بازدید 11976
تکرار فاجعه تصمیم گیری این بار در مشهد؛

با سمی شدن هوا و عبور شاخص آلودگی هوا از همه مرزها، مدارس مشهد تعطیل شد!

وضعیت عجیبی که امروز به شروع یکی از متفاوت‌ترین روز‌های کاری در مشهد منجر شد، به این صورت که هرچه به شروع ساعت کاری نزدیک‌تر می‌شد، شاخص آلودگی هوا اعداد بزرگ تری را نشان می‌داد و در نهایت حوالی ساعت ۶ صبح از مرز ۵۰۰ گذشت و مسئولان را مجاب به تغییر دیدگاه کرد تا دبیر کارگروه اضطراری آلودگی هوا به فاصله چند ساعت، اظهاراتی متفاوت بیان کرده و خبر از تعطیلی بدهد!
کد خبر: ۱۲۱۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۷ 26 December 2023

با سمی شدن هوا و عبور شاخص آلودگی هوا از همه مرزها، مدارس مشهد تعطیل شد!فاجعه تصمیم گیری بهار سال گذشته در تهران، این بار در مشهد مقدس رقم خورد تا پدرومادر دانش آموزان و اولیای مدارس، صبح امروز مطلع شوند که مدارس تعطیل شده و آموزش غیرحضوری پی گرفته خواهد شد!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته و با شدت گرفتن میزان گرد و غبار در مشهد مقدس، بسیاری از شهروندان چشم انتظار خبری بودند که معمولا در این مواقع منتشر می‌شود و آنقدر تکرار شده که بسیاری از مردم محتویاتش را از بر هستند؛ اینکه کارگروه یا کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه می‌دهد و بسته به میزان آلودگی هوا و با توجه به پیش بینی های هواشناسی، محدودیت هایی را وضع می کند که کف آن تعطیلی مهدهای کودک و کودکستان ها و مدارس ابتدایی است و سقفش تعطیلی مدارس در همه سطوح و حتی تعطیلی دانشگاه ها و ادارات.

با سمی شدن هوا و عبور شاخص آلودگی هوا از همه مرزها، مدارس مشهد تعطیل شد!

محدودیت هایی که البته شامل محدودیت های ترافیکی، توقف فعالیت های عمرانی و معادن شن و ماسه، توقف فعالیت های ورزشی در فضاهای باز، استقرار نیروهای اورژانس در سطح شهرها و همچنین توصیه هایی به شهروندان، به خصوص گروه های در معرض خطر مانند بیماران و افراد مسن هم می شود. تصمیماتی که با توجه به عبور شاخص آلودگی هوا در مشهد از مرز هشدار، انتظار می رفت شماری از آنها در مشهد اتخاذ و اجرا شود اما این گونه نشد.

این را انبوه شهروندان مرکز استان خراسان رضوی حوالی نیمه شب دریافتند. زمانی که خبری به نقل از مهدی اله‌پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا منتشر شد که به رغم آنکه تاکید داشت گرد و غبار تا فردا ظهر (سه شنبه، 5 دی) ادامه خواهد یافت، حاکی از دایر بودن مدارس بود و تنها شامل توصیه های رایج به شهروندان در زمان اوج گرفتن آلودگی هوا می شد.

با سمی شدن هوا و عبور شاخص آلودگی هوا از همه مرزها، مدارس مشهد تعطیل شد!وضعیت عجیبی که امروز به شروع یکی از متفاوت‌ترین روز‌های کاری در مشهد منجر شد، به این صورت که هرچه به شروع ساعت کاری نزدیک‌تر می‌شد، شاخص آلودگی هوا اعداد بزرگ تری را نشان می‌داد و در نهایت حوالی ساعت ۶ صبح از مرز ۵۰۰ گذشت و مسئولان را مجاب به تغییر دیدگاه کرد تا دبیر کارگروه اضطراری آلودگی هوای مشهد اعلام کند: «همه فعالیت‌های آموزشی مدارس امروز سه شنبه پنجم دی ماه در  مشهد به صورت غیرحضوری و در بستر سامانه شاد برگزار می‌شود»!

تغییر دیدگاهی مشابه آنچه اردیبهشت سال گذشته در تهران شاهدش بودیم و در نهایت به شکل گیری حواشی منجر شد که وزیر وقت آموزش و پرورش مجاب به عذرخواهی از مردم شد. اتفاقی که باید دید با تکرار این تصمیم گیری عجیب در مشهد، تکرار خواهد شد یا خیر؛ هرچند تکرار این وضعیت نشان از اشکالی بنیادین در تصمیم گیری در این حوزه بسیار مهم و حیاتی دارد.

ایراد و اشکالی اساسی که در تصمیم اعلام شده در مشهد هم آشکار است؛ اینکه به رغم عبور شاخص آلودگی هوا از عدد ۵۰۰ و در شرایطی که پیش بینی می‌شود این وضعیت دست کم تا ظهر امروز ادامه داشته باشد، نه دانشگاه‌ها تعطیل شده اند، نه ادارات! وضعیتی که بر خلاف انتظار، تا این لحظه امثال دانشگاه علوم پزشکی استان و دیگر متولیان سلامت و رفاه مردم را هم مجاب به واکنش نکرده است!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۸
پس میگن اگه از ۲۰۰ رد بشه باید شهر تخلیه بشه این که ۵۰۰ هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
آیا چنین هوایی زیبنده مشهد مقدس و بارگاه امام هشتم شیعیان است؟

حاجاقا علم الهدی به جای توجه تمام وقت به وضعیت حجاب و کنسرت و..... در این شهر، کمی هم به فکر وضعیت اسفبار آب و هوای مشهد باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
هوای پاریس و دوبی از مشهد بدتره صداش رو در نمیارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
پی به بیسوادی مسئولین در استانداری خراسان رضوی میبریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
آقاي علم الهدي درستش مي كند .
حالا بازهم ازین شعارها بگذارید:
تولید ملی ، افتخار ملی!!!!!
ترکیه با نیمی از جمعیت ایران ، نیمی از جمعیت ایران را به عنوان گردشگر در شال حذب می کند.
می توانستید با سرمایه گذاری در این ایران ، ایران منطقه ی بی نظیر برای گردشگر و تولید انرژی های پاک از تمام این مسائل رهایی یابید ولی حالا چه پیش آمده ، هرروز اوضاع بدتر از دیروز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
عردوغان ترکیه حتی با فروش کالا به اسراییل کودک کش و رابطه اقتصادی با همه کشور ها، تورم به مراتب بالاتری از ایران داره
چقدر بعضی ها خود تحقیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
براي اينكه همان اشتباهي را كرد كه زمان احمدي نژاد كردند به همين دليل مردم تركيه اينقدر احمدي نژاد را دوست دارند يعني سود بانكي بسيار كمتر از تورم تعيين كرد .
راستي مي دانيد تنها دولتي كه هرگز تورم نداشت كدام بود ؟ داعش
براي اينكه پول كاغذي را قبول نداشتند و پولشان طلا و نقره بود . تورم در ايران نوعي دزدي از جيب مردم است و دولت هم اين كار را به عناوين مختلف مي كند چون خرجش از دخلش بيشتر است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
والا ما دشمن علم الهدی نیستیم، فقط میگیم: ایشان بداند آلودگی هوا مرگ تدریجی مردم است و کمی هم به مسئولین هشدار بدهد. اگر مردم اعتقاد و اعتمادشان به اسلام و ,,,زیاد شود حجابشان هم درست خواهد شد
البته این را هم به لیست بلند بالای پیروزیهای مدیریت کشور باید اضافه کنیم
مدیریت جوان و جهادی و انقلابی و استشهادی و خالص سازی شده. مرسی که هستی!!!!!
آقای علم الهدی در این خصوص نظری ندارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
درود خدا بر علم الهدی و لعنت خدا بر دشمنانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
خدا جای حق نشسته
فحش بچه صلواته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
خدا شفا بده افرادی که نمی فهمند دور برشان چه میگذره
مخصوصا 9:27
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
نظرشون اینکه که موقعیت فعلی مشابه زمان پیامبره و از ازمایشات الهی هست پس باید مردم آرامش خود را حفظ کرده و منتظر مرگی آرام باشند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
علم الهدی فقط تو زمینه حجاب تخصص داره تو این ضمینه ها تخصصی ندارد
حالا چرا به اینجا رسیدیم بماند اما....سوالی که حالا مدیریت کلان کشور باید پاسخ دهد این هست که قطعی برق بخلطر کمبود گاز خسارات جانی و مالی اش به ملت ایران کمتر هست یا قطع نشدن برق اما سوزاندن مازوت و حلق کودک و پیر و جوان ایرانی؟ قطعا قطع نشدن برق چون ما می خواهیم ثابت کنیم مدیریت کلان کشور اشتلاه نداره
کل تولید نفت ترکیه ۱۰۰ هزار بشکه هست. تولید گاز هم نداره. ایران نه تنها مصرف داخلی نفت خود را داره روری دو میلیون بشکه هم صادر می کنه. یعنی سی برابر ترکیه فقط ثروت نفتی دارد. حالا گاز بکنار. انوقت همه می دانند اقتصاد ترکیه رجب کجاست اقتصاد مدیریت جهادی ما کجا. تازه خود ترکیه در برابر چین و ویتنام حرفی برای گفتن نداره
حالا بیاید 10 میلیارد پول بدید یه جای 50 متری توی اتاق گاز ایران بخرید بگید چه حالی میده
سرخس یک شهرستان مرزی و بواسطه وجود نفت وگاز و گمرکات و سد دوستی حائز اهمیت زیادیست . حجم و دفعات طوفان خاک و ریز گردها دو سالی است که خیلی بیشتر از سالیان قبل شده است . اگر در سالیان قبل در طول سال بیست روز هوای اینچنینی بود در سالجاری این وضعیت به هفته ای یک روز تبدیل شده است .....ادامه این شرایط قطعا به کوچ حداقل نیمی از ساکنین این شهر خواهد انجامید .....اگر یک در میلیون درآمدهای حاصله از این شهر صرف مقابله با مشکلات آن بشود سرخس از بهترین شهرها در ایران برای سکونت خواهد شد
احتمالا بخشی از آلودگی مشهد بخاطر بیابانهای مسیر شهرستان سرخس میباشد . بعد از انتقال مستقیم آب سد دوستی به مشهد و محروم شدن زمینهای کشاورزی از آبیاری و خشک شدن شدید بستر زمین . در هنگام تردد از سرخس به مشهد گاها شاهد هستیم که طوفان ریز گرد از خود سرخس تا مشهد ادامه دارد و البته هر چه به مشهد نزدیک تر میشویم از حجم ریز گردها کاسته میشود
این نشان میدهد استاندار خراسان رضوی در زمینه استانداری تخصصی نداره و احتمالا از یک ارگان بی ربط به استانداری اومده
جاالبه ساعت 6 صبح که بچه راهی مدرسه بودن اعلام کردن تعطیله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
فقط بلده جشن یلدا رو ممنوع کنه !
اطلاع دارید شهر دار وقت تهران اوایل انقلاب به خاطر ایجاد ترافیک و آلودگی اعدام شد !!!
معادن لیتیوم در ایران زیاد است و ایران نیاز به واردات این عنصر ندارد ، حتی کف دریاچه ارومیه هم لیتیوم وجود دارد . لیتیوم یکی از عناصر اصلی در ساخت باتری ماشینهای برقیست .
جالبه نصف بیشتر بچه ها رفتند مدرسه و جلوی درب مدرسه خبردار شدن امروز تعطیله واقعا که اطلاع رسانی این تعطیلی مزخرف بود
غزه مهمتره!
مازوت و بنزین بی کیفیت عامل اصلی آلودگی هوا است
تمام شهرهای پیشرفته و توریستی جهان همینطوری است، توی میلان ایتالیا هوا هزار برابر ازین بدتر است، اینقدر هوا آلودست که مردم هر سال دیوار خونه ها رو رنگ میزنن، یک عده فقط بلدن تزریق ناامیدی بکنند، با تحول هایی که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته مشهد یکی از پیشرفته ترین مدیریت های شهری در جهان را دارد و الگویی برای جهان اسلام است.
پاسخ ها
Han
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
جالب بود واقعا،??، تا حالا پاتو از دهات خودت بیرون گذاشتی؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
به عنوان نمونه، وضعیت ترافیکی مشهد نشان می دهد که واقعاً یکی از پیشرفته ترین شهرهای جهان در مدیریت شهری است
عرفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
ینی خودت خندت نگرفت الان
دقیقا بچه‌ها لباس پوشیده بودند و داشتند راهی مدرسه می‌شدند که خبر رسید. این در وضعیتی است که موضوع کامل قابل پیش‌بینی بود اما گذاشتن بعد از شش صبح اعلام کردند. واقعا برام سواله مسئولین تصمیم‌گیر اینجا و در شرایط مشابه ما دارن زندگی میکنن؟ اگر جواب آره هست، پس چرا این طوری میکنن؟!؟!
دوست عزیز ناشناسی که نوشته ای "هوای پاریس و دوبی از مشهد بدتره صداش رو در نمیارند". اولاً چه کسی این را گفته؟ خبرهای پاریس رو پیگیری کن ببین آیا تا کنون مدارس پاریس به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده؟ فکر می کنی اگه هوا اونجا تا این حد آلوده بشه، مردم ساکت می مونند. دوماً فرض کن حرف تو درست باشه، آیا مسئولین شهر باید صداش رو در نیارند و بزارند مردم بمیرند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
چه قدر حرف شما درسته. امروز وضعیت مشهد این بوده و از اون طرف خبر اومده که اراک به خاطر آلودگی هوا آمار سقط جنین ناخواسته به شدت بالاست. میخوام بگم ظاهرا بخشی از مسئولین کاملا طبق جمله آخر شما دارن عمل میکنن، صداش رو در نمیارن و می‌گذارند مردم بمیرن
بابا ساعت ۶صبح تازه اطلاعیه رو گذاشتن من اصلا ندیدم رفتم مدرسه مدرسمم دوره کلی دانش آموز تو بیرون دیدم که بنده خدا راننده اتوبوس بهم خبر داد حالا من کلاس نهمم جوان ترم ابتدایی که گناهی کردن باید از الان هوای کثیف رو تامل کنن اقا شهردار استاندارر رئیس جمهور سازمان محیط زیست علم الهدی هرکی مدیریتو داره اگر دوست داشتین از شب قبل خبر بدین که ما سر زده نریم برگردیم
حاج آقای علم اهدی لطفا زودتر تصمیم بگیرید کی مدرسه تعطیل بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی