بازدید 6217

فرصت‌هایی که نمی‌سوزند بلکه «دود» می‌شوند!

وقتی می‌دانیم آلودگی هوا در کوتاه مدت راه حلی ندارد و هر بار که افزایش بیابد، مجبور به اتخاذ تدابیری مانند تعطیل کردن مدارس هستیم، ناگزیز از اتخاذ بهترین و مفیدترین تصمیم خواهیم بود و در نتیجه، باید پیش از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا، درباره آن تصمیم گیری کرده و به مردم اعلام نماییم تا در صورت امکان، از هوای آلوده دور شوند.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ 06 December 2023

فرصت‌هایی که نمی‌سوزند بلکه «دود» می‌شوند!حالا که ظاهرا هیچ راه‌گریزی از آلودگی هوا نیست، چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت یا به قول معروف، تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟

به گزارش «تابناک»؛ از تبریز تا البرز و تهران، از اراک تا اهواز و از اصفهان تا مشهد، غلظت آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهر‌ها و حتی شهر‌های کوچکتر به قدری افزایش یافته که مسئولان را مجاب به در پیش گرفتن تدابیر اضطراری و ویژه کرده است؛ از تعطیلی مهد‌های کودک و مدارس گرفته تا اعمال محدودیت‌های ترافیکی و دورکاری کارمندان.

تصمیماتی ویژه که در کمال تعجب روز به روز گرفته می‌شوند تا جایی که عصر هر روز و حتی گاهی حوالی غروب اعلام می‌شود که مدارس فلان استان یا شهر فردا تعطیل هستند و فردا عصر یا غروب خبر می‌رسد که این تصمیمات اضطراری و تعطیلی برای روز بعد هم تمدید شده است؛ تعطیلاتی از نوع قسطی که شاید معایبش دست کمی از مزایایش نداشته باشد.

البته این وضعیت در قیاس با برخی اتفاقات رقم خورده، قابل قبول به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم هفته گذشته و در پرجمعیت‌ترین و آلوده‌ترین شهر کشور، تهران، تعطیلی مدارس بعد از ساعت ۲۳ اعلام شده و به همین دلیل، برخی والدین دانش آموزان بی خبر از آن، صبح به روال هر روزه فرزند دلبندشان را آماده رفتن به مدرسه کردند و وقتی پی بردند که مدارس تعطیل است، از بی برنامگی مسئولان شگفت زده و حتی عصبانی شدند.

فرصت‌هایی که نمی‌سوزند بلکه «دود» می‌شوند!

وضعیت عجیبی که در گذشته موارد حادتری از آن را هم تجربه کرده‌ایم؛ در سال تحصیلی گذشته که صبح یک روز و بعد از شروع ساعت کاری در تهران اعلام شد که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده‌اند؛ تصمیمی آنقدر عجیب و سوال برانگیز که حاشیه‌های زیادی آفرید و استانداری را مجبور به عذرخواهی کرد.

البته این وضعیت به نوعی دیگر ادامه دارد؛ به این صورت که از اواخر هفته قبل، پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از تداوم وضعیت جوی داشت و کارشناسان این حوزه تاکید داشتند که در سایه سکون جوی، روند افزایش آلودگی هوا ادامه دار خواهد بود و هفته جاری، هفته‌ای با افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهد بود، اما این پیش بینی‌های تخصصی هم موجب نشد که مسئولان به موقع وارد عمل شده و تصمیم مناسب بگیرند.

تعللی که موجب شد هفته جاری در حالی آغاز شود که تقریبا خبری از هیچ گونه محدودیتی در هیچ یک از شهر‌های آلوده نبود و بعد به مرور در برخی شهر‌ها مانند تهران ابتدا مهد‌های کودک و مدارس ابتدایی تعطیلی شد، روز بعد اعلام شد که مدارس متوسطه اول هم مشمول تعطیلی و ادامه آموزش به صورت مجازی خواهند شد و در روز‌های بعد، اعلام شد که کلیه مدارس در همه مقاطع تعطیل هستند و آموزش در آن‌ها مجازی پی گرفته می‌شود.

این در حالی است که هدف اصلی تعطیلی مدارس، دور نگه داشتن کودکان و نوجوانان از معرض آسیب‌های آلودگی هوا و به دنبال آن، کاهش بار ترافیکی شهرهاست که بخشی از آلودگی هوا، نتیجه همین تردد خودروهاست؛ تدابیری که اگر قرار به افزایش تاثیرگذاری آن‌ها باشد، باید پیش از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا اندیشیده شوند تا آن دسته از خانواده‌ها که امکان ترک شهر‌های آلوده و رفتن به شهر‌ها و مناطق خوش آب و هوا را دارند، از فرصت استفاده کرده و از معرض آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا دور شوند.

تدبیری با مزایای بسیار که چند سال قبل در قالب طرحی ویژه هم ارائه گردید، اما در نهایت راه به جایی نبرد و به فراموشی سپرده شد. اینکه بخشی از تعطیلات طولانی مدت تابستان به نیمه ابتدایی سال تحصیلی و در محدوده پاییز و زمستان منتقل شود تا هم امکان مقابله با آلودگی هوا ـ که در فصول سرد و در پی وارونگی جوی اوج می‌گیرد ـ فراهم آید، هم مجالی برای استراحت دانش آموزان و خانواده‌ها فراهم و هم از آسیب‌های طولانی بودن تعطیلات در تابستان کاسته شود.

البته ممکن است کارشناسان و متولیان فعلی آموزش و پرورش با آن ایده موافق نباشند، اما حتی در این صورت هم، وقتی می‌دانیم آلودگی هوا در کوتاه مدت راه حلی ندارد و هر بار که افزایش بیابد، مجبور به اندیشیدن تدابیری مانند تعطیل کردن مدارس هستیم، ناگزیز از اتخاذ بهترین و مفیدترین تصمیم خواهیم بود و در نتیجه، باید پیش از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا، درباره آن تصمیم گیری کرده و به مردم اعلام نماییم تا در صورت امکان، از هوای آلوده دور شوند.

تصمیمی ضروری که ظاهرا برای مسئولان دشوار است و ترجیح می‌دهند که روز به روز جلو بروند و حداکثر برای یکی دو روز آینده تصمیم بگیرند؛ درست مانند وضعیتی که در روز‌های اخیر در بسیاری از شهر‌های آلوده حاکم بوده و به نظر نمی‌رسد که برای روز‌های آتی هم تغییری در آن به وجود آید، چون پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از ناپایداری جوی کوتاهی در آخر هفته دارد که با اتمام آن، آلودگی هوا بار دیگر اوج خواهد گرفت و در نتیجه، هفته آینده هم هفته‌ای آلوده در بسیاری از کلانشهر‌ها خواهد بود.

هفته‌ای که اگر قرار باشد چند ده میلیون از هموطنان مان -از کودک و نوجوان گرفته تا افراد سن و سال دار و حتی آن‌هایی که سابقه بیماری دارند-، از معرض آسیب‌های آن دور بمانند، بایستی از هم اکنون محدودیت‌های مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا در روز‌های آتی در پیش گرفته و ابلاغ شود تا اگر کسانی توانایی ترک شهر‌های آلوده را دارند، از آن بهره‌مند شده و عازم سفر شوند. فرصتی که تا به امروز سوخته و دودش در حلق همه مردم از جمله دانش آموزانی رفته که نمی‌دانند آیا فردا تعطیل خواهند بود یا لازم است راهی مدرسه شوند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۵
این آلودگی از بمب هسته ای کشنده تره. باور ندارید آمار رو مطالعه کنید
در حالی که جمعیت شهرها چند برابر ظرفیت امکانات طبیعی و شهری هستند هر سال صدها هزار نفر به جمعیت شهرها اضافه می شوند که یعنی خودروهای بیشتر سیستم های حرارتی بیشتر مصرف بیشتر سوخت و برق و ... بعد انتظار دارید با تعطیلی مدرسه و جریمه خودروها آلودگی ها کنترل شوند
متاسفانه شبکه های معاند از آمارهای آلودگی استفاده های ضد انقلابی میکنند
یا این آمارها را حذف کنید یا با کمی تغییر منتشر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
بازهم دشمن بابا هوا آلوده است معاند کیلویی چند؟
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
متوجه طنز ظریف این بنده خدا نشدید؟؟؟
هیچ کس از مسئولان به فکر سلامتی مردم نیست
از نظر مسئولان بنزین کاملا استاندارد است کیفیت خودرها بالاست امکانات شهری و حمل و نقل عمومی با کیفیت و کمیت کامل هستند توانایی مدیریت مسئولان هم جهانی‌ است فقط مردم می مانند که مقصر تمام مشکلات هستند
فرصت دودی
قیمت پایین نگه داشتن بنزین و همزمان زیادکردن وسایل نقلیه =آلودگی بیشتر هوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
راه حل تمام مشکلات افزایش قیمت است!!!!!!!!!! تازه اگر قمت خودروها را هم 100 برابر کنند مردم کمتری می توانند خودرو شخصی داشته باشند و آلودگی کمتر می شود اگر هزینه حمل و نقل های عمومی را هم 100 برابر کنند استفاده از حمل و نقل های عمومی هم کمتر می شود آلودگی هوا کمتر می شود اگر برای نفس کشیدن مردم هم مالیات بگیرند آلودگی بازهم کمتر می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
دوست عزیز از سال 98 تا الان قیمت بنزین افزایش نیافته ولی تورم کشور 4 تا 45 درصدی بوده
عقل و منطق واقتصاد می گوید یعنی افزایش مصرف بی رویه +قاچاق +تورم (تامین هزینه آن افزایش ندادن همین طوری که نیست از جاهای دیگر تامین می شود)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
مردم مقصر تورم و کاهش ارزش پول ملی نیستند بنزین از محصولات منابع ملی کشور و مردم است که دولت فقط هزینه پالایش و حمل و نقل آن را با مالیات مردم و پول صادرات نفت و فروش آن به مردم تامین می کند و یک ریال هم یارانه به بنزین نمی دهد مقصر مشکل قاچاق راحت سوخت هم مردم نیستند مقصر تراکم جمعیت در شهرها و ترافیک سنگین به دلیل مدیریت و مهندسی نادرست معابر مردم نیستند مقصر قیمت بسیار بالا خودروهای با کیفیت و کم مصرف هیبریدی هم مردم نیستند مقصر کیفیت و ظرقیت بسیار پایین حمل و نقل های عمومی هم مردم نیستند ولی خیلی راحت نسخه افزایش قیمت بنزین برای مردم می دهید که موج وحشتناکی از افزایش قیمت ها در دیگر کالاها و خدمات ایجاد می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
لطفا توجیه نکنید و آدرس غلط هم ندهید جناب 13:22
افزایش جمعیت میتونه مشکل آلودگی هوا رو حل کنه تا میتونید بچه دار شید چون هوای بیش تری اینطوری ادم ها نفس میکشند و حجم الودگی کم میشه!!!
پس مثله دهه ۵۰ و ۶۰ بچه دار شیید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
تنها راه عرزشیها برای افزایش جمعیت
بیشترین آمار کشته بر اثر تصادفات جاده ای در ایران
بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در ایران
بیشترین آمار تورم در در ایران
بیشترین آمار اختلاس در ایران
و خیلی آمارهای دیگه که گفتن ندارن و مردم حسش می‌کنند
واقعا چه زمانی باید این مشکلات حل بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
یک کمی از رسانه خاص دوری کن تا دنیای دیگر را هم بهتر ببینی!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
تلفات غزه هنوز درحد تلفات یکسال جاده ای ایران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
کاربر 12.52
اون اثر ساندیس که باعث میشه همه چیزو گل و بلبل ببینی اگه خدایی نکرده یه روز قطع بشه شرایط رو تازه میتونی ببینی
حکایت ملانصرالدین است که در تابستان وقتی به او می گفتند پشت بامش را کاهگل کند می گفت حالا که بارون نمیاد. در زمستان هم می گفت حالا که بارون میاد نمیشه کاهگل کرد.

حالا آلودگی هوا در کوتاه مدت راه حلی ندارد. در دراز مدت هم کسی به فکر راه حل نیست.
آقای تابناک این پست و این موضوعات رو بیشتر کار کنید بجای پوشش دادن جنگ غزه و اوکراین و موضوعاتی که دردی هستند بر روی دردهای مردم
لطفا اجازه بدید کاربرها توی این موضوعات صحبت کنند و کامنتی رو سانسور نکنید
پرداختن به موضوع مشکل آلودگی هوا در صورتی که نظرات کاربران سانسور نشه عالیه
مشکل اصلی بنزین بی کیفیت هست. حتی طالبان هم بنزین ایران را پس می زند
وقتی آقایون نابلد که هیچ سر رشته ای در دانش شهرسازی ندارند میان میشن شهردار تهران و کلانشهرها اونم به مدت طولانی نتیجه اش همینه
شهرداری فکر میکنه فقط پل و اتوبان ساختن یعنی شهرسازی
کنترل ترافیک را از شهرداری بگیرید و پلیس را بابت عدم کنترل ترافیک بازخواست کنید و تاثیر آنرا در کوتاه مدت ببینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
ضمن تایید نظر شما برای مثال سال هاست پلیس هر روز از ساعت چهار بعد از ظهر با موانع مختلف اتوبان همت را از شرق به غرب در پل توانیر و غرب به شرق انتهای زیرگذر شریعتی و پاسداران مسدود می کند و فقط یک لاین باز است و ایجاد ترافیک بسیار سنگینی در هر دو سمت می کنند که تقریبا در وسط شهر و یکی از اتوبان های اصلی و بسیار مهم حمل و نقل شرق و غرب تهران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
با این گرفتاری ها و اعصابی که مردم دارند به جای پلیس راهور باید کوماندو بگذارند
شهرداری هم مگر چقدر پرسنل داره که هم به حجاب برسه هم به ترافیک هم بازسازی غزه
و جالبیه ماجرا اینجاست که تا هوا آلوده میشه تنها جایی که به ذهنشون میرسه برای تعطیل کردن فقط مدارسه!! انگار مدارس و بچه ها مقصر اول آلودگی هوا هستن!
مسئولا اعتقادی به تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی و صنایع ندارن!! انگار نه انگار 3 سال پیش تجربه دورکاری رو داشتیم و فهمیدیم میشه بدون طی طریق و صرف وقت و هزینه کارها رو به سرانجام رسوند!!!
اون زمان که بدون آینده اندیشی و بدون فکر زاد و ولد میکردین و بچه دار میشودین باید به این روزا فکر میکردین
ایران ظرفیت زیست محیطی لازم برای جمعیت ۹۰ میلیونی را نداره و این تراکم جمعیت در مراکز استان ها وضعیت رو بدتر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
دوست عزیز تو اهل حساب کتابی حساب کن مثل هندی ها و بنگلادشی ها و اتیوپیایی ها یمنی ها زندگی کنیم چند نفر جا داریم
چه فرقی می کند اینجا با غزه آنجا مردم از ترس بمباران خارج می شوند و اینجا از ترس جانشان یا باید مهاجرت کنند یا در خانه محبوس باشند در هر دو مورد تلفات همچنان ادامه دارد
لطفا به سخنرانی آقای رئیسی در دولت قبل یک مراجعه ای بکنید و مشاهده کنید حضرت ایشان در مورد آلودگی هوا چطور با حرارت زمین و زمان را متهم می‌کردند.ظاهرا آلودگی هوا هم دو نوع است آلودگی هوای روحانی که کشنده است و آلودگی هوای رئیسی که چندان مهم نیست.
یکی از شاخص های عقب ماندگی کشورها میزان آلودگی هواست . که تو این خراب شده به وفور هست.
بهترین راه و شاید تنها راه حل اینکه بی کفایت های عزیز در تمام سطوح بالا میانه و پایین مدیریت کشور در تمام سه قوه دست از سر کچل ملت و مملکت بردارند بروند بشینند در منازل خود با اهل بیت صفا کنند بذارند مردم بی‌دفاع خودشون انتخاب کنند کی باید کشور رو اداره کنه
آلودگی هوا مغز هم از کار می اندازد لبنیات هم گران کردند بچه هامون سو تغذیه گرفتند لطفا تابناک خبر از اینکه سفره مردم اب شده خبر بگذارید
تهران دیگه از جمعیت منفجر شده دیگه قابل کنترول نیست هر کی رو میبینی شهرو دیار خودشو ول کرده راهی تهران شده چرا نباید مسعلولین مملکت برای این همه مهاجر ت پور دردسر یه فکری بکنند جمعیت زیاد مساوی با کمبود آب برق خیلی چیزای دیگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست