بازدید 4081

قطعنامه تعامل با حاکمیت موقت افغانستان رأی آورد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه چگونگی تعامل با حاکمیت موقت افغانستان را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸ 30 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از طلوع نیوز، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه چگونگی تعامل با حاکمیت موقت افغانستان را تصویب کرد.

گفته شده این قطعنامه با ۱۳ رأی از ۱۵ رأی به تصویب رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل در خبرنامه‌ای گفته است که این پیش‌نویس از سوی ژاپن و امارات متحده عربی آماده شده بود. از سویی‌هم، معاون دیدبان حقوق بشر گفته است که یکی از اهداف این قطعنامه ادغام مجدد کامل افغانستان در جامعه جهانی است، مشروط بر اینکه «طالبان» به تعهدات شأن بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان نیز اعلام کرد که در این نشست‌ها باید به‌جای انتقادها، نگرانی‌ها از راه‌های قانونی و مجراهای دیپلماتیک رفع شود. مجاهد گفت: «خواست ما این است که واقعیت‌ها، پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای که داریم، مدنظر گرفته شود و به افغانستان به یک فرصت نگاه شود که ثبات و امنیتی که در این‌جا بi وجود آمده، با یک قربانی زیاد آمده.»

نمایندگی امارات در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: این قطعنامه روند مشخص شده در ارزیابی مستقل در مورد افغانستان، از جمله از طریق ایجاد یک نماینده ویژه سازمان ملل برای ترویج اجرای توصیه‌های ارزیابی، را دنبال می‌کند.

به گفته نماینده امارات، این قطعنامه تاکید می‌کند که هدف از این روند، صلح افغانستان در داخل و با کشورهای همسایه آن، ادغام کامل دوباره در جامعه بین‌المللی، با مشارکت امن، کامل، برابر و معنادار زنان افغان است.

نماینده ژاپن نیز گفت که این قطعنامه راهبردی جدیدی ر مورد مسایل مختلف افغانستان برای «تعامل هماهنگ جامعه جهانی در مورد افغانستان» را ارایه می‌کند.

وی با بیان اینکه افغانستان با چالش‌های عمده‌ای مواجه بوده و جامعه جهانی متعهد به همکاری است، گفت: ما در مورد افغانستان امسال (۲۰۲۳) متحد مانده‌ایم و امیدواریم این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کند.

این قطعنامه بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تاکید کرده و به حمایت مستمر خود از مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

این قطعنامه بر حمایت خود از یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه و فراگیر تاکید و بر نقش ضروری زنان در جامعه افغانستان و بر اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد در شرایط آسیب پذیر تاکید می‌کند.

این قطعنامه با اذعان به اینکه سلامت، رفاه و امنیت مردم افغانستان بر کل منطقه و فراتر از آن تأثیر می‌گذارد، از دبیرکل درخواست می‌کند تا با مشورت اعضای شورای امنیت، بازیگران و ذی‌نفعان سیاسی مرتبط با افغانستان از جمله مقامات ذیربط، زنان افغان و جامعه مدنی و نیز منطقه و جامعه جهانی، یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین کند.

دبیرکل سازمان ملل هشتم نوامبر ۲۰۲۳ گزارش فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان را درباره «تعامل سازمان ملل و جامعه جهانی با حکومت طالبان» را به شورای امنیت ارایه کرد که بر ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه اجتماعی در افغانستان و نیز بر «گفت‌وگوی ملی» تأکید شده است.

در قطعنامه ۲۶۷۹ شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل ارزیابی مستقلی به عنوان «توصیه‌های آینده‌نگر برای رویکرد یکپارچه و منسجم» در مورد افغانستان شده بود.

از جمله پیشنهادات این گزارش، ارایه «یک نقشه راه» برای مشارکت سیاسی با هدف «ادغام کامل» افغانستان در جامعه جهانی است که با انتقادات بسیاری از سوی مخالفان دولت موقت افغانستان (طالبان) مواجه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی