بازدید 247427

چگونه امامزاده‌های ایران ۷برابر شد؟ + جوابیه

سودجویان با این حربه تكراری كه امام موسی كاظم (ع) فرزندان زیادی دارند و كمتر كسی به نسب شناسی مقبره مذكور شك می كند یك مقبره را به دو نفر افزایش داده و این قبور را به عنوان دختران امام موسی كاظم (ع) - دقت شود با یك واسطه - معرفی می كنند.
کد خبر: ۱۷۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳ 24 July 2011

استان اصفهان به دلیل شرایط آب و هوایی و تعدد مناطق روستایی یكی از پر امامزاده ترین استان های كشور پس از استان های شمالی كشور محسوب می شود. تنها در یكی از شهرستان های این استان به نام خوانسار حدود ۵ امامزاده وجود دارند كه دو تن از آن ها دو سال پیش یعنی در سال ۸۸ طی اتفاقی نادر كشف شدند!


امامزادگان دروغین چند ماه قبل/ پیش از گنبد و بارگاه!
 
به گزارش «سیاست نامه»، ماجرا از آنجا شروع می شود كه شركت گاز این شهرستان در حفاری های خود برای عملیات گازرسانی در یك خیابان به مقبره ای قدیمی با تخته سنگ های بزرگ بر می خورد و همین شروع قصه ها، رؤیاپردازی ها و خواب های دیده و ندیده برخی اهالی ساده لوح و البته افراد سودجوی منطقه می شود.

پس از این حادثه بدون كوچكترین اجازه از نهادهای دولتی برخی افراد شروع به ساختن بارگاه و نصب تابلو در منطقه می كنند. این در حالی است كه مقبره مذكور در وسط یك محله مسكونی و خیابان با عرض كم قرار دارد. سودجویان با این حربه تكراری كه امام موسی كاظم (ع) فرزندان زیادی دارند و كمتر كسی به نسب شناسی مقبره مذكور شك می كند یك مقبره را به دو نفر افزایش داده و این قبور را به عنوان دختران امام موسی كاظم (ع) - دقت شود با یك واسطه - معرفی می كنند به این امید كه مردم در نهایت از این كه دو فرزند دیگر این امام معصوم كشف شده اند ابراز شادمانی می كنند، در حالی كه همان طور كه ذكر شد پیش از این ۵۰۰۰ امامزاده دیگر به همین طریق در كشور ایجاد شده اند!

ذكر این نكته خالی از توجه نیست كه مردم روستاهای ایران به طور معمول قبرستان منظم و مشخص بسان آنچه كه امروز تحت نظارت سازمان های دولتی شاهد هستیم نداشتند و معمولاً قبرستان های متعدد در نقاط مختلف روستاها حفر می شد و مردم مردگان خود را در محلی نزدیك به محل سكونت خود دفن می كردند. قبر مذكور نیز در كنار مقبره های متعدد دیگر در همین خیابان قرار دارد. با این نگاه هر كدام از مقبره ها می توانستند مستعد بروز یك امامزاده باشند!

بنا بر یك تفكر غلط عمومی كه تصور می شود میزان استقبال از چنین مكان های مذهبی تقلبی دلالت بر صحت، مشروعیت و قانونی بودن آن است، پخش شایعه كشف امامزاده جدید در شهرستان خوانسار باعث شد تا مردم هر چند برای كنجكاوی به این مكان رجوع كنند و این گونه امامزاده تقلبی شلوغ جلوه نماید و البته مشروع. در همین میان تابلوی امامزاده جدید توسط اهالی محل در خیابان اصلی جهت راهنمای گردشگران و زوار نصب می شود و كوچكترین برخوردی نیز با آن نمی شود.

همه این اتفاقات در حالی طی دو سال می افتد كه اداره اوقاف این شهرستان به رغم همه تأكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی با جهل و خرافات در كشور، تنها موضع سكوت اختیار می كند. از طرف دیگر حوزه علمیه بزرگ این شهرستان متعلق به مرحوم آیت الله ابن الرضا خوانساری و آستان قدس رضوی در پی درخواست برخی دلسوزان منطقه جهت مشخص شدن انساب و شجره نامه فرد مذكر صحت این امامزاده را تأیید نمی كنند و از دروغین بودن آن خبر می دهند.

نكات جالب دیگر در این رابطه خواب دیدن های فراوان خانه های اطراف در مناقب این امامزاده ها و نصب زیارتنامه بر سر قبور آنهاست و سنگی كه در اثر حفاری از زیر زمین در آورده شده و به گوشه ای انداخته شده است. برخی از افراد با نقل اینكه از این سنگ خون جوشیده است بر سر آن نشسته و دعا می خوانند و سنگ را می بوسند كه یكی از تصاویر را در عكس بالا می بینید.

باید دید بالاخره چه زمانی سازمان اوقاف اعتقادات مردم را ارجح بر منافع خود می‌كند.
 
 
امامزادگان دروغین در حال شكل گیری گنبد و بارگاهشان
 
 

تابلو مرقد مطهر دختران! حضرت موسی بن جعفر(ع)




جوابیه:


اداره کل روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه کشور در پاسخ به انتشار خبري مبني بر «چگونه امامزاده‌هاي ايران 7برابر شد؟» جوابيه‌اي منتشر كرد.

به گزارش ايسنا در اين جوابيه ، سازمان اوقاف و امور خيريه با استناد به وظايف قانوني و شرعي خود كه به عنوان تنها متولي و مسوول شناسايي و بررسي صحت و سقم بقاع متبرکه و امامزادگان کشور معرفي شده، آورده است: شناسايي و ثبت اطلاعات و آمار بقاع متبرکه امامزادگان(ع) و پيامبران الهي(س) از طريق گزارشات واصله و پايش ميداني و بررسي ادارات اوقاف استان‌ها و معاونت بقاع متبرکه با بهره‌گيري از آمار مرکز ايران، فهرست اماکن مذهبي چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اسناد و مدارک، کتب تاريخي و انساب و ... انجام مي‌گيرد.

در اين جوابيه مجموع آمار به دست آمده از امامزادگان با توجه به تحقيقات و بررسي هاي به عمل آمده هشت هزار و 51 باب بقعه امامزاده و 33 باب بقعه پيامبران الهي ذکر شده و از انتشار بانک اطلاعات دايره‌المعارف جامع امامزادگان(ع) و پيامبران(س) مدفون در ايران پس از تکميل نهايي در آينده نزديک خبر داده است.

همچنين مخالفت جدي و مبارزه اين سازمان با مساله پيدايش مقابر امامزادگان و احداث بقعه جديد منسوب به امامزادگان در اثر خواب نما شدن افراد مطرح و افزوده شده است: در برخي استان‌ها همچون گيلان ادارات اوقاف با همکاري مسوولين محلي و شوراي تامين نسبت به تخريب و امحاي بقاع جعلي اقدام نموده و مي‌نمايد. ليکن، در خصوص بقاع متبرکه مورد احترام که ملجاء و پناهگاه مردم بوده و داراي قدمت و سابقه تاريخي و مورد توجه علما و قاطبه مردم بوده را نبايد به بهانه‌هاي واهي مورد خدشه قرار داد که تخريب چهره اين اماکن تبعات سويي خواهد داشت که يقينا علما و قاطبه مردم عکس‌العمل نشان خواهند داد.

در پايان اين جوابيه درج مطالب غير مستند منتشره حاکي از کم‌اطلاعي نويسندگان دانسته و افزوده شده است: اين سازمان پيگيري لازم نسبت به ادعاهاي واهي و کذب در محاکم قضايي را براي خود ملحوظ مي‌دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۱۴
شاید باور نکنید تقریبا 3 سال پیش پدربزرگ مادر بزرگ بنده که در یکی از روستاهای کرمانشاه دفن شده تبدیل شد به یک امام زاده و شنیدیم براش گنبد ساختن وقتی ما شنیدیم باور نمی کردیم تا اینکه امسال رفتیم از نزدیک دیدیم
مسئولیت شناسایی و مشخص شدن امامزاده به عهده اداره اوقاف می باشد.
با سلام . درخصوص سه امامزاده دیگر شهرستان خوانسار شک نکنید چون شجره نامه های آنها مشخص است و مردم خوانسار را افراد خرافاتی معرفی نکنید.
خوانسار که همیشه موطن هنرمندان و علمای بزرگ بوده است نباید شاهد این سطحی نگری های عامیانه شود. اگر قرار بود خواب ملاک باشد باید قبل از پیدا شدن کسی خواب آن را می دید نه این که شرکت گاز آن را پیدا کند و بعد خوابها شروع شود!
من خودم از اهالی همین شهرستان و همین محله هستم وباگذر از این منطقه فقط تاسف خوردم..........
خدا آخر و عاقب ما را بخیر کند. برای از دست دادن عقاید و باورهای درست مان باید فاتحه بخوانیم.
همین کارها را میکنند که احترام امامزاده های واقعی هم ازبین میره. ازفردا هر کسی تو محله اش یه امامزاده درست می کنه تا قیمت محله شون چند برابر بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر