بازدید 9309
۸
مذاکرات جدید گازی ایران ـ امارات

آمادگی ایران برای تامین گاز شارجه امارات

کد خبر: ۱۳۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳ 10 November 2010
دور جدید مذاکرات گازی مقامات ایران و امارات متحده عربی پشت دربهای بسته و به منظور توافق برای فروش بخشی از گازهای همراه میادین نفتی خلیج فارس به میزبانی تهران برگزار شد.

به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد صدور گاز طبیعی ایران به منطقه شیخ نشین شارجه امارات، دور جدید مذاکرات گازی دو طرف پشت دربهای بسته در تهران برگزار شد.

پیگیری‌های مهر از محورهای اصلی این دور مذاکرات گازی نشان می دهد که دو طرف به توافق کلی در زمینه صدور بخشی از گازهای همراه نفت ایران در خلیج فارس دست یافته اند و مقرر شد با برگزاری نشست‌های بیشتر با حفظ منافع ملی دو همسایه زمینه برای صادرات گاز به شارجه امارات فراهم شود.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین منابع تامین گاز مورد نیاز منطقه شارجه امارات صادرات گازهای همراه میادین نفتی خلیج فارس همچون سیری بوده که پیش بینی می شود با راه اندازی کارخانه NGL سیری امکان جمع آوری روزانه 140 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از این منطقه فراهم شود.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران در حال حاضر ساخت کارخانه NGL به پایان رسیده است و تا اسفند ماه امسال بهره برداری از این پروژه گازی در خلیج فارس آغاز خواهد شد.

آمادگی ایران برای تامین بلندمدت گاز شارجه امارات

با وجود تعلیق 10 ساله قرارداد موجود گازی ایران ـ امارات اما در ماه‌های گذشته مسئولان ارشد وزارت نفت بر تامین گاز منطقه شارجه امارات تاکید کرده اند.

جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تیر ماه سال‌جاری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به آغاز قریب الوقوع مذاکرات با شارجه امارات برای صدور گاز طبیعی، گفته بود: ایران برای تامین گاز مورد نیاز تمامی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آمادگی دارد.

سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت هم با تاکید بر اینکه اگر شارجه آمادگی داشته باشد امکان تحویل گاز به آنها از سوی ایران وجود دارد، گفته است: «سابقه نشان داده در قراردادهای صادرات گاز مذاکره و توافق دولت ها با یکدیگر بیشتر نتیجه داده است.»

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه هم اکنون شارجه امارات یک مصرف کننده نهایی برای گاز به شمار می رود، تصریح کرده است: یکی از راهکارهای اصولی صدور گاز به شارجه مذاکره مستقیم با دولت این کشور است.

رئیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت اعلام کرده است: اگر با دولت امارات برای فروش گاز به توافق برسیم و اگر خواست آنها معرفی اپراتور باشد با اپراتور آنها برای فروش گاز همکاری می کنیم.

کمبود گاز پاشنه آشیل شارجه امارات

در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات پیش روی امارات تامین گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌های منطقه شارجه بوده که این موضوع منجر به تمایل این کشور برای واردات گاز طبیعی از قطر و ایران شده است.

پایگاه بیزینس اخیرا با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه امارات با وجود در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت خام به یکی از وارد کنندگان گاز طبیعی تبدیل شده است، اعلام کرده است: برای تامین بخشی از گاز مورد نیاز از چهار سال گذشته تاکنون واردات گاز طبیعی از مسیر دولفین قطر آغاز شده است.

این در حالی است که امارات برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها به زودی اولین محموله LNG را از این شریک گازی ایران در پارس جنوبی وارد خواهد کرد.

کمبود شدید گاز طبیعی در مناطق مختلف امارات منجر به ایجاد قطعی و کمبود برق در برخی از شهرهای بزرگ این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس شده و حتی پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2020 میلادی کمبود گاز در امارات به بیش از 30 میلیارد متر مکعب می رسد.

از سوی دیگر ایران قصد دارد با سر و سامان دهی به قراردادهای صادرات گاز سهم خود را در تجارت جهانی گاز به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان را افزایش دهد.

از این رو یکی از مهمترین بازارهای هدف گاز ایران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده که درسالهای گذشته مذاکرات متعددی با عراق، امارات، کویت، بحرین و عمان انجام شده است.

مصطفی کشکولی معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز هم پیشتر با بیان اینکه پیش بینی می کنیم در مجموع تا سه سال آینده میزان صادرات گاز رشدی سه برابری داشته باشد به مهر گفته بود: بر این اساس امکان صدور روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه، پاکستان، عراق، سوریه، برخی از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس ایجاد خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تابناک مشکل چی بود که این قرارداد 10 سال تعلیق شد؟ می شه یک توضیحی بدی لطفا؟
اين خبر رو ببريد به بخش تلخند . اينجا اشتباهي آمده .
چرا اماراتی ها در یک میدان گازی متعلق به ایران سرمایه گذاری نمیکنند
ما در تهران منطقه سرخه حصار جاده آبعلی بغل بیمارستان چند سالی است که در محلمان لوله کشی گاز شده است اما اجازه مصرف را نه به محلی ها می دهند و نه به بیمارستان و بعد تمام کشور ها از این نعمت بهره می برند قابل توجه مسئولین لطفا چاپ شود برای مشاهده می توانید به جاده ابعلی بالاتر از سه راه آزمایش محله سرخه حصار و بیمارستان شهید لواسانی تشریف بیاورید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر