بازدید 4695
تاملی بر «آلودگی هوا» و چند نکته پیرامونی؛

وقتی «سخت گیری به مردم» تبدیل به «تنها» ایده مسئولان شده!

البته ممکن است این سخت گیری به اشکال دیگری بروز و نمود پیدا کرده و به سطوح عجیبی مثل دسته بندی خودرو‌ها بر اساس پلاک انتظامی هم کشیده شود، اما هر اتفاقی رخ دهد، احتمالا از جنس افزایش سخت گیری خواهد بود. سخت گیری‌هایی که می‌دانیم و مسئولان هم می‌دانند حتی اگر اثرگذار هم باشند، تاثیرشان موقتی است نه دائمی.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴ 12 January 2024

هوا آلوده است؟ مهم نیست چه عواملی موجب آن شده؛ جلوی تردد مردم را بگیرید!

به گزارش «تابناک»، این ایده‌ای است که سال‌ها در دستور کار مسئولان مختلف قرار دارد. ایده‌ای که فرقی نمی‌کند چه حزب یا جناحی بر سر کار باشد و حتی تفاوتی ندارد که صحبت درباره کدام شهر است؛ هرجایی که کیفیت هوا افت می‌کند و آلاینده‌ها شدت می‌گیرند، مسئولانش ایده‌ای جز ایجاد محدودیت برای مردم برای رهایی از آلودگی ندارند.

ایده‌هایی که از جمله آن‌ها زوج و فرد کردن خودرو‌ها و منع تردد از در منزل که شامل پلاک‌های شخصی است نه دیگر خودر‌های آلاینده مثل ناوگان حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف. یا ایده توقف فعالیت‌های عمرانی که موجب تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی و فعالیت معادن شن و ماسه می‌شود، اما خللی در پروژه‌های عمرانی شهرداری ایجاد نمی‌کند.

نسخه‌هایی که به نوعی در تهران و در جلسات مسئولان ارشد کشور ابداع شده و سالهاست سراسر کشور برای مقابله با آلودگی هوا پیچیده می‌شوند. وضعیتی که وضع قانون هوای پاک و ابلاغ آن هم موجب تغییرش نشده و آنقدر پذیرفته شده و جا افتاده است که گویی تنها کاری که برای مقابله با آلودگی هوا می‌شود کرد، سخت گیری بر مردم است.

به سخنان رئیس شورای شهر تهران دقت کنید: «استاندار تهران اعلام کرده که بسیاری از خودرو‌ها متعلق به تهران نیستند و برای مسافرکشی به پایتخت می‌آیند و باید ساماندهی شوند که ما درخواست کردیم بررسی‌ها در این زمینه صورت بگیرد. نظر بر این بود که به دلیل آلودگی هوا طرح جدید ترافیک سخت‌گیرانه‌تر باشد.»

این بریده‌ای از اظهار نظر مهدی چمران درباره طرح جدید ترافیک پایتخت است که هنوز به شورای شهر اعلام نشده، اما مشخص است که دستور کار اصلی آن، افزایش سخت گیری بر مردم است. ایده‌ای که لابد قرار است به افزایش محدوده طرح ترافیک یا گسترش محدوده طرح کاهش (LEZ یا همان زوج و فرد قدیم!) منجر شود یا افزایش عوارض یا جریمه ورود به این طرح‌ها را به دنبال داشته باشد.

البته ممکن است این سخت گیری به اشکال دیگری بروز و نمود پیدا کرده و به سطوح عجیبی مثل دسته بندی خودرو‌ها بر اساس پلاک انتظامی هم کشیده شود، اما هر اتفاقی رخ دهد، احتمالا از جنس افزایش سخت گیری خواهد بود. سخت گیری‌هایی که می‌دانیم و مسئولان هم می‌دانند حتی اگر اثرگذار هم باشند، تاثیرشان موقتی است نه دائمی.

به عبارت بهتر، در حالی که همگان می‌دانیم کاهش آلودگی هوا با افزایش حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و خودرو، توسعه حمل و نقل پاک، افزایش فضای سبز، جابجایی صنایع از پیرامون شهر‌ها و دستورکار‌های اساسی و بنادین رقم خواهد خورد، ظاهرا برای مسئولان ایده‌ای دم دستی‌تر و ساده‌تر از برخورد با مردم و سخت گیری به ایشان وجود ندارد.

رویکرد عجیبی که آنقدر جا افتاده و مورد وثوق مسئولان در سطوح مختلف است که وقتی خبر می‌رسد بسیاری از دوربین‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا در تهران از کار افتاده و حدود ۶۸ درصد از دوربین‌هایی که قرار است ترافیک و آلودگی هوای تهران را کنترل کنند غیرفعال هستند، تعمیر و به مدار بازگرداندن این دوربین‌ها اولویت مسئولان نمی‌شود و به جایش ایده اجرای طرح ترافیک سخت گیرانه‌تر را در دستور کار قرار می‌دهند!

وضعیت تامل برانگیزی که بعید است تاکید مکرر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و یا حتی مسئولان قضایی بر ضرورت اجرای قانون جامع هوای پاک و شناسایی، معرفی و مجازات متخلفان از این قانون، تغییری در آن به وجود آورد و دور از انتظار نیست که به زودی جزییات طرح ترافیکی تازه‌ای را برای تهران بشنویم که سخت گیرانه‌تر است. طرحی که به مانند طرح‌های قبلی، به سرعت در شهر‌های دیگر کپی برداری خواهد شد تا بار دیگر ثابت شود که سخت گیری به مردم، اولین و ساده‌ترین راهکار مسئولان است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
شاید در ظاهر راه کاری کاهش آلودگی ناشی از ترافیک کم کردن رفت و آمدهاست. اما سیاست هایی که تا کنون در پیش گرفته می شوند نه مشکلی را حل می کنند؛ بلکه خود به تدریج تبدیل به ابزارهایی برای سودجویی و یا درآمدزایی دولتی و غیر دولتی می شوند.
با فرض توقف کامل رفت و آمد مردم؛ چه چاره ای برای رفت آمد آنان اندیشیده شده است؟ تا چه اندازه راه کارها توانسته اند تا در برطرف کردن نیاز رفت و آمد مردم کار آیی داشته باشند؟
نمونه یکی از شهرهایی که وضعیتی بدتر از تهران داشت و اکنون تقریبا حل شده است؛ مکزیکوستی است. لطفا از تجربه های نمونه های موفق بهره مند شوید.
هوا بس ناجوانمردانه آلوده است!
مازات سوزی و آلوده کردن هوا در کشوری که بالاترین منابع و ذخایر گازی دنیا را دارد، باید در کجای دلمان بگذاریم؟
این مسئولان چه توضیحی برای کمبود گاز دارند؟؟؟
قیمت آب در تهران سه برابر گران شده
اثر که داره
دائمی هم هست
اما اثرش خوب نیست
اثرش نارضایتی روز افزون و خطرناک
تا وقتی که برخی مسئولان تفکر کاسب مآبانه دارند و فقط به فکر درآمد دلاری هستند و هدف وسیله را برایشان توجیه می کند همین آش است و همین کاسه!!! برایشان کوچکترین اهمیتی ندارد که گاز را به عراق صادر کنند و مازوت را در اینجا بسوزانند!!!
این مسائل اولویت صدم مسئولين هم نیست.اصفهان آلوده ترین شهر ایران شده و فقط به فکر توسعه صنعتی هستند!!! توسعه پالایشگاه،نیروگاه،پتروشیمی،فولاد نامبارکه،ذوب آهن و.......
فعلا در این شرایط وحشتناک اقتصادی بسیار از مردم با ماشین و موتورشان کار می کنند نمی شود زندگی مردم را ببازی گرفت ریشه کار را اصلاح کنید .
عمده علت ترافیک و آلودگی عدم پوشش کامل سیستم حمل و نقل عمومی و بروکراسی اداری که مردم مجبورا برای هرچیزی چندین بار به ادارات سر بزنن. سوخت بی کیفیت هم که گفتن نداره.
شما الان برو تو سایت برای هرجا خواستی بلیط هواپیما یا اتوبوس بگیر ، اگر پیدا کردی خیلی خوش شانسی. پس یا نفر از شهرش باید با ماشین خودش بره یه شهر دیگه برای هر کاری
داداش طرح ترافیک عملا اجرا نمیشه چون خود شهرداری طرح میفروشد آنهم نه یک روزه بلکه ماهیانه.طرح ترافیک تا چند سال پیش اثر داشت با کنترل پلیس نه دوربین قلابی.
وقتی تنها روش ایجاد کار برای بیکاران دادن مجوز تاکسی است و در کنار هر خودرو در خیابان ها چند تاکسی دیده می شود و اغلب برای یک مسافر چند تاکسی رقابت می کنند چرا آلودگی را به گردن مردم و تعداد محدود خودروهای انها می اندازید
اگر طرح ترافیک جواب نداده به خاطر این است که حق افرادی که خانه شان در داخل طرح است ، تضییع شده است، این حق الناس ضمن عذاب آخرت ، تقاص دنیوی هم دارد، لذا خواهشمند است جهت حفظ حقوق این افراد ، از محدودیت های طرح ترافیک برخوردار نشوند ( تا دیگر به جای استفاده از خودرو شخصی به ناچار از موتور سیکلت استفاده نکنند ضمن اینکه هر موتور سیکلت سه برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند.)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست