بازدید 3143
۷

وعده معاون بانک مرکزی برای کاهش تورم

معاون اقتصادی بانک مرکزی از هدف‌گذاری ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی گفت. او همچنین توضیح داد که تا حالا موفق شده‌اند از اوج حدود ۴۲.۸ درصدی رشد تقدینگی، ۱۶.۶ درصد بکاهند. برای رشد نقدینگی ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده که امیدواریم این مهم تا پایان سال محقق شود، ما اکنون شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از ۱۶ درصدی آن بوده‌ایم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۱۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶ 14 December 2023

 به گزارش تابناک، محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیأت دولت گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان نسبت به ابتدای سال و شروع به کار دولت کاهش یافته و از شرایط مناسب‌تری برخوردار شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: یکی از محور‌های اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان متغیری اثرگذار در میان‌مدت و بلندمدت بر تورم است و طبیعتاً این اثر تورمی می‌تواند منجر به تغییراتی در سایر متغیر‌های کلان اقتصادی شود.  

شیریجیان با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یعنی در مهر ماه ۱۴۰۰، رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد بود، افزود: این عدد در آبان ماه ۱۴۰۲، یعنی در مدت زمان نزدیک به ۲ سال به ۲۶.۲ درصد رسیده است و معادل ۱۶.۶ درصد کاهش یافته است که رکورد مناسبی در زمینه کنترل نقدینگی محسوب می‌شود و اثر تورمی آن را تاکنون مشاهده می‌کنیم و قطعاً از این به بعد آثار موثر و مثبت‌تری خواهد داشت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: این امر را می‌توان در کاهش تورمی ۱۶.۳ درصدی تورم امسال از فروردین ماه تا آبان مشاهده کرد. از طرفی اتفاق مثبت دیگر، کاهش رشد پایه پولی بود که رشد آن برای ابتدای امسال معادل ۴۵ درصد بود و این عدد در حال حاضر به ۳۸.۵ درصد رسیده است. برهمین اساس همانطور که بار‌ها یادآور شده ایم، رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به یک همبستگی می‌رسند و امیدواریم همگرایی این دو متغیر تا پایان سال بهبود یابد.

براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، شیریجیان با اشاره به هدف گذاری ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی، تأکید کرد: امیدواریم این مهم تا پایان سال محقق شود و حتماً اثر مثبت اقتصادی آن نیز در میان مدت مشهود خواهد بود. برای نمونه، ما در حال حاضر شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از ۱۶ درصدی آن بوده‌ایم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.  

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست‌گذاری خود از تأمین مالی بخش تولید نیز غافل نبوده است، تصریح کرد: تا همین مقطع زمانی هشت ماهه، رشد تسهیلات در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته، ۲۴.۲ درصد افزایش یافته است و معادل سه هزار و ۳۳۴ همت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اعطا شده است. برای مثال در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، نزدیک به ۷۲ درصد رشد تسهیلات داشتیم. همچنین در بانک مرکزی تأمین مالی زنجیره‌ای و موضوعاتی که تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را مد نظر دارد را پیگیری می‌کنیم، این امر بدین معناست که موضوع کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی توأمان با یکدیگر دیده شده است.

 

اکوایران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
آی بدو که آتش زدم به مالم
اینکه پولدارا پولدارتر شدن و ما فقیرا فقیرتر اسمش شده مهار تورم.... ای بخشکی شانس چرا ما این حس را نمی گیریم آقا تورم مهار شده بگیر لامصب.... معلومه خوب درسا را یاد نگرفتیم....
مافوق هایت گفتند فایده ای نداشت شما که مطمئنا فایده ای ندارد اقتصاد دستوری عمل نمی کند
خدا وکیلی شعار مفت ندهید کجای تورم کنترل ویا پایین آمده شماه که از حقوتان خرید نمی کنید خبر از تورم ندارید هروقت یک چنس حتی ده تومان پایین آمد بیایید بگویید تورم کنترل شد از خوراکی پوشاکی وسایل نقلیه منهم که تریبون دستم باشد یک طرفه هر چیزی دلم خواست میگم یک بستنی امروز فرضا می گیری ۸تومان چند روزبعد که برای مغازه دار می آورند مجددا می بینی از دو تا سه هزار افزایش داشته حال شماها چگونه تورمتان پایین می آید لطفا به ملت هم بگید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
دکتر تورم پایین بیاد با قیمت پایین بیاد فرق میکنه. سرعت و میزان افزایش قیمت ها کم شده وگرنه قیمتها بالا میرن و کم نمیشن. سوادشو ندترید لزومی نداره کامنت بگذارید
از این دروغ ها خیلی فهمیدیم
دولت با “فریز” نقدینگی و عدم پرداخت وام و مطالبات پیمانکاری بصورت تصنوعی نقدینگی رو اورده پایین و بیشتر داریم بسمت تهاتر و کالا با کالا پیش میریم که این مسله رشد نقدینگی رو کم کرده ولی در دراز مدت رشد تولید و اقصاد رو کند خواهد کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست