بازدید 131844

تحفه ۱۷ میلیون یورویی مسکو برای ایران

در شرایطی که تراز تجارت غیرنفتی کشور به مرز منفی ۱۲ میلیارد دلار رسیده، خبر گشایش اعتبار به ارزش ۱۷ میلیون یورو در کشورِ دوست، روسیه، نمی‌تواند خبر مسرت‌بخشی باشد؛ آن‌هم در روز‌هایی که روسیه برای بار دوم تمامیت ارضی ایران را در جزایر سه‌گانه زیر سوال برده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲ 28 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از هم میهن، هرچند می‌تواند این همراهی در حوزه  مالی آن هم بعد از دوسال و اندی آمد و شد تهران به مسکو بعد از این رفتار استراتژیک مسکو در اجلاس کشور‌های عربی در مراکش، نوعی دلجویی سیاسی نیز باشد. دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن تاکنون در حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی بین‌المللی موفقیت چندانی به ارزش دلاری یا یورویی نداشته است. حتی تراز تجارت امسال منفی شده است؛ هرچند وزیر اقتصاد در آمارسازی جدید این آمار منفی را وارونه جلوه داد و حتی مدعی تراز تجاری مثبت ۱۵ میلیارد دلار شد. حال در این شرایط بازگشایی ال‌سی یا ایجاد خط اعتباری برای واردات کالا‌های اساسی، آن‌هم به مبالغ بسیار اندک چگونه و چقدر می‌تواند دستاورد محسوب شود؟ سوالی است که قطعاً دولتمردان کنونی و حامیان رسانه‌ای آن پاسخ‌های دندان‌شکنی برای آن از نوع فرار رو به جلو دارند. در این شرایط تنها خواسته ملت از دولت و مسئولان حفظ وضعیت موجود است؛ به‌عبارتی باید از آن‌ها خواست نخست برای حفظ تعاملات تجاری و اقتصادی موجود تلاش کنند و به‌دنبال توسعه چندانی نباشند، هرچند آغوش باز بازار‌های بین‌المللی بر روی ایران باز نیست. دوم و مهمتر اینکه از مسئولان بخواهیم مانع از هرگونه حیف و میل‌های ارزی، آن‌هم در شرایط سخت تحریمی شوند تا مشابه آنچه در فساد چای و فساد فرآورده‌های دامی رخ داده است، تکرار نشود. به‌عبارت ساده‌تر، اگر مدیران ارشد دولت سیزدهم به آنچه رئیس دولت سیزدهم بار‌ها اشاره کرده بود، می‌پرداختند و گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کردند، امروز می‌توانستیم با فساد ارزی بیش از ۳ میلیارد دلاری چای دبش بسیاری از مشکلات کشور را حل‌وفصل کنیم.

اقتصاد ایران به دلیل حضور مدیران اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آن در شرایط خاصی قرار گرفته است. خاص بودن این شرایط به‌خوبی قابل درک است. حتی آمار‌های اعلامی دولت کنونی برای اثبات کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری، رشد تولید ناخالص ملی، رشد تولید، رشد شاخص بهره‌وری و. هیچ‌کدام نمی‌تواند باعث آن شود که مردم به دولت اعتماد کنند که اقتصاد در حال بازگشت به ریل است. شاید در چندماه اخیر قیمت ارز تغییر چندانی نداشته است، اما به‌زعم کارشناسان اقتصادی دولت سیزدهم در این حوزه نیز قدم در جای پای دولت‌های قبلی گذاشته است و فنر دلار را جمع کرده است، اما اینکه جهش بعدی آن چه قیمتی باشد، پیش‌بینی می‌شود عددی در کانال بالاتری باشد که می‌تواند نرخ تورم را با شدت بیشتری به جای کاهشی شدن آن، افزایش دهد.

بالاخره آمدوشد به مسکو سکه شد

گویا سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به روسیه این بار دستاورد داشته؛ به‌طوری‌که بعد از آن، روابط عمومی بانک مرکزی در خبری ادعا کرده است ضمن عملیاتی شدن بستر‌های پولی و بانکی میان ایران و روسیه، فصل جدیدی از روابط بانکی دو کشور آغاز شده است. بر این اساس اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور به ارزش ۱۷ میلیون یورو توسط بانک سپه در روسیه گشایش یافته، همچنین خط اعتباری به ارزش ۶ و نیم میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران نیز ایجاد شده است. عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در واکنش به این رخداد در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اینکه مراودات اقتصادی و بانکی با همسایگان از جمله روسیه گسترش یابد، خوب است، اما خوشحالی از موافقت یک بانک روسی برای اعطای اعتبار۶۶ میلیون دلاری، برای خرید کالا‌های اساسی، درحضور رئیس بانک مرکزی ایران، همزمان با موضع ضدایرانی روسیه در مورد جزایر سه‌گانه، در شأن مسئولین کشور نیست.»

روز گذشته روابط عمومی بانک مرکزی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه زیرساخت‌ها و بستر‌هایی همچون اتصال سامانه‌های پیام‌رسان غیرسوئیفتی و برقراری روابط دوطرفه کارگزاری با پول‌های ملی میان بانک‌های تجاری دو کشور که قبلاً ایجاد شده بود مورد استفاده بانک‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در دیدار و مذاکرات رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، علاوه بر نهایی‌سازی توافق به‌کارگیری پول‌های ملی در مبادلات تجاری دو کشور به‌جای دلار، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد‌هایی در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های گروه بریکس و نهادسازی‌های پولی و بانکی در این حوزه طی دوره ریاست روسیه بر این گروه در سال آتی میلادی مطرح کرد که مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی روسیه قرار گرفت. براساس این گزارش، با توجه به نهایی‌شدن کلیه اقدامات توافق‌شده قبلی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، قرار شد مفاد آن به‌صورت فنی و تخصصی، محور همکاری‌های آینده بانک‌های مرکزی دو کشور قرار گیرد.  همچنین براساس این خبر در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو و به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور توسط بانک سپه در روسیه گشایش یافت. ارزش این LC که مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ ۱۷ میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار جهت واردات استفاده می‌شود. همچنین با حضور فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشورمان، جلسه‌ای میان مدیران بانکی اسبر بانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار شد که براساس آن خط اعتباری به ارزش ۶ و نیم میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران ایجاد گردید. فرزین با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ایران و روسیه، گسترش ظرفیت‌های اقتصادی طرفین را خواستار شد.

سهم ایران از بازار روسیه چه میزان است؟

به‌رغم اینکه ایران در حوزه سیاست خارجی به‌خصوص بعد از حمله روسیه به اوکراین هزینه‌های بین‌المللی زیادی را متحمل شده است، اما روسیه درعمل اثبات کرده است که ایران را شریک تجاری و سیاسی خود نمی‌داند. مصداق عینی آن نیز در همراهی مسکو با کشور‌های اعراب درمورد جزایر سه‌گانه ایران است. البته خبرگزاری تاس به نقل از وزارت خارجه روسیه بعد از همراهی مجدد روسیه با کشور‌های عربی درباره تمامیت ارضی ایران در خبری اعلام کرده است که وزرای خارجه دو کشور (ایران و روس) حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف درباره علاقه تهران و مسکو به افزایش روابط تجاری و اقتصادی گفتگو کرد‌ه‌اند. با این حال آمار و ارقام‌ها بیانگر حقیقت هستند. پیش از این نیز خبرگزاری مهر در گزارشی این موضوع را اثبات کرده است. براساس این گزارش «در میان کشور‌های منطقه، کشور ترکیه، توانسته تعامل گسترده‌ای با اقتصاد روسیه برقرار کند، اما ایران با وجود اینکه با کشور روسیه دارای مرز مشترک دریایی است، عملاً در فهرست شرکای اقتصادی جدی روسیه قرار ندارد. به عبارت دیگر، هنوز روابط اقتصادی ایران و روسیه به سطحی که بتوان آن را اثرگذار دانست، نرسیده است. نکته قابل تأمل آنکه در بیین کشور‌های همسایه روسیه شامل ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس، کمترین سهم صادراتی در اختیار ایران است. این مسئله نشان می‌دهد، افزایش تحریم‌های اقتصادی، ناکارآمدی سازوکار‌های تجاری و پیشی گرفتن رقبا در تأمین نیاز‌های وارداتی روسیه، سبب شده تا ایران، جایگاه خود را در میان شرکای اقتصادی منطقه‌ای روسیه از دست بدهد.»

براساس آمار‌های موجود پس از آغاز تحریم‌های غرب علیه روسیه، حجم تجارت ایران و روسیه اندکی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که مجموع کل مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ معادل ۱/۵ میلیارد دلار بوده است. واردات ایران از روسیه ۸/۳ میلیارد دلار بوده و میزان صادرات ایران به روسیه ۳/۱ میلیارد دلار بوده است. از نظر تجاری میزان تعرفه اعمال‌شده بر کالا‌های وارداتی به روسیه، بین پنج تا پنجاه درصد در نوسان است. ولی میانگین تعرفه ورود کالا‌ها به این کشور در حدود ۹۲/۱۴ درصد است. اما بیلان تجارت ایران و روسیه در ۸ ماه سال جاری نشان می‌دهد، تراز تجاری ۵۲۳ میلیون دلار به نفع روس‌ها شده است. براساس داده‌های اعلام‌شده تجارت ایران و روسیه در ۸ ماهه امسال به بیش از ۷/۱ میلیارد دلار رسید و با این شرایط رشد ۱۸ درصدی داشته است. ارزیابی مناسبات تجاری ایران و روسیه نشان می‌دهد که روس‌ها همواره در جمع واردکنندگان کالا به ایران قرار داشته‌اند، این درحالی است که ایران سهم چشمگیری در بازار این کشور ندارد؛ بازاری که مشتاق کالا‌هایی همچون مصالح ساختمانی، محصولات دریایی، لبنیات، پوست، خرما، خشکبار، چرم و... از ایران است. همچنین براساس داده‌های اعلام‌شده از سوی گمرک میزان صادرات ایران به روسیه در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۶۱۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است و به لحاظ وزنی هم کالا‌های صادرشده به روسیه در این مدت بشه یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن رسید که رشد ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد. ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان واردات کالا از روسیه به‌عنوان کشور طرف معامله با ایران در ۸ ماهه سال جاری ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۷۸ هزار دلار بوده است که به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و از حیث ارزش ۱۲ درصد افزایش داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۱۱
دوست نداریم از روسیه حتی خبر مثبتی هم باشد که نیست تیتر شود. روسیه یک کشور خیانت پیشه علیه ایران بوده و هست.
پاسخ ها
عدالت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
پوتین به اوکراین رحم نکرد الان دوروری عرب ها می گردی ببینی خلیج فارس چه گیرش بیاد
H.D
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
حالا به نظر شما در این دنیا کدوم کشور خیانت نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
اینایی که به این کامنت منفی دادن وطن فروش هستن روس زده ها خیانت وظلم این کشور از سالیان قبل برای ایران ثابت شده
باباجان روسیه اگه بیل زن بودباغچه خودشوبیل میزد
روسیه دردنیای اقتصادامروزدنیاخیلی عقب افتاده
بیخودخودتونوخسته نکنیدفکرملت باشدببنین کدام کشوربه دردمامیخورخ
سران هرگز نخواهند فهمید که روسیه یا هیچ کشور دیگری عاشق چشم و آبروی ما نیستند و بلاخره روزی کار دست کشور خواهد داد
اگه نظر من ومردم رو بخواین باید فورا همه روابط با مسکو به حالت تعلیق در بیاد،تا دیگه یاد بگیره واسه ایران و ایرانی نباید زیرو رو کشید.
یه کم تعصب و ارق ملی به خیلی چیزا میارزه
پاسخ ها
خوزه لوئیز مارکوس آنتونیوس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
دوست عزیز عرق ملی رو نباید با الف نوشت. بلکه عرق ملی باید نوشت عرق به معنی شریان هست
گرسنگی هدیه جنگ است .
افاضات خودمون
ازروسیه خیر نمیاد به تاریخ ک نگاه می کنی عیان است
باز اصلاح طلب ها یاوه گویی را شروع کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
بیخود همه چی را به اصلاحات و اصول گرا گره نزنید. متاسفانه هنوز به این درک نرسیدیم که منافع ملی ما فراتر از هر حزب و گروه و اسم و رسمی هست
صالح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
اصلاحطلب چیه عمو هرکی یه ریزه عقل داشته باشه و به گذشته نگا کنه میبینه هیچ کشوری اندازه روسیه به خاک وجان مردم ایران دست درازی نکرده.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
یه اصلاح طلب یاد گرفتید و همش زرت و پرت مبکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
کاش تو هم اصلاح طلب بودی شاید عاقلانه حرف می‌زدی نه مثل یک وطن فروش
مسعولانی که نه سیاست بلدند نه اقتصاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
مثل شناسند که هنوز املای فارسی بلد نیستی. چرند میگی ها
خوزه لوئیز مارکوس آنتونیوس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
آقای ناشناس 10:37 شما هم انگار نگارش بلد نیستی یا آنقدر خوشحال بودید که از یکی ایراد املائی گرفتی که مثل شما هستند رو نوشتی مثل شناسند. اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جواب دوز به دیگران
خلاصه بایدحواسمون به این موله های روسی باشه،یه دفه کله پامون نکنن
شما روسیه رو دوست بدونید ایرانی که تاریخ ایران وروسبه رو بدونه ا نارو از ایران اخراج میکنه .روسیه غلط بزرگی کرده که تمامیت ارضی ایران رو زیر سوال میبره .ماهنوز منتظر یک تو دهنی بزرگ به پوتین هستیم ت
روسیه فقط به فکر منافع خودش هست وبست
روسیه هرگز دوست ایران وایرانی نخواهد شد آنها همچنان وبرخوردهای دستوری دارند نمونه آن بر پوتین با رییسی وبرخورد لاورف با عبدالهیان که هردو تحقیر کننده بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
روسیه ماری هست از آمریکای جنایتکار بدتر
این تحفه روسی یعنی تمسخر ایران و ایرانی در روز روشن! روسیه و دولتمردان خودمون مردم ایران را چی فرض کرده اند!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
از برجام پر طمطراق چی گیر مردم اومد؟
خیانت روسیه از غرب بیشتر نبوده این رو همه میدانیم ولی همین اصلاح طلب ها خودشان بزرگترین خیانتها رو به کشور کردند آقازاده های همین اصلاح طلبها تمام در غرب هستند حمایت کردن اینها از غرب به خاطر این هست که بتوانند خود و فرزندانشان با سرمایه مردم به غرب بروند چون روسیه را قبول ندارند
نگران نباش همین روزها ارتش روسیه کودتا خواهد کرد کتاب های تاریخی روسبه را نگاه کنید هم اینها چطور دولت عثمانی را به فساد و فحشا کشیدند کاترین یکی از مفسدین فالارض بود پوتین خودش افسر امنیتی روس بوده
شما کدخدا پرستان جز آمریکای جنایتکار و همدستان وی، کسی دیگری را قبول ندارید؟؟؟؟!!!!
غرب گداها دوباره. شروع کردند به حرف مفت زدن
یکم بیایید حرف درست و منطقی بزنید
سیاست خارخه هر کشور بر مبنی شرایط خواص خودش رقم میخورد
همه میدانیم قدرتمندان سلاح و زور هیچ کدامشان دلسوز ما نیستند حتی چین
امروز ایران نمیتواند تمام پنجره ها را ببندد
امروز جنایتکاران غرب بر علیه ایران بسیج شده اند
بیایید تفکر ضد امپریالیسم را در ذهن خود پرورش دهیم
و همگام با ملتهای و مردم جهان بر علیه ظلم و ستم امریکای خون ریز بپا خیزیم
کی میخواهیم بیدار شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
وقتی تو بیدار شدی بقیه هم بیدار میشن فرق آمریکا با روسیه چیه؟
روسیه هم از آخور میخورد هم از توبره دراین زمینه شکی نیست اما شما که تحلیلی غلط ازدولت سیزدهم میدهی معلومه يا ازعوامل اصلاح طلبان خائن و بدرد نخور که هرموقع قدرت دستشان کیفشان افتاده ‌چنان ضربه زدن که‌ مدتها طول میکشد تاکشور کمر راست کند ويا..... چشم بسته وبیمارخودتان رو باز کنید ودستاورد های مختلف این دوره راببینید واگر ضعف وناتوانی دولت یازده ودوازد نبود جایگاه بسیار بالاتری کشور بخودش میدید
تقریبا اکثر مردم باوردارندکه روسیه یک دولت استعمارگروخیانتکارهست ولی گوش شنوایی درمسئولان وجودندارد!
هر چقد از روسیه فاصله بگیرین به نفع کشوره ،
هم از عرب ها حمایت کردیم هم از روس ها آخرش شد بیانیه ضد ایرانی اعراب وروسیه
این رفت و آمد ها به روسیه هیچ سودی برای منافع ملی ایران و ملت نداشته و ندارد این گشایش ها فقط برای پر کردن حساب آقازاده ها در کانادا و آمریکا ست در غیر این صورت هیچ ارزشی برای ملت و کشور ندارد
ایران به روسیه خطتولیدپهباد داده و خیلی کمکش کرده امادرعوض هنورگزبعدازسالها یک جنگنده سوخو به ایران نداده ومثل سامانه s300 ایرانو اذیت میکنه. چرا مسعولین تن به این کارهای روسبه میدن. ترکیه وعربستان یک ماهه جنگ افزارهای مدرنتر ازروسیه گرفتند این چه نوع دوستیه که یکطرفه هست وهمش کلاه سرایران میگذارندواخرش پشت پرده ازاسراعیل وامارات حمایت میکنند
بازیچه دست روسیه شده ایم و از ایران بعنوان یک کارت استفاده میکنه . انها سیاستمدار هستن وتصمیماتشان از روی احساس و رفیق بازی نیست . خداشاهده منافع ملیشان ایجاب کنه خیلی راحت ایران رامحکوم و طرد میکنن وهمگام وهمسخن باکشورهای دیگه میشن
کسی که با طناب پوسیده روسها بره تو چاه تا آخر عمرش ته چاه میمونه
روسیه هیچ وقت تمام گزینه های دولت آقای رئیسی نبوده ونیست،این رو اصلاح طلبهای غربگرا مدام میخان القاءکنن.
روسیه فقط و فقط به فکر منافع خودشه و لازم باشه زیر پایه هر کشوریرو خالی میکنه روسها تو خیانت و خنجر زدن از پشت رتبه اول رو تو جهان دارن از روسیه چیزی به ما نمیماسه این هواپیما سوخو ببینید کی به ایران میدن ده سال دیگه وقتی هواپیمایی از لحاظ تکنولوژی قدیمی شد اونرو با هزار منت به ما میدن ما هم خیلی خوشحال میشیم
خلایق.هرچه لایق
این توافقات به بادی بند است . با یک دوستی امریکا و روسیه این توافقات تمومه . در ضمن 3 میلیلرد دلار چند برابر 17 میلیون دلاره ؟
روسیه اگه دستت سکه ای بزاره ۱۰ برابر آن رو در آینده از جیب تو میزنه
سیاست روسیه با پنبه سر بریدنه
دزدیهای کلان زمان اصلاح طلبان مثل بورس واختلاس کانون فرهنگیان ووووتازه درصدزیادی ازچای دپش درزمان روحانی وهمتی عزیزتان بود
از خدا بترسید و بر علیه روسیه سمپاشی نکنید
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
منم موافقم که روسیه هرگز دوست ایران نبوده بلکه دشمن ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
تو از خدا بترس واز یک کشور کمونیست خیانت کار حمایت نکن
ب نظر من تمام مشکلات و تنشهای خاورمیانه باعثش روسیه چون می توانست روابط سیاست خارجی خودرا بالابرده ویه کم تعصب بر منطقه کل مشکل منطقه کمتر میشد چون امریکا باحساب قدرت بزرگ هر منطقه ب هدفش خود میرسد
به نظر من دشمن یکیش هم زیادی است .همانطور که دوست هزاران اندک است
سایت های اصلاح طلب باز شروع کردن.اصلا غرض از متن می باره
چندد سال پیش بیشترین ضربه ما از شوروی همین روس ها خوردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
وهنوز ادامه داره ولی عده ای وطن فروش نمی فهمند
نباید از هیچ خیانتی علیه ایران نگران بود ،،خداوند تمامی خیانت ها علیه اسلام را ب فرصت تبدیل منماید،،گور بابای روس پوتین،
بنظر می‌رسد که افساد طلبان مزدور دوزاری با توجه به انتخابات پیش رو باز سیاه نمایی از عملکردهای دولت را شروع کرده اند خودشان اذقان کردند که تمام امیدشان به همین سیاه نمایی های موجود است
اعنت الله علیهم اجمعین خاینین به ایران و ایرانی
پاسخ ها
احمد چراغی
| France |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
،?????????????????
بتنها کشوری که ازپشت به ایران خنجرمیزند روسیه هست ولی متاسفانه سران ماعاشق روسیه هستند در روسیه هیچ خیری برای کشورما نیست ودرطول تاریخ فقط روسیه برای ایران جز بدبختی هیچ سود نداشته اون ازعهدنامه های ترکمنچای وگلستان اون ازبحث دریای خزر اون ازتخویل اس 300که اینقدر بازی دراورد اون ازمعهدات نفتی که جز ضرر هیچی برای ایران نداشته
اصلاح طلب های وطن فروش طوفانهای خورشیدی را هم به دولت امروزی ربط میدهند چه برسد به اتفاقات دنیای سیاست
سوخو. ۳۵ و اس ۳۰۰ تجربه نشد براتون؟؟اسم خودتونم گذاشتید سیاست مدار،
آمار ۲برابر به نفع روسیه هست
و متاسفانه تجار ایرانی کالای با کیفیت صادر نمیکنن و روسیه و بقیه کشورها کالای ایرانی را پس از بررسی و آزمایش دیپپرت میکنن، مثل صادرات محصولات کشاورزی چون در ایران اغلیب از سموم کشاورزی زیلدی استفاده میشه کشورهای مقصد و بخصوص روسیه این محصولات را بارها دیپورت کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
اتفاقا تجار ایرانی بنجل های کشور های دیگه را وارد می کنند وجنس ها خوب را صادر می کنند چون به فکر جیبشون هستن نه هم وطن البته نه همشون اکثرشون
هرموقع سیاستمداری پیداکردیم،،که بفکرکشورومردمش باشه،نه بفکرخاندان وهم حزبیاش،یعنی درسیاست خارجی،یکی به میخ بزنه،یکی به نعل،آن موقع میتوانیم،بامتخاصمترین کشورهم،تعامل داشته باشیم،
به هیچ یک ازکشورهای قدرتمند اروپای وحتی روسیه وچین وامریکایی نبایست اعتمادکرد باهمشون روابط سیاسی اقتصادی بایست داشته باشیم بدون اعتماد صد درصدی؛ منافع کشوروملت رو بایست درنظررگرفت باهوشیاری وزیرکی اروپایی ها درطول تاریخ بدعهد وبدصفت بوده اند ازهمه بدتررروس وانگلیس
پاسخ ها
احمد .
| France |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
چرا نباید اعتماد کرد .بریم ب جیبوتی اعتماد کنیم بهتر نیست؟؟؟!!
مسئولان الان حواسشون هست که نباید دل در گرو دیگران بست. با هر کشوری که به ما احترام بگذارد کار می کنند . مثل دولت روحانی نیستن که فقط به دنیای غرب فکر می کرد و همه چیز را به باد داد. و هیچی ما نداشتیم . خزانه خالی و کلی بدهی و ...‌‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
درسته حواسشون به افغانی ها و غیر ایرانی زیاد هست
روسیه بزرگترین دشمن متحدانش هست
روسیه فقط بخاطر بحثای تجاری یسری صحبتا میکنه بعضی وقتا وگرنه خودشم میدونه کشورای حوزه خلیج فارس قابل اعتماد نیستن
ما باید بخاطر مشغول کردن ناتو ممنون دار روسیه باشیم
روسیه ،امریکا ،چین،انگلیس همه این کشورها زمانی که پای منافعشون در میان باشه به ایران خیانت می کنن ،چون اون چیزهای که ما به اون اعتقاد داریم ،مثل حق و ناحق ،عدالت و دفاع از مظلوم ،برای اونا ارزشی نداره پس بهتر که قدرتمند بشیم و با اتکا به منابع و مردم کشور خودمون مشکلاتمون را حل کنیم .
دروغ محض هست برای فریب افکار عمومی مردم بدبخت ایران
چرا اینقدرمتوقع هستیم . روسیه وکشورهای همسایه به فکر منافع خودشون هستن .‌بی تدبیری ما ربطی به دشمن ودوست نداره .
روسیه کشوری است بیشتر از انگلیس به ایران خیانت کرده و ضربه زده است. سرزمین ها ی زیادی در پیمان آخال و معایده گلستان و ترکمنچای از ایران گرفت..و زمینه کشورش کرد...
به نظرم نباید خودمون رو بیشتر از این خسته کنیم. بریم دنبال خودکفایی. مهم ترین ویزم کشاورزی هست. بریم آب شیرین کن بزنیم و آب دریا رو شیرین کنیم و علوفه تولید کنیم. از کشور های مختلف دنیا خیری به ما نمی رسه.
?این داستان افتادن در دام روسها از ترس امریکا
بنظر شخص بنده در طول تاریخ هرچی یه دستی خوردیم از روسیه بود خواهد بود.بنظر بنده با غرب رابطه اگه داشته باشیم.ماهم میتونیم.با دروازه روسیه تک به تک شد میشه کلر هم دریبل بزنی وگل خالی زد.اگه نه که همینجوری تا آخر رویاهاش بهمون خواهد زد.روسیه امارات رو شریک خود می‌داند و در مورد جزایر سه کانه طرف اونا رو می‌گیرند.ماهم اگر با غرب باشیم.میتونیم از روس ها باج بگیریم در خیلی از ماجراها ومواقع...چون روسیه از غرب می‌ترسد....
روسيه جایی نمی‌خوابد که‌ آب زیر پایش برود !
شما غرب پرستان ، با وجود بی سابقه ترین جنایت ها و خیانت های غرب ،همچنان در حسرت غرب مانده اید تا لحظه مرگتان فرا رسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
ما داریم از حمله روسیه به تمامیت ارضی ایران میگیم تو از غرب میگی تمامیت ارضی یعنی ناموس و روسیه به ناموس ایران چشم دارد باز
شما میگین غرب شما کی هستید ؟! آدم های روسیه ؟!
احمد چراغی
| France |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
شماها شرقی پرستان هم ب امید کمک از روسیه هستید ...
ب همین خیال باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
الان حرف روسیه خیانتکاره چه ربطی به غرب داشت تو که روسیه پرستی درکی از وطن پرستی نداری شعار اول انقلاب نه شرقی نه غربی یادت رفت
بنام خدا. تا اتاق بازرگانی تحت اشغال اصلاحات و مرعشی ها و سلاح ورزی هااست ، وضع همین است.این وظیفه اتاق های بازرگانی است که فعالیت ایجاد کند .خیلی ربطی به دولت ندارد. دولت باید فقط تسهیل کننده باشد.
روس مرده خور اعظم دنیا
کشور دوست روسیه!!؟؟ در طول تاریخ هیچ کشوری ب اندازه روسیه،، توو ایران جنایت و تجاوز نکرده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
تیکه انداخت وگرنه در سیاست دوست نداریم دشمن هم نداریم منتهی چون سیاست مدار سرکار نیست چهارتا به روسیه و چین گفتن دوست
اقای همتی شما ۸ سال غلام امریکا وکشور اروپایی بودید نتیجه اش هم زمین سوخته تحویل دولت بعد دادید بهتر نیست سکوت کنید
خیانت
سلام گرگ خونخوار،بی طمع نیست، یک تله بزرگ و لقمه زهرآلود برای ایران،، روس کمونیست لامذهب بیرحم،
با آمریکا توافق کنید
بندگان خدا کسی به فکر ایران نیست هر کی به فکر خویشه گرگه به فکر میشه
روسیه کثیف ترین وجنایتکارترین کشوری است که درطول تاریخ به کشور ایران تعرض کرده مرگ برروسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
حالا وطن فروشهای روسی پرست میان میگن غرب گدا
جالب. مردم عادی ذات روس رو می دونن ولی مردان سیاست مدار
ساده لوح فکر می کند روسیه دوست ماست
یادم میاد یه شعاری بود به نام نه شرقی نه غربی ، پس چی شد و کجا رفت .
بهرحالل ایران با این حجم منابع و ثروت باید به یه روشی غارت بشه. دیگه
روسیه از اولش هم دشمن ما بوده و همیشه ایران رو تحقیر کرده ما باید وقتی که پوتین، رئیسی رو تحقیر کرد قطع روابط میکردیم تا این حرفهای جدید رو نمیزد.
در ضمن اختلاس میلیاردی چای دبش را به خزانه برگردونید
آنوقت نیازی به کمک میلیونی روس نیست.
پوتین از ناچاری دست به دامان عربها شده ما میریم اینهمه سرمایه گذاری میکنیم توروسیه ...اصلا مگه روسیه اقتصاد داره ؟؟؟
اگرنظر مارو میخواهید یک بار برای همیشه به. قول آقای مطهری این دشمن قدیم ولش کنید و ستی به سوی غرب دراز. کنید اگر بخواهید می‌شود از این وضع مردم بیچاره درمانده اند وچه ضربه‌هایی ازاین دشمن که نخورده تایم ولی باید بالایی‌ها بخواهند درست میشه
هیچ کس تو ایران موافق رابطه با روسیه در هیچ زمینه ای نیست
از روسیه جز خیانت وحقه بازی چیزی ندیدیم ولی بعضی وطن فروشها درک نمی کنند وبا چند جمله ریا کارانه پوتین گول می خورند مثل طالبان ریا کار که رفت وآمدشان در کشور زیاد شده وهر دو نیت های شومی برای ایران دارند
ببینید ما از مشکلاتی که دولت و حکومت در پی تحریم برایشان پیش امده اگاهیم ولی این که ما بخاطر یک رای یا اظهار نظر که کشوری مانند روسیه بده کل منافع کشور را به خطر بندازیم درست نیست سیاست یه بازی و منفعتی که هر کشوری دوست داره از ضعف دیگر کشورها بدست بیار وگرنه نه امریکا عاشق چشم و ابروی کشورهای وابسته به اونه نه روسیه به فکر ایرانه پس ایران خودش باید به فکر خودش باشه نه دیگران
به آمریکا بچسبید و روسیه ی خائن رو رها کنید
من موندم چرادولتهای ماازاول انقلاب تاحالا چراب تاریخ رومرور نکرده ونمیکنندبخدادشمنی روسیه صدبرابردشمنی امریکاست ضررهاوضربه های سیاسی وکلاهمه جورکه تاحالا روسیه به ایران زده امریکانزده اگه درحددوستی که باروسیه کردندباهمین دشمن که میگن یعنی امریکا حالا ملهیچ مشکلی نداشتیم چون حداقل دوستی ودشمنی اونامعلومه ولی روسیه هیچوقا مشخص نیست دوستی ورشمنیش
آینده ما روسیه نیست
خدایا روسیه نابود کن
همانطور که قبلا هم بارها نوشتم ، روسیه دشمن کمر بسته ما است و از سالیان گذشته همیشه چشم به منابع کشورمان داشته و دارد ، و از درهای مختلف هم وارد می شود ‌و یکی از روش هایی که دارد با وابسته کردن کشورها به عناوین مختلف به خودش هست ، حالا هم از طریق سه جزایر کشورمان وارد شده ، باید حریم دریای خزر هم برگردد مثل سابق ، و قراردادی که با کشورهای حاشیه خزر منعقد شده ، باید باطل شود ،
از خودمون که بگذریم دوستی نی ...
من نه اصلاح طلبم نه اصولگراوکشورم ایران رادوست دارم.لعنت خدابرپوتین وحامیانش که تجاوزگرندتاریخ نشان داده.لعنت لرروسها
روسیه اصلا قابل اعتماد نیست، پوتین هم خیال شوری رادارد
به روسها بگید ما سالیانه ۳ الی۴ میلیارد دلار پول صرف چایی میکنیم اونم از نوع دبشش بعد ۱۷ میلیون اعتبار به ما میدهید !!
آخه نمیدونم از کدام تعاملات اقضادی صحبت میشه واقعا متاسفم هر روز داریم بد بخت در میشم روسیه چی با سیاست دارن ما را سر کار بذاران آخه چه گشایشی نمیدونم از مدیران کجا میرن وچی میزنن اصلا خبر کف خیابون وبیماری ملتو نمیبینن واقعا خجالت اوره اسلام میگه آن دنیا وجود داره اینها جواب آن دنیا را چچوری میدن بابا آقا مدیر با فهم مدبر لخت بدنیا میایم ولخت هم از دنیا میرم وقت یه خدا بیامرزی برای خودتان بذاره
آنقدر هم اعتماد به روسیه نکنید حیله گری روسیه در سالیان سال گذشته درسی باشد برای ما ایرانی ها
تو کشوری که سالانه میلیاردها دلار فقط اختلاس میشه و به اقتصاد غرب و شرق تزریق میشه دریافت اعتبار ۱۷میلیون دلاری از کشوری که ما رو به خاک سیاه نشونده یک جک خنده داره،مثل اینه به یه نفر که تو حساب بانکیش ۱۰۰میلیارد پول داره بگی هوشنگی اومده ۱۰هزار تومن برات اعتبار باز کرده???
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست