بازدید 10024

نرخ تعرفه برق دولتي تعيين شد

کد خبر: ۱۳۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲ 29 November 2010
اگرچه دولتی‌ها سهم عمده‌ای از مصرف برق در ایران دارند اما باید با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز قیمت بالاتری برای برق بپردازند؛ به نحوی که با اجرای این قانون قیمت برق دولتی‌ها از 832 ریال فعلی به 1700 ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در آینده ای نزدیک، قرار است دولتی ها در خط مقدم جراحی بزرگ اقتصادی قرار گیرند و براساس دستور رئیس جمهور، دولت خود در صف اول اصلاح روندها و فرآیندهای مصرفی خود خواهد بود.

البته به طور قطع، این تصمیم درستی است؛ چراکه گشت و گذاری در نیمه شبهای پایتخت، ساختمانهایی را مقابل چشم قرار می دهد که اگرچه در آن ساعات، خالی از سکنه است؛ اما چراغهایی روشن دارد. بنابراین، شاید بهتر این باشد که دولت مصارف خود را با ابزار قیمتی، کنترل کند.

این درحالی است که تا پیش از روزهای آغازین سال 87، دستگاه‌های دولتی اگرچه مصارف بالایی داشتند و قبوض سنگینی آب بها و برق بها را از وزارت نیرو دریافت می کردند، اما بیشتر آنها به بهانه نداشتن منابع مالی، از پرداخت این قبوض سرباز می زدند؛ تا اینکه رئیس جمهور و هیئت دولت مصوب کردند که اگر دستگاهی قبوض خود را پرداخت نکند، وزارت نیرو اجازه داشته باشد با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، از محل بودجه های دولتی نزد خزانه، رقم قبوض را برداشت کند.

این مصوبه، توانست برخی دستگاه‌های دولتی را به راه مصرف صحیح بکشاند؛ اگرچه برخی ها هم ترجیح دادند همچنان بر ریل مصرف بی رویه قرار گیرند. به هرحال پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت نهم مجبور شد تا علیرغم تمام ارادتی که به همکاران خود در هیئت دولت داشت، بعد از اخطارهای پیاپی و عدم توجه به آنها، آب و برق برخی از دستگاه‌های دولتی را قطع کند تا شاید، تنبیهی برای دولتی‌های پرمصرف باشد.

البته این پایان راه نبود، بلکه در آن زمان وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد تا با ارایه راهکارهای فنی، مصارف برق دستگاه‌های دولتی را به حد بهینه نزدیک کند و این کار هم صورت گرفت.

به هرحال، مجموعه این شرایط توانست خود ترمزی بر سرعت بی رویه مصارف برق ادارات دولتی باشد؛ اما این روند زمانی کندتر شد که دولت مصوب کرد دستگاه‌های دولتی، قیمت برق را به قیمت تمام شده بپردازند؛ اگرچه باز هم مصارف به اندازه کافی کنترل نشد.

در نهایت هم اکنون قیمت برق در بودجه سال 89 به ازای هر کیلووات ساعت 832 ریال در نظر گرفته شده است که دولتی ها هم باید همین بهای تمام شده را در قبوض خود بپردازند. بارها و بارها نیز در تابستان سالجاری این موضوع مطرح شد که دستگاه‌های دولتی باید مصارف خود را کنترل کرده و بهای تمام شده را برای برق بپردازند.

اما در حال حاضر دولت به این نتیجه رسیده است که باید خود را نیز که یکی از بزرگترین بخشهای مصرف کننده برق به شمار می‌رود، زیر تیغ جراحی هدفمند کردن یارانه ها قرار دهد تا جایی که برخی منابع مطلع در دولت، از افزایش قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت از 832 به 1700 ریال به ازای هر کیلووات ساعت خبر می دهند.

براساس آمارهای وزارت نیرو، بخش دولتی هم اکنون 10 درصد از کل میزان مصرف برق کشور را به عهده دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این ها جهت سرکیسه کردن مردم هست . از این به عد قیمت خودروی در ایران هم باید مانند خارج یعنی پژو 2000 دلار باشه .
مصرف برق در نیمه های شب نه تنها اسراف و ریخت و پاش نیست بلکه کمک به نیروگاه است.
جهت اطلاعتان برق در نیروگاه بصورت 24 ساعته و لاینقطع تولید می شود و باید مصرف شود.
در ساعات بعد از نیمه شب که اکثر مصارف به صفر می رسد مصارف اینچنینی است که به داد نیروگاهها می رسد.
فکر میکنید دلیل اینکه کنتورهای 3 تعرفه ای در دنیا درست شده چیست؟
دولتیها پول برقشون از حساب شخصی یا حساب دولتی (ملی) پرداخت میکنند ایا ملت .. فرض کردی که دولتهیا باید خودشون زیر تیغ جراحی حذف یارانه مگر پول که دولت پرداخت کنه از بودجه بیت المال نیست یا من اشتباه میکنم لطفا یک نفر من بی سواد حالی کنه
ما كارمند بانك ... هستيم كه دربرج بلند كار مي كنيم. در آبانماه امسال بدليل جا گذاشتن كليد ساعت 9 شب به محل كار مراجعه كردم. متاسفانه بسياري از طبقات روشن بودند درحاليكه بندرت كسي در ساختمان بود. ازجمله طبقه آموزش كه فقط صبحها و گاهي عصرها كلاس دارد. ضمنا نمازخانه ما از 7 و نيم صبح تا 8 شب روشن است با تعداد بسيار زيادي چراغ.
اين بيمار زير اين جراحي بزرگ زنده بيرون نميايد بفكر كفن و دفن باشيد
نمی دانم می خواهید به مردم خدمت کنید یا مشکل درست می کنید اولا هزینه تولید برق را پایین بیاورید چطور مثلا نگهبان اداره برق چقدر حقوق می گیرد و کارشناس جهاد کشاورزی چقدر حقوق می گیرد چرا فاصله طبقاتی زیاد است مگر تولید گندم ضروری است یا برق یا چه دستگاههایی را وارد یا تولید برای نیروگاهها می خرید یا درست می کنید چه هزینه ای را برای دولت تحمیل می کنید و غیره بفکر خدمتگزاری به ملت باشید نزدیک 90 درصد ملت ایران زیر خط فقر هستند ممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر