سال، عملیات دراز مدت «آزادی» افغانستان به عملیات دراز مدت «اشغال» افغانستان تغییر نام داده و چندان جای شگفتی نیست که در ماه‌های آینده ،عملیاتی دراز مدت برای اشغال پاکستان هم آغاز شود!












تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
ناجي مردم هر كشور خود مردمانند.200 سال امريكاي جنوبي حيات خلوت امريكاست. در چه حال وروزي است؟عراق وافغانستان جلوي چشم ما هستند. تايوان كره مالزي سنگاپور وتركيه شايستگي مردمانش دراين تعامل آنان را به جلو رانده. پس مقامات
محترم! اجازه ندهيم دايه مهربانتر از مادر شود. به حقوق همه احترام بگذاريم واجازه دهيم تا مردم نه به عنوان سياهي لشكر بلكه فرماندهان واقعي درسرنوشت آب وخاك خود شريك شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
دوست عزیز! ظاهرا شما این مثل قدیمی را فراموش کردید که می گه: ماهی رو از آب گل آلود می گیرن.
این چیزی که شما و همه مردم می خواهند زلالی آب هست که با مثل فوق در تناقض هست.
مردم افغانستان بايد دستهاي همت و غيرت خود را بالا زده و به فكر سرزمين خودشان باشند وقتي ما مي بينيم كه بعد از اتمام جنگ و كشته شدن بن لان و ملا عمر هر روز بر تعداد افغانيهاي مهاجر به ايران زياد مي شوند كه تا كنون بيش از سه ميليون مهاجر افغاني در ايران و جود دارد كه مشكلات زيادي را براي مردم ايران از جمله بي كاري ، كمبود مسكن ، و امنيت ... رامي توان نام برد به وجود آورده اند ايران هم بايدبه فكري براي بازگشت اين همه مهاجر افغان باشد كه با برگشتن اين مهاجرين سريع تر سرزمنهاي افغانستان آباد شود و بادستهاي خويش مهين خويش را آباد كنند و به صورت مسالمت آميز بي گانگان را از كشورشان بي رون كنند و برخي از مشكلات مردم ايران نيز مرتفع گردد.دوستي مسئولين ايران مانند دوستي خاله خرسه است براي مردم افغانستان و مردم ايران چون مرزها را باز گذاشته كه هرچفدر افغاني كه مي خواهند مي تواند به ايرن بيايد و هيچگونه اقدامي براي بازگشت اين مهاجرين به كشورشان نكرده است و هر سال بر اين تعداد افزوده مي شود (حال ما نمي دانيم با اين كارها مسئولين چه چيز را مي خواهن ثابت كنند اما هرچه هست نه به نفع مردم افغانستان است نه به نفع مردم ايران شايد فقط به نفع مسئولين باشد كه بتوانند جايگاه خودشان را مستحكم كنند)
خدایا ذلت اشغال سرزمین مادری را از سر همه ملت های جهان بردار.
آدم بمیره بهتره تا سرباز خارجی تو کشورش باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
و البته فراموش نکن که طالبها بیشتر و فجیعتر از این خارجیها از افغانها میکشتند. در واقع خائنان اصلی به افغانستان آنهایی بودند که بهانه ی حمله را ایجاد کردند و البته با پررویی آنها ملت افغان را خائن میدانند که جلوی خارجیها نایستادند!
یادمه پس از اشغال افغانستان بعضی از هموطنامون ( شما بخونید وطن فروش ) میگفتن 10 سال دیگه افغانستان از ایران پیشرفته تر میشه ! بخاطر اینکه آمریکا هر جا بره آباد میکنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
هیچ گربه یی برای رضای خدا موش نگرفته. آمریکا هم برای منافع خودش به افغانستان حمله کرد ولی اگر از خود افغانها بپرسی الان را بهتر از زمان طالبها میدانند و البته هنوز بعضی مشکلات و اینکه بهانه ادامه اشغال را به آمریکا داده حضور همان طالبهای بی شرف خائن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
بدبختی ما ایرانیا تو همین جمله اقاست که تحمل حرف همدیگر و نداریم تا کسی حرفی خلاف میل ما زد حتما وطن فروش است
سالها است آمریکا به اسم حقوق بشر حق حاکمیت رو از خیلی از مردم گرفته جالب اینجاست که اونا اسلام رو دین خشونت و شمشیر میدونند
البته باید به آمریکاییها گفت :
خود پیداست از زانوی تو
متاسفانه جهل و نادانی به طور وحشتناکی در وجود مردم افغانستان ریشه دوانده است. مردم آن سامان برای بیداری از این خواب غفلت و برای خارج شدن از این جهل و نادانی خود حداقل به 200 سال زمان نیاز دارند.
سرنوشت هر کشوری باید توسط مردمان خودش تعیین بشه . این آمریکاییها شدن قیم مردم دنیا !! اگه دیگران فضولی نکنند افغانها خودشون از پس مشکلات خودشون بر می آیند، منتها همیشه دخالتهای بیگانگان و عوامل داخلی اونها کار رو سخت وپیچیده و به ضرر ملتها کرده .
در نزد افكار عمومي جهان واژه «آمريكا» به تنهايي همه مفاهيم شر و جنايت و خباثت و رذيلت و اهريمني را مي رساند.
خود مردم افغانستان هم باید بخواهند تا بتوانند کاری کنند.
سه تصویر آخر بسیار عالی بود
واقعا تاثیر گذار بود
با یکی از افغان های مزار شریف که صحبت میکردم میگفت امریکا برای کشتار و نجات مردم نیامد امریکا امد تا گنج نهفته ای که روسیه در افغانستان رها کرده رو پیدا کنه
اینجور که اون میگفت یکی از صحرا های بزرگ افغانستان چشمه ای به وسعت زمین ورزشی وجود داشته که در زمان حمله و اشغال روسیه ، توسط روسها پوشانده شده و از همون زمان به بعد افغانستان خشک و بی آب و علف شده ... میدونید که جنگ جهانی بعدی که از قدیم گفتند سر آب هستش ... و امریکا دنبال پیدا کردن همون چشمه عظیم هستش که میتونه افغانستان رو تبدیل به بهشتی پر از کشت و زار کنه ....
به هر حال تا زمان پیدا شدن اون هیچ جایی نمیرند ...
اینکه گوشه عکسها آرم تابناک هست، منظور اینه که عکاس سایت شما این عکس ها رو گرفته؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل